|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
For å være grei med andre som leser:
LAN: Local Area Network
WAN: Wide Area Network
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 08:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Back to topic!
Jeg elsker USA! De har gitt oss fine ting som Harley Davidson, Rock & Roll, Junkfood, dongery, dataspill og filmer i bøtter og spann - folka er lett å komme i kontakt med, og selv om de fleste tror hovedstaden deres heter New York (75% av avgangselevene fra high school i -98.) så er de som regel kjempevennlige.
Problemet med USA er selvfølgelig at de kun har to partier verd å nevne, og at man ikke blir valgt direkte, men ved valgrepresentanter. I tillegg er det alt for mange penger i politikk, så det er den rikeste som vinner, ikke den smarteste. Dessuten er det for mye dobbeltmoral, det er for mye rasisme og ikke minst er det alt for mye redsel for alt og alle som er forskjellige.
Jeg kunne godt tenke meg å bo i USA noen år, bare for å ha gjort det liksom 
|
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 10:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Så lenge det blir enten Boston, New York, San Diego, San Francisco eller Seattle, så er jeg enig.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 10:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Det blir nok San Diego, for da kan jeg trene hos Roy Harris
|
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 22:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Kunstnerpiken
Varm i trøya

Ble Medlem: 27 Aug 2006 Innlegg: 27
|
Optimist skrev: | Slik jeg har forstått det (har fulgt hallveis med i historietimene) så har USA's økonomi påvirket resten av de vestlige landene ganske mye. Det økonomiske krisen i 1929 startet i USA, og spredte seg til mye av verden. USA's forbrukerkultur er en del av grunnen til den gode økonomien, og den har de misjonert til mye av vesten. Mye av teknologien vi har brukt og handelen vi har hatt, hadde vært umulig uten USA. Eksempelvis har USA utviklet det aller meste innen data, og internett ble først oppfunnet av det amerikanske forsvaret. Poenget er at mye av den moderne teknologien kommer derfra, det samme gjør deler av livsstilen, på godt og vondt. |
USAs forbrukerkultur er skyld i mye elendighet i form av forurensing og at de bruker mye de ikke trenger, som kunne gått til andre trengende. Jorda har ikke kapasitet nok til at vi kan utvikle oss mer lik USA nå, og dessverre vil det nok være faretruende å heve levestandarden i mange land, fordi det for oss er synonymt med å vestliggjøre den, hvilket Jorda ikke tåler.
|
_________________ Alt er relativt.
Skrevet: Tir 29 Aug 2006, 18:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Kunstnerpiken skrev: | Optimist skrev: | Slik jeg har forstått det (har fulgt hallveis med i historietimene) så har USA's økonomi påvirket resten av de vestlige landene ganske mye. Det økonomiske krisen i 1929 startet i USA, og spredte seg til mye av verden. USA's forbrukerkultur er en del av grunnen til den gode økonomien, og den har de misjonert til mye av vesten. Mye av teknologien vi har brukt og handelen vi har hatt, hadde vært umulig uten USA. Eksempelvis har USA utviklet det aller meste innen data, og internett ble først oppfunnet av det amerikanske forsvaret. Poenget er at mye av den moderne teknologien kommer derfra, det samme gjør deler av livsstilen, på godt og vondt. |
USAs forbrukerkultur er skyld i mye elendighet i form av forurensing og at de bruker mye de ikke trenger, som kunne gått til andre trengende. Jorda har ikke kapasitet nok til at vi kan utvikle oss mer lik USA nå, og dessverre vil det nok være faretruende å heve levestandarden i mange land, fordi det for oss er synonymt med å vestliggjøre den, hvilket Jorda ikke tåler. |
Veldig veldig bra!! Veldig klokt! Jeg trodde ikke jeg kunne være så enig i noen som kaller seg kristen og tror på en global bevissthet. Men du har skummelt bra interesser og gode meninger. 
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tir 29 Aug 2006, 20:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mørket...
|
Jeg tror jeg tar en gylden middelvei jeg, jeg liker ikke alt USA står for, men jeg misliker ikke alt USA står for.
|
_________________ Så rart ... å være flaggermus!
Ã… flakse rundt, fra hus til hus
og gå til sengs i trærne!
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 15:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Nenja skrev: | Jeg tror jeg tar en gylden middelvei jeg, jeg liker ikke alt USA står for, men jeg misliker ikke alt USA står for. |
Høres sunt ut =) Egentlig tror jeg at jeg står for det aller meste USA rent hypotetisk/ideologisk sett "står for", men langt fra hvordan de handler. USA er jo selvutnevnt "for" fred, demokrati, antirasisme, utvikling ++. Men det er jo ikke akkurat enkelt å oppfylle, spesielt ikke med konservative tullinger i spissen.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Tanken om at man hater en stat fordi man kritiserer dens leder stammer fra bibelens 1. kongebok (engelsk sitat):
Sitat: | KI1 18:17 And it came to pass, when Ahab saw Elijah, that Ahab said unto him, Art thou he that troubleth Israel?
KI1 18:18 And he answered, I have not troubled Israel; but thou, and thy
father's house, in that ye have forsaken the commandments of the LORD, and thou hast followed Baalim.
|
Art thou he that troubleth Israel er oversatt fra det hebraiske "ocher Yisrael" som betyr "en som hater Israel":
Sitat: | In the times of King Achav, a wicked idol-worshipper, the nation reverted to worshipping the Avodah Zarah of Ba'al. Eliyahu ha'Navi decreed a famine in the land in retaliation for this desertion of HaSh-m. Achav then scornfully referred to Eliyahu as "Ocher Yisrael" -- the destroyer of Yisrael. |
http://dafyomi.shemayisrael.co.il/yoma/backgrnd/yo-in-021.htm
Sitat: | Some Israeli commentators denounce the new historians as 'ocher Yisrael', 'anti-Israel' or 'Israel-hating', just as King Ahab called the Prophet Elijah 'ocher Yisrael' |
http://www.jfjfp.org/news62/62lrbglass.htm
Kongen sidestiller altså det at profeten kritiserer ham, med at han kritiserer hele Israel, en tankegang som er totalitær. Man finner den igjen i retorikken til mange av den nyere tids totalitære stater, blant annet det tidligere Sovjet-unionen....og hos George Bush og hans likesinnede ("why do they hate us?").
Hater eller elsker Amerika? Hater jeg alle de som bor i USA? Nei. Har jeg grunn til å kritisere det politiske systemet? Ja.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Lør 25 Nov 2006, 01:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Personelig syntes jeg folk burde slutte og kritisere USA så mye, og heller tenke litt på at det landet vi bor i ikke er det mest politiske stabile det heller! Jeg elsker helt klart USA. Selv er jeg halvt amerikaner og elsker og være i amerika og snakke med amerikanske folk og spise amerikansk mat og hele opplevelsen av det og være i USA er hærlig. Jeg fatter ikke hva folk har imot amerika, det må jo være det beste landet i verden!
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Man 27 Nov 2006, 11:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
USA var interessant å besøke. Men bo der? Aldri i verden.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 27 Nov 2006, 11:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
darkfrog skrev: | Personelig syntes jeg folk burde slutte og kritisere USA så mye, og heller tenke litt på at det landet vi bor i ikke er det mest politiske stabile det heller! Jeg elsker helt klart USA. Selv er jeg halvt amerikaner og elsker og være i amerika og snakke med amerikanske folk og spise amerikansk mat og hele opplevelsen av det og være i USA er hærlig. Jeg fatter ikke hva folk har imot amerika, det må jo være det beste landet i verden! |
Ikke bland USA og Amerika som begreper, det er faktisk endel sør-amerikanere som blir fornærmet av det..
Amerika er større og mye mer enn bare USA..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 27 Nov 2006, 20:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Chillman
Främling

Ble Medlem: 06 Mar 2007 Innlegg: 15
|
Det er bare inn å hate USA forde media vil at vi skal det.
"Først fortrengte de indianere" - umm var vel mest immigranter det da .. før det ble USA.. etc Engelskmenn , franskmenn, nedelendere osv--
Har en gyllen middelvei der.. vi må ikke glemme all støtten vi fikk etter andre verdenskrig av de. med teknologi og penger mm som gjorde at vi kunne bygge ut vannkraften i landet her... før dette var norge et av Europas fattigste land.. uten de hadde vi kanskje vært som Polen eller noe idag eller en liten del av Sovjet(selv om det nødvendigvis ikke hadde vært negativt)
Det meste av det USA gjør er godt selv om de blemmene de gjør blåses opp av dimensjoner av diverse media.
|
Skrevet: Tir 06 Mar 2007, 21:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nja - den virkelige fortrenginga av urbefolkninga i Nord-Amerika tok først til på 1800-tallet, da de hvite for alvor begynte å trenge på vestover. Så det som da var blitt USA bare fortsatte trenden som hadde sin spede begynnelse i 1492.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 07 Mar 2007, 19:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
USA har gjort både ett og annet, hvilket kan utgjøre eksempler til skrekk og avsky. De var ikke direkte hissige på å redde Europa under 2. verdenskrig, og sånn sett var det vel nesten heldig for vår del at japanerne klabba til Pearl Harbour, mens tyskerne ertet på seg Sovjetunionen. (Dette er forøvrig noe av det mest flåsete jeg har sagt på rimelig lenge, så vær overbærende - om enn nedlatende)
Det teller uansett svært lite i dag.
Om de historisk sett er helter eller tidenes mest selvoptatte banditter - det har hatt sin effekt, og vi ser nok konsekvensene overalt, men nå er det allikevel viktigst hva de holder på med i dag.
I dag finner jeg grunn til bekymring.
Men det gjorde jeg da jeg så en direkte fascinerende film om mordet på J.F. Kennedy og. En film som gikk mer enn langt i å antyde at økonomiske interesser i samarbeid med offentlige instanser både stod bak drapet og dekket over prosessen. Det føles troverdig, men jeg blir litt skeptisk til egen overbevisning, fordi jeg vet jeg er lite kritisk til fakta og spekulasjoner i den filmen. Jeg bare sluker det rått.
Allikevel: Jeg tror virkelig det er krefter i USA som på egoistisk grunnlag ønsker krig. Jeg får inntrykk av at systemet er manipulerbart, og at det ikke har så mye å si om politikerne ror mot høyre eller venstre når understrømmen er sterk og ensrettet. Jeg finner det vanskelig å begripe den manglende respekt for menneskeverd som kommer til uttrykk, og som ikke får hele USA's befolkning (Amerikas for den saks skyld) til å heve stemmem i forargelse.
Jeg kan heller ikke skjønne at de skal gjøre et poeng ut av noens tidligere stemme for krigen de trodde på da. Skal man virkelig stikke under stol muligheten for å ta feil, og tvinge alle til å stå distansen? (Med henblikk på Kerrys nederlag)
Alt dette er ikke unikt ... for USA. (The United States of part of America)
Kanskje er det ikke viktigst heller. Jeg må forlate Guantanamo og andre overgrep et lite øyeblikk: Klimapolitikk. Vi holder nok kursen vi og.
Og om ingen snur blir det ikke noe spørsmål om hvorvidt dette kommer til å gå rett til helvete. Det blir et spørsmål om vi skal rekke å sprenge hverandre bort fra jordens overflate, eller om naturen kommer oss i forkjøpet.
Jeg hater ikke USA.
Men jeg orker ikke systemer som bare later som de løser noe.
|
Skrevet: Tor 08 Mar 2007, 14:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
darkfrog skrev: | Personelig syntes jeg folk burde slutte og kritisere USA så mye, og heller tenke litt på at det landet vi bor i ikke er det mest politiske stabile det heller! Jeg elsker helt klart USA. Selv er jeg halvt amerikaner og elsker og være i amerika og snakke med amerikanske folk og spise amerikansk mat og hele opplevelsen av det og være i USA er hærlig. Jeg fatter ikke hva folk har imot amerika, det må jo være det beste landet i verden! |
Er du ironisk? Amerika, beste landet i verden? Bortsettfra store problemer med kriminalitet, rasisme, religion, fedme ++
"heller tenke litt på at det landet vi bor i ikke er det mest politiske stabile det heller"
Det der er en veldig latterlig setning, med tanke på at du motsier akkurat hva FN har sagt om Norge seks år på rad. At vi er DET mest politisk stabile landet i verden. (litt unyansert her, politisk stabiltet er bare et av kriteriene) Men man trenger ikke dra lenger enn til sverrige for å finne mindre stabilitet. Har du noen gang vært i søreuropa? Jeg har bodd diverse steder utenfor Norge i 9 år. Jeg har ikke sett et mer politisk stabilt land enn Norge. Det eneste virkelig politiske problemet er miljøet. Synd at det "største partiet" ikke har noe peiling her.
Og ja, man kan diskutere, du finner sikkert to-tre land med omtrent like mye stabilitet. Men det virker meningsløst å krangle om Canada, Norge, Island eller Sverrige er mest stabile.
Når jeg leser igjen gjennom inlegget ditt ser jeg at du ganske sannsynligivs er ironisk... (ikke bli fornærmet om jeg tar feil, det er ikke ment galt)
|
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 02:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Nåh, det der er jo en beskrivelse av Amerika fra en litt annen synsvinkel. Tettere opp til en vinkling som ville vært relevant for Tusenfryd (Jeg har ikke opplevd USA, men tror deler av landet ville score høyere enn Tusenfryd sånn sett - bare ikke på pris og reisetid).
FN har vel også sagt at Norge er et av verdens beste land å bo i, og det kan godt stemme, både for mange den enkelte, og for gjennomsnittet. Men jeg
a) tar ikke for gitt at FN har rett i noen sammenheng
b) tror ikke det betyr at vi skal slå oss til ro med det vi har
Det er kun a) som er relevant med henblikk på forrige post, og jeg har ikke noe utgangspunkt for å være uenig med FN på akkurat dette punktet. (Jeg har ikke forferdelig mye å underbygge det med heller)
Jeg tror virkelig at vi, når vi kommer ned til det enkelte mennesket som ikke har det bra her til lands, da finner vi ting vi kunne gjort bedre, og kan gjøre bedre.
Jeg tror det utgjør en avsporing av denne diskusjonen, som ikke handler om hvorvidt vi er gode nok til å si at USA gjør noe galt, men heller om vi føler at USA er på villspor eller det motsatte. Eller mer polemisk, om vi elsker eller hater USA - noe som er i tråd med Bush-administrasjonens retorikk.
Nå elsker jeg ikke USA, men jeg er ikke i nærheten av å hate den helheten som utgjør USA heller. Ikke en gang George W. Bush personlig utgjør noe reelt hatobjekt for min del. Avsatt? Snarest. Skutt? Slett ikke. Arrestert og stilt for internasjonal domstol? Det ville kanskje være det ryddigste, og han skulle i så fall neppe gå dit alene. Vi snakker her om ganske grove overtramp, og jeg tror det internasjonale samfunn har stilt seg til doms over ledere som aldri har anerkjent det internasjonale samfunns suverenitet før, og slik sett bør anse det som sitt område også i denne sammenheng.
Forutsatt at de mener det var riktig sist de gjennomførte en slik prosess.
Konklusjon: Gyllen middelvei, om enn ikke rent gull.
|
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 09:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Jeg er helt enig i siste taler. Uansett hvor bra vi har det, er kritikk av alt som kunne vært bedre veldig viktig. Men jeg mener det er forskjell på konstruktiv kritikk og klage-og-syte-kritikk. Hovedpoenget mitt er at man skal være relalistisk, ærlig, kritisk og positiv samtidig.
|
Skrevet: Tir 13 Mar 2007, 02:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tinti
Varm i trøya

Ble Medlem: 23 Mar 2007 Innlegg: 58
|
Jeg har ikke satt meg inn i det noe særlig, men det jeg vet er at USA har både en medalje med forside og bakside. De har gjort mye vondt mot andre og andre land, men så vet jeg også at de har gjort veldig mye bra. Jeg hater ikke selve USA, men det er enkelte holdninger og meninger de fremmer som jeg blir småkvalm av og tar avstand fra. Men en ting er sikkert og det er at jeg har lyst å dra dit en gang 
|
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 11:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |