|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Mer minner i stygge sanger?
Mange "unnskylder" at de hører dårlige/stygge gamle sanger pga minnene som er knyttet til, meg selv inkludert. f.eks Hanson - Mmmbop.
Så kom jeg til å tenke på; fæle sanger hører man ikke på i så lange perioder. Dermed knytter man gjerne fæle sanger mot en viss begrenset periode i livet. Mens fine sanger kan man høre på i årevis, og derfor knytter vi kanskje disse mindre mot konkrete perioder/minner?
Eksempel:
Bob Marley minner meg om sommer generelt, det er fint.
Men mmmbop og bailando minner meg om barndoms-somre med skolefri, fryd og gammen..
Er det rett og slett, logisk nok, slik at vi har lettere for å knytte minner til "dårlig" musikk?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 08 Feb 2007, 09:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Det du her karakteriserer som dårlig musikk, er vel i grunnen pop musikk. Så hvis man feks hører mye på radio, så vil man jo senere knytte et minne til en popsang som hittet i samme periode. Tror ikke det er værre enn det.
Jeg mener de fleste har vel sommerminner til Mmmbop og Bailando?!
Det var den sommeren jeg fyllte 14, mener jeg å huske 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Tor 08 Feb 2007, 16:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Njai, ikke pop generelt som sjanger.. Men vi kan kanskje bruke "døgnfluer" og "one-hit wonders" istedet for "dårlig musikk" for ikke å såre noen..
Poenget var at det er sanger _jeg_ i utgangspunktet ikke liker, men som likevel har minner for meg, og derfor kan høres med en viss nytelse. 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 08 Feb 2007, 16:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg forstår hva du mener! Jeg kan godt ha det på samme måte.
Men det er ofte hvis jeg har hørt på radio eller lignende. Og med pop tenkte jeg da liste-pop, og slik musikk som gjerne blir spillt litt for ofte i en viss periode. Slike sanger det nesten er umulig å unngå, fordi de blir spillt over alt! I bussen, i butikken, på kafeer osv.
Da er det jo klart at man ender opp med å forbinde dem med den perioden de hittet i. Kan være rimelig irriterende.
Jeg var ved å få pest og kolera av den der "You're beautiful" med James Blunt. virkelig irriterende sang (sikkert mange som er uenig med meg nå..?), men like vel minner den meg om en periode, ja oven i kjøpet gode minner! Hater når det der skjer.
Men ja, tror vi er enige.
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Tor 08 Feb 2007, 16:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Første gang jeg virkelig kyssa med en jente var sommeren til 7ende klasse og hun var 3 år eldre. Men det jeg husker mest var vengaboys i bakgrunnen og når jeg hører den forferdelige sangen minner det meg om hvor morsomt alt egentlig var da.. Tror jeg forstår akkurat hva du mener Toth 
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 09 Feb 2007, 22:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haibanker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 17 Nov 2004 Innlegg: 109 Bosted: Ei polsk hores armhule
|
Om man liker en sang, er den jo ikke fæl. Folk må ikke være så franske at de henger seg opp i "at dette er jo egentlig bare dritt". Man liker det man liker og så enkelt er det. Musikk er en usynlig ting, det er ikke det samme som å samle på frimerker.
|
_________________ http://www.fattern.kvanneid.com - musikken min råkker mora di sine såkker.
Skrevet: Tir 20 Mar 2007, 21:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tinti
Varm i trøya

Ble Medlem: 23 Mar 2007 Innlegg: 58
|
Enig med deg, haibanker
Men det er jo litt rart da, at musikk man i utgangspunktet ikke liker kan bli bra bare pga minner. Jeg hatet Dina - Bli hos meg som pesten, men nå er den faktisk hørbar, pga et minne. Men det er ikke slik at jeg laster den ned fordet, eller kjøper singel eller cd. Det er sånn at jeg begynner å flire litt når de spiler den i butikken eller hva det måtte være.
|
Skrevet: Man 26 Mar 2007, 11:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |