|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
D&D - Rollespill eller Rullespill?
Nettopp hjemkommen fra ukas spilling, sitter jeg igjen med et par tanker. Vi spiller Return to the Temple of Elemental Evil, og har nettopp kommet igjennom den "ytterste ringen", om noen har spillt det vet de hva jeg tenker pÄ.
Problemet mitt er at jeg har en karakter som baserer seg pÄ ROLLEspill, en female gnome evocer, med en forkjÊrlighet for klÊr og sminke (og parykker, siden hun ofte stÄr for nÊre nÄr det smeller!) Halfling fighteren pÄ gruppa spiller en som fant ei bok "Hvordan bli en eventyrer pÄ 24 timer!" (ja, det er en intern spÞk, siden de fleste av oss har kjÞpt bÞker som "How to learn [noe med data] in 24 hours") Og han spiller godtroende, og det gjÞr han bra. De andre pÄ gruppa kjÞrer min/max og ruller terninger mer enn de snakker... Og slik har det vÊrt ofte nÄr vi spiller. Vi er to som rollespiller, og resten rullespiller.
Dermed spÞr jeg: Hva er det med D&D som gjÞr at det fort ender opp som rullespill? Systemet er riktignok veldig combat-oriented, men allikevel, det er mange, og store muligheter for Ä spille rollen sin. Ikke minst nÄr man er innom byen for Ä kjÞpe nytt, selge stasj og finne nye eventyr Ä reise ut pÄ.
En standard tur "pÄ butikken" blir slik:
Spiller: Har de noe magisk?
DM: Hva tenker du pÄ da?
Spiller: Noe med bedre modifier enn det jeg har nÄ? Jeg har et +X sverd
DM: (kaster terning) Nei.
Dette kunne ha blitt spillt ut skikkelig om man bare turte, tror jeg.
Spiller: MÄtte Moradin beskytte denne butikken og de som jobber her.
DM: Ah, er det ikke de tĂžffe eventyrerne som kommer tilbake? Hva kan jeg hjelpe med?
Spiller: Jo, du... Jeg lurte pÄ om du har noen - spesielle - vÄpen jeg kunne fÄ se pÄ? Kanskje pÄ bakrommet, eller i kjelleren?
og sÄ videre...
For min del blir spillingen plutselig mye mer interessant da, hva tenker dere?
|
Skrevet: Tor 30 Nov 2006, 00:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Re: D&D - Rollespill eller Rullespill?
Tittan skrev: | Spiller: MÄtte Moradin beskytte denne butikken og de som jobber her.
DM: Ah, er det ikke de tĂžffe eventyrerne som kommer tilbake? Hva kan jeg hjelpe med?
Spiller: Jo, du... Jeg lurte pÄ om du har noen - spesielle - vÄpen jeg kunne fÄ se pÄ? Kanskje pÄ bakrommet, eller i kjelleren?
og sÄ videre... |
Uff da... Spilte masse rollespill forrige helg, og da dukka selvsagt den evig tilbakevendende Kevin opp, en skredder som er skjeivere enn Finn SchiĂžll og Per Sundnes til sammen... Sitatet ditt ga meg litt feil assosiasjoner, kan du si...
Jeg er en person som prÞver Ä rollespille en god del, selv om jeg ikke er like flink som du er. (Ja, har spilt med Tittan, han er jo broren min, tross alt). Av og til blir jeg en rullespiller jeg ogsÄ, er jeg redd. Men mellom slossinga er jeg selvsagt in character, og spiller pÄ handlinga. Og jeg handler ALDRI pÄ den mÄten du beskriver. Hvis vi fÞrst rollespiller at man shopper, sÄ ROLLEspiller vi det. Ellers kan man like gjerne bruke DMGen og trekke fra penger pÄ arket...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tor 30 Nov 2006, 01:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
For tiden er det eneste jeg fÞler jeg kan gjÞre Ä la gnomen stikke bort i et hjÞrne og klage litt om hun ikke fÄr starte en fight med Ä kaste fireball (enlarged selvfÞlgelig), dessuten hender det at hun tar en "time-out" fra en fight fordi pipa har slukket... Hehe... Det er genialt altsÄ!
Medspillere: "Men for faen, kast fireball eller lightingbolt eller noe!"
Meg, som Omina: "Sorry, mÄ fÄr fyr pÄ pipa fÞrst!"
DM: "Ok, hvem kommer etter piperĂžykeren?"
Medspillere: "Faen ass... drittspiller!" 
|
Skrevet: Tor 30 Nov 2006, 02:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
VEl, det er jo det som er halve (om ikke hele) moroa med rollespilling, at man skal leve seg inn i rollen man spiller. Skal man rullespille har man ludo for pokker!
Beste eksempelet pÄ dette er en gang jeg spilte Star Wars rpg og ingen av oss kunne sprÄkene til hverandre. Vi hadde en wookie pÄ laget, og da han holdt utkikk i kanontÄrnet pÄ space-shuttle'n vÄr og fikk Þye pÄ fem tie-fightere som nÊrmet seg med stormskritt, istedet for Ä si at han roper i callingen hva han har oppdaget, sÄ dramatiserer han det fullt ut ved Ä smelle handflata pÄ en innbilt calling-knapp mens han brÞler det berÞmte Chewie-brÞlet!
SeriÞst! jeg lo sÄ jeg dÊvva!! 
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Tor 30 Nov 2006, 03:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
D&D er Äpenbart skreddersydd for kamp, og utgangspunktet er at man skal bruke spillerne effektivt - noe som forutsetter at man danner teams pÄ 4 - 5 spillere som fordeler classes for fleksibilitet og styrke.
I tillegg prÞver vi gjerne Ä rollespille, men i all hovedsak gjennomfÞres rollespillingen pÄ en slik mÄte at hver tur utnyttes rimelig effektivt. Det vil si at den feigingen man har laget, nÄr han lykkes med save mot fear, tar mot til seg og bruker turen.
Rullespillet er underholdende, men har begrenset verdi for meg. Uten rollespillet ville jeg fort nok gÄtt lei. Vi er ikke sÄ flinke pÄ den delen, sÄ jeg har vÊrt direkte lei av det i mindre perioder.
Men angÄende pipetenning - hvor morsomt det enn er kan det hende du stiller dine medspillere i et litt kinkig dilemma. Hva binder en gruppe eventyrere sammen? Hvis man oppdager at én ikke gjÞr sitt beste for fellesskapet, vil man beholde den éne i gruppen? All den tid jeg spilte fotball ville ikke engang andrelaget ha akseptert en holdning i samme stilen, og der gjaldt det aldri liv og dÞd.
NÄr jeg rollespiller forsÞker jeg Ä la rollepersonen forholde seg til at gruppen forventer noe av ham. I forbindelse med piperÞyking ville han nok fryktet utkastelse. Enten det, eller sÄ mÄtte jeg pÄ forhÄnd ha avklart oppfÞrselen med de andre, og ha funnet en Ärsak til at de holdt sammen.
Der har vi ofte slitt litt: Hvorfor henger denne gjengen ihop? Hvordan har det seg? En rogue, en cleric, en fighter, en wizard og en til. Tenker de kun karriere?
De enkelte rollepersonene kommer ofte ikke helt innpÄ hverandre, og forholder seg kanskje ikke alltid til hverandre som mennesker - fordi de er definert gjennom tall heller enn tekst mye av tiden.
|
Skrevet: Lűr 24 Feb 2007, 19:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurfael
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 16 Mar 2006 Innlegg: 93 Bosted: Oslo
|
Den stÞrste grunnen til at det blir mer "rullespilling" enn rollespilling [pÄ gruppa mi iallefall] er nok det at man er litt "redd" for Ä bryte ut av normen.
NÄ er jeg ingen erfaren D&D'er - startet kun for fÄ mÄneder siden, men etter uendelige datarollespill og MMORPG's sÄ kan jeg jo 'the basics'.
Men i gruppen jeg joinet sÄ var det ikke spesielt vanlig Ä rollespille karakterene sine. Det er mye OOC snakk, mye "jammen kan jeg gjÞre det da?" osv.
NÄ er vi jo hele 3 jenter i gruppa, noe som jeg har skjÞnt ikke er spesielt normalt - og som kanskje ogsÄ inspirerer litt mer japp, nÄr gutta vil spille ordentlig, men for min del er det dette med 'normen' altsÄ, som gjÞr det.
Om ingen andre rollespiller ordentlig, sÄ er det vanskelig for en Ä gjÞre det. :/
|
_________________ You say tomato, I say ..
Skrevet: Fre 23 Mar 2007, 12:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Jenter / gutter... Njah. Jeg kjenner meg faktisk igjen i beskrivelsen, selv om vi bare er gutter i vÄr gruppe. Hos oss er det et kjent faktum at man har lov Ä prÞve, og vi kan komme med litt stÞtteerkleringer til den som fÞler det er vanskelig, men gjerne vil. Det er fortsatt vanskelig. Det er fortsatt ting som tyder pÄ at mÄlet med spillet er avansement, kule evner og ville fiender man kan knuse, sÄvel som innlevelse i noen mer dyptgripende personlighet.
Personlighetsgreia er gjerne mer kosmetisk. Det er derfor ingen spiller dverg! (Jeg spiller en nÄ)
Det er ogsÄ verd Ä merke seg... nei, kanskje ikke... at en av oss blir vennlig ertet nÄr han spiller dverg ("Pass deg for gnomen!"), mens en annen av oss ikke blir det (meg). Vi forholder oss spiller til spiler i stor grad, og gÄr bare en gang i blant dypere inn i rolleperson til rolleperson. Det vanligste temaet er: Henretter vi, setter vi fri, eller overleverer til myndihetene? Hva er ditt syn pÄ rettferdighet, og hvilken metode skal vi bruke for Ä komme fram til en avgjÞrelse?
Gjeldende dverg er langt mer henrettelsesvillig enn tidligere rollepersoner, sÄfremt det gjelder en nedrig og uverdig motstander man har mÞtt i kamp og beseiret.
En mer avansert rollespiller en meg anbefalte en gang LOTR for en mer realistisk fĂžlelse, et skarpere system (der hvor 100 HP og Resurrection er noe til pute) og en mer gripende opplevelse. Kanskje skal vi prĂžve det en gang.
Men gutta hos dere er kanskje mer markert pÄ Þnsket om Ä spille ordentlig? Vi er ikke helt disiplinerte, og har altfor lett tilgang pÄ potetgull. Og sjokolade. Og brus. Personlig ville jeg klart meg bedre med et mÄltid midtveis, siden mÞtene spiser middag og kveldsmat rett fra tidsskjemaet.
|
Skrevet: Fre 23 Mar 2007, 13:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurfael
Varm i trĂžya

|
Hehe. Vi har somregel middag fÞrst, og pottis - cola og sjokkis sÄnn underveis. Det er nok jentenes fagre hÄnd som slenges inn pÄ det settet der.
I gruppen vÄr var vi faktisk en liten stund 3 Gold Dwarfes, 1 Dwarf, 1 Halfling og 1 Half-elf.
O_o
Ress er morsomt. : P
Spesielt nÄr alle ruller det samme pÄ terningene og blir dverger. xDD
Men det jeg merker er at vÄre char's blir veldig onde og morbide ettersom vi stiger i level. -fnis-
Jeg har f.eks nÄ fÄtt meg egen trell, som jeg gÄr med i lenker.
Ene spellcasteren vÄr begynner Ä tukle med no necromancer greier, ogsÄ har vi selvsagt looteren vÄr som .. bare vil ha skatter egentlig. xD
For ikke Ä glemme vÄr halv-gale venn med torturinstrumentene.
.. : D
|
Skrevet: Fre 23 Mar 2007, 14:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
HĂžres ut som dere spiller 1. eller 2. edition?
I 3.0 og 3.5 tror jeg ikke man har hÄp om tilfeldig konvertering.
Et komisk element som frorrykker oppbygningen av styrker og svakheter er fjernet. Hvordan forholder man seg til en gang Ă„ ha vĂŠrt alv hvis man plutselig er ork eller lignende?
(Spiller D&D 3.5, spilte 3.0, har noen dataspill basert pÄ AD&D)
|
Skrevet: Lűr 24 Mar 2007, 11:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Aurfael
Varm i trĂžya

|
NÄ er jeg som sagt litt nub pÄ det her fortsatt, men vi skal da spille 3.5.
Du kan ressurecte en karakter i sin samme kropp, men da mÄ den gÄ ned en lvl [sÄvidt jeg har fortstÄtt], derfor vil de heller beholde lvl's men havne i den tilfeldig kropp.
.. elns. xD
|
Skrevet: Sűn 25 Mar 2007, 19:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Dere mÄ naturligvis gjerne spille det slik, det er ikke noe galt i det - om det enn er noe komisk. (Jeg ville ogsÄ tro at rollepersonene mine heller ville Þnske Ä komme tilbake som noe svekket enn i et nytt legeme som pÄ mange mÄter ikke er dem.)
Jeg tror at utgiverne valgte en annen lÞsning, for ingen av formularene (Resurrection, Raise dead, True resurrection) beskriver denne muligheten. True resurrection gjenoppliver uten tap av level, men er ogsÄ level 9, og forbruker materiale til 25.000 gp.
Men det er viktig Ä vÊre klar over at bÞkene tilbyr regler, de trer dem ikke over hodet pÄ en stakkars spiller, som faktisk stÄr fritt til Ä spille akkurat slik det funker best.
|
Skrevet: Sűn 25 Mar 2007, 20:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |