DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Jobb og Utdanning
VikarbyrÄene er arbeidsmarkedets horemammaer
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [28 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
SĂ„ lenge man gĂ„r under ungetat, fĂ„r man dagpenger og man MÅ ta en praksisplass hvis man fĂ„r den...

Vennina mi fikk dagpenger Ä ho fikk 6000 i mÄneden, men ho har jo vÊrt i praksis lenge.

Men uansett, det er da ikke vanskelig Ä fÄ seg jobb, som er greit betalt. Jeg har kjempegode erfaringer med vikarbyrÄer, hvor jeg jobber hvis jeg har lite Ä gjÞre og fordi jeg liker det. De betaler godt og fÞlger godt opp. Ikke ungetat jeg prater om nÄ.

Hvis man har en oppsigelsestid, sĂ„ har man det. Det er for Ă„ beskytte begge prater, hvem hadde likt Ă„ bli oppsagt pĂ„ dagen? Å det er klage pĂ„ doble vakter noen dager i uka, folk er rett Ă„ slett for slappe. Det samme om at det er vanskelig Ă„ fĂ„ seg jobb, vel man fĂ„r kansje ikke den jobben man Ăžnsker, Ă„ vel det er sikkert kjedelig at man har studert lenge Ă„ fĂžler man ikke fĂ„r noe igjen, men er det ikke bare ta en annen jobb i mellomtiden?

Å uansett, 4600, det betyr at man har over 150 kroner dagen til mat. Er det lite?

InnleggSkrevet: Fre 02 Feb 2007, 17:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Sikkert at de 4600 kronene skal gÄ bare til mat, da?

InnleggSkrevet: Sűn 11 Feb 2007, 22:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Nei, men husleia er jo betalt, Ä sitter man da igjen med 4600 kroner, ja det er kansje ikke sÄ mye, men det er jo fullt mulig Ä klare seg med det i en overgangsperiode..

InnleggSkrevet: Sűn 11 Feb 2007, 22:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er mer enn en gjennomsnittlig (storby / oslo) student, sÄ liten grunn til Ä klage...

InnleggSkrevet: Sűn 11 Feb 2007, 23:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Ikke at studenter har flust med penger Ä rutte med akkurat, men det kan ogsÄ vÊre verdt Ä huske pÄ at nÄr man ikke lenger er student, sÄ fÄr man ogsÄ etter hvert gjerne endel utgifter man ikke hadde fÞr, samt at endel rabatter pÄ f.eks mÄnedskort og slikt bortfaller.

Og man har jo gjerne lyst til Ä gjÞre noe mer enn bare sitte inne i leiligheten/hybelen og sture dag ut og dag inn ogsÄ - og Ä vÊre sosial har en tendens til Ä koste penger...

InnleggSkrevet: Sűn 11 Feb 2007, 23:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
PĂ„ vei langt bort fra tema.

Glahn skrev:
Ikke at studenter har flust med penger Ä rutte med akkurat, men det kan ogsÄ vÊre verdt Ä huske pÄ at nÄr man ikke lenger er student, sÄ fÄr man ogsÄ etter hvert gjerne endel utgifter man ikke hadde fÞr, samt at endel rabatter pÄ f.eks mÄnedskort og slikt bortfaller.

Og man har jo gjerne lyst til Ä gjÞre noe mer enn bare sitte inne i leiligheten/hybelen og sture dag ut og dag inn ogsÄ - og Ä vÊre sosial har en tendens til Ä koste penger...

Jeg er spent pÄ hvilke utgifter man fÄr som trygda som man ikke har som student. Jeg trodde man fikk dekt f.eks. mÄnedskort ved behov og hjelp til studielÄn ol. som trygda. Studenter fÄr nÄ ca 6100 i mÄneden, det skal dekke leie (fort 3000) + mat, klÊr mÄnedskort og alt annet. Og studenter skal da ikke vÊre sosiale?

Fra mitt sysnspunkt burde man ikke ha bedre rÄd som trygda enn student, siden studenten faktisk "jobber" hver dag...

PS. Jeg tar utgangspunkt i det Ă„ vĂŠre student i Oslo, hvor f.eks. det Ă„ bo koster en god del mer enn andre steder i landet. Og dropp eventuelle svar med "du kan studere andre steder" for det finnes ikke nĂždvendigvis andre steder Ă„ studere det samme i norge.

Dette er ikke ment for Ä klage som student, men for Ä pÄpeke at trygda ikke har det sÄ ille.

InnleggSkrevet: Man 12 Feb 2007, 08:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Re: VikarbyrÄene er arbeidsmarkedets horemammaer

ellWood skrev:
NÄ, hva mener du. Ere noe vits Ä jobbe nÄ, nÄ som man kan fÄ 10.000 for og sitte pÄ rÊva?

Vennina mi fÄr litt over 10 000, pga. en skade hun har fÄtt kan hun ikke jobbe som frisÞr lenger. Hun kunne veldig godt satt seg ned Ä fÄtt penger det neste Äret uten Ä gjÞre en dritt, sikkert lenger ogsÄ. Hun kan ogsÄ vente seg en klekklig erstatning, men hun gÄr ut Ä finner seg en liten jobb. For henne er det galt Ä sette seg ned pÄ rompa Ä ikke jobbe, nÄr andre gjÞr det.

InnleggSkrevet: Fre 02 Mar 2007, 17:23
Litz
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 04 Mar 2004
Det er nok ikke sÄ enkelt at man bare kan sette seg ned pÄ rÊvva og fÄ utbetalt penger. Wink

Hos Aetat kan de kreve at man dokumenterer det at man faktisk er aktiv jobbsÞker, og kan du da ikke f eks vise til sendte sÞknader ol sÄ fÄr du plutselig ikke penger lenger. De vil ogsÄ sende folk pÄ jobbsÞkekurs, div arbeidsmarkedstiltak ol. Skal man slippe unna slike ting sÄ mÄ man ufÞretrygde seg, og det er Êrlig talt ikke sÄ veldig lett det heller siden man da mÄ ha attester fra leger samt prÞvd ut veldig mye fÞr man fÄr den trygden.

NÄr det kommer til hvor mye penger man fÄr fra Aetat sÄ kommer det helt an pÄ hvor bra man har tjent de siste 3 Ärene. Har man tjent under en viss sum sÄ fÄr man ikke penger overhodet for da har man ikke opparbeidet seg nok til Ä kunne kreve stÞnad under arbeidsledighet.

Sist jeg gikk arbeidsledig fikk jeg utbetalt nesten 13000,- per mÄned (altsÄ etter skatt) i dagpenger. Dette pga tidligere veldig godt betalte jobber jeg har hatt.

VikarbyrÄer har jeg veldig god erfaring med. Har jobbet for Proffice sÄnn innimellom i snart 8 Är og fÄr veldig god oppfÞlging og veeeldig god lÞnn. (jeg fÄr aldri mindre enn 130,- timen, uansett hva slags vikariat det er)

Jeg har ogsÄ satt som krav til Proffice at jeg ikke er interessert i korte vikariater, kun vikariater som gÄr over minimum 4-5 mnd og hvor det er mulighet for fast jobb. Og det er ingen problem, i lÞpet av de Ärene jeg har stÄtt registrert hos Proffice har jeg da fÄtt 2 jobber som har gÄtt over i fast stilling, en av jobbene var i ett stort forlag. I sommer/hÞst var jeg derimot uheldig da, sluttet i fastjobben min som dyrepleier pga diverse Ärsaker som f eks en psykotisk sjef som tydeligvis har lÊrt alt om ledelse fra Valla. Fikk jobb pÄ dagen fra Proffice, ett vikariat som skulle bli fast til hÞsten. 3 uker fÞr jeg skulle bli fast ansatt ble hun ene som jobbet der syk og mÄtte omskoleres innad i bedriften og siden jeg var den eneste som jobbet i administrasjonen pÄ den avdelingen og hun var nÞdt til Ä fÄ en kontorstilling sÄ ble det ingen fast jobb pÄ meg.

Men nÄ jobber jeg som sekretÊr/administrasjonssjef/alt mulig (tar hÄnd om alt som har med administreringen i firmaet Ä gjÞre). ForelÞpig vikariat, men det blir sannsynligvis fast til sommeren (med en betydelig lÞnnsÞkning).

NÄr det gjelder det Ä gÄ arbeidsledig bare fordi man ikke gidder Ä jobbe akkurat nÄ ol sÄ vil jeg ikke anbefale det. Det er MYE bedre Ä jobbe bittelitt i kassa pÄ Rema eller noe sÄnt istedet for Ä ikke jobbe. Er det noe potensielle arbeidsgivere ser pÄ sÄ er det om man har noen hull i CV'en sin mellom studier og jobb.

Som nyutdannet kan man ikke forvente Ä fÄ drÞmmejobben med en gang med hÞy lÞnn ol, det er noe som heter Ä jobbe seg oppover. Joda, man er utdannet til en ting, men man har jo faktisk bare teorien. Og teori og praksis kan ofte vÊre to vidt forskjellige ting. Og all arbeidserfaring man kan fÄ er verdt Ä ta med seg, uansett hvor kjedelig jobben er. Er man ikke villig til det sÄ kan man fort fÄ det vanskelig med Ä fÄ seg jobb ogsÄ.

Hilsen Litz som har jobbet med alt fra Ä skuffe mÞkk i stall, sitte i kassa pÄ Kiwi og kokt kaffe til Ä jobbe som kundebehandler, sekretÊr, dyrepleier mm. (og alt det uten formell utdanning)

InnleggSkrevet: Ons 21 Mar 2007, 17:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [28 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Jobb og Utdanning
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet