|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004 Innlegg: 485 Bosted: Oslo
|
Vente pÄ politikken?
Hvis det finnes noe Ä vente pÄ i det hele tatt. Om den, som jeg mistenker, er pÄ vei i helt gal retning, og aldri vil snu, da er det ikke noe Ä sitte pÄ trappa for?
Politikk fremstÄr for meg som en handlingslammet skjÞnnhetskonkurranse, med personlighet som tillegskriterium. Derfor kan ikke to partier vÊre enige. Derfor mÄ man benytte anledningen til Ä si "velkommen etter", og ta eierskap over en mening, nÄr noen andre kommer med et godt forslag. Kanhende var man fÞrst ute. Men det er sÄ forbannet viktig at folket vet hvilket parti som fÞrst gikk inn for det. Heller ikke er det heldig Ä ha en mening nÄ, hvis noen kan vise til et punkt i historien hvor man gav uttrykk for en motstridende mening. (Jfr. forÞvrig "Ha, du stemte jo for krigen, din nisse!" i USA)
En god avgjÞrelse kan vÊre populÊr. En viktig avgjÞrelse er det neppe. En god og viktig avgjÞrelse som i tillegg er populÊr blir sÄ lett at det knapt er snakk om noen avgjÞrelse. Alt peker i en retning, og man har Ä si "ja".
En viktig avgjÞrelse - det er en vanskelig avgjÞrelse, og den vil trolig forsure livet til noen. Demokratiet vÄrt er et salig paradoks. GÄr du inn for Ä gjÞre det nÞdvendige vil fÄ stemme for deg. Det man allerede mÄtte ha i pose, sekk og pengepung er nemlig vanskelig Ä gi slipp pÄ, og man kan neppe fÄ til et samfunn som gir alle gode levekÄr, ivaretar miljÞet og lar folk fÄ holde pÄ de pengene de egenhendig har tjent. Skal man ha mer i posen er man nok nÞdt til Ä ta litt fra sekken, eller fra andres poser.
Kanskje er folket rede for litt kritikk etter lange tider med barnslige krav? Kanskje er politikere i Þyeblikket nÞyaktig sÄ makteslÞse som de ser ut til Ä vÊre. PÄ grunn av oss. Folket.
Jeg prĂžvde Ă„ snakke med folket en gang. Jeg sa noe om hva man kunne gjĂžre. Jeg droppet polemikk, fiendlighet og anklager. Ingen la merke til at jeg hadde ytret meg i det hele tatt.
SÄ derfor hÄper vi ting gÄr galt,
og at nytenknig ikke gÄr lett
Og det hjelper vi til med sÄ godt som vi kan
For det viktigste er Ä fÄ rett
(Ăystein Sunde, Hva var det jeg sa?)
|
Skrevet: Tor 01 Mar 2007, 22:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Jeg svarer avsnitt for avsnitt:
FĂžrst vil jeg si at jeg registerer at det i stadig stĂžrre grad har blitt en trend med korttenkthet i politikken, noe som jeg ikke anser som fordelaktig. Politikk tar tid Ă„ gjennomfĂžre.
PÄ den andre siden er jeg enig i at dagens rÄdende politiske retning i vesten er en uting, men det er jo bare min Äsikt.
At partier ikke er enige, og ikke samarbeider er langt fra sant. Jeg er selv medlem av en politisk organisasjon og mye av det arbeidet vi driver med, driver vi med i felleskap med andre partier. NÄr det til tross for enighet mellom to partier fremdeles er en skarp tone mellom de to, kan det skyldes mange ting. En Ärsak, som kanskje er enkleste Ä forstÄ, kan vÊre at samtlige partier vil ha flest mulig stemmer og at man frykter at disse vil forsvinne til partiet med lignende standpunkt; en annen kan vÊre at det ene partiet reagerer pÄ det de anser som populisme fra det andre partiet (f.eks. har FrP har registrert at det er stigende interesse for miljÞ her i landet). Det er jo en aning suspekt nÄr et parti stadig forandrer meninger i takt med den lunefulle, dog forutsigbare hovedstrÞmmen.
Du har et poeng, men hva er egentlig en viktig (eller riktig) avgjĂžrelse i et virvar av motstridende meninger?
Apropos demokrati: rundt snevre 10% er medlemmer av et politisk parti i Norge i dag. Det er kun disse ti prosentene som kan velge hvem som stÄr pÄ valglistene, altsÄ hvem som potensielt kan styre landet. I og med at ikke alle som er medlemer er aktive, heller, kan det godt hende tallet er nede pÄ 5%. Kan man kalle det demokrati?
Ă
fÄ gjennomslag politisk tar som regel lang tid. FÞrst mÄ en erverve erfaring, respekt og kontakter. Da vil en bli hÞrt, om en roper hÞyt nok. Slik er det nÄ bare.
|
Skrevet: Tor 08 Mar 2007, 21:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Hva jeg har merket er at generelt sett vil folk som er negative til politikere og politikk, ogsÄ vite veldig lite om det. Typiske "politikere er dumme" og "politikk er bare tull" har aldri vÊrt inne i politikken selv, og sett hvor mange aspekter det er i enhver sak. Det er ingen tvil om at man lett kan finne tonnevis av eksempler der politikere Äpelyst har gjort noe galt. 1. fordi politikere er mennesker, og 2. fordi politikere mÄ representere massene.
I et diktatur er det mer naturlig Ă„ kritisere politikere, da de ikke representerer folket. Men med demokrati er kritikk av politikere bare kritikk av folket.
Dagens politikk og politikere er bare et resultat av det politiske systemet vi har. Og det er det beste systemet vi har funnet sÄ langt. Men har du noe bedre forslag, sleng det pÄ!
Og ja, det er demokrati selv om bare 10% er medlemer av et parti, a. fordi alle har valget om Ă„ melde seg inn og b. fordi det er allmenn stemmerett. Ă
pÄstÄ at vi ikke har demokrati vil kreve Ä forandre definisjonen radikalt.
Husk at politiske partier skal representere forskjellige velgergrupper. F.eks kan de som er svÊrt opptatt av penger fokusere pÄ AP eller hÞyre, de som fokuserer pÄ bil og intergrering stemme pÄ FRP og de som er opptatt av miljÞet stemme pÄ Venstre. Det er naturlig at du finner alle andre grupper enn din egen dumme, og det er naturlig at ingen partier vil representere deg totalt.
Populisme er vel i orden, til og med demokratiserende. Det er ingen lov mot Ä endre mening og sikte mot andre velgergrupper. Noen politikere har f.eks uttalt at FRP sikter mot flere velgrergrupper enn de kan representere. Og jeg er pÄ en mÄte enig, men hvis folk er sÄ dumme at de tror FRP kan gjÞre sÄ mye for sÄ mange, fortjener vi ikke bedre enn et land som gÄr dÄrlig. Det som kan vÊre interessant, er Ä se pÄ ideologien - f.eks sosialisme, sosialliberalsime, liberalisme, Þkonomisk liberalisme, konservatisme osv. Disse skal liksom ikke endre seg, men det gjÞr de. Venstre har blitt et senterparti, unge hÞyre kaller seg liberalkonservative og sosialistiske partier har blitt superkapitalister. Kapitalen suser nÄ mer enn noen sinne, til tross for en sosialistisk regjering.
Ideologiene gjÞr det lettere Ä forstÄ partiets "sjel", men er i noen tilfeller veldig misvisende.
Politikere i Norge gjennom tidene fortjener veldig mye respekt og Êre. De mÄ ha tatt en veldig lang rekke gode beslutninger, med tanke pÄ hvor stabilt, trygt og moderne norge er. Sammenlignet med 95% av verden er vi helt bortskjemt. Relativt sett har vi ikke reelle problemer, utenom de skapt i media.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 01:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Jeg ser min egen post og tenker pÄ hvor nÊre jeg var Ä klistre den opp pÄ klagemuren for frustrerte unge herrer heller enn i et egnet debattforum, fÞr jeg kom til at det kanskje var noe Ä snakke om...
Jeg er langt pÄ vei enig med mye som er blitt sagt i etterkant, ikke minst at kritikk her rammer folket sÄvel som politikerne. Vanstyre, om vi har slikt, er folkevalgt. Min kritikk av folket blir ikke krass og nÄdelÞs, for jeg kan ikke forestille meg et fritt og samstemmig folk i ett og alt.
I dag har vi en markert populist i FRP, og ellers har vi...
der er jeg faktisk usikker.
Var det kun avisens vinkling at sittende regjering Þnsket Ä holde pÄ mest mulig penger til siste Äret for sÄ Ä overÞse folket med rikdom og vise til framgang i pÄfÞlgende valgkamp? Det var i sÄ fall en meget stygg vinkling fra deres side. Jeg hÄper ikke det er sant, da det slik jeg oppfatter det overgÄr FRPs populisme.
Strategier for Ä bli valgt mÄ prioriteres.
Kompromisser mÄ inngÄs.
Her er det jo opplest og vedtatt at alle skal bli hĂžrt, og dette ikke uten god grunn. Men hva betyr det hvis hvert "lag" av folket har "sin" interessegruppe i politikken? Jeg aner at det blir mye intern stridighet om bakverket (prinsipper for kakefordeling).
Jeg savner en beskrivelse av nĂždvendighetene.
- Hva sykehusene er nĂždt til Ă„ gjĂžre, og hva det vil koste
- Hva psykiatrien trenger for Ă„ fungere effektivt
- Hva det koster Ă„ bygge tuneller som lar folk flest leve, opprettholde et forsvarlig veinett
- Hvilke miljÞtrusler vi stÄr overfor, hvilke tiltak vi har til rÄdighet, og hvilke kostnader de forskjellige tiltakene medfÞrer
NÄr vi vet hva vi mÄ ha, og selv dette vil vi neppe klare Ä enes om, da er tiden moden for Ä se hva vi har midler til, eventuelt hvordan vi skal skaffe resten.
Tar jeg feil - gjĂžres det allerede slik?
Eller pÄ en enda bedre mÄte?
|
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 08:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
SparrowN skrev: |
Apropos demokrati: rundt snevre 10% er medlemmer av et politisk parti i Norge i dag. Det er kun disse ti prosentene som kan velge hvem som stÄr pÄ valglistene, altsÄ hvem som potensielt kan styre landet. I og med at ikke alle som er medlemer er aktive, heller, kan det godt hende tallet er nede pÄ 5%. Kan man kalle det demokrati? |
Selvsagt kan man det. Demokrati handler ikke om at alle er med og bestemmer. Demokrati handler om at alle har anledning eller rett til Ä vÊre med og bestemme. At ikke alle velger Ä bruke den retten i like stor grad, eller i det hele tatt, fÄr den enkelte person til syvende og sist ta pÄ sin egen kappe.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 18:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Glahn skrev: | SparrowN skrev: |
Apropos demokrati: rundt snevre 10% er medlemmer av et politisk parti i Norge i dag. Det er kun disse ti prosentene som kan velge hvem som stÄr pÄ valglistene, altsÄ hvem som potensielt kan styre landet. I og med at ikke alle som er medlemer er aktive, heller, kan det godt hende tallet er nede pÄ 5%. Kan man kalle det demokrati? |
Selvsagt kan man det. Demokrati handler ikke om at alle er med og bestemmer. Demokrati handler om at alle har anledning eller rett til Ä vÊre med og bestemme. At ikke alle velger Ä bruke den retten i like stor grad, eller i det hele tatt, fÄr den enkelte person til syvende og sist ta pÄ sin egen kappe. |
Ja, det kan du si, men det er likefremt et demokratisk problem at det er sÄ fÄ som faktisk gjÞr det.
|
Skrevet: Man 12 Mar 2007, 23:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Men det er ikke et problem med systemet, men menneskene som ikke gidder bruke de mulighetene de faktisk har.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 13 Mar 2007, 23:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
theJack
OoaHelaNatten

|
Jeg er litt delt i synet pÄ den argumentasjonen. La meg forsÞke Ä anvende spissen:
--
Det er ikke noe galt med lovlĂžshet, all skade som skjer skyldes utelukkende individene som misbruker mulighetene sine.
--
Utsagnet er ikke sÄ helt for galt. Men selv om det er individets feil at det gÄr slik eller sÄnn, sÄ er vi klar over individets eksistens, og mÄ selv ta konsekvensen av det. Da handler det ikke nÞdvendigvis om at det er systemets feil, men om at vi kan fÄ til noe bedre.
Jeg vet ikke om vi kan fÄ til noe bedre her. Vi kan fÄ til noe mer effektivt, men det innebÊrer en kraftig svekkelse av den almenne retten til Ä pÄvirke politikken. (Siden et flertall millioner unike mennesker ikke alltid trekker i samme retning blir det vanskelig Ä komme noen vei hvis alle styrer like mye)
NĂ„ kan man jo kanskje trekke parentesene mine i tvil. Det vet jeg ikke.
|
Skrevet: Tor 15 Mar 2007, 10:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|