DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Apropos rasisme
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Av Innlegg
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
 Apropos rasisme

Litt merkelige spørsmål jeg kommer med nå, men tenk over dem likevel:

Apropos ordet rase\rasist:

Jeg skriver. Jeg finner opp nye raser, og et par av disse hater et par av de andre. Er de da rasister? For i dette tilfelle er de jo faktisk av en annen rase. Eller er de det? En alv er vel ikke en type menneske?? I hvert fall ikke min. Den er altså ikke av en annen menneskerase, men av en helt annen art. Hvis en alv ikke liker et menneske nettopp og bare fordi det er et menneske, er da alven rasist? Eller for å ta det i vår verden; hvis et menneske hater en frosk bare fordi den er en frosk, er da mennesket rasist?

(Og hvorfor heter det rasist? Feminist vil jo si at du liker feminina.... kommunist kommunisme, sosialist sosialisme osv... Er det fordi du liker kun din egen ''rase''...?)

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 21:45
Sist endret av Corvus den Tir 06 Feb 2007, 22:05, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Et lite spørsmål som muligens er off topic: Kan en alv og et menneske få avkom sammen, og kan det avkommet bringe sine gener vidre?

Lurer litt på om de er to forskjellige arter eller to forskjellige raser.

Rasist betyr vel at mann synes enkelte "raser" er mindre verdifulle enn andre. Frosk og menneske, derimot, er to forskjellige arter, så da tror jeg det ikke er rasist. Ikke rasist, men ... artist? Nei, det fungerer jo ikke.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 21:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Dèt, kjære, kommer an på hvilke alver du mener. Vi har Tolkiens alver, vi har Shakespeares alver, vi har Rowlings husnisser, vi har feer, osv osv. Jeg har en fin alvebok hvor det står alt om alver, fra laaangt tilbake i tiden til Tolkien og Rowling; dette er det nemlig forsket på. Du kan få låne den, hvis du vil. Den er fiiin!

Ah, et relevant spørsmål: en art\rase (husker ikke) defineres jo som at to av samme art\rase kan få avkom som kan få avkom. Så hvis en alv kan få barn med et menneske, er de av samme art\rase...

Joda, for artisten liker sin art=kunst!

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:04
Sist endret av Corvus den Tir 06 Feb 2007, 22:08, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Tolkien har jo en litt (veldig teit) versjon av alver, i bøkene hans kan de formere seg, men alver, slik de "egentlig" er, kan vel ikke få barn med mennesker.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ronja skrev:
Tolkien har jo en litt (veldig teit) versjon av alver, i bøkene hans kan de formere seg, men alver, slik de "egentlig" er, kan vel ikke få barn med mennesker.

Det kommer altså an på hva du ser på som ''egentlige'' alver. Det er mange, mange forskjellige typer.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:07
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Corvus skrev:
Ah, et relevant spørsmål: en art\rase (husker ikke) defineres jo som at to av samme art\rase kan få avkom som kan få avkom. Så hvis en alv kan få barn med et menneske, er de av samme art\rase...

Da er mitt spørsmål kjære, kan dine alver det?
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Corvus skrev:
Ronja skrev:

Det kommer altså an på hva du ser på som ''egentlige'' alver. Det er mange, mange forskjellige typer.

Ja, men alver fra sagn og myter har ganske mange like fellestrekk, noe Tolkien ikke har tatt hensyn til i det hele tatt. Jeg hadde heller likt det bedre om at man i stedet for å bruke vellkjente navn på de vesnene man dikter opp selv, at man kan ha fantasi nok til å gi dem egne navn.

Akkurat her svikter Tolkien på flere pungter, han låner for mye. Flere plasser viser han at han har gått tom for ideer.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Nenja skrev:
Corvus skrev:

Da er mitt spørsmål kjære, kan dine alver det?

Nja.... De kan, jo. Det er biologisk mulig, i alle fall antar man det, men man sier det ikke høyt, og jeg tror sjelden noen har prøvd. Du skjønner, mine alver liker ikke mennesker. Det vil si, de ser dem som under sin stand, som Svakfolket, de mener at blodet vårt er tynnere, svakere, dårligere enn deres. Det ville være å melde seg halvveis ut av alvesamfunnet å bli sammen med et menneske. Man ville i hvert fall blitt sett kraftig ned på. Men fra og med den generasjonen min hovedperson er i, vil dette sakte men sikkert endres, håper jeg.
(Jeg tror hun velger en alv. Tror. Han har rykte for å være litt rundbrenner... but then again, so has SparrowN...)

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:19
Ronja

Ok, til tema:

Jeg synes det blir rart å dra inn rasisme inn i det du skriver. Det er ikke rasisme direkte, du lager artene og dermed er det også din rett til å lage de holdningene som ligger bak artene..

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:20
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ronja skrev:
Corvus skrev:
Ronja skrev:

Ja, men alver fra sagn og myter har ganske mange like fellestrekk, noe Tolkien ikke har tatt hensyn til i det hele tatt. Jeg hadde heller likt det bedre om at man i stedet for å bruke vellkjente navn på de vesnene man dikter opp selv, at man kan ha fantasi nok til å gi dem egne navn.

Akkurat her svikter Tolkien på flere pungter, han låner for mye. Flere plasser viser han at han har gått tom for ideer.

Hm, du motsier deg selv. Først kritiserer du fordi du mener han har lagd en helt ny rase, og så kritiserer du fordi han har for dårlig fantasi...

Jeg mener også han kunne kalt dem noe annet, men på den annen side er de ikke ulike, bortsett fra størrelsen og den litt overlegne verdigheten. De danser lett omkring og synger, har spisse ører og dypmagiske evner. Men jeg synes det krever større fantasi å lage en ny type alv enn bare å finne på et nytt navn.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:27
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ronja skrev:
Ok, til tema:

Jeg synes det blir rart å dra inn rasisme inn i det du skriver. Det er ikke rasisme direkte, du lager artene og dermed er det også din rett til å lage de holdningene som ligger bak artene..

Nja... det er bare det at linken til rasisme er ganske klar... det ligger naturligvis kritikk til rasismen bak nettopp dette at de har denne holdningen til mennesker. Det er litt av vitsen, egentlig. Naturligvis har jeg min kunstneriske frihet, og jeg tar det egentlig ikke så alvorlig, jeg bare lurte på hva dere syntes. For hvis de kan få barn med mennesker er det faktisk rasisme, men kan de ikke det, er det som mennesker og frosker... Hm. Da tror jeg at jeg ville svare ja på mitt eget spørsmål...

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:31
Ronja

Nei, det gjør jeg ikke. For det første har ikke sagt at Tolkien har dårlig fantasi, for det andre har jeg heller ikke sagt at han diktet opp alvene helt selv.

Jeg sier at alvene er bra lagd, men at han ikke burde kalt dem alver, fordi de er så ulike fra det sagn sier at alver er.

Jeg sier at han helt tydelig i boken, viser at han har gått tom for ideer.. Det betyr ikke at han har dårlig fantasi.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:35
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Jeg tror neppe han kalte dem alver av mangel på fantasi, men for at englendere skulle ha et kjent begrep å forholde seg til.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:50
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Tilbake til tema, kanskje?

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 22:52
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Ronja skrev:
Nei, det gjør jeg ikke. For det første har ikke sagt at Tolkien har dårlig fantasi, for det andre har jeg heller ikke sagt at han diktet opp alvene helt selv.

Jeg sier at alvene er bra lagd, men at han ikke burde kalt dem alver, fordi de er så ulike fra det sagn sier at alver er.

Jeg sier at han helt tydelig i boken, viser at han har gått tom for ideer.. Det betyr ikke at han har dårlig fantasi.

Du snakker om John Ronald Reuel Tolkien her? Professor i engelsk ved Oxford University? Mannen som egenhendig skapte språket alvisk for så senere å basere Silmarillion, Ringenes Herre og Hobbiten på nevnte språk?

Årsaken: Man kan jo anta at han originalt laget et språk til sin tolkning av alvene, for alver kan være så mangt, alt fra små nisser, til grasiøse, svevende skikkelser (menneskelignende figurer observert i lett tåke - slik jeg første gang hørte om dem), for før han skrev bøkene skrev Tolkien språkene og diktene. For å finne årsaken må man nok grave litt i Tolkiens tidligere tekster, men noe som er ganske sikkert er at han ikke bare kalte dem for alver i mangel på noe bedre.

Dessuten har jo tolkien skapt flere arter i sine bøker, som hobbiter og orker. Og alvene har blitt delt opp i forskjellige raser (f.eks mørkalver - morequendi). Jeg ville sagt det slik at alver kan deles opp i mangfoldige raser som kan ha vidt forskjellige egenskaper, men som kjennetegnes av noen enkelte ting: de er intelligente, de har spisse ører, de kan utføre magi, osv.

Jo, forresten, Tolkien laget et eget ord for alvene i sine historier - jeg tror jeg har nevnt en versjon av det alt - quendi

You have just been nerdified.

InnleggSkrevet: Tor 08 Feb 2007, 20:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

SparrowN skrev:
Ronja skrev:

Du snakker om John Ronald Reuel Tolkien her? Professor i engelsk ved Oxford University? Mannen som egenhendig skapte språket alvisk for så senere å basere Silmarillion, Ringenes Herre og Hobbiten på nevnte språk?

Årsaken: Man kan jo anta at han originalt laget et språk til sin tolkning av alvene, for alver kan være så mangt, alt fra små nisser, til grasiøse, svevende skikkelser (menneskelignende figurer observert i lett tåke - slik jeg første gang hørte om dem), for før han skrev bøkene skrev Tolkien språkene og diktene. For å finne årsaken må man nok grave litt i Tolkiens tidligere tekster, men noe som er ganske sikkert er at han ikke bare kalte dem for alver i mangel på noe bedre.

Dessuten har jo tolkien skapt flere arter i sine bøker, som hobbiter og orker. Og alvene har blitt delt opp i forskjellige raser (f.eks mørkalver - morequendi). Jeg ville sagt det slik at alver kan deles opp i mangfoldige raser som kan ha vidt forskjellige egenskaper, men som kjennetegnes av noen enkelte ting: de er intelligente, de har spisse ører, de kan utføre magi, osv.

Jo, forresten, Tolkien laget et eget ord for alvene i sine historier - jeg tror jeg har nevnt en versjon av det alt - quendi

You have just been nerdified.

*sukk*

InnleggSkrevet: Tor 08 Feb 2007, 23:15
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet