DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Kjøkken og klin
watch out, veggiser!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 3 [58 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Av Innlegg
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Men hva har det egentlig med vegetarisme å gjøre? (lagde jeg et nytt ord nå?)

InnleggSkrevet: Tor 08 Apr 2004, 17:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
meine hüter skrev:
her må det jo sies at menneskene ikke er et vandrenede fordøyelsessystem. vi styres ikke av instinkter. vi er hevet over dyrene. et blikk på tennene sier noe. et blikk på kjøttproduksjonen sier noe annet.

Hmm... Hvis vi ser helt realistisk på hva et menneske er så er vi:
En organisme som skal overleve lenge nok til å spre genene våre, slik at arten opprettholdes. (På lik linje med alle andre organismer) Hvis dette betyr at vi må spise kjøtt, ja da gjør vi det. Forfedrene dine overlevde fordi de klarte å finne jaktbytte den gangen stein var det nye store... (Steinalderen)

Sitat:
jeg så en slaktebil for en stund siden, og forstod hvorfor jeg ikke spiser kjøtt.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 14 Apr 2004, 13:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
bikerkids_88
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004
Tittan skrev:

Mennesket ble laget for å spise kjøtt, se på tennene, tarmene og magesekken vår.
¨
du kan ikke påstå at tennene våre er laget for å spise kjøtt.... gjekslene våre er flate(får å knuse planter) ikke spisse (for å rive kjøtt) se på katte dyrene.. har de flate gjeklser? nei....

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 12:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Gaute
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 07 Sep 2003
Men fortennene våre er skarpe for å kunne skjære kjøtt. Du kan jo på samme måte si at de ikke er laget for å spise salat.. På noen mennesker så kan du også se at vi hadde ordentlige hjørnetenner før.

Despite my thirty years of research into the feminine soul, I have not yet been able to answer the great question that has never been answered: What does a woman want?
- Sigmund Freud

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 15:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Mine hjørnetenner er fryktelig skarpe! nesten litt skummelt noen ganger...

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 20:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Tar man en kikk på menneskers tenner, fordøyelsessytem, vaner og praksiser, så oppdager man fort at mennesker er alt-etende. Vi spiser alt mellom himmel og jord som ikke er direkte giftig, og noen ganger det også. Kjøtt, fisk, skalldyr, frukt, bær, grønnsaker, sopp, røtter, insekter osv osv.

Å si at mennesket ikke er laget for å fordøye kjøtt er vås.

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 21:58
bikerkids_88
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004
fordøyingen kan godt være er laget for å spise alt.. det vet jeg ikke.... men tennene er ikke utviklet til å spise kjøtt (enda) vi har bare ikke spist kjøtt lenge nok til at tennene vår har kommet så langt i utviklingen...

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 23:22
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Snarere tvert imot - ser man på tanngarden og tyggemusklene til menneske-artens forfedre ser man at de var godt utstyrt for å maule det meste av seig føde - fra rått kjøtt til hardføre røtter og liknende. Det moderne mennesket derimot, har tyggemuskler og tenner som ikke er like robuste. Dette kan det være mange årsaker til, men en medvirkende årsak kan nok være at vi har blitt bedre og bedre til å tilberede maten vår slik at den blir lettere å både tygge og fordøye. Vi har ganske enkelt ikke behov lenger for et slikt tygge-apparat.

Men fordøyelses-systemet vårt er rikelig utstyrt med enzymer og syrer som kan ta seg av animalske proteiner. Derimot er vi ikke istand til å gjøre oss nytte av cellulosen i plantefibre, noe svært mange dyrearter som er rene plante-etere er istand til.

InnleggSkrevet: Lør 23 Okt 2004, 23:32
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
så spiser vi da heller ikke gress.

InnleggSkrevet: Søn 24 Okt 2004, 11:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

hüter'n skrev:
så spiser vi da heller ikke gress.

Med god grunn Smile
Men vi får heller ikke like mye ut av diverse frukt og grønt som mer spesialiserte plante-etere gjør - ikke energi-messig.

InnleggSkrevet: Ons 27 Okt 2004, 10:02
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg spiser appelisnskall og eplekjerner... pass deg før jeg spiser deg og, petter.. Twisted Evil

InnleggSkrevet: Ons 27 Okt 2004, 18:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Redsh0e
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Aug 2006
Vel. Denne diskusjonen handler vel om noe annet nå.
Men bare for å svare på den opprinnelige meldingen.
Jeg tror de fleste vegetarianere er fullt klar over
dette med gelatin (som btw er kalv, ikke gris). Mye
godteri bruker forresten pektin istedenfor gelatin. Det er noe
av det samme, bare at pektinet kommer av planter.
Jeg er i alle fall veldig obs på å lese ingredienser på
godteri. Ja, selv potetgull etter at jeg fant ut at Pringles
brukte gelatin før..

InnleggSkrevet: Tir 15 Aug 2006, 23:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Filur
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Aug 2005
Re: watch out, veggiser!

hüter'n skrev:
for de som ikke vet det inneholder halvparten av godteriet i norge gris på ingredienslista. grisen er forkledd som gelatin, ett geleringsmiddel. dette lages av kollagen stivelse, som blir tatt ut av buken på grisen.

eks: troika, seigmenn, godt og blandet, sure colafalsker....det meste godteriet som ser unaturligt geleaktigt ut. det er gris i risifrutti, og enkelte yougherter. i endel posesupper osv.

problemet er at det ikke er merket som annet enn gelatin, og hvis man vil vite hva det er så er det kollagen stivelse. hvem faen veit hva det er??
jeg er skuffet over norge, har vært det siden jeg fant ut dette for noen år siden.

mentos er også nei-mat....

Jeg har hørt at Troika er "trygt", da men ... Rolling Eyes

Forresten, gelatin er ofte kalvebein, men kan faktisk ofte være utvunnet fra fisk. Smile
Og noen godterier har geleringsstoffer fra blant annet alger, gummi arabicum, pektin, tapioka.

Veganere kan ikke spise Doc, den er overflatebehandlet med bivoks. Smile

InnleggSkrevet: Lør 19 Aug 2006, 14:47
Langemin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005
Satt og leste gjennom denne diskuskonen her nå.. Moret meg litt faktisk, for jeg har selv havnet i mange slike diskusjoner som aldri vil ende.

Men min mening er ihvertfall at vi klarer oss helt fint uten kjøtt. Tennene våre er ikke formet spesielt som kjøtteterenes, men ikke som grønnsaksspiserne heller. Så vi er altedende.
Men bare natten har verdensrom!

InnleggSkrevet: Man 05 Feb 2007, 16:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Vi klarer oss fint uten kjøtt? Neutral Ok, kansje vi kan overleve uten, men gud så trist liv da Very Happy Jeg elsker kjøtt, og hadde jeg hatt råd hadde jeg laget biff på en seng av biff med biff på toppen, strødd over med baconbiter, men det har jeg altså ikke råd til Razz
Kjøtt er herlig, jeg ser ingen grunn til og ikke ete det!

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Man 05 Feb 2007, 18:57
Justin Case
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007
dessuten er vi biologiske sånn derre......ummm.......[overforbruk av tegn]hybrider!
Vi har forholdsvis skarpe tenner foran, for å rive i stykker kjøtt, og flate tenner bak, for å knuse grønnsaker. Dessuten inneholder kjøtt proteiner, som er ganske viktig for oss. Bare grønnsaker hadde vært et trist, trist liv! Og i tillegg, hvis du er veggis, så blir ikke tarmen din så lang, så hvis du da spiser kjøtt, kommer du sannsynligvis til å kaste det opp igjen, for tarmen klarer ikke å fordøye kjøtt hvis du aldri spiser det. Dette gjelder folk som ikke er utvokst.

InnleggSkrevet: Man 05 Feb 2007, 19:32
Langemin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005
burde kanskje fullført litt mer:P

Vi (fleste) veggiser spiser en god del piller som inneholder alt vi ikke får gjennom kjøtt. Og dessuten kan du få opp alt gjennom andre varer (om da kanskje i veldig store mengder) Smile
Men bare natten har verdensrom!

InnleggSkrevet: Man 05 Feb 2007, 21:45
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Altså så lenge man spiser egg og mejeri produkter (egg er faktisk veldig viktig), og ellers variert (vegetarisk) kosthold, gjerne også meg soja produkter, så får man de proteinene man skal. Og ikke trenger mann en masse piller heller. (havregryn feks er fullt av jern!).

Selv spiser jeg fisk en gang i mellom, så meg er det ingen fare med! Og om jeg skulle få i meg litt gelatin dør jeg ikke av den grund. Synes det blir litt flisespikkeri altså..
Nå har jo folk tusen forskjellige grunner til ikke å spise kjøtt, men jeg har litt vanskelig for å se hvordan gelatin blir relevant i den sammenheng uansett. I hvertfall hvis man ser det i et litt større perspektiv.

InnleggSkrevet: Tir 06 Feb 2007, 16:21
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 3 [58 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Kjøkken og klin
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet