|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Ny laptop - HP Pavilion dv9060ea?
Har siklet litt på denne..
http://www.dinside.no/php/art.php?id=358930
Riktig prisklasse, og jeg er ganske bestemt på at jeg vil ha 17"..
Er denne et godt kjøp, vet du om bedre alternativer, argumenter mot HP generelt eller annen hjelpsom info?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Du er den 4dje personene jeg snakker med som vil ha denne pcen, de 3 andre jeg har snakket med er det jeg som har anbefalt dem denne maskinen. Det er en veeeldig behagelig maskin, og hvis jeg kunne velge en laptop nå hadde jeg tatt den Min mor kjøpte seg en slik, så jeg bruker den på dagelig basis. Skjermen er rett og slett nydelig og bruke.
Men, den kraftige maskinvaren kommer jo med en liten "downside"... Maskinen blir fort varm. De fleste laptopper blir jo selfølgelig varme, men denne laptoppen liker virkelig ikke og sitte på fanget. Men når du tenker over all den ville kraften som er i pcen, og det faktum at skjermen er en jævla drøm og se på så glemmer du varmen fort Bare avinstaler Windows Media Center, da jeg personelig syntes det er et eneste stort søppel, det henger seg mye osv. Om du bestiller den tror jeg du kan få Vista på den hvis du betaler litt ekstra.
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 09:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Tror man får "gratis" vista ja, det vil si 200kr eller så..
Hvor varm blir den da? såpass at den er ubehagelig å ha på fanget når man har på f.eks jeans/joggebukse? Jeg skal ha den i fanget stort sett hele tida, ser du..
Noen snakker om mye viftelyd og en eller annen høyfrekvent pipelyd.. Merket noe til det?
edit: Det at DSGF's egen favorittnerd selv ville valgt denne, er jo soleklart argument for å løpe og kjøpe! 
|
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 09:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
Etter hva jeg er blitt informert om
_alle_ nye maskiner selges nå med en form av XP og "klar for Vista", og du får Vista gratis med (ettersom det er Windows selv som deler det gratis ut med maskinene). Ved onlinekjøp betaler man portoen for dette programmet, som ligger på rundt 150 kr, og det er jo en grei pris å betale for noe som koster deg 2000 kr å kjøpe i ettertid.
|
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 12:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
17" "laptop" er ikke en bærbar maskin, husk det hvis du har tenkt til å farte rundt med den. Eneste grunnen til at jeg valgte 15" når jeg kjøpte var oppløsninga (som er den samme som på den 17"-eren).
13" hadde vært fint når man farter rundt, men man trenger stor nok oppløsning til å få jobbet og...
På en annen side, med den vekta er det vel ingen som kjøper den får annet en stasjonær bruk...
|
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 12:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Jeg har en 17" laptop som jeg farter rundt med uten problemer, og bruker den som akkurat det, en laptop.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 13:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Er på Baj sitt lag her jeg, ass.. 3,7kg er da ingen problem å frakte med seg i en skulderveske/sekk. Men klart, jeg skal ikke dra den rundt på buss og tog og karl johan. Den skal kunne has i fanget noen timer uten å påføre smerte, og den skal kunne puttes i en form for veske og medbringes i bil og fly iblandt.
Jeg klarte det med 17" Aceren, som veier 7,4Kg, da er det stress. Men når vekta mer enn halveres, skal jeg klare meg utmerket.
Men det viktige her var om maskinen, når man først skal ha 17", er et godt kjøp, eller om man ville kjøpt noe annet?
Prisen er forøvrig 10 954,-ink. mva. på XD.no
|
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 14:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Skal ikke uttale meg om merket, men jeg har ca. samme specs og er strålende fornøyd, så jeg ville nok gått for det.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 14:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Vel, varmen kommer vel litt ann på hva du gjør med maskinen, det er jo innlysende at den ikke blir like varm når du spiller kabal som om hvis du spiller Oblivion med fullt settings Det jeg har brukt akurat DEN versionen der til er surfing, mail og bilderedigering, og den blir ikke så varm at det er ubehagelig, men du blir litt svett i buksene (det kan godt være fordi maskinen er utrolig sexy og da )...( )
Uansett, jeg hadde "lillebroren" til den maskinen der, en DV og den brukte jeg mye til tunge spill, og den ble, etter mange timers spilling, så varm at det ble ubehagelig. Men jeg har altså aldri opplevd dette med DV9060.
Når det kommer til "bærbarheten" så er den helt grei, jeg har bært med meg ned til en kamerat et bar ganger, så hvis du har en laptop veske så er det 0 problem og frakte den. den veier jo under 4 kilo, og hvis man ikke greier og bære med seg 4 kilo engang så er man ikke mann (Pensumet vårt iår veier 12 kilo, til sammenligning )
Og Zylfia har nok rett, du får nok Vista med deg med laptoppen. Såvidt jeg har forstått det så lager Microsoft en Home og en Pro av Vista også, så hvis de spørr deg hvilken du vil ha, så får all del ta Pro. XP Home er et eneste stort søppel i forhold til Pro, og jeg tror ikke Vista er noe anderledes (Da slipper du også ubrukelig XP Media Center!)
Men, det er jo en viktig ting jeg ikke vet om den, og det er batterikapasiteten. Jeg vil regne med 2-3 timer batterikapasitet med lav lystryrke og normalt bruk, jeg skal sjekke dette for deg litt utover dagen når fyllesyken har tatt seg en tur.
Alt i alt: HP DV9060 er et veeeldig godt kjøp. Den er allaraound og funker like bra som en arbeider pc som den gjør en media pc. Skjermen er en drøm og se film på (sålenge du holder fringene unna skjermen. Fingeravtrykk i filmen er aldri gøy) og maskinen er rask og effektiv. Jeg har hatt erfaring med et par HP maskiner nå (DV6000 serien og DV9000 serien), og de kan virkelig lage maskiner. Jeg har ikke stort og klage på hos noen av de 2 merkene jeg har brukt.
|
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 11:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Batteriet ble vel oppgitt til mellom 1.5 og 2.5 timer.. Stemmer det, så er det ok, kommer i all hovedsak til å være i nærheten av strøm.. Men det er jo kjekt om det er nok batteri til å surfe mens man sitter på do, f.eks.. 
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 14:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007 Innlegg: 561 Bosted: Hjemme
|
Man kjøper seg
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/6344041/wa/PSLID?mco=32B42242&nclm=MacBook&wosid=0HlaPzy5oVku2OnJJBE0vxWOtZS
eller
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/6344041/wa/PSLID?mco=26BBDC17&nclm=MacBookPro&wosid=0HlaPzy5oVku2OnJJBE0vxWOtZS
Avhenger av hva du skal bruke'n til og BMI-en til lommeboka.
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Og de som ikke vil ha bullshit kan kjøpe seg en DV9060 
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 14:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Heh.. Jeg skal ha 17", hvis jeg da vil ha mac ville det koste meg NOK 25.990,00.. Trukke det, gitt!
Blir nok dv9060. Laptopen har jeg kjøper til nå, må bare bli kvitt den stasjonære, så kan jeg handle! Er det ingen som kjenner noen som vil ha en knall-maskin ca ubrukt til god pris?
Den kan beskues her: http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=9227327&sid=5aPuwHH_c431554&pos=6&tot=168
(Finn-kode 9227327)
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 14:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

|
Men det er jo sånn at en Mac er en PC overlegen i alt, bortsett fra virus og spill. Henger en PC? ja. Henger en Mac? Har aldri skjedd.
OS-et til Mac er det beste og mest avanserte som finnes, SÃ…! Og, det finnes faktisk virus til Mac :0P
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Men når en PC fungerer utmerket, bortsett fra et par omstarter i mnd, dersom man har _litt_ peil på å holde seg unna virus og slikt, kan det ikke forsvares å betale 26000,- fremfor 11000,- i mine øyne. Greit om man skal drive med avansert grafikk osv, men til surfing, litt spill, film og musikk holder PC lenge.
Også har det selvfølgelig med hva man er vant til, er man oppfostret på windows, og kjenner det stort sett ut og inn, er jo det det greieste å fortsette med..
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 15:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

|
Justin Case skrev: | Men det er jo sånn at en Mac er en PC overlegen i alt, bortsett fra virus og spill. Henger en PC? ja. Henger en Mac? Har aldri skjedd.
OS-et til Mac er det beste og mest avanserte som finnes, SÃ…! Og, det finnes faktisk virus til Mac :0P |
Har du aldri hatt problemer med en Mac? Jeg var hos en kamerat for en stund tilbake og satt og lekte med hans Mac, og det var jo et rent helvette. Jeg tror Mac'en hans måtte restartes 2-3 ganger mens jeg var der. Hele OS'et er knotete i forhold til Windows som faktisk er veldig brukervennelig. Hvis du skal jobbe med bilde og video så kjøper du en Mac, hvis du skal ha en pc til vanelig bruk så ligger man unna, det er ihvertfal min erfaring.
Hvis man vet hva man gjør på en Windows maskin så får man ikke virus, og man får heller problemer. Jeg har kjørt Windows hele livet på alle mine pcer (og det er faen ikke få ) og 90% av gangene det har skjedd noe feil er det JEG som har surra med innstillingene eller gjort noe feil. Windows kan veldig mye som Mac... Mac kan selfølgelig ting som Windows ikke kan (selvom jeg nesten garanterer deg at det finnes et 3dje parts program som fikser det ) men Windows kan bare rett og slett mer. Det var kansje ikke det mest stabile OS'et før XP, men det tar igjen alt det der med brukervennelighet og diverse finesser.
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 16:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Waaay off topic, men noen må få litt sannhet inn her.
Jeg har nå hatt Mac siden starten av Juli, og jeg vill påstå at jeg var en avansert bruker av Windows før jeg skifta.
Sitat: | Heh.. Jeg skal ha 17", hvis jeg da vil ha mac ville det koste meg NOK 25.990,00.. Trukke det, gitt! |
Forskjellen er at Mac-en ville vært utrolig mye kraftigere og. Finn en "ibm maskin" som tilsvarer MBP 17" i specs så tror jeg neppe prisen blir mye mindre enn. Jeg sjekka en Dell "laptop" nå (eneste jeg fant med Core 2 Duo CPU. Den endte på 35,142.50 når en ganske tilsvarende MBP koster 25.990,00 (-rabatt hvis du er elev/student).
Forskjellen er at Dell-en har 20" og MBP-en har 17". Ellers er de like.
Lenovo har ikke en gang maskiner (på hjemmesidene sine) med Core 2 Duo.
Så over til forskjellene i operativsystemene (windows mot Mac Os X). Etter over 6 måneder med Mac har jeg hat 1 tilfelle hvor jeg har måttet starte maskinen på nytt fordi den var slem.
Anngående virus, det har eksistert noen forsøk på virus til Os X, men siden det i bunn og grunn er en unix-variant og alt det tilfører av sikkerhet har de aldri hatt noen effekt. Filsystem og hele oppbygningen av os-et gjør Mac Os X (og Unix/linux) mye sikrere enn Windows. MS hadde planer om å forbedre dette med Vista, men sikkerheten har måtte tape for at de skulle få Vista ut på markedet. (Filsystemet og diverse andre sikkerhets rutiner som aldri ble implementert.)
Så over til brukervennligheten. Jeg kommer aldri igjen å kjøpe en windows maskin. Enten blir det Mac Os eller så blir det Linux. Jeg får helt spader når jeg må inn i Windows sitt tung system. Når jeg ikke har brukt det på en stund, så føles det utrolig klønete å måtte jobbe på en windows maskin. Når jeg skifta til Mac hadde jeg denne følelsen i under en dag. Etter det var jeg "frelst".
Og jeg er veldig spent på hva dere mener at Windows kan som Os X ikke kan, gjerne hvis man ser på standard installasjon av os-et. Vista gjør at windows nærmer seg funksjonaliteten til Os X, men de rakk ikke å kopiere alt før de sendte ut Vista.
Det finnes noen myter om Mac som stemte for noen (4+) år siden, men som ikke holder vann lenger.
1) Pris: Sjekk specs på Mac-ene og finn en tilsvarende PC til samme pris, det er ikke veldig lett (snakker da selvfølgelig bare om komplette maskiner kjøp fra en leverandør og ikke hvis du bygger selv). Når jeg kjøpte min MBP så fant jeg ingen windows maskiner som kunne matche prisen med tilsvarende spec.
2) Mac Os X er bare for folk som driver med lyd og bilde. Dette stemte før Adobe ga ut programvaren sin til windows, som begynner å bli en god stund sidne. Nå er det bare tull, skal du jobbe med lyd og bilde trenger du stortsett bare en maskin som kan kjøre adobe programvare (som ofte er billigere til Mac!), operativ system har ingen betydning.
Dere finner flere her: http://www.apple.com/science/whymac/myths.html (jeg vet det er en apple side)
Så over til litt morro statistikk om hvem man skal høre på i diskusjoner om Mac (Os X) og Windows maskiner. Hvor mange Mac-er er det i norge? kanskje 5% av alle maskienen? (Så har vi 5% linux) Det betyr at en Mac bruker har 90% sjanse for å møte på en windows-maskin hvis man må bruke en annen enn sin egen. En windows-bruker har 5% sjanse for å måtte bruke en Mac. I gjennomsnitt vil da Mac-brukere ha mer erfaring med windows enn windows-brukere vil ha med Mac Os X....
Flame on!
PS. Så en kort notis om vekt. min MBP (som kjører WoW med høy grafikk uten problem) veier under 2.3kg. Jeg bærer den hver dag til og fra blindern og diverse andre steder, kombiner den med en sekk med skole saker ol. så er jeg veldig glad for at jeg ikke har 1.5kg dødvekt mer på min bærbare. Min maskin har bedre specs (mangler HDMI) enn den i første post her....
PSS. Det finnes så vidt jeg vet en halvgod grunn til å ikke kjøpe Mac, det er Steam. Steam har gått ut å sagt at de ikke gidder skrive programkode som kjører på mer enn en platform, så man kan ikke forvente å få kjørt Steam på Mac Os X. MEN nå har det seg jo sånn at en "ny" Mac vil kunne kjøre Steam alikevel.
1) Enten boote i windows, Vista installerer forsåvidt uten noe mer tull på en ny Mac.
2) Kjøre Steam med parallels el. som gir Mac Os X støtte for windowsprogrammer i Os X. Dette vil kjøre uten emulering på CPU-en, så det er veldig lite kraft som forsvinner.
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 18:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

|
Kan jo kjøpe vanlig Macbook, koster vel noe av det samme som Hp-en da, vil jeg tro. Men, hvis du har masse PC-software liggende, så er det vel et naturlig valg å kjøpe PC.
Enig med posten over, skal aldri ha en maskin som kjører windows igjen. og Vista, pfuff, er bare en halvdårlig etterligning av Mac OSX.
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 23:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
haakoo skrev: |
Sitat: | Heh.. Jeg skal ha 17", hvis jeg da vil ha mac ville det koste meg NOK 25.990,00.. Trukke det, gitt! |
Forskjellen er at Mac-en ville vært utrolig mye kraftigere og. Finn en "ibm maskin" som tilsvarer MBP 17" i specs så tror jeg neppe prisen blir mye mindre enn. Jeg sjekka en Dell "laptop" nå (eneste jeg fant med Core 2 Duo CPU. Den endte på 35,142.50 når en ganske tilsvarende MBP koster 25.990,00 (-rabatt hvis du er elev/student). |
Joda, betviler ikke dette jeg.. Men poenget er, at om jeg skal ha 17" må jeg ifølge gitte lenker ut med 26.000 for mac, og det er ganske uaktuelt, da det er ren "hobby-maskin" jeg skal ha.. 
|
Skrevet: Tor 25 Jan 2007, 23:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Bestillingsbekreftelse
Takk for din bestilling!
Normal leveringstid er 2-7 arbeidsdager etter at ordren er lagt. Dersom vi ikke kan levere varen, tar vi kontakt med deg på E-Post eller telefon. Velkommen tilbake.
Ordre nr: S-204523
Leveringsadresse:
Tore Tharaldsen
Din bestilling:Varenr. Produkt Antall Pris Forsikring Sum
NO26095 HP Pavilion DV9060ea 1 10 955,- 10 955,-
Frakt og betaling:Leveringsmåte: Servicepakken 149,-
Betalingsmåte: Kreditt- betalingskort 0,-
Sum: 11 104,-

|
Skrevet: Fre 26 Jan 2007, 11:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |