|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Heller abort enn barn?
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151965
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 09 Jan 2007, 09:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Der kunne vel mitt svar knapt vĂŠrt mer selvsagt....
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Tir 09 Jan 2007, 11:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg vil gjerne se hvordan statistikken fordeler seg mer nÞyaktig. Under 25 Är er jo alle de som blir gravide under 20 og. Under 20 tror jeg det er overvekt av de som tar abort fremfor Ä beholde ungen.
Jeg vil tippe at antalle som velger abort faller drastisk nÄr man nÊrmer seg 25.
Sensasjonsnyheter er alltid morro
Men jeg tror de har et poeng at det ikke "lÞnner seg" Ä fÄ unge nÄr man er sÄ ung. PÄ en annen side skulle jeg gjerne vÊrt ferdig med smÄbarn nÄr jeg runder 30-35, og fÄtt ungene ut av huset fÞr jeg fyller 50! 
|
Skrevet: Tir 09 Jan 2007, 12:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Jeg vil helst ikke ha smÄbarn fÞr jeg er 30-35.. Ja, hvis jeg overhode skal ha barn da.
Jeg tror helt klart det Þkonomiske har noe Ä si, men ogsÄ at man kanskje ikke fÞler seg klar til Ä hÄndtere et sÄ stort ansvar, eller at man ikke vil gi avkall pÄ det livet man lever. Men sÄnnt er jo personlig.
Tallene overrasker ikke meg.
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Tir 09 Jan 2007, 16:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Mens jeg derimot helst vil ha barn fÞr jeg er 25Är...
Mamma var 25 nÄr hun fikk meg (23 nÄr broder'n kom), og jeg har alltid hatt fordel av at mine foreldre var sÄppas unge. Mine to beste venninner fra barndomsbygda hadde foreldre som var mellom 35 og 40 nÄr de fikk barn, noe som betyr at de var over 50 mens barna fortsatt gikk pÄ barneskolen...
Jeg vil helst ha barn mens jeg fortsatt er ung, fordi jeg merket veldig godt hvor annerledes forhold de venninnene mine hadde til foreldrene sine. Fordi aldersforskjellen rett og slett ble for stor.
SÄ bÄde jeg og samboern er stort sett enig om at vi mest sannsynlig har barn innen 5 Är.
(og merk forĂžvrig signaturen min.)
|
Skrevet: Tir 09 Jan 2007, 22:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Min mor fikk sin fÞrste som 19, men meg fikk hun nÄr hun var 32. Det har jeg hatt det helt fint med.
Jeg kan ikke nÄ Ä fÄ noe barn innen jeg blir 25, uansett om jeg ville det! Skal jeg ha barn innen jeg blir 30, skal det skje innen de neste 5 Ärene, og det skremmer meg. Nei den tid, den sorg. Jeg fÞler meg for ung til Ä planlegge slikt enda 
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Tir 09 Jan 2007, 23:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Leste nettopp en annen artikkel i avisa ogsÄ - de som velger Ä fÄ barn mens de ennÄ er studenter og ikke har fast heltidsarbeid fÄr mye mindre pengestÞtte fra staten, sÄ det hele er egentlig lagt opp til at de som er studenter ikke skal ha rÄd til Ä bli foreldre.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 10 Jan 2007, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
NÄr man er under 25, planlegger vel ikke sÄ mange Ä fÄ barn. Har man ikke planglagt det, er det ogsÄ vanskelig Ä oppfÞre seg slik man skal, nÄr man Þnsker Ä bli gravid eller er blitt gravid.
Ei vennine av meg ble gravid, men oppdaget det ikke fÞr rett fÞr fristen pÄ abort gikk ut. Men hun drakk veldig mye pÄ den tiden, i tillegg til Ä lide av spiseforstyrrelser. Det var derfor stor sjangse for at barnet ikke var sundt, og det var ogsÄ vanskelig Ä bÊre fram ett barn i en kropp som hennes.
Det finnes veldig mange fler grunner enn Ăžkonomi for Ă„ ta abort.
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Tor 11 Jan 2007, 19:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lala
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2006 Innlegg: 109 Bosted: TrÄndhjÊm
|
Jeg er generelt imot abort, men jeg har stor forstÄelse for at folk gjÞr det. Og trengs det, sÄ trengs det. Men hadde jeg blitt gravid akkurat NUH (sÄnn helt hypotetisk) hadde jeg nok blitt mamma om 9 mÄneder... Litt skremmende, men jeg tror jeg hadde blitt sÄpass Þdelagt av en abort at jeg kommer ikke til Ä klare Ä gjennomfÞre det! Men planen er Ä ikke fÄ barn pÄ vaffal 5 Är, til jeg er ferdig med utdannelsen! Og det er IKKE pÄ grunn av pengene, men rett og slett fordi det er for mye stress. (Og kanskje fordi jeg er singel som bare det )
|
_________________ Kumlokk, kumlokk, ikke trÄkk pÄ kumlokk.
It walks overhead not duck to disappoint snow in the spacewheel!
Skrevet: Fre 12 Jan 2007, 14:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

|
Det er sÄ utrolig mange faktorer som spiller inn nÄr det kommer til slike spÞrsmÄl, sÄ jeg synes det er utrolig vanskelig Ä svare generelt.
Man ka han sykdom, bÄde hos mor og foster, forskjellige familiesituasjoner og oppvekstvilkÄr, og mange andre ting som pÄvirker avgjÞrelsen.
Jeg kan ikke se for meg at jeg hadde klart Ä ta abort, men har samtidig lÊrt at man aldri vet fÞr man plutselig stÄr i en situasjon som ikke er sÄ sort/hvitt.
|
Banankjole!
23-19
Skrevet: Tir 23 Jan 2007, 13:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Pyro skrev: | Det er sÄ utrolig mange faktorer som spiller inn nÄr det kommer til slike spÞrsmÄl, sÄ jeg synes det er utrolig vanskelig Ä svare generelt.
Man ka han sykdom, bÄde hos mor og foster, forskjellige familiesituasjoner og oppvekstvilkÄr, og mange andre ting som pÄvirker avgjÞrelsen.
Jeg kan ikke se for meg at jeg hadde klart Ä ta abort, men har samtidig lÊrt at man aldri vet fÞr man plutselig stÄr i en situasjon som ikke er sÄ sort/hvitt. |
Nettopp...
Heh, det er forsÄvidt ikke sÄ vanskelig for studerende mÞdre Ä fÄ barn. De fÄr plutselig 9000 i mnd i steden for 6000, de fÄr dobbel barnetrygd. Er man ikke sammen med barnefaren fÄr man barnebidrag ogsÄ. + at man fÄr fÞdselspenger, og hvis man har vÊrt sÄ lur og hatt en deltidsjobb i tillegg og fÄr permisjon fra den burde man klare seg absolutt helt fint.
Har man barnefaren der kan man da virkelig regne med at han kan hjelpe til.
Dersom man leter og sjekekr opp er det dermed helt greit Ä fÄ barn Þkonomisk sett nÄr man studerer.
Men mange unge, vordende mĂždre har blitt gravide ved omstendigheter som siden kan lage trĂžbbel, ikke nĂždvendigvis voldtekt, men litt tvang og en slĂŠsk som glemmer kondomen skal man ikke se bort fra.
Pssykisk ustabilitet er heller ikke de beste levekÄrene for et barn Ä komme til verden i.. Men alt er avhengig av hva MOREN synes. Er hun ikke klar sÄ er hun ikke det.
Men ikke bruk det som en prevensjonsmetode, det er bare uansvarlig.
Abortpillene kan vĂŠre ytterst farlige, og utskrapning kan gjĂžre steril..
Kjipt Ä oppdage at man ikke kan fÄ barn nÄr man virkelig Þnsker de fordi man har vÊrt for slÞv med beskyttelse og dertil tatt fler aborter.
Men noen ganger sÄ mÄ jeg si at ja, faktisk.. heller abort enn barn.
(jeg er dog veldig verpesyk da.. bare sÄ det er sagt)
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Ons 24 Jan 2007, 02:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006 Innlegg: 599 Bosted: i en hjerteformet spilledÄse
|
Jeg har aldri vÊrt i situasjonen hvor jeg kunne velge, men det mÄ da vÊrre den enkelte som mÄ vurdere hva som er best for henne selv og barnet, og jeg tror nok at jenter yngre, mindre omtenksomme og dÄrligere stilt enn meg kan bli utmerkede mÞdre hvis det er det de vil.
Personlig har jeg ikke lyst pÄ barn, det har jeg aldri hatt, jeg kan ikke tenke meg det under noen omstendigheter, sÄ jeg ville gjort alt for Ä unngÄ det.
|
_________________ Everybody's Fool
Skrevet: Man 29 Jan 2007, 22:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Filur

Ble Medlem: 13 Aug 2005 Innlegg: 1698 Bosted: PĂ„ et isflak
|
Om jeg ble gravid nÄ, ville jeg ha valgt abort. Men det hadde vÊrt et tungt valg. Det er jo et menneskeliv man har ansvar for, uansett om man lar det leve eller dÞ.
Om noen Är kan jeg ikke garantere at jeg ville gjort det samme, hvem vet? Jeg er flink til Ä forandre mening. Men barn har jeg aldri Þnsket meg, og jeg tror det skal ganske mye til fÞr jeg forandrer mening.
|
Skrevet: Tir 30 Jan 2007, 00:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Hvis jeg ble gravid nÄ (hvordan i all verden skulle jeg egentlig klart det) ville jeg tatt abort. Jeg kunne ikke tenke meg Ä ha barn i det hele tatt, noen gang, og ihvert fall ikke sÄ ung.
Det er fordeler og ulemper med Ä fÄ barn nÄr man er ung. Det kan jo bli vankslig Þkonomisk, man mÄ kanskje avbryte studier, og det kan sikkert vÊre vanskelig Ä starte opp igjen senere. Til gjengjeld er jo ungene ute av redet mye fortere! Hehe.
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Tir 30 Jan 2007, 20:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

|
Valget er opp til hver enkelt.
Jeg var 18 da jeg fikk Christa Emilie, og mÄtte etterhvert avbryte skolegangen min, men det var av helt andre Ärsaker.
Bestevenninnen min har ei jente pÄ tre og gÄr pÄ skolen nÄ.
Klart det blir trangt Ăžkonomisk, men det er forskjellige stĂžnader.
Jeg gÄr ogsÄ pÄ skolen nÄ, men det blir ikke helt det samme siden jeg er under omskolering.
Men som sagt, valget er opp til hver enkelt. Man er selv den som kan vurdere selv om man er klar til Ä fÄ barn og om det passer til en.
|
Banankjole!
23-19
Skrevet: Tir 30 Jan 2007, 22:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Enig med Pyro. Det kommer helt ann pÄ hver enkelt. Og man vet jo sikkert ikke hvordan det er fÞr man kommer i den situasjonen.
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Ons 07 Feb 2007, 22:21 |
 |
|
 |
 |
 |