|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
9 Är for alltid!
9 Är for alltid!
Fy faen!! Er det fler enn meg som blir kvalm???
Enkelte foreldre skulle vĂŠrt skutt!! 
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Fre 05 Jan 2007, 01:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Sier som Nesvik, ekstremt betenkelig.
Jeg kan ikke umiddelbart fordÞmme det, uten Ä kjenne bedre til foreldrenes situasjon, og hennes, f.eks hvor mye av dette hun forstÄr.
Nei, jeg ble ikke umiddelbart kvalm, men jeg ble umiddelbart trist..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 05 Jan 2007, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
NÄvel...
Jenta er alvorlig psykisk utviklingshemmet - etter hva jeg leste i en annen artikkel om samme saken er hun ikke engang pÄ ettÄrsstadiet mentalt, og der kommer hun til Ä forbli.
Med andre ord - denne jenta ville aldri blitt voksen uansett, og det kan vÊre greit Ä huske pÄ nÄr man gjÞr opp sine tanker om saken.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 05 Jan 2007, 11:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Ja jo... men likevel... Jeg synes det virka veldig som om foreldrene tenkte bare pÄ seg selv i dette tilfellet (Jo, det er forsÄvidt forstÄelig), men jenta er ikke noen gjenstand, uansett hvor "tilstedevÊrende" hun er eller ikke...
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Fre 05 Jan 2007, 12:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eruanna
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004 Innlegg: 357 Bosted: Horten
|
Hvis det de har gjort kan gi Ashley et bedre liv syns jeg ikke det var det verste de kunne gjÞre. Jeg sÄ program om "jenta fra Os" pÄ tv her en kveld, og hu var 10 Är men mentalt sett var hu 1,5 Är gammel. Hu klarte jo Ä bevege seg og slikt, men nÄr man sÄ hu kom man til Ä tenke pÄ hvordan hu kommer til Ä fÄ det nÄr hu da kommer i puberteten og fÄr mensen og slikt. Hvis man da plusser pÄ handikappet som Ashley har, da er det ganske skremmende.
De sa jo at ved Ä gjÞre det kan hu fÄ bevege seg mer, og slippe Ä mÄtte ligge nede hele livet. Dette vil jo bety himmel og hav for den jenta.
Er i utgangspunktet ikke sÄ veldig glad i Ä tukle med naturen pÄ den mÄten, men i enkelte tilfeller sÄ er det jo positive sider samt negative sider. Det er vanskelig for utenforstÄende Ä vite absolutt alle sider ved saken.
|
_________________ Perfect day for scrubbing the floor and other exciting things.
Skrevet: Fre 05 Jan 2007, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
Jeg reagerte fÞrst med avsky, sÄ leste jeg resten av artiklene i flere aviser og sÄ mer av bildet etterhvert, og da ble jeg bare trist. PÄ en mÄte har jeg lyst Ä skjelle ut noen, pÄ den andre siden sÄ forstÄr jeg bakgrunnen for valget.
Jenta er mentalt, som glahn sier, under ett Är, og ikke i stand til Ä snakke, sitte uten stÞtte eller noe annet jenter pÄ hennes fysiske alder kan, likt barn pÄ det alderstrinnet som hun mentalt er. Kroppen hennes vokser egentlig normalt, og etter som hun hadde blitt stÞrre ville man trenge maskiner for Ä hjelpe henne Ä flytte fra sted til sted, og mellom aktiviteter.. Slik det er nÄ bÊrer foreldrene henne rundt og hun fÄr masse kontakt med mennesker, noe som forskning tidligere har bevist er noe vi mennesker trenger for Ä vÊre lykkelige. NÄr man tenker pÄ det upersonlige med Ä mÄtte bruke maskiner, eller det Ä bli bÊrt rundt av mennesker, sÄ tror jeg ogsÄ at det siste er det som fÞles best for jenta.
Det er jenta som skal stÄ i fokus, ikke foreldrene. Men om dette virkelig er det beste for henne, kan jeg ikke si no pÄ. Om hun forblir mentalt under ett Är resten av livet, er det kanskje bedre Ä kunne ha denne personlige kontakten til mennesker ved at hun pÄ ett vis kan leve slik barn pÄ hennes mentale alder ofte gjÞr, ved Ä bli bÊrt rundt. Men det er ett drastisk valg Ä ta Ä gi et barn denne behandlingen, og det bÞr grunnlegges sÊrdeles nÞye fÞr man fÄr lov Ä sette i gang slikt. HÄper det er skjedd her..
|
Skrevet: Fre 05 Jan 2007, 13:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gkel
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006 Innlegg: 1134 Bosted: Laaanghus!
|
Jeg synes ogsÄ det virket veldig fÊlt fÞrst, men ettersom jeg leste artikkelen sÄ forstod jeg litt mer hvorfor og til slutt kunne jeg eeegentlig forstÄ hvorfor foreldrene valgte det. Det er jo for at det skal bli lettere for foreldrene Ä ta seg av henne ogsÄ. Hadde jo vÊrt vanskelig Ä bÊre pÄ en som er ganske tung ogsÄ.. Da er det jo faktisk bedre Ä bÊre pÄ en som veier sÄ mye som en 9 Äring.
|
_________________ To tell the truth, we are completely mad. we are inmates of a Bengali psychiatric institution and we escaped by making this skin out of old cereal packets... 
Skrevet: Tir 20 Mar 2007, 16:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007 Innlegg: 561 Bosted: Hjemme
|
nÄÄjaaa....
sÄ lenge jenta ikke fÄr vondt av dette, er det vel nesten ingenting i veien med det. Hvis hun er rundt ett Är i hodet er det vil ingen forskjell for henne om hun ikke blir stÞrre, tvert imot kanskje bedre for det sosiale...
Men... det er litt med denne tuklinga jeg heller ikke liker... og som artikkelen sier, hvis de finner opp en metode Ä behandle sÄnne som henne pÄ i framtiden, og hun blir mer eller mindre klar, sÄ kan jo dette medfÞre ganske mye depresjoner... stakkars ting...
|
_________________ Og DU sier du har tÊr pÄ fÞttene?
Skrevet: Tir 20 Mar 2007, 17:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |