Av
Slushpuppy!
Ble Medlem: 12 Apr 2003 Innlegg: 2283 Bosted: Mongoland
Jonas Lie?? Er det noen som vet noe om han? Prøver og prøver, men finner ikke ut noe om han... Skal holde foredrag om han til neste uke???
Hjelp....
_________________ Skal du bare lese en bok i år,
må du ta deg sammen
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 18:48
Veronica
Erkegranul
Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
Åååh, som jeg elsker å få slike forespørsler!
Jeg hjelper mer enn gjerne!
Jonas Lie (1833 - 1908) ble født i Modum, og gikk sine første skoleår på Bergen katedralskole. På Heltbergs studentfabrikk i Kristiania kom han i kontakt med Ibsen, Bjørnson og Vinje. Han fullførte sin cand.jur. i 1858 og tok en sakførerstilling på Kongsvinger. I 1860 giftet han seg med Thomasine (!) Lie.
Mislykkede tømmerspekulasjoner gjorde at Lie kom i dyp gjeld, og han sa fra seg sakførerstillingen, flyttet til Oslo og satset for fullt som forfatter .
Ekteparet Lie hadde et gjestfritt hjem som ofte var fullt av venner og forfatterkolleger, blant andre den danske forfatteren Herman Bang.
Bibliografi:
• Digte (lyrikk) 1867
• Den Fremsynte (roman) 1870
• Tremasteren Fremtiden (roman) 1872
• Fortællinger og Skildringer (kortprosa) 1872
• Lodsen og hans Hustru (roman) 1874
• Faustina Strozzi (roman) 1875
• Thomas Ross (roman) 1878
• Adam Schrader (roman) 1879
• Rutland (roman) 1880
• Grabows Kat (drama) 1880
• Gaa paa! (roman) 1882
• Livsslaven (roman) 1883
• Familjen paa Gilje (roman) 1883
• En Malstrøm (roman) 1884
• Otte Fortællinger (kortprosa) 1885
• Kommandørens Døtre (roman) 1886
• Et Samliv (roman) 1887
• Maisa Jons (roman) 1888
• Digte (roman) 1889
• Onde Magter (roman) 1890
• Trold I-II (kortprosa) 1891-92
• Niobe (roman) 1893
• Lystige Koner (drama) 1894
• Naar Sol gaar ned (roman) 1895
• Dyre Rein (roman) 1896
• Lindelin (drama) 1897
• Wulffie & Co (drama) 1897
• Faste Forland (roman) 1899
• Naar Jerntæppet falder (roman) 1901
• Ulfvungerne (roman) 1903
• Østenfor Sol, vestenfor Maane og bagom
Babylons Taarn! (roman) 1905
• Eventyr (kortprosa) 1908
• Jonas Lie og hans samtidige (brev) 1915
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 19:38
martefine
Slushpuppy!
Du er en knupp... Tusen hjertelig takk for hjelpen...Alt ble plutselig mye enklere!
må du ta deg sammen
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 19:51
Veronica
Erkegranul
Og litt mer, siden jeg ble så ivrig nå:
Jonas Lie ble født i Modum i 1833. Sammen med Ibsen, Bjørnson og Kielland tihører han "De fire store" i norsk litteraturhistorie. Han gikk sammen med de to første på Heltbergs studentfabrikk for studenter som ikke hadde råd til de ordinære skolene. Kielland gikk ikke der, han tilhørte en av de rikeste slektene i Stavanger. Men i motsetning til sine forfatterkolleger, hadde ikke Lie planer om å bli forfatter, til å begynne med.
Etter å ha avlagt juridisk eksamen i 1858 dro han til Kongsvinger, giftet seg og begynte som sakfører der. Han var riktignok skribent og journalist i disse årene, men han var mer innvolvert i tømmerhandelen i området, og satset mye penger på aksjespekulasjoner i tømmerbransjen. Ved siden av ga han ut en diktsamling i 1866. Kort tid etter tapte han et stort beløp på aksjespekulasjon. Han pådro seg en stor gjeld, og det var da han bestemte seg for å leve av skrivingen, og betale tilbake gjelden.
Han dro til Christiania høsten 1868, og 1870 utga han sin første fortelling. Han var ikke så kontroversiell i emnevalg som f.eks. Kielland, og skrev i starten historier fra Nordland og med handlingen lagt til sjømannslivet. Han fikk stor suksess, og ble raskt tildelt dikterlønn av Stortinget. Han dro nå til Italia, og ble med få korte opphold i Norge som unntak i utlandet helt fram til 1906. Mesteparten av tiden bodde han i Paris, dit han flyttet i 1882.
Gjennom hele 1880-tallet var diktningen hans typisk for den realistiske sjangeren* som var dominerende da, og høydepunktet var romanen Familien på Gilje i 1883, som av mange blir regnet som hans beste. Denne stilen holdt han seg stort sett til i fortsettelsen også, men en del av hans senere verker er mer preget av symbolisme og mystikk.
På grunn av sin i begynnelsen vanskelige økonomiske situasjon skrev Jonas Lie mye, og en viktig støtte i arbeidet var hans kone, Thomasine (steike, som jeg elsker det navnet der ). De flyttet tilbake til Norge i 1906, og slo seg ned i Stavern. I 1908 døde han, mindre enn et år etter sin kone.
De av hans verker som kan anses som de viktigste (for jeg vet det kan være slitsomt å proklamere en lang liste overfor en klasse), er:
DIGTE, 1866
DEN FREMSYNTE, 1870
TREMASTEREN "FREMTIDEN", 1872
LODSEN OG HANS HUSTRU, 1874
GAA PAA!, 1882
LIVSSLAVEN, 1883
FAMILIEN PÃ… GILJE, 1883
KOMMANDØRENS DØTTRE, 1886
ONDE MAGTER, 1890
TROLD, 1891-92
* Realisme er et begrep som brukes generelt om litteratur som prøver å beskrive virkeligheten så objektivt som mulig. Men det er også navnet på en periode som startet på midten av 1800-tallet som en reaksjon mot romantikken og dens vekt på fantasi og følelser. Til Norge kom denne retningen ca.1870. En person som var viktig for de norske forfatterne på denne tiden var danske Georg Brandes. I tillegg var store europeiske forfattere som Leo Tolstoj og Gustave Flaubert typiske realister.
I Norge var Alexander Kielland og Jonas Lie de mest typiske realistiske forfattere, og en stor del av produksjonen til Ibsen og Bjørnson er sterkt påvirket av denne retningen.
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 19:55
Sist endret av Veronica den Tir 06 Mai 2003, 19:57, endret 1 gang
martefine
Slushpuppy!
Du høres jo ut som en ren mester innen emnet.... Veldig bra
må du ta deg sammen
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 19:56
Veronica
Erkegranul
Jeg håper sensoren min sier seg enig når jeg skal ta min eksamen i litteraturvitenskap.
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 19:58
martefine
Slushpuppy!
Det har jeg lyst til også...... *veldigmissunelig*
må du ta deg sammen
Skrevet: Tir 06 Mai 2003, 20:00
hüter'n
Slushpuppy!
Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
kan jeg få legge til at thomasine faktisk rettet og reinskrev nesten alt han jobbet med! håper jonas verdsatt henne, uten henne hadde det ikke vert så mye god litteratur fra dden karen!
du er ett levende jonas lie leksikon, veronica!
Skrevet: Fre 27 Feb 2004, 21:25
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Måned 3 Måneder 6 Måneder 1 År Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende