|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Det gÄr greit, men jeg synes ikke at man skal tvinge bokmÄlselever til Ä lÊre nynorsk, og nynorskelever til Ä lÊre bokmÄl. For man forstÄr hverandre selv om man ikke har pugget det 2 timer i uka.
Synes jeg...
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Lűr 09 Des 2006, 20:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Sitat: | Det er jo bare mer og mer engelske ord som er "riktig" Ä si pÄ norsk nÄ da.
Er vel ikke sÄ lenge til engelsk blir det dominerende sprÄket her til lands...
Skal bli spennende Ä se Ässen stÄa er om 50 Är...
|
Hvis jeg skal komme med en faglig uttalelse, sÄ er det veldig lite sannsynlig. Vi har alltid lÄnt ord fra andre sprÄk, og det kommer vi alltid til Ä gjÞre. Veldig mange av ordene du selv bruker, som er "norske", var pÄ et eller annet tidspunkt lÄneord fra bla.a. engelsk, fransk og tysk.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Man 11 Des 2006, 01:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
metaxa skrev: | Jaqo skrev: | Det er jo bare mer og mer engelske ord som er "riktig" Ä si pÄ norsk nÄ da.
Er vel ikke sÄ lenge til engelsk blir det dominerende sprÄket her til lands...
Skal bli spennende Ä se Ässen stÄa er om 50 Är...
|
Hvis jeg skal komme med en faglig uttalelse, sÄ er det veldig lite sannsynlig. Vi har alltid lÄnt ord fra andre sprÄk, og det kommer vi alltid til Ä gjÞre. Veldig mange av ordene du selv bruker, som er "norske", var pÄ et eller annet tidspunkt lÄneord fra bla.a. engelsk, fransk og tysk. |
Ja men det er det jeg mener! Det norske "sprÄket" blir bare mer og mer engelsk! Jeg synes det er litt skremmende!
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Man 11 Des 2006, 12:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
For Ä forstÄ hva Metaxa mener, sÄ mÄ du gi slipp pÄ en forhÄndsantagelse du har: at sprÄket vi har nÄ, eller det vi hadde for noen tiÄr siden, var "rent" norsk, "uforurenset" av andre sprÄk.
Noe slikt har aldri eksistert. Norsk har alltid vÊrt fullt av lÄnord fra andre sprÄk. Selv vikingenes norrÞnt ble pÄvirket av det store utland.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 11 Des 2006, 12:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |