|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Gravitasjon er vel noen med peil på fysikk her?
Siden ungdomsskolen har jeg alltid gått med oppfatningen av at tyngdekraften virker likt på alt. Ja, man har luftmotstand og slikt, men la oss snakke vakuum;
Jeg mener å huske vi lærte om Galileo Galilei, som fant ut at alt faller like fort, når ingen andre krefter påvirker fallet, altså i vakuum.
Men jeg er i en diskusjon på diskusjon.no, hvor det påstås av skarpere folk enn meg, at et objekt større enn et annet vil falle fortere, da gravitasjonen har mer masse å "ta tak i". Noe som forøvrig høres logisk ut.
Spørsmålet: Husker jeg feil? Vil denne kula O lande før denne o , sluppet fra samme høyde i vakuum?
Og isåfall, hva var det Galielei faktisk fant ut?
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=656836&st=20
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 09:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Galileo var en smart mann. Teorien hans gikk ut på at hvis man fjernet alle andre påvirkningskrefter enn gravitasjonen, så ville to objekter med lik vekt falle til jorden like raskt, uavhengig av fysisk form. Han prøvde å gjennomføre dette forsøket selv, ved å slippe et kilo fjær pakket tett sammen, og en jernkule på ett kilo, samtidig fra toppen av det Skjeve Tårn i Pisa, men konkluderte med at luftmotstanden og vind ødela for forsøkene hans. Teorien ble likevel stående. I 1971 ble den endelig bevist da mannskapet på Apollo 17 (tror jeg) prøvde det samme forsøket på månen.
Hvor stor fysisk utstrekning en gjenstand har, spiller ingen rolle for gravitasjonen. I så fall ville badeballer falt til jorden mye raskere enn for eksempel en fiskesluk, selv om de veier omtrent det samme. Det er kun vekta (eller mer korrekt massen) som har innvirkning på hvor raskt et objekt faller til jorden.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 09:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tar du bort ytre påvirkningsfaktorer som luftmotstanden, vil f.eks en fjær og en ambolt falle like raskt mot bakken. De trenger ikke ha lik vekt/masse engang. Tro meg - dette er testa i praksis mange ganger.
Grunnen til dette er enkel - reaksjon og motreaksjon. Fysikkens lover sier enkelt sagt at reaksjon og motreaksjon alltid vil være like store i forhold til hverandre. Når jorda trekker i et objekt trekker det altså i objektet med en kraft som er proporsjonal med objektets masse. Man skulle derfor tro at ambolten vil falle raskere fordi jorda trekker på den med større kraft enn på fjæra. Men da glemmer man noe viktig: Forholdet mellom styrken i reaksjon og motreaksjon er den samme for både ambolten og fjæra, og de ender opp med å falle med samme hastighet.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 10:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det var forresten også dette Gallilei, den geniale mannen, tenkte seg frem til helt på egenhånd. Det jeg har hørt er at han testa teorien ved å slippe lodd av forskjellig vekt fra det skjeve tårnet i Pisa.
|
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 10:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Du kan også se det på denne måten: Jorda trekker på ambolten med større kraft, ja. Men objekter endrer ikke retning/begynner ikke å bevege seg uten ganske mye overtalelse, og jo større masse et objekt har, jo mer overtalelse trenger det. Overtalelsesmengden vil alltid være den samme i forhold til størrelsen på massen, og slutthastigheten/aksellerasjonen blir dermed alltid den samme for alle objekter.
En annen effekt av dette er at man f.eks veier 6 ganger mindre på månen fordi månen trekker i deg med en kraft som er 6 ganger mindre enn på jorda. Du kan derfor lett plukke opp et annet menneske fra bakken, men å riste dette mennesket frem og tilbake vil være like hardt på månen som på jorda. Dette fordi at kraften som skal til for å få mennesket til å endre retning stadig er den samme, fordi massen til mennesket er den samme på månen som på jorda.
|
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 10:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Høres ut som meg og deg er enige, Glahn.. Men vil motreaksjon ha effekt i fritt fall i vakum?
Jeg siterte deg forøvrig på diskusjon.no, så får vi se hva slags svar vi får..
http://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f=182&t=656836&st=20#entry7227894
|
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 11:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vakuumet er nettopp det som fjerner alle andre ytre faktorer som har påvirkning i særlig grad - nemlig luftmotstanden. Tyngdekraften og fysikkens lover gjelder uavhengig om det er vakuum eller ikke 
|
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 11:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg begynner å få folk på mitt lag nå.. 
|
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 13:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Godt å høre, og takk for skarp beskrivelse 
|
Skrevet: Man 06 Nov 2006, 18:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Ser ut til at det hele er gigantisk misforståelse, gitt.. Alle er visst enige om at alt faller like fort i vakuum, vi var bare ikke enige om hva vi diskuterte.. 
|
Skrevet: Tir 07 Nov 2006, 10:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
bikerkids_88
Spitzy (!)

Ble Medlem: 19 Sep 2004 Innlegg: 122 Bosted: bergen
|
et av forsøkene GG gjorde, var å slippe en kule av bly, og en kule av et lettere stoff som var nøyaktig like glatte, og nøyaktig like store. Ergo, samme luftmotstand. Dette slapp han ut fra det skjeve tårn i pisa, og de landet samtidig på bakken.
ergo, vekt og masse har ingen betydning for gravitasjonen, men har betydning for luftmotstanden.
prøv selv, med en lett og liten ting, og en større og tyngre ting. den lille lander først på bakken. hvis det er vindstille riktignok, fordi lette ting blir lettere tatt opp av vinden.
|
Skrevet: Fre 06 Apr 2007, 22:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Justin Case
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007 Innlegg: 561 Bosted: Hjemme
|
her har de bevist dette en gang for alle (tror jeg)
http://www.youtube.com/watch?v=5C5_dOEyAfk
siden det på månen ikke er luft...
|
_________________ Og DU sier du har tær på føttene?
Skrevet: Fre 06 Apr 2007, 23:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |