Side 1 av 3 [41 Posts] |
Gć til side: 1, 2, 3 Neste |
 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Tror du pÄ Gud?
Ja?
Nei?
Hvorfor?
Hvorfor ikke?
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 10:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Nei. Jeg tviler pÄ at det finnes noen Gud som har skapt jorden. Hvis det finnes en Gud, hvorfor kan han ikke hjelpe til med Ä lÞse noen av problemmene pÄ jorden?
Det kan jo vĂŠre han sover da.
Men spÞkelser og overnaturlige fenomener tror jeg pÄ! 
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 15:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Nei. Jeg tror pÄ Gud og hans religion i den grad at jeg ikke utelukker at det kan vÊre noe i det. Men for Ä vÊre helt Êrlig har jeg nok av andre ting Ä tenke pÄ en Ä lure pÄ om det kanskje er en liten mulighet for at jeg faktisk kan leve og tro pÄ noe av det jeg har lÊrt om kristendommen de siste Ära.
Sorry, not my irish cup of tea.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 15:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg har ennÄ til gode Ä finne en eneste god grunn til Ä tro pÄ noen gud av noe slag, sÄ jeg lar vÊr.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 16:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Nei, men jeg benekter heller ikke muligheten for at det finnes en eller flere guder.
Agnostiker all the way...
|
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 21:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005 Innlegg: 438 Bosted: SĂŠtre
|
Ja, jeg tror pÄ Gud (eller guder egentlig), men ikke bibelen eller Jesus. Ikke sÄ lett Ä si hvorfor, men ja jeg tror...
|
_________________ Before giving someone a piece of your mind, be sure you have enough to spare!
- SkÄl for vÄre foreldres barn -
Skrevet: Tir 05 Sep 2006, 23:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Galaril
FrÀmling

Ble Medlem: 08 Sep 2006 Innlegg: 2
|
Nope, tror nok ikke pÄ Gud. Min utmelding av statskirken er nÄ under behandling. Har ikke sett noe bevis for at noen Gud eksisterer, enda mindre at den tingen bryr seg om hvilken tro vi har. Men hvem vet, kan alltids hende man tar feil. Mulighetene er mange.
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 22:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror pÄ meg selv. OgsÄ tror jeg pÄ vennene mine. OgsÄ tror jeg pÄ at det fins hÄp.
Om det fins eller ikke fins en eller annen form for gud bryr meg egentlig midt i rÊva. Fins det noe sÄnt der et sted sÄ klarer det seg fint uten at jeg pÄ dÞd og liv mÄ gÄ rundt Ä tro pÄ det hele tida.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 08:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Stabeistet
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Okt 2003 Innlegg: 392 Bosted: I de dype skoger pĂ„ Ăstlandet
|
Jeg tror ikke pÄ noen gud som har skapt jorden, og har alle mennesker under sine hender.
Men jeg er kanskje noe mer spirituell enn religiĂžs. Jeg tror det er noe mellom himmel og jord som vi ikke vet om, som vi ikke kan forklare. Men hva dette er, vet jeg ikke.
Og sÄ tror jeg pÄ skjebnen. Jeg tror at det er en mening med alt her i livet. Alt fra de smÄ enkle ting som at du fikk en klem av en venn akkurat nÄ, til at den gamle mannen dÞde av hjerteinfarkt akkurat for ti sekunder siden.
|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 18:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Jeg tror ikke pÄ gud. Hvorfor? Fordi jeg har vanskligheter med og tro at en kar, som ikke en mann og ikke er en kvinne, skapte hele universet, alle dyr og planter og planeter og alt som finnes pÄ 6 dager. Og Gud skapte ogsÄ et epletre, ogsÄ spiste Adam og Eva fra treet, sÄ ble gud sikkelig sinna... Gud skapte hele friggin universet pÄ 6 dager, men han klarer ikke og lage et eple til? Er gud egentlig en stor "crybaby" som sutrer over eplet sitt? "Faen Adam, jeg hadde gledet meg SYKT til og spise det eplet, og nÄ har du tatt det. JEG HATER DEG ADAM, JEG VIL ALDRI SE DEG MER *Gud gÄr inn pÄ rommet sitt og smeller hardt med dÞra*"
SÄ har vi jo Jesus da. Jesus gikk pÄ vannet, han kurerte de blinde, han gjorde vann om til vin og han fikk det til og regne brÞd... Akurat, men kreft klarte han ikke kurere? Og nÄ sier de at Jesus er den eneste veien opp til himmelen? HAH, Jesus er jo over 2006 Är nÄ, jeg mener ikke og vÊre skeptisk, men jeg veier 130 kilo, og det hjelper ikke hvor mye melk Jesus drikker, han klarer aldri i verden og bÊre meg helt opp til himmelen...
Gud vil ikke ha noe med dere og gjÞre, hvis han ville det sÄ hadde han svart pÄ deres bÞner for lenge siden. Har du noengang kommet hjem fra jobb, sÄ har det vÊrt en melding pÄ svarern din som sier "Hei, Gud her. Jeg ringte bare for og si at vi har motatt din bÞnn, og for og avklare det med engang: NEI, vi kan ikke skaffe deg en Ferrari, vi har ganske stramt budskjet nÄ. Verdensfred kan vi se om vi orker og fikse... og nÄr det kommer til dame-emnet? Jeg mener, kom igjen her a, jeg er jo ikke en mirakelarbeider heller. *end of messasge* Thank you for using God Prayers Service. Any questions will be answerd at 1-800-GODISGREAT."
Du ringer ikke opp en dame du mÞtte pÄ en bar for 2006 Är siden, gjÞr du vel? Gud er lame 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 21:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
darkfrog skrev: | SÄ har vi jo Jesus da. Jesus gikk pÄ vannet, han kurerte de blinde, han gjorde vann om til vin og han fikk det til og regne brÞd... Akurat, men kreft klarte han ikke kurere? | NÄ eksisterte strengt tatt ikke kreft pÄ Jesu tid, men om sÄ, og om han var the real deal, kunne han lett kurert det da.. Han kurerte jo spedalske og vekket folk fra den evige sÞvn..
Kall det Gud, Allah, marakesh eller verdensÄnden, jeg tror at _noe_ har satt i gang denne kloden en gang for mange Är siden. Jeg har faktisk vanskeligere for Ä gripe at alt vi ser er av tilfeldigheter, enn at noen hadde en finger med i spillet. Om denne/dette fortsatt kikker pÄ oss, bryr seg og har planer for oss er en helt annen sak, men jeg har som sagt vondt for Ä begripe at alt er tilfeldig. Kanskje vi er en bitteliten del av akvariet til en dude som heter Zablorx og bor pÄ Xrolbaz?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 08:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hva mener du med at kreft ikke eksisterte den gangen? Det gjorde det sÄvisst.
Tror vi forresten er inne pÄ noe viktig her: folk Þnsker at verden skal ha system. Det blir lettere Ä forholde seg til den da. SÄ da lager vi gjerne et system, enten det er der eller ikke. Tilfeldigheter er ikke vanskeligere Ä forholde seg til - faktisk er et system hvor alt er tilfeldigheter pr definisjon mindre komplisert enn ett hvor noen har en finger med i spillet - tilfeldigheter er bare mindre utholdelige.
Folk vil at verden skal vĂŠre systematisk, at ting skal gi mening, at det skal vĂŠre en grunn til det meste. Men jeg tror neppe at verden bryr seg om folks Ăžnsker. Til gjengjeld bryr ikke folk seg om at verden er som den er heller - de lager sine egne versjoner av hvordan verden er istedet.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 09:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
darkfrog skrev: | Jeg tror ikke pÄ gud. Hvorfor? Fordi jeg har vanskligheter med og tro at en kar, som ikke en mann og ikke er en kvinne, skapte hele universet, alle dyr og planter og planeter og alt som finnes pÄ 6 dager. Og Gud skapte ogsÄ et epletre, ogsÄ spiste Adam og Eva fra treet, sÄ ble gud sikkelig sinna... Gud skapte hele friggin universet pÄ 6 dager, men han klarer ikke og lage et eple til? Er gud egentlig en stor "crybaby" som sutrer over eplet sitt? "Faen Adam, jeg hadde gledet meg SYKT til og spise det eplet, og nÄ har du tatt det. JEG HATER DEG ADAM, JEG VIL ALDRI SE DEG MER *Gud gÄr inn pÄ rommet sitt og smeller hardt med dÞra*"
SÄ har vi jo Jesus da. Jesus gikk pÄ vannet, han kurerte de blinde, han gjorde vann om til vin og han fikk det til og regne brÞd... Akurat, men kreft klarte han ikke kurere? Og nÄ sier de at Jesus er den eneste veien opp til himmelen? HAH, Jesus er jo over 2006 Är nÄ, jeg mener ikke og vÊre skeptisk, men jeg veier 130 kilo, og det hjelper ikke hvor mye melk Jesus drikker, han klarer aldri i verden og bÊre meg helt opp til himmelen...
Gud vil ikke ha noe med dere og gjÞre, hvis han ville det sÄ hadde han svart pÄ deres bÞner for lenge siden. Har du noengang kommet hjem fra jobb, sÄ har det vÊrt en melding pÄ svarern din som sier "Hei, Gud her. Jeg ringte bare for og si at vi har motatt din bÞnn, og for og avklare det med engang: NEI, vi kan ikke skaffe deg en Ferrari, vi har ganske stramt budskjet nÄ. Verdensfred kan vi se om vi orker og fikse... og nÄr det kommer til dame-emnet? Jeg mener, kom igjen her a, jeg er jo ikke en mirakelarbeider heller. *end of messasge* Thank you for using God Prayers Service. Any questions will be answerd at 1-800-GODISGREAT."
Du ringer ikke opp en dame du mÞtte pÄ en bar for 2006 Är siden, gjÞr du vel? Gud er lame  |
Ehm... Jeg velger Ă„ se innlegget ditt som sarkastisk, men det er et par ting jeg vil si likevel.
1. Man kan fint tro pÄ Gud selv om man ikke tror pÄ skapelsesberetningen i begynnelsen av Bibelen.
2. Gud skapte Visdommens Eple for Ä teste Adam, en test han feila sÄ det sang. Han lagde det ikke for Ä spise det selv, men for Ä friste Adam. Adam ble frista, spiste, og Gud straffa. NÄr det er sagt, du trenger ikke tro pÄ denne historien heller selv om du tror pÄ Gud.
3. Hvordan vet du at Jesus ikke kurerte kreft? Kreft er en sykdom som stort sett kommer nÄr man er et stykke oppi Ära, og Jesus hjalp visstnok en del av dem ogsÄ.
4. Jeg tror ikke alder eller vekt har mye Ă„ si for guder, dessuten skal han jo ikke dra med seg hele liket av deg heller, da.
5. BÞnner blir besvart, eller de blir det ikke. Du fÄr ikke beskjed om at bÞnnen er i ferd med Ä gÄ i oppfyllelse via telefonsvareren. Alle bÞnner (inklusive sÄnne med Ferrarier) er det ikke alltid noe poeng i Ä oppfylle. For Ä sitere Morgan Freeman fra Bruce Almighty, "Since when did Man know what to pray for anyway?"
Jaja, nok nÄ.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 10:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Glahn skrev: | Hva mener du med at kreft ikke eksisterte den gangen? Det gjorde det sÄvisst. |
Sorry, dÄrlig formulert. Eksisterte ikke under den definisjonen/paraplyen, og man visste langt fra like mye om at en sykdom i hjernen og en i testiklene kunne vÊre samme greia, nemlig kreft. Svulster og slikt hadde de vel naturlig nok.
Glahn skrev: | Tror vi forresten er inne pÄ noe viktig her: folk Þnsker at verden skal ha system. Det blir lettere Ä forholde seg til den da. SÄ da lager vi gjerne et system, enten det er der eller ikke. Tilfeldigheter er ikke vanskeligere Ä forholde seg til - faktisk er et system hvor alt er tilfeldigheter pr definisjon mindre komplisert enn ett hvor noen har en finger med i spillet - tilfeldigheter er bare mindre utholdelige.
Folk vil at verden skal vĂŠre systematisk, at ting skal gi mening, at det skal vĂŠre en grunn til det meste. Men jeg tror neppe at verden bryr seg om folks Ăžnsker. Til gjengjeld bryr ikke folk seg om at verden er som den er heller - de lager sine egne versjoner av hvordan verden er istedet. |
Du er av typen som mener folk flest _trenger_/_vil_ ha noe stÞrre Ä tro pÄ, og at dette er basis for religion. Vel, hvorfor trenger/vil ikke du ha det da? Er du rett og slett smartere, mer opplyst?
Vi diskuterer uansett fra to vidt forskjellige grunnlag, da du mener alt er tilfeldigheter fordi alt er som det er, mens jeg mener at det _ikke_ er tilfeldig, av nĂžyaktig samme grunn. Jeg synes rett og slett universet er for fantastisk til Ă„ skulle vĂŠre tilfeldig.
Har du noen gode argumenter for hvorfor det _ikke_ skulle finnes en overordnet plan?(ja, jeg vet det er jeg som har bevisbyrden, men jeg spĂžr likevel).
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 12:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
darkfrog skrev: | Jesus gikk pÄ vannet, han kurerte de blinde, han gjorde vann om til vin og han fikk det til og regne brÞd... | NÄr regnet det brÞd egentlig?
darkfrog skrev: | HAH, Jesus er jo over 2006 Är nÄ, jeg mener ikke og vÊre skeptisk, men jeg veier 130 kilo, og det hjelper ikke hvor mye melk Jesus drikker, han klarer aldri i verden og bÊre meg helt opp til himmelen... | AltsÄ... Om man gÄr ut fra at Gud er verdens og galaksenes skaper... Skapte store planeter og hele solsystemer... Dersom man gÄr ut fra at man fÄr beholde sitt nÄvÊrende fysiske legeme nÄr man skal til Himmelen, og at Jesus er Guds sÞnn... Tror du virkelig at han ikke klarer 130 kg? 
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Noen ganger lurer jeg pÄ om jeg kanskje ikke er mer opplyst, men det er uansett fryktelig politisk ukorrekt Ä si det hÞyt og skaper ihvertfall ingen konstruktiv debatt.
Derfor blir det bedre Ä si: jeg trenger ingen religion/vil ikke ha noen fordi jeg har innsett at det i bunn og grunn ikke forklarer noe som helst pÄ noen bedre mÄte enn hva jeg kan gjÞre uten. Jeg har ingen problemer med Ä akseptere en verden full av tilfeldigheter og ingenting annet, fordi jeg ikke ser behovet for noe annet.
Hvis man bruker en gud som en forklaring pÄ hvorfor verden er som den er, sÄ flytter det bare pÄ problemet. Neste spÞrsmÄl blir jo hvorfor denne guden er som den er. Og siden guder er over/ikke-fysiske vesener som overhodet ikke passer inn i alt vi kan om fysikk og kjemi, sÄ blir hele verdensbildet bare enda mer komplisert nÄr du skal forsÞke Ä forklare hvordan en gud virker pÄ verden og hvorfor guden er akkurat som den er, og ikke pÄ en hvilken som helst av tusen andre mulige mÄter.
Jeg liker Ä ha forklaringer som er enkle og klare, men som allikevel forklarer mest mulig. Teorier om guder reiser en haug med spÞrsmÄl som ikke det er mulig Ä finne meningsfylte svar pÄ, samtidig som de ikke forklarer en dÞyt, sÄ da lar jeg heller vÊr, og befatter meg med ting det ihvertfall i teorien er mulig Ä fatte.
Det er du som synes at universet er fantastisk, universet i seg selv er hverken fantastisk eller ufantastisk. Selve begrepet "fantastisk" er noe vi mennesker har funnet pÄ, fordi vi likte det. Og godt er det, men det har null Ä si for hvor tilfeldig eller utilfeldig universet er.
Den virkelige argumentasjonen for/mot en overordnet plan eller en gud befatter jeg meg med den dagen jeg eventuelt kommer til den konklusjon at verden ikke lar seg forklare eller beskrive pÄ noen meningsfylt mÄte med ren fysikk, kjemi og diverse andre vitenskaper. Inntil jeg nÄr det punktet er det ingen vits Ä begynne engang.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 14:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Asfrith skrev: | darkfrog skrev: | Jeg tror ikke pÄ gud. Hvorfor? Fordi jeg har vanskligheter med og tro at en kar, som ikke en mann og ikke er en kvinne, skapte hele universet, alle dyr og planter og planeter og alt som finnes pÄ 6 dager. Og Gud skapte ogsÄ et epletre, ogsÄ spiste Adam og Eva fra treet, sÄ ble gud sikkelig sinna... Gud skapte hele friggin universet pÄ 6 dager, men han klarer ikke og lage et eple til? Er gud egentlig en stor "crybaby" som sutrer over eplet sitt? "Faen Adam, jeg hadde gledet meg SYKT til og spise det eplet, og nÄ har du tatt det. JEG HATER DEG ADAM, JEG VIL ALDRI SE DEG MER *Gud gÄr inn pÄ rommet sitt og smeller hardt med dÞra*"
Du ringer ikke opp en dame du mÞtte pÄ en bar for 2006 Är siden, gjÞr du vel? Gud er lame  |
Ehm... Jeg velger Ă„ se innlegget ditt som sarkastisk, men det er et par ting jeg vil si likevel.
1. Man kan fint tro pÄ Gud selv om man ikke tror pÄ skapelsesberetningen i begynnelsen av Bibelen.
2. Gud skapte Visdommens Eple for Ä teste Adam, en test han feila sÄ det sang. Han lagde det ikke for Ä spise det selv, men for Ä friste Adam. Adam ble frista, spiste, og Gud straffa. NÄr det er sagt, du trenger ikke tro pÄ denne historien heller selv om du tror pÄ Gud.
3. Hvordan vet du at Jesus ikke kurerte kreft? Kreft er en sykdom som stort sett kommer nÄr man er et stykke oppi Ära, og Jesus hjalp visstnok en del av dem ogsÄ.
4. Jeg tror ikke alder eller vekt har mye Ă„ si for guder, dessuten skal han jo ikke dra med seg hele liket av deg heller, da.
5. BÞnner blir besvart, eller de blir det ikke. Du fÄr ikke beskjed om at bÞnnen er i ferd med Ä gÄ i oppfyllelse via telefonsvareren. Alle bÞnner (inklusive sÄnne med Ferrarier) er det ikke alltid noe poeng i Ä oppfylle. For Ä sitere Morgan Freeman fra Bruce Almighty, "Since when did Man know what to pray for anyway?"
Jaja, nok nÄ. |
Og var det ikke strengt tatt Eva som spiste eplet??
Jeg tror, men ikke nÞdvendigvis pÄ den kristne guden. Jeg tror ikke pÄ Jesus som vidundermann, eller pÄ historien i bibelen. Iallfall ikke sÄnn direkte. Men nÞyaktig hva jeg tror pÄ har jeg aldri egentlig prÞvd Ä definere. En eller annen, eller flere...ting...der ute.
Jeg er vel som Stabeistet, mer sprituell enn religiÞs, om det egentlig er en grense man kan sette der. Litt smÄpaganistiske ideer og tanker. (NÄr jeg var manisk var jeg gjennomfÞrt paganist).
SÄ jeg tror, pÄ noe. Og akkurat hva er ikke noe jeg har behov for Ä definere mer enn akkurat det.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 16:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
songbird skrev: | Og var det ikke strengt tatt Eva som spiste eplet?? |
Begge spiste av det.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 21:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Jeg tror ikke pÄ noen Gud, av den enkle grunn at jeg mener indisiene for at universet opereres av seg selv er langt stÞrre enn at det finnes en slags ukjent kraft eller over-person som har skapt det hele.
Utover det er jeg mot religion, men for Gudetro. Religion fÞrer bare til krig og fred og sÄnt.
|
Skrevet: Tor 28 Sep 2006, 19:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Den virkelige argumentasjonen for/mot en overordnet plan eller en gud befatter jeg meg med den dagen jeg eventuelt kommer til den konklusjon at verden ikke lar seg forklare eller beskrive pÄ noen meningsfylt mÄte med ren fysikk, kjemi og diverse andre vitenskaper. Inntil jeg nÄr det punktet er det ingen vits Ä begynne engang. |
Hva om menneskehjernen bare ikke er i stand til Ä fatte hvordan universet henger sammen? Det er ingenting som tilsier at hjernen vÄr er laget slik at vÄr relativt begrensede logikk har mulighet til Ä forstÄ alt som foregÄr rundt oss. I sÄ fall vil ikke en gang tilstedevÊrelsen av helt uforklarllige fenomener vÊre gudsbevis nok..
Hvis man leter etter abslutte beviser som skal overbevise om guds eksistens eller ikke-eksistens sÄ er man uansett pÄ villspor. Det dreier seg om tro, og den gjÞr man som man vil med.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Fre 29 Sep 2006, 02:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
Side 1 av 3 [41 Posts] |
Gć til side: 1, 2, 3 Neste |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|