|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Hvilke norske partier er mest og minst miljĂžvennlige? toppliste
Det er viktig Ä begrunne saklig, og ikke bare rose partiet man selv stemmer pÄ. Oppgi gjerne kilder. Her er et eksempel:
http://naturvern.imaker.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=69959
Et naturvernsforbund har rangert partiene slik (For MĂžre og Romsdal)
⹠MiljÞpartiet De GrÞnne, SV og Venstre fÄr terningkast 6.
⹠RV fÄr terningskast 5.
⹠KrF fÄr terningkast 4.
⹠Sp fÄr terningkast 3.
⹠Ap fÄr terningkast 2.
⹠FrP og HÞyre fÄr terningkast 1.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Fre 12 Mai 2006, 19:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Jeg vil si at FrP lligger pÄ bÄnn, rett og slett fordi de stÄr for en politikk som promoterer ekstensiv bilbruk og en livsfÞrsel som tar lite hensyn til miljÞet.
Ikke spesielt god argumentering, men jeg hÄper pÄ at det er en liten brannfakkel som skal ilde opp sÄ det blir litt godt og varmt her inne.
|
Skrevet: Man 15 Mai 2006, 21:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Frp har ikke miljĂžpolitikk.
Under debattene i hĂžst sa ikke Fpu noen ting.
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Tir 16 Mai 2006, 11:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
FrP er det selvsagte valget, da de ikke bare mangler miljÞpolitikk - de mangler politikk generelt. FrP er for det de tror vil trekke velgere her og nÄ. Om det motsatte vil trekke velgere om et par uker, sÄ er de for det i stedet da.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 22 Mai 2006, 19:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KnappestĂžper
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006 Innlegg: 106 Bosted: Her et sted
|
det satses jo igrunn ikke no sÊrlig pÄ miljÞet i landet sÄnn bortsett fra pÄ papiret..
|
_________________ "This is bat-country!"
Skrevet: Tor 25 Mai 2006, 21:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vi er sinker pÄ en rekke omrÄder, sÄ mye er sikkert. For eksempel er svenskene godt i gang med Ä gjÞre det mulig for folk Ä bruke biler som kan bruke vanlig bensin eller bio-drivstoff omhverandre. Slike biler fÄr avgiftslette, de sÞrger for at det blir flere og flere stasjoner hvor man kan fylle bio-drivstoff. I Norge kan du se langt etter slikt.
|
Skrevet: Fre 26 Mai 2006, 14:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Glahn skrev: | FrP er det selvsagte valget, da de ikke bare mangler miljÞpolitikk - de mangler politikk generelt. FrP er for det de tror vil trekke velgere her og nÄ. Om det motsatte vil trekke velgere om et par uker, sÄ er de for det i stedet da. |
Slikt sier min far.
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Tir 12 Sep 2006, 20:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Faren din har skjĂžnt det, han 
|
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 09:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006 Innlegg: 1882 Bosted: I mĂžrket...
|
Glahn skrev: | Faren din har skjĂžnt det, han  |
Det har dessverre(?) fĂžrt til at jeg blir skeptisk til ethvert forslag FRP kommer med.
|
_________________ SĂ„ rart ... Ă„ vĂŠre flaggermus!
Ă
flakse rundt, fra hus til hus
og gÄ til sengs i trÊrne!
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?
Skrevet: Ons 13 Sep 2006, 17:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
AltsÄ.. FÞrst sier man at FRP ikke eier miljÞpolitikk overhodet. OgsÄ stemmer man pÄ at FRP er slemmest med miljÞet? Det blir vel egentlig litt feil, man vet ikke hvilken stilling de ville tatt til spÞrsmÄlene om de satt i regjering, gjÞr man vel? MAO dÞmmes de til storeslem fÞr de i det hele tatt har vist hva de stÄr for miljÞpolitisk.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 08:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Den verste politikken som er, er Ä ikke ha noen politikk i det hele tatt - dvs at man egentlig ikke bryr seg en dritt om noen saker i det hele tatt. FrP tar standpunkter blant annet i miljÞsaker for Ä kapre velgere, ikke for Ä verne miljÞet. Og siden velgerne er som vÊrhaner de ogsÄ, sÄ blir resultatet deretter.
Det er lov Ă„ endre mening om ting blant annet fordi man mener at man har tatt feil. Men litt konsekvente holdninger er det lov Ă„ etterlyse, annet enn lyst til Ă„ kapre velgere.
|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 09:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | Og siden velgerne er som vÊrhaner de ogsÄ, sÄ blir resultatet deretter. | Og slik burde det vel egentlig vÊre i et demokrati? Regjeringen har en rolle nÄ som gÄr ut pÄ Ä beskytte folket mot seg selv, mens jobben deres i et demokrati egentlig burde vÊre Ä gjÞre akkurat som folket Þnsker. Til enhver tid. Folkeavstemninger i fleng ftw.
|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 11:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
NÄ havner du inn i ei skikkelig politisk-filosofisk hengemyr av et spÞrsmÄl, men interessant er det.
En av grunnene til at vi ikke har folkeavstemninger i fleng, er at vi har en regjering og et storting. Ved valget sier folket hva det mener om hvem som bÞr sitte i regjeringen og i stortinget, og sÄ overlater vi en hel del arbeid til disse forsamlingene. Veldig mye av poenget med Ä ha en regjering og et storting er at vanlige folk ikke skal mÄtte Ärne og styre med alle disse avgjÞrelsene selv - vi overlater den jobben til noen andre, som forhÄpentligvis har bedre peil pÄ sakene enn oss selv.
En politikers jobb er Ä si klart og tydelig hva han/hun mener om forskjellige saker fÞr valget, og hvordan han/hun vil gjÞre ting hvis vedkommende blir valgt. Selvsagt er det ikke fullt sÄ enkelt - politikeren er del av et parti, og partiet mÄ samarbeide med andre partier om jobben de skal gjÞre, men dog. Poenget er at velgerne fÄr den regjeringen og det stortinget det stemmer pÄ, og sÄ fÄr man bare hÄpe at politikerne holder det de har lovet fÞr valget. GjÞr de ikke det, sÄ kan de bli kastet ved neste valg. Skulle man hatt folkeavstemninger i fleng kunne man likesÄgodt avviklet hele ordningen med regjering og storting, folket hadde overtatt rollen disse spiller i statsmakten.
Dessuten: "akkurat som folket Þnsker". Folket er ingen homogen masse hvor alle mener og Þnsker det samme, sÄ hvor demokratisk er det da at et simpelt flertall alltid skal bestemme ting ved en folkeavstemning?
|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 14:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | NÄ havner du inn i ei skikkelig politisk-filosofisk hengemyr av et spÞrsmÄl, men interessant er det.
En av grunnene til at vi ikke har folkeavstemninger i fleng, er at vi har en regjering og et storting. Ved valget sier folket hva det mener om hvem som bÞr sitte i regjeringen og i stortinget, og sÄ overlater vi en hel del arbeid til disse forsamlingene. Veldig mye av poenget med Ä ha en regjering og et storting er at vanlige folk ikke skal mÄtte Ärne og styre med alle disse avgjÞrelsene selv - vi overlater den jobben til noen andre, som forhÄpentligvis har bedre peil pÄ sakene enn oss selv.
En politikers jobb er Ä si klart og tydelig hva han/hun mener om forskjellige saker fÞr valget, og hvordan han/hun vil gjÞre ting hvis vedkommende blir valgt. Selvsagt er det ikke fullt sÄ enkelt - politikeren er del av et parti, og partiet mÄ samarbeide med andre partier om jobben de skal gjÞre, men dog. Poenget er at velgerne fÄr den regjeringen og det stortinget det stemmer pÄ, og sÄ fÄr man bare hÄpe at politikerne holder det de har lovet fÞr valget. GjÞr de ikke det, sÄ kan de bli kastet ved neste valg. Skulle man hatt folkeavstemninger i fleng kunne man likesÄgodt avviklet hele ordningen med regjering og storting, folket hadde overtatt rollen disse spiller i statsmakten.
Dessuten: "akkurat som folket Þnsker". Folket er ingen homogen masse hvor alle mener og Þnsker det samme, sÄ hvor demokratisk er det da at et simpelt flertall alltid skal bestemme ting ved en folkeavstemning? |
Man kan ha f.eks 2/3 flertall.. Det ville jo faktisk vÊrt mer iflg. folket, da ingen partier fÄr 67% flertall ved valg, mao vil det vÊre fÊrre som stÞtter deres avgjÞrelser enn en avgjÞrelse satt ved 2/3 flertall i folkeavstemning.
Dagens ordning hadde egentlig vÊrt grei den, om politikerne hadde holdt sine lÞfter, da hadde man pÄ en mÄte bare satt et representativt utvalg til Ä ta seg av ting. Men problemet er jo at de ikke er i forsvinnende nÊrhet av Ä holde det de lover. Og sÄ lenge ingen gjÞr det, hjelper det ikke Ä bytte regjering hvert 4. Är.
|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 14:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hvor ofte ville du fÄtt 2/3 flertall, og hva skulle du gjort for Ä unngÄ total handlingslammelse alle de gangene du ikke fikk det? Og hvilken garanti har du for at et representativt utvalg av folket ville brydd seg med Ä stemme ved alle disse folkeavstemningene? Det er vanskelig nok Ä engasjere folk til stortingsvalget hvert 4. Är.
Direkte demokrati er en interessant ide, og det fungerte godt i bystatene i det gamle Hellas. Men i et moderne samfunn pÄ flere millioner mennesker - jeg tviler.
Jeg synes vi har altfor mange smÄpartier i Norge idag - det hadde holdt med 3-4 store partier istedetfor denne mosaikken vi har nÄ. Men systemet har jeg absolutt sansen for - det gir meg en viss garanti for forutsigbarhet i politikken, og at mennesker som virkelig mener noe og vil arbeide for det de mener er riktig styrer og steller i landet. Fremskrittspartiet derimot, mener og arbeider for akkurat det de tror vil skaffe dem stemmer her og nÄ. Integritet, hva er det?
Og er det en ting vi trenger, sÄ er det en forutsigbar miljÞpolitikk. At politikerne vÄre ikke holder det de lover, viser vel egentlig bare at det sitter mange personer pÄ tinget som ikke burde sitte der. Men istedetfor Ä avskaffe storting og regjering som vi kjenner det, og redusere landets lovgivende forsamling til en administrator av folkeavstemninger, sÄ kan man vel heller gÄ inn i politikken selv, hvis man synes det er sÄ ille.
|
Skrevet: Tor 14 Sep 2006, 15:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Det eneste forutsigbare er vel egentlig at de bryter lĂžfter og stort sett ikke foretar seg noe av betydning, enten de heter FRP eller RV..
Direkte demokrati funket i hellas.. De gamle grekerne hadde ikke internett, det har vi.. Ta litt stÞrre saker som rÞykelov, bensinpris, strÞmpris osv.. Tror du ikke folk hadde giddet Ä ta seg 2 min. pÄ Ä logge seg pÄ folkeavstemning.no, taste inn personnr og passord og velge Ja/Nei? Det tror jeg.. Dessuten kunne man beholdt kommuner og fylker, slik at i en avgjÞrelse om Kristiansand sykehus skal legges ned, eller om det skal bygges operahus i finnmark, sÄ er det kun dem i gjeldene fylke eller kommune som stemmer. Slik kunne vi vÊrt med Ä disponere pengene og. Veldig mange har sterke meninger, og alle har Internett. Hadde stortingsvalg foregÄtt pÄ nett, er jeg sikker pÄ vi hadde hatt mange, mange fler stemmer enn nÄ som man mÄ dra seg til et valglokale. Det er ikke mangel pÄ meninger som holder folk borte fra stemmelokalene, det er slapphet.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 08:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
En ting Ä merke seg ved det direkte demokratiet i Hellas: det var svÊrt begrenset hvem som hadde stemmerett. Kvinner, slaver og utenbys folk fikk ikke stemme. Selv i et lite bysamfunn pÄ noen fÄ tusen hadde man altsÄ effektivt begrenset hvor mange som kunne krangle om styre og stell. Jeg tror dette var en sterkt bidragende faktor til at systemet med direkte demokrati kunne funke i det hele tatt.
Internett er ikke den Store LÞsningen. Det er langtifra hele det norske folk som har eller Þnsker Ä ha tilgang til Nett. Allerede her har du gjort det mye enklere for én andel av befolkningen Ä stemme, enn for en annen andel. Ikke spesielt demokratisk. For ikke Ä snakke om alle de forsÞkene det ville bli pÄ Ä hacke dette systemet - jeg ville ikke stolt pÄ det i det hele tatt.
Du glemmer ogsÄ totalt at man trenger skikkelig politisk diskusjon for Ä i det hele tatt komme frem til de alternativene man skal stemme over. I det gamle Hellas samlet alle med stemmerett seg pÄ det lokale torget for Ä diskutere, ikke bare stemme. Uten slik diskusjon fÄr du intet demokrati, og det Ä skulle organisere en diskusjon for flere millioner som skal kunne si sitt samtidig blir mildt sagt et helvete. Denne diskusjonen overlater vi i dag i stor grad til vÄre folkevalgte som deretter stemmer over sakene, sÄ kan resten av oss gjÞre andre ting.
Og forÞvrig: folk som ikke gidder pelle seg ut av huset for Ä stemme ved stortingsvalg fÄr nÞyaktig det de fortjener - deres stemme blir ikke hÞrt. Det er grenser for hvor slapp man kan vÊre.
Et land i en moderne verden som den vi lever i trenger en handlekraftig lovgivende og utÞvende statsmakt. Dette for Ä ivareta landets interesser i forhold til omverdenen, skape et effektivt og konsekvent indre styre, og for Ä sÞrge for at alle viktige saker blir grundig diskutert og debattert pÄ en ordnet og skikkelig mÄte slik at man ikke overser viktige sider ved forskjellige saker. Du foreslÄr Ä redusere den lovgivende og utÞvende statsmakten til en administrator av folkeavstemninger, og det er bare rett og slett begredelig.
Og til slutt: ting som bensinpris og strÞmpris er fÞrst og fremst (verdens)Þkonomiske spÞrsmÄl, ikke politiske. Det er ikke noe som bestemmes ved valg, med mindre staten gÄr inn og tar over styringen fullstendig, uavhengig av hva utlandet mÄtte ha Ä si om saken.[/i]
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 09:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | Du glemmer ogsÄ totalt at man trenger skikkelig politisk diskusjon for Ä i det hele tatt komme frem til de alternativene man skal stemme over. I det gamle Hellas samlet alle med stemmerett seg pÄ det lokale torget for Ä diskutere, ikke bare stemme. Uten slik diskusjon fÄr du intet demokrati, og det Ä skulle organisere en diskusjon for flere millioner som skal kunne si sitt samtidig blir mildt sagt et helvete. Denne diskusjonen overlater vi i dag i stor grad til vÄre folkevalgte som deretter stemmer over sakene, sÄ kan resten av oss gjÞre andre ting.
Et land i en moderne verden som den vi lever i trenger en handlekraftig lovgivende og utÞvende statsmakt. Dette for Ä ivareta landets interesser i forhold til omverdenen, skape et effektivt og konsekvent indre styre, og for Ä sÞrge for at alle viktige saker blir grundig diskutert og debattert pÄ en ordnet og skikkelig mÄte slik at man ikke overser viktige sider ved forskjellige saker. Du foreslÄr Ä redusere den lovgivende og utÞvende statsmakten til en administrator av folkeavstemninger, og det er bare rett og slett begredelig.
[/i] | Det var jo nettopp derfor jeg ville ha en kombinasjon av dagens form og direkte demokrati i utgangspunktet. Regjeringen vil fortsatt sitte med all administrasjon osv, men jeg vil at de skal rÄdfÞre seg med folket underveis. Det gjÞr de ikke i det hele tatt idag. De "hÞrer" ivrig pÄ oss fÞr valget, og i opposisjon, men etter de er valgt er det egen sjÞ som gjelder Ä seile. Regjeringen var svÊrt sÄ lutter Þre og enige fÞr valget, det var klart man skulle ha vann i alle basseng og gratis skolemat over hele fjÞla. De kom til makta, og alle basseng er fortsatt tomme, og hele 65 elever i Norge har gratis skolemat.
Nytt tankespinn: Hva med Ä droppe partivalg(ikke partiene) nÄr det gjelder statsrÄder, og heller stemme pÄ enkeltpersoner til de forskjellige statsrÄdsposter? Man mÄtte jo da gitt hver statsrÄd mer makt, for Ä pÄ et vis unngÄ at alle deres ideer blir nedstemt i stortinget igjen, noe som ville skjedd om vi hadde Finansminister fra FrP og resten av regjeringen fra SV.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 12:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Regjeringen rÄdfÞrer seg med folket nÄr folket gjÞr jobben sin. Som i saken nÄ med sykelÞnnsordninga. Her har regjeringen forsÞkt Ä presse gjennom et forslag, og blitt mÞtt med en sÄ massiv motstand fra det meste av arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner at de har blitt nÞdt til Ä jenke seg noen hakk.
Systemet vi har funker utmerket hvis folk engasjerer seg nÄr de virkelig mener at noe bÞr gjÞres, du trenger ingen folkeavstemning for Ä fÄ det til.
Ă
stemme pÄ enkeltpersoner til de forskjellige statsrÄdpostene tror jeg faller i grus av praktiske Ärsaker. Det er vanskelig nok Ä fÄ til en regjering som klarer samarbeide innad og utad nÄr partiene velger hvem som skal ha de forskjellige ministerpostene. Gir du hver statsrÄd mer makt fÄr du bare en gjeng med enkeltindivider som hver for seg har litt mer makt, men som sammen bare er en asosial, makteslÞs gjeng som er enda mer impotent enn det vi har nÄ. Og da har vi ikke engang tatt med det faktum at ministre uansett ikke har mer makt enn det administrasjonen, byrÄkratene og i siste instans folka som skal gjÞre jobben gir dem.
|
Skrevet: Fre 15 Sep 2006, 14:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
toth42 skrev: | Glahn skrev: | Du glemmer ogsÄ totalt at man trenger skikkelig politisk diskusjon for Ä i det hele tatt komme frem til de alternativene man skal stemme over. I det gamle Hellas samlet alle med stemmerett seg pÄ det lokale torget for Ä diskutere, ikke bare stemme. Uten slik diskusjon fÄr du intet demokrati, og det Ä skulle organisere en diskusjon for flere millioner som skal kunne si sitt samtidig blir mildt sagt et helvete. Denne diskusjonen overlater vi i dag i stor grad til vÄre folkevalgte som deretter stemmer over sakene, sÄ kan resten av oss gjÞre andre ting.
[/i] | Det var jo nettopp derfor jeg ville ha en kombinasjon av dagens form og direkte demokrati i utgangspunktet. Regjeringen vil fortsatt sitte med all administrasjon osv, men jeg vil at de skal rÄdfÞre seg med folket underveis. Det gjÞr de ikke i det hele tatt idag. De "hÞrer" ivrig pÄ oss fÞr valget, og i opposisjon, men etter de er valgt er det egen sjÞ som gjelder Ä seile. Regjeringen var svÊrt sÄ lutter Þre og enige fÞr valget, det var klart man skulle ha vann i alle basseng og gratis skolemat over hele fjÞla. De kom til makta, og alle basseng er fortsatt tomme, og hele 65 elever i Norge har gratis skolemat.
Nytt tankespinn: Hva med Ä droppe partivalg(ikke partiene) nÄr det gjelder statsrÄder, og heller stemme pÄ enkeltpersoner til de forskjellige statsrÄdsposter? Man mÄtte jo da gitt hver statsrÄd mer makt, for Ä pÄ et vis unngÄ at alle deres ideer blir nedstemt i stortinget igjen, noe som ville skjedd om vi hadde Finansminister fra FrP og resten av regjeringen fra SV. |
Et eksempel pÄ et slikt demokratisk styre du beskriver med fler folkeavstemninger, praktiseres av Hugo Chavez i Venezuela. Jeg er positiv til prosjektet, og vi fÄr jo faktisk se hvordan det gÄr etter hvert.
Ăkt personifisering og politisk elitisme, sier du? Om du lurer pĂ„ hvorfor jeg snakker om elitisme, kan jeg jo forklare: det er enklere for folk flest Ă„ forholde seg til partier enn et enormt spekter av enkeltpersoner med individuelle meninger osv. Om det ble prakistert, ville det sannsynligvis fĂžrt til at vi fikk en politisk elite (som vi til dels ser i dag) hvor et mindre antall personer slĂ„ss om de hĂžyeste posisjonene og det blir stadig vanskeligere for nye aktĂžrer Ă„ komme inn i og/eller bli hĂžrt av det politiske toppsjiktet.
Det er negative konsekvenser av Ä gi for mye makt til enkeltindivider sÄvel som til 'folk'.
|
Skrevet: Sűn 01 Okt 2006, 02:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |