DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Hvem er slemmest mot miljøet?

AP
0%
 0%  [ 0 ]
KRF
5%
 5%  [ 1 ]
Venstre
0%
 0%  [ 0 ]
Høyre
11%
 11%  [ 2 ]
SV
11%
 11%  [ 2 ]
FRP
70%
 70%  [ 12 ]
RV
0%
 0%  [ 0 ]

Antall stemmer : 17

Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Hvilke norske partier er mest og minst miljøvennlige?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Hvilke norske partier er mest og minst miljøvennlige?
toppliste

Det er viktig å begrunne saklig, og ikke bare rose partiet man selv stemmer på. Oppgi gjerne kilder. Her er et eksempel:
http://naturvern.imaker.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=69959

Et naturvernsforbund har rangert partiene slik (For Møre og Romsdal)

• Miljøpartiet De Grønne, SV og Venstre får terningkast 6.
• RV får terningskast 5.
• KrF får terningkast 4.
• Sp får terningkast 3.
• Ap får terningkast 2.
• FrP og Høyre får terningkast 1.

InnleggSkrevet: Fre 12 Mai 2006, 19:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Jeg vil si at FrP lligger på bånn, rett og slett fordi de står for en politikk som promoterer ekstensiv bilbruk og en livsførsel som tar lite hensyn til miljøet.

Ikke spesielt god argumentering, men jeg håper på at det er en liten brannfakkel som skal ilde opp så det blir litt godt og varmt her inne.

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 21:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Frp har ikke miljøpolitikk.
Under debattene i høst sa ikke Fpu noen ting.

InnleggSkrevet: Tir 16 Mai 2006, 11:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
FrP er det selvsagte valget, da de ikke bare mangler miljøpolitikk - de mangler politikk generelt. FrP er for det de tror vil trekke velgere her og nå. Om det motsatte vil trekke velgere om et par uker, så er de for det i stedet da.

InnleggSkrevet: Man 22 Mai 2006, 19:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Knappestøper
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006
det satses jo igrunn ikke no særlig på miljøet i landet sånn bortsett fra på papiret..

InnleggSkrevet: Tor 25 Mai 2006, 21:45
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vi er sinker på en rekke områder, så mye er sikkert. For eksempel er svenskene godt i gang med å gjøre det mulig for folk å bruke biler som kan bruke vanlig bensin eller bio-drivstoff omhverandre. Slike biler får avgiftslette, de sørger for at det blir flere og flere stasjoner hvor man kan fylle bio-drivstoff. I Norge kan du se langt etter slikt.

InnleggSkrevet: Fre 26 Mai 2006, 14:52
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Glahn skrev:
FrP er det selvsagte valget, da de ikke bare mangler miljøpolitikk - de mangler politikk generelt. FrP er for det de tror vil trekke velgere her og nå. Om det motsatte vil trekke velgere om et par uker, så er de for det i stedet da.

Slikt sier min far.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Tir 12 Sep 2006, 20:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Faren din har skjønt det, han Wink

InnleggSkrevet: Ons 13 Sep 2006, 09:38
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Glahn skrev:
Faren din har skjønt det, han Wink

Det har dessverre(?) ført til at jeg blir skeptisk til ethvert forslag FRP kommer med.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Ons 13 Sep 2006, 17:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Altså.. Først sier man at FRP ikke eier miljøpolitikk overhodet. Også stemmer man på at FRP er slemmest med miljøet? Det blir vel egentlig litt feil, man vet ikke hvilken stilling de ville tatt til spørsmålene om de satt i regjering, gjør man vel? MAO dømmes de til storeslem før de i det hele tatt har vist hva de står for miljøpolitisk.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 14 Sep 2006, 08:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Den verste politikken som er, er å ikke ha noen politikk i det hele tatt - dvs at man egentlig ikke bryr seg en dritt om noen saker i det hele tatt. FrP tar standpunkter blant annet i miljøsaker for å kapre velgere, ikke for å verne miljøet. Og siden velgerne er som værhaner de også, så blir resultatet deretter.

Det er lov å endre mening om ting blant annet fordi man mener at man har tatt feil. Men litt konsekvente holdninger er det lov å etterlyse, annet enn lyst til å kapre velgere.

InnleggSkrevet: Tor 14 Sep 2006, 09:37
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Og siden velgerne er som værhaner de også, så blir resultatet deretter.
Og slik burde det vel egentlig være i et demokrati? Regjeringen har en rolle nå som går ut på å beskytte folket mot seg selv, mens jobben deres i et demokrati egentlig burde være å gjøre akkurat som folket ønsker. Til enhver tid. Folkeavstemninger i fleng ftw.

InnleggSkrevet: Tor 14 Sep 2006, 11:55
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nå havner du inn i ei skikkelig politisk-filosofisk hengemyr av et spørsmål, men interessant er det.

En av grunnene til at vi ikke har folkeavstemninger i fleng, er at vi har en regjering og et storting. Ved valget sier folket hva det mener om hvem som bør sitte i regjeringen og i stortinget, og så overlater vi en hel del arbeid til disse forsamlingene. Veldig mye av poenget med å ha en regjering og et storting er at vanlige folk ikke skal måtte årne og styre med alle disse avgjørelsene selv - vi overlater den jobben til noen andre, som forhåpentligvis har bedre peil på sakene enn oss selv.

En politikers jobb er å si klart og tydelig hva han/hun mener om forskjellige saker før valget, og hvordan han/hun vil gjøre ting hvis vedkommende blir valgt. Selvsagt er det ikke fullt så enkelt - politikeren er del av et parti, og partiet må samarbeide med andre partier om jobben de skal gjøre, men dog. Poenget er at velgerne får den regjeringen og det stortinget det stemmer på, og så får man bare håpe at politikerne holder det de har lovet før valget. Gjør de ikke det, så kan de bli kastet ved neste valg. Skulle man hatt folkeavstemninger i fleng kunne man likesågodt avviklet hele ordningen med regjering og storting, folket hadde overtatt rollen disse spiller i statsmakten.

Dessuten: "akkurat som folket ønsker". Folket er ingen homogen masse hvor alle mener og ønsker det samme, så hvor demokratisk er det da at et simpelt flertall alltid skal bestemme ting ved en folkeavstemning?

InnleggSkrevet: Tor 14 Sep 2006, 14:43
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Nå havner du inn i ei skikkelig politisk-filosofisk hengemyr av et spørsmål, men interessant er det.

En av grunnene til at vi ikke har folkeavstemninger i fleng, er at vi har en regjering og et storting. Ved valget sier folket hva det mener om hvem som bør sitte i regjeringen og i stortinget, og så overlater vi en hel del arbeid til disse forsamlingene. Veldig mye av poenget med å ha en regjering og et storting er at vanlige folk ikke skal måtte årne og styre med alle disse avgjørelsene selv - vi overlater den jobben til noen andre, som forhåpentligvis har bedre peil på sakene enn oss selv.

En politikers jobb er å si klart og tydelig hva han/hun mener om forskjellige saker før valget, og hvordan han/hun vil gjøre ting hvis vedkommende blir valgt. Selvsagt er det ikke fullt så enkelt - politikeren er del av et parti, og partiet må samarbeide med andre partier om jobben de skal gjøre, men dog. Poenget er at velgerne får den regjeringen og det stortinget det stemmer på, og så får man bare håpe at politikerne holder det de har lovet før valget. Gjør de ikke det, så kan de bli kastet ved neste valg. Skulle man hatt folkeavstemninger i fleng kunne man likesågodt avviklet hele ordningen med regjering og storting, folket hadde overtatt rollen disse spiller i statsmakten.

Dessuten: "akkurat som folket ønsker". Folket er ingen homogen masse hvor alle mener og ønsker det samme, så hvor demokratisk er det da at et simpelt flertall alltid skal bestemme ting ved en folkeavstemning?

Man kan ha f.eks 2/3 flertall.. Det ville jo faktisk vært mer iflg. folket, da ingen partier får 67% flertall ved valg, mao vil det være færre som støtter deres avgjørelser enn en avgjørelse satt ved 2/3 flertall i folkeavstemning.
Dagens ordning hadde egentlig vært grei den, om politikerne hadde holdt sine løfter, da hadde man på en måte bare satt et representativt utvalg til å ta seg av ting. Men problemet er jo at de ikke er i forsvinnende nærhet av å holde det de lover. Og så lenge ingen gjør det, hjelper det ikke å bytte regjering hvert 4. år.

InnleggSkrevet: Tor 14 Sep 2006, 14:55
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hvor ofte ville du fått 2/3 flertall, og hva skulle du gjort for å unngå total handlingslammelse alle de gangene du ikke fikk det? Og hvilken garanti har du for at et representativt utvalg av folket ville brydd seg med å stemme ved alle disse folkeavstemningene? Det er vanskelig nok å engasjere folk til stortingsvalget hvert 4. år.

Direkte demokrati er en interessant ide, og det fungerte godt i bystatene i det gamle Hellas. Men i et moderne samfunn på flere millioner mennesker - jeg tviler.

Jeg synes vi har altfor mange småpartier i Norge idag - det hadde holdt med 3-4 store partier istedetfor denne mosaikken vi har nå. Men systemet har jeg absolutt sansen for - det gir meg en viss garanti for forutsigbarhet i politikken, og at mennesker som virkelig mener noe og vil arbeide for det de mener er riktig styrer og steller i landet. Fremskrittspartiet derimot, mener og arbeider for akkurat det de tror vil skaffe dem stemmer her og nå. Integritet, hva er det?

Og er det en ting vi trenger, så er det en forutsigbar miljøpolitikk. At politikerne våre ikke holder det de lover, viser vel egentlig bare at det sitter mange personer på tinget som ikke burde sitte der. Men istedetfor å avskaffe storting og regjering som vi kjenner det, og redusere landets lovgivende forsamling til en administrator av folkeavstemninger, så kan man vel heller gå inn i politikken selv, hvis man synes det er så ille.

InnleggSkrevet: Tor 14 Sep 2006, 15:09
toth42
Cowboy
Cowboy

Det eneste forutsigbare er vel egentlig at de bryter løfter og stort sett ikke foretar seg noe av betydning, enten de heter FRP eller RV.. Rolling Eyes

Direkte demokrati funket i hellas.. De gamle grekerne hadde ikke internett, det har vi.. Ta litt større saker som røykelov, bensinpris, strømpris osv.. Tror du ikke folk hadde giddet å ta seg 2 min. på å logge seg på folkeavstemning.no, taste inn personnr og passord og velge Ja/Nei? Det tror jeg.. Dessuten kunne man beholdt kommuner og fylker, slik at i en avgjørelse om Kristiansand sykehus skal legges ned, eller om det skal bygges operahus i finnmark, så er det kun dem i gjeldene fylke eller kommune som stemmer. Slik kunne vi vært med å disponere pengene og. Veldig mange har sterke meninger, og alle har Internett. Hadde stortingsvalg foregått på nett, er jeg sikker på vi hadde hatt mange, mange fler stemmer enn nå som man må dra seg til et valglokale. Det er ikke mangel på meninger som holder folk borte fra stemmelokalene, det er slapphet.

InnleggSkrevet: Fre 15 Sep 2006, 08:31
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

En ting å merke seg ved det direkte demokratiet i Hellas: det var svært begrenset hvem som hadde stemmerett. Kvinner, slaver og utenbys folk fikk ikke stemme. Selv i et lite bysamfunn på noen få tusen hadde man altså effektivt begrenset hvor mange som kunne krangle om styre og stell. Jeg tror dette var en sterkt bidragende faktor til at systemet med direkte demokrati kunne funke i det hele tatt.

Internett er ikke den Store Løsningen. Det er langtifra hele det norske folk som har eller ønsker å ha tilgang til Nett. Allerede her har du gjort det mye enklere for én andel av befolkningen å stemme, enn for en annen andel. Ikke spesielt demokratisk. For ikke å snakke om alle de forsøkene det ville bli på å hacke dette systemet - jeg ville ikke stolt på det i det hele tatt.

Du glemmer også totalt at man trenger skikkelig politisk diskusjon for å i det hele tatt komme frem til de alternativene man skal stemme over. I det gamle Hellas samlet alle med stemmerett seg på det lokale torget for å diskutere, ikke bare stemme. Uten slik diskusjon får du intet demokrati, og det å skulle organisere en diskusjon for flere millioner som skal kunne si sitt samtidig blir mildt sagt et helvete. Denne diskusjonen overlater vi i dag i stor grad til våre folkevalgte som deretter stemmer over sakene, så kan resten av oss gjøre andre ting.

Og forøvrig: folk som ikke gidder pelle seg ut av huset for å stemme ved stortingsvalg får nøyaktig det de fortjener - deres stemme blir ikke hørt. Det er grenser for hvor slapp man kan være.

Et land i en moderne verden som den vi lever i trenger en handlekraftig lovgivende og utøvende statsmakt. Dette for å ivareta landets interesser i forhold til omverdenen, skape et effektivt og konsekvent indre styre, og for å sørge for at alle viktige saker blir grundig diskutert og debattert på en ordnet og skikkelig måte slik at man ikke overser viktige sider ved forskjellige saker. Du foreslår å redusere den lovgivende og utøvende statsmakten til en administrator av folkeavstemninger, og det er bare rett og slett begredelig.

Og til slutt: ting som bensinpris og strømpris er først og fremst (verdens)økonomiske spørsmål, ikke politiske. Det er ikke noe som bestemmes ved valg, med mindre staten går inn og tar over styringen fullstendig, uavhengig av hva utlandet måtte ha å si om saken.[/i]

InnleggSkrevet: Fre 15 Sep 2006, 09:50
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Du glemmer også totalt at man trenger skikkelig politisk diskusjon for å i det hele tatt komme frem til de alternativene man skal stemme over. I det gamle Hellas samlet alle med stemmerett seg på det lokale torget for å diskutere, ikke bare stemme. Uten slik diskusjon får du intet demokrati, og det å skulle organisere en diskusjon for flere millioner som skal kunne si sitt samtidig blir mildt sagt et helvete. Denne diskusjonen overlater vi i dag i stor grad til våre folkevalgte som deretter stemmer over sakene, så kan resten av oss gjøre andre ting.

Et land i en moderne verden som den vi lever i trenger en handlekraftig lovgivende og utøvende statsmakt. Dette for å ivareta landets interesser i forhold til omverdenen, skape et effektivt og konsekvent indre styre, og for å sørge for at alle viktige saker blir grundig diskutert og debattert på en ordnet og skikkelig måte slik at man ikke overser viktige sider ved forskjellige saker. Du foreslår å redusere den lovgivende og utøvende statsmakten til en administrator av folkeavstemninger, og det er bare rett og slett begredelig.
[/i]
Det var jo nettopp derfor jeg ville ha en kombinasjon av dagens form og direkte demokrati i utgangspunktet. Regjeringen vil fortsatt sitte med all administrasjon osv, men jeg vil at de skal rådføre seg med folket underveis. Det gjør de ikke i det hele tatt idag. De "hører" ivrig på oss før valget, og i opposisjon, men etter de er valgt er det egen sjø som gjelder å seile. Regjeringen var svært så lutter øre og enige før valget, det var klart man skulle ha vann i alle basseng og gratis skolemat over hele fjøla. De kom til makta, og alle basseng er fortsatt tomme, og hele 65 elever i Norge har gratis skolemat.

Nytt tankespinn: Hva med å droppe partivalg(ikke partiene) når det gjelder statsråder, og heller stemme på enkeltpersoner til de forskjellige statsrådsposter? Man måtte jo da gitt hver statsråd mer makt, for å på et vis unngå at alle deres ideer blir nedstemt i stortinget igjen, noe som ville skjedd om vi hadde Finansminister fra FrP og resten av regjeringen fra SV.

InnleggSkrevet: Fre 15 Sep 2006, 12:31
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Regjeringen rådfører seg med folket når folket gjør jobben sin. Som i saken nå med sykelønnsordninga. Her har regjeringen forsøkt å presse gjennom et forslag, og blitt møtt med en så massiv motstand fra det meste av arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner at de har blitt nødt til å jenke seg noen hakk.

Systemet vi har funker utmerket hvis folk engasjerer seg når de virkelig mener at noe bør gjøres, du trenger ingen folkeavstemning for å få det til.

Å stemme på enkeltpersoner til de forskjellige statsrådpostene tror jeg faller i grus av praktiske årsaker. Det er vanskelig nok å få til en regjering som klarer samarbeide innad og utad når partiene velger hvem som skal ha de forskjellige ministerpostene. Gir du hver statsråd mer makt får du bare en gjeng med enkeltindivider som hver for seg har litt mer makt, men som sammen bare er en asosial, maktesløs gjeng som er enda mer impotent enn det vi har nå. Og da har vi ikke engang tatt med det faktum at ministre uansett ikke har mer makt enn det administrasjonen, byråkratene og i siste instans folka som skal gjøre jobben gir dem.

InnleggSkrevet: Fre 15 Sep 2006, 14:33
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
toth42 skrev:
Glahn skrev:

[/i]
Det var jo nettopp derfor jeg ville ha en kombinasjon av dagens form og direkte demokrati i utgangspunktet. Regjeringen vil fortsatt sitte med all administrasjon osv, men jeg vil at de skal rådføre seg med folket underveis. Det gjør de ikke i det hele tatt idag. De "hører" ivrig på oss før valget, og i opposisjon, men etter de er valgt er det egen sjø som gjelder å seile. Regjeringen var svært så lutter øre og enige før valget, det var klart man skulle ha vann i alle basseng og gratis skolemat over hele fjøla. De kom til makta, og alle basseng er fortsatt tomme, og hele 65 elever i Norge har gratis skolemat.

Nytt tankespinn: Hva med å droppe partivalg(ikke partiene) når det gjelder statsråder, og heller stemme på enkeltpersoner til de forskjellige statsrådsposter? Man måtte jo da gitt hver statsråd mer makt, for å på et vis unngå at alle deres ideer blir nedstemt i stortinget igjen, noe som ville skjedd om vi hadde Finansminister fra FrP og resten av regjeringen fra SV.

Et eksempel på et slikt demokratisk styre du beskriver med fler folkeavstemninger, praktiseres av Hugo Chavez i Venezuela. Jeg er positiv til prosjektet, og vi får jo faktisk se hvordan det går etter hvert.

Økt personifisering og politisk elitisme, sier du? Om du lurer på hvorfor jeg snakker om elitisme, kan jeg jo forklare: det er enklere for folk flest å forholde seg til partier enn et enormt spekter av enkeltpersoner med individuelle meninger osv. Om det ble prakistert, ville det sannsynligvis ført til at vi fikk en politisk elite (som vi til dels ser i dag) hvor et mindre antall personer slåss om de høyeste posisjonene og det blir stadig vanskeligere for nye aktører å komme inn i og/eller bli hørt av det politiske toppsjiktet.
Det er negative konsekvenser av å gi for mye makt til enkeltindivider såvel som til 'folk'.

InnleggSkrevet: Søn 01 Okt 2006, 02:04
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet