DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Antisemittisme... Jøder er upopulære for tiden
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [18 Posts]  
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Antisemittisme... Jøder er upopulære for tiden
Blomstrer jødehatet?

I det siste har jeg blitt overrasket over hvor mange som misliker, eller hater jøder.
Det er såklart naturlig at folk tar avstand fra krigshandlinger. Noen mener at Israel kun kjemper for å forsvare seg, andre at de driver med brutal nedslaktning av andre folk. Det er ikke det jeg vil diskutere her.

Men jeg mener at det er viktig å skille mellom kritikk av staten Israel og antisemettisme. Jostein Gaarder er eksempelvis veldig skarp i sin kritikk av Israel, men er absolutt ingen jødehater. Jødehatet er heller påstander som at "Når et problem i samfunnet oppstår, bare du leter godt nok, finner du alltid en jøde blant årsakene". En jeg traff for litt siden var skråsikker på dette. For meg virker det som primitiv jødehets. Jeg mener at det står noe veldig likt i "Mein Kampf".

En annen jeg traff på et annet forum, hater jøder veldig tydelig. Han gjør all research mulig for å bevise hvor onde jødene er. To nordmenn som helt klart misliker jøder, samt et utall av negative bemerkninger mot jøder generelt fra andre folk på få dager. Jeg synes det virker som om jødehatet blomster? Kan man ikke kritisere staten, handlingene, evt religionen for overlegenhet (guds utvalgte folk) uten å bruke uttrykk fra antisemittismen og ønske at nazistene fikk holde på lenger?

InnleggSkrevet: Man 07 Aug 2006, 18:52
Sist endret av Optimist den Tor 31 Aug 2006, 16:08, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
gkel
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006
Jeg har egentlig ikke no i mot jødene i det hele tatt jeg! Hvorfor kan ikke folk bare la dem være i fred da?? Det er bare idiotisk...
Forresten.. Hvorfor akuratt jødene?? Hva har de gjort som er galt da?? De har jo vært forfulgt og drept i evigheter.. Men hvorfor er det ikke oss som folk hater?? Det er jeg egentlig litt glad for, men hvorfor akuratt jødene??

Jo, jeg føler egentlig at staten har skylda på jødehatet.. de viser små tegn til å misslike jødene.. det mener i alle fall jeg... Jeg har faktisk en veldig god venn i klassen min som er jøde.. Hun skiller seg da ikke ut fra de andre hun.. Tenk om det var en av dine egene venner som ble sett på som ond og forfulgt og sånt.. Det hadde ikke vært no særlig kos.. Heller ikke om det hadde vært deg selv... Tenk om det hadde vært oss som hadde vært ett forhatt folkeslag.. Det hadde da ikke vært no særlig.. Hadde det vel?? Confused

InnleggSkrevet: Man 07 Aug 2006, 23:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det er vel ca like primitivt som når Israel anklager alt og alle som måtte våge å kritisere dem litt, for å være jødehatende antisemitter. Med andre ord en typisk, primitiv argumentasjonsform vanlig hos mennesker flest.

InnleggSkrevet: Tir 08 Aug 2006, 08:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Nå er det utrolig vanskelig å skille stat og religion i land som israel, iran m.fl. Det er rett og slett ikke så veldig stor forskjell.

Jeg tror hovedproblemet ligger i at israel ikke kan oppføre seg, og stortsett aldri har gjort det. Og siden israel er en jødisk stat, så slår det tilbake på alle jøder. Det kan sammenlignes med motstanden man merker (merket?) mot muslimer som følge av iran. Vi er for flinke til å generalisere...

InnleggSkrevet: Tir 08 Aug 2006, 10:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Hilde Henriksen Waage har noen gode poeng i innlegget - Gavepakke til "Israels venner" hos aftenposten.

InnleggSkrevet: Tir 08 Aug 2006, 15:17
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg skjønner ikke hvordan folk kan tro at et folkeslag har en "masterplan" som går ut på å føkke opp for alle andre...

Staten Israel gjør noen grove feil for tiden, men det betyr ikke at alle jøder støtter dem. En av de største feilene de gjør, etter min mening, er å anklage alle som kritiserer dem for å være antisemitister, eller jødehatere. Jeg har følgende å si til alle jøder: Jeg missliker sterkt måten staten Israel oppfører seg i midt-østen, ved å gå til krig istedet for å bruke diplomati, MEN jeg har ikke noe imot jøder i det hele tatt.

Faktisk, et av mine største forbilder er trondheimsmannen Julius Paltiel, som overlevde holocaust.

Når dette er sagt, så har jeg ikke mye til overs for Hizbolla sin måte å operere på heller - uten at det betyr at jeg hater alle arabere...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Fre 11 Aug 2006, 20:14
Kunstnerpiken
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
Har du jødiske foreldre, regnes du vel som jøde, uten at du nødvendigvis bekjenner deg til Jødedommen. Og selvfølgelig har ikke alle jøder den samme politiske oppfatninger, heller ikke tror de på det samme. Det blir som å si at alle nordmenn er kristne og støtter den nåværende regjering fullt ut. Feil.

InnleggSkrevet: Tir 29 Aug 2006, 18:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
For å være helt ærlig ser jeg så godt som ikke noe antisemittisme. Nazistene idag plager meg omtrent like mye som hunerne. Ja, de gjorde mye fælt for lenge siden men man holder ikke minneparader idag for det.

Jeg lurer på hvor du ser så mye jødehat?

InnleggSkrevet: Tir 29 Aug 2006, 23:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Kunstnerpiken skrev:
Har du jødiske foreldre, regnes du vel som jøde, uten at du nødvendigvis bekjenner deg til Jødedommen. Og selvfølgelig har ikke alle jøder den samme politiske oppfatninger, heller ikke tror de på det samme. Det blir som å si at alle nordmenn er kristne og støtter den nåværende regjering fullt ut. Feil.

Det er jo veldig godt. Jeg har sett skremmende mye på nettet, men her er noen få ekstremt aktive for å spre det glade budskap. IRL har jeg sett mange tendenser til nynazisme, men ingen som åpenbart forteller at de hater jøder. (Bortsettfra han ene som jeg nevner)

Men hvis det er færre nynazister enn det jeg har inntrykk av, så er jo det kjempebra. Nå bor jeg for øvrig i Vestfold, like ved kjernen av Vigrid-miljøet, det kan også forklare litt...

InnleggSkrevet: Tir 29 Aug 2006, 23:14
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
mathianus skrev:
For å være helt ærlig ser jeg så godt som ikke noe antisemittisme. Nazistene idag plager meg omtrent like mye som hunerne. Ja, de gjorde mye fælt for lenge siden men man holder ikke minneparader idag for det.

Jeg lurer på hvor du ser så mye jødehat?

Støtter den.. Jeg vet om _veldig_ mange fler som har et større eller mindre horn i siden til innvandrere, enn som har noe imot jøder.

For min egen del har jeg aldri, og har aldri hatt noen grunn til, å se på jøder annerledes enn svensker, spanjoler eller buddhister. Har aldri hatt noen utpeget holdning til jøder ene eller andre veien, og kjenner ingen jeg vet har det heller.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 30 Aug 2006, 08:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Har ikke noe annet syn på jødene en noen annen folkegruppe. Det må isåfall være på dem som en mer historisk folke-gruppe en andre.

Men Optimist, du sier du har sett skremmende mye på nettet? Og hva er disse "tendensene" du har sett i det daglige liv? Jeg spør ikke for å undergrave ditt inntrykk av at det fortsatt er (for) mye nynazisme i Norge, jeg lurer virkelig. Sleng gjerne opp noen linker e.l om du har noen konkrete eksempler på nettet.

Edit: Du bør ikke ta med Vigrid.no siden de er det mest klare eksempelet på nynazisme i Norge idag.

InnleggSkrevet: Ons 30 Aug 2006, 11:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

OT:

Laughing sjekk undertittelen for denne tråden.. "Blomster jødehatet?" Så det vi egentlig lurer på, er om Blomster hates ekstra sterkt av jøder om dagen? Razz Latter

InnleggSkrevet: Ons 30 Aug 2006, 11:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

mathianus skrev:
Har ikke noe annet syn på jødene en noen annen folkegruppe. Det må isåfall være på dem som en mer historisk folke-gruppe en andre.

Men Optimist, du sier du har sett skremmende mye på nettet? Og hva er disse "tendensene" du har sett i det daglige liv? Jeg spør ikke for å undergrave ditt inntrykk av at det fortsatt er (for) mye nynazisme i Norge, jeg lurer virkelig. Sleng gjerne opp noen linker e.l om du har noen konkrete eksempler på nettet.

Edit: Du bør ikke ta med Vigrid.no siden de er det mest klare eksempelet på nynazisme i Norge idag.

Hvis f.eks en nettavis har skrevet noe om vigrid, og folk kommenterer under artikkelen hvor syke nazijævlane er, så kommer det ofte en vigrider med et langt og "saklig" innlegg der han forsvarer dem. Så er det i gang. Det er riktignok nesten alltid i forbindelse med vigrid.net, og det er alltid der de får "infoen" fra. På debattforumer er det også ofte noen som forsvarer vigrid. Her er et eksempel: http://www.karma-world.com/forum/viewtopic.php?t=6582&highlight=j%F8der
Dette forumet er jeg aktiv i, men jeg synes det er litt vel mange rasistiske medlmemer der.

"Tendensene" i det dalige liv: En venn av meg var på biblioteket, og så en unge kikka på en bok om verdens religioner. Og når han så boka om jødedommen, så sa moren "De der, trenger vi ikke vite noe om!!" Et annet eksempel er typen til en veninne av meg, som mente at jøder er innblandet i alle problemene i verden, at de ikke er gode mennesker.

InnleggSkrevet: Tor 31 Aug 2006, 16:31
mathianus
l33t
l33t

Jeg forstår hva du mener, bra eksempel fra det forumet. I vigrids miljø og blant medlemmene der blomstrer uten tvil jødehatet.

Men i det daglige liv er jeg litt mer skeptisk. Hvor går grensen mellom antisemittisme og "hverdagsrasisme"? Er hverdagsrasisme bare et formildende begrep for f.eks antisemittisme?

For meg virker det mer som en blanding av ignoranse, intoleranse og mangel på kulturrelativisme. Antisemittisme er et veldig sterkt begrep og jødehat forbindes til nettopp det. Vi snakker om villighet til å utrydde mennesker her. Jeg lurer på om du ser mennesker som misliker jøder basert på egne forestilninger, ikke jødehat. Men det er bare slik jeg ser det Smile Mange spørsmål og få svar dessverre.

Tottis: Laughing

InnleggSkrevet: Tor 31 Aug 2006, 16:44
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

En ting er sikkert, som blir nevnt her oppe, er at det er mer hat mot muslimer enn jøder i Norge. Men på en måte kan man jo forstå det, med tanke på at noen få arabere lager veldig mye vold og elendighet i Norge. (Selv om majoriteten er snill). Dessuten hender det de forfølger jenter som ikke oppfører seg som forventet, osv.Men jøder er vel ikke voldelige e.l.

InnleggSkrevet: Tor 31 Aug 2006, 16:53
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Jeg har ikke noe i mot jøder, eller andre folk med forskejellige religioner, nasjonaliteter eller språk.

Hvis de tror eller mener at de er bedre enn alle andre, og at de andre bare er til for dem. Men slike finnes jo uavhenging av religioner, nasjonaliteter eller språk.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Tir 05 Sep 2006, 16:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
toth42 skrev:
OT:

Laughing sjekk undertittelen for denne tråden.. "Blomster jødehatet?" Så det vi egentlig lurer på, er om Blomster hates ekstra sterkt av jøder om dagen? Razz Latter

Rulle! Fantastisk!

Neste gang jeg møter en jøde, må jeg huske å spørre om hans holdning til blomster.

Så vidt jeg vet er det ikke så veldig mange jøder å hate i norge? Innvandrerne er i hvert fall en mye mer synlig skyteskive for folk som trenger noe å hate.

InnleggSkrevet: Tir 05 Sep 2006, 18:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Er det noen som har snøring i det hele tatt på hvor mange jøder vi har i Norge?
Ortodokse kan vi hvertfall ikke ha mange av, tror aldri jeg har sett en på gata med hatt og fletter..

InnleggSkrevet: Ons 06 Sep 2006, 07:44
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [18 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet