|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Karakterer i Norsk SidemÄl (Eksamen) Er de sykt strenge eller noe?
Til de av dere som har hatt eksamen i norsk sidemÄl, pÄ videregÄende nivÄ - hva fikk dere? (Helst vk2)
Jeg fikk... 2. FÞrst trodde jeg det var en feil. Jeg har ikke fÄtt noen 2-er siden 8. klasse, og det var bare en gang.
Jeg har bare 5-ere og 6-ere ellers. Snittet mitt er 5.5. I SidemÄl har jeg 5 som standpunktkarakter.
Jeg kan selvsagt bomme noen ganger,men jeg var fornÞyd med denne stilen. Jeg slo faktisk opp nesten alle ordene i ordboka, for Ä minimalisere nynorsk-skrivefeil. Jeg valgte kÄseri om "Lykkeleg barndomen", om noen av dere ogsÄ har tatt den. Jeg fÞlte at stilen var verdt en femmer selv.
Selvsagt klagde jeg, men fikk avslag. Jeg prÞver Ä ta det med humor... Men nÄr andre spÞr hva jeg fikk, og jeg svarer 2, sÄ begynner de Ä le. De tror jeg tuller. Det er ikke moro.
Faktisk fikk de andre flinke i klassen ogsÄ elendig, det var kun 1 av 30 som klarte Ä fÄ 4. Mange strÞk. Har kravene pÄ sidemÄl blitt altfor hÞye? Har de samme krav til oss formgivningselever som allmenn-elever?
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tor 27 Jul 2006, 23:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/StjĂžrdal
|
Det er en skÊvv av Är siden, men jeg fikk Meget som det het den gangen. Uff, jeg er gammal... Det skulle vel tilsvare 5 egentlig, det...?
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Fre 28 Jul 2006, 01:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mirim
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004 Innlegg: 201 Bosted: Loddefjord/Bergen
|
Jeg hadde fritak ifra sidemÄl, sÄ jeg hadde to eksamner i hovedmÄl.
Fikk tre pÄ begge.
|
_________________ KjĂŠrlighet Er Best PĂ„ Pinne!
Skrevet: Fre 28 Jul 2006, 01:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg fikk sekser pÄ min avsluttende eksamen i norsk sidemÄl... Uten spesielt utstrakt brukt av ordbok eller noe slikt - kanskje varierer dette fra person til person, men jeg tror at skal man skrive godt, sÄ mÄ sprÄket sitte oppe i hodet, og ikke i et oppslagsverk.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Fre 28 Jul 2006, 09:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
jeg gikk pÄ steinern og fikk femmer, og der er ikke kravene spesielt hÞye i alle fall. men jeg tror glahn har rett i at det mÄ sitte i hodet, og ikke i oppslagsverket. trikset som jeg bruker i alle fremmedsprÄk og nynorsk er Ä tenke pÄ det sprÄket jeg skal skrive. sÄ da sitter jeg der og tenker pÄ nynorsk, ogsÄ fÄr jeg femmer.
men det er steiner'n...
|
Skrevet: Fre 28 Jul 2006, 09:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Joda..
Nynorsk er det eneste faget jeg mislikte. Jeg er politisk motstander av det systemet, og totalt, virkelig totalt uinteressert i Ä pugge grammatiske regler i nynorsk. Den eneste grunnen til at jeg lÊrte noe i det hele tatt er for Ä fÄ gode karakterer. Det funka pÄ standpunkt, men ikke eksamen... PÄ sett og vis er det vel bare rettferdig. Men jeg jobba jo litt med nynorsken.
Synes fortsatt det er rart at kun en i klassen klarte Ä fÄ 4-er. Det mÄ vÊre noe i retningen av at forgivningsfag har hatt mindre nynorsk enn en annen gruppe, som sensorene har samme forventniger til. Eller at vi helt tilfeldigvis alle sammen er stokk dumme i akkurat det faget...
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Fre 28 Jul 2006, 12:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
For Ä si det slik: jeg skrev sÄ god nynorsk ved Ä tenke en slags kvasi-vestlandsk, egenoppfunnet dialekt mens jeg skrev. Siden har jeg knapt skrevet et ord nynorsk, sÄ ferdighetene har nok forfalt endel.
|
Skrevet: Fre 28 Jul 2006, 13:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg fikk en 5er pÄ nynorskeksamen. LÊrern vi begynte med i norsk pÄ videregÄende fortalte oss (hele klassen) at vi skrev sÄ dÄrlig nynorsk at vi aldri kom til Ä bli til noe. Aldri hatt bruk for nynorsk etterpÄ. Det var i 2004. Hos oss sa de at de i tillegg til Ä legge vekt pÄ sprÄket ogsÄ la mye vekt pÄ at vi traff pÄ den sjangeren vi prÞvde Ä skrive og var tydelig pÄ sjanger. Syns Ä huske at det var mange som bomma der.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Man 31 Jul 2006, 22:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lojosang
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 14 Jun 2006 Innlegg: 31 Bosted: Trondheim
|
3er pÄ eksamen, 5er i standpunkt. I begge mÄlformer.
|
_________________ ""You can nose a chemist in a crowd by the smell of the laboratory which hangs about him; you can pick him out by the stains on his hands and clothes."
-M. M. Pattison Muir, 1902"
Skrevet: Man 21 Aug 2006, 16:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Kom ikke opp i norsk, men har 5 i standpunkt pÄ begge mÄlformer. Men sÄ hadde jeg nynorsk som hovedmÄl ogsÄ da.
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Man 21 Aug 2006, 18:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Jeg hadde skriftlig eksamen i sidemÄl. Jeg fikk faktisk 5. Men jeg syns ikke selv at kravene for den karakteren er urimelige, men sÄ gikk jeg pÄ allmenn og ikke formgiving.
Jeg syns det hĂžres rart ut siden du virker som en ganske glup fyr, men gjelder dette alle som fikk denne oppgaven eller gjelder det flere? Det kan hende dere fikk et sĂŠrdeles vanskelig oppgavesett?
Jeg er ikke veldig flink i nynorsk men jeg vil ikke si jeg overpresterte noe voldsomt heller. Se om du har mye skrivefeil, kommunikasjonsnedbrytende setninger og/eller et innhold som ikke "henger pÄ greip". SpÞr en lÊrer hva som er kriteriene for de og de karakterene sÄ finner du kanskje ut av det? Jeg vet ikke, men kjipt Ä fÄ en 2'er nÄr man selv mener man har prestert langt over.
Edit: Jeg begynte pÄ formgiving i fÞrsteklasse og de fleste av vennene mine gikk det hele veien ut, og det dere fÄr i pensum er betydelig lettere en det man fÄr pÄ allmennfaglige. Det kan vÊre at dere ble vurdert likt med de som har hatt mye mer obligatorisk og hardere undervisning i nynorsk. At en hel klasse er "stokk dumme" er sjelden tilfelle .
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Ons 23 Aug 2006, 12:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
| mathianus skrev: | | Jeg hadde skriftlig eksamen i sidemÄl. |
Har ikkje alle skriftleg eksamen i bÄde hovudmÄl og sidemÄl? Eller har dei endra pÄ ting sidan eg gjekk pÄ skulen?
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Ons 23 Aug 2006, 19:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jaqo
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004 Innlegg: 3525 Bosted: Trondheim
|
Jeg fikk 5
BÄde pÄ xamen og standpunkt!
Fikk faktisk bedre i nynorsk enn i bokmÄl! 
|
_________________ De profundis...
Skrevet: Ons 23 Aug 2006, 20:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
| Norunn skrev: | | mathianus skrev: | | Jeg hadde skriftlig eksamen i sidemÄl. |
Har ikkje alle skriftleg eksamen i bÄde hovudmÄl og sidemÄl? Eller har dei endra pÄ ting sidan eg gjekk pÄ skulen? |
SÄvidt jeg vet, ja. Men det har vÊrt mye (lÞst) prat om andre skoler og elever som har hatt valgfrie eksamener i sidemÄl osv. Utifra innlegget til Optimist og de andre virka det som ikke alle har hatt det overalt.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 14:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gkel
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006 Innlegg: 1134 Bosted: Laaanghus!
|
Har ikke hatt Norsk SidemÄl eksamen enda.. Men fikk 4 pÄ tentamen i fjor da:P Jeg liker ikke nynorsk!
|
_________________ To tell the truth, we are completely mad. we are inmates of a Bengali psychiatric institution and we escaped by making this skin out of old cereal packets... 
Skrevet: Lűr 26 Aug 2006, 14:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Jeg elsker nynorsk, jeg hadde egentlig tenkt Ä ha nynorsk som hovedmÄl. Jeg skriver nesten bedre pÄ nynorsk. Jeg fikk en femmer pÄ eksamen..
Det finnes noen fÄ grove feil man kan begÄ nÄr man skriver nynorsk, som sensor legger stor vekt pÄ. Har man flere grove feil fÄr man rask en toer.
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Ons 30 Aug 2006, 10:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Jeg ogsÄ er glad i nynorsk. Hadde det som hovedmÄl i 9 Är, og har aldri sett pÄ det som noen annet enn en fordel. BokmÄl fÄr man jo fra alle andre kanter sÄ det lÊrer man seg nesten selv.
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Ons 30 Aug 2006, 19:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Elever som har nynorsk som hovedmÄl, fÄr som regel bedre snittkarakter i norsken enn det elevene med bokmÄl som hovedmÄl fÄr.
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Tor 31 Aug 2006, 10:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg er glad jeg ikke var noen gjennomsnittlig elev 
|
Skrevet: Tor 31 Aug 2006, 20:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |