DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

havner hun i?

helvete
25%
 25%  [ 5 ]
himmel
75%
 75%  [ 15 ]

Antall stemmer : 20

Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
snill ikke kristen=go to hell?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [40 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
KnappestĂžper
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006
jammen, nÄr jeg ikke tror pÄ hverken Gud, himmel og helvete, sÄ er det jo urrettferdig at jeg kal havne der allikevel.

InnleggSkrevet: Man 20 Mar 2006, 14:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
hitmark
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 19 Mar 2006
jeg tror denne passer bra her:

http://www.religioustolerance.org/hell_tem.htm

legg spesiellt merke til:

"The student observed that many religions teach that anyone who is not a member will go to Hell."

noe som har en morsom effekt med tanke pÄ antallet religioner her i verden, og det faktum at en ikke kan vÊre medlem av mer den en av gangen Wink

InnleggSkrevet: Tir 21 Mar 2006, 04:59
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
KnappestĂžper skrev:
jammen, nÄr jeg ikke tror pÄ hverken Gud, himmel og helvete, sÄ er det jo urrettferdig at jeg kal havne der allikevel.

Vis det finnes en Gud er han enten rettferdig eller ikke. Tror det hjelper lite Ă„ prĂžve Ă„ argumentere med han. Det er kansje ikke slik at du kan anke.

InnleggSkrevet: Tir 21 Mar 2006, 13:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Moonshade
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005
toth42 skrev:
Moonshade skrev:
AltsÄ...
SÄnn jeg forstÄr kristendommen kan man komme til himmelen selv om man ikke tror pÄ Gud; det har med verdiene man lever etter. Det virker helt fremmed for meg om en som lever etter kristne verdier, men kanskje aldri har hÞrt om kristendommen f.eks. ikke skulle kunne komme til himmelen. Og det gÄr fint an Ä leve etter kristne verdier uten at man egentlig er klar over det; enten man ikke har hÞrt om Gud eller man ikke egentlig tror eller tenker over at verdiene man lever etter faktisk er kristne. Norge har f.eks. fortsatt flere i utgangspunktet kristne verdier som er sÄ infiltrert i samfunnet og holdningene vÄre at ingen tenker over at de er det. (det er lettere Ä se for folk med annen bakgrunn)

Sitat:
Sitat:
er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel?

Slik er det hvertfall ikke. Om man ser det fra kristent standpunkt. Det holder ikke til noen ting Ä tro pÄ Gud, du mÄ ogsÄ adlyde ham, gjÞre alt til hans beste og etter hans vilje, angre alle dine synder hver dag osv. osv..

Man kan gjerne tro/vite at mÄnen finnes, men man kommer ikke automatisk dit av den grunn. Det er endel forberedelser og betingelser som skal oppfylles fÞr man fÄr bilett til romferja. Og det koster.

Her mÄ jeg bare si meg sterkt uenig: Kristendommen, slik jeg har hÞrt den formidlet fra prekerstolen, slik jeg har hÞrt andre tale om den bÄde gjennom skole, venner og andre sammenhenger og slik jeg selv har lest det i Bibelen, er det Tilgivelse det handler om nÄr det kommer til trosspÞrsmÄlet. Det er ingen overveldende krav eller betingelser; vi trenger ikke vÊre perfekte. Det holder Ä tro pÄ Gud/Jesus. "Tro pÄ meg og du skal bli frelst." SÄ enkelt, sÄ vanskelig.

INGEN kan leve et feilfritt liv. Det er lov Ă„ feile; det er menneskelig. Vi kommer ikke unna, vi er ikke perfekte. Be om tilgivelse, prĂžv Ă„ gjĂžre ting godt igjen hvis det lar seg gjĂžre... FĂžl anger og det settes en strek over det hele.

Jeg tror den nevnte dame ville komme til himmelen.

Og der har du alfa og omega.. Du tenker riktig, samtidig som du tenker motstridende. Hele poenget mitt var at man mÄ BE om tilgivelse for Ä fÄ det, og man mÄ mene det fra hjertet nÄr man ber om det.. Og dette er faktisk en ganske hard betingelse, da det impliserer at man mÄ angre oppriktig pÄ sine synder.
Du er jo enig i at man mÄ be om tilgivelse, i tillegg til Ä tro, og Ä angre og be om tilgivelse oppriktig er ikke bare bare.. MAO holder det ikke Ä tro at Gud finnes, du mÄ ogsÄ akseptere at han er den Þverste makt, som kan tilgi deg. Det er strengt tatt ingen automatikk i at man tilber/lyder/elsker Gud fordi man tror pÄ h*ns eksistens.

AltsÄ...
Angrer ikke du hvis du gjÞr noe som strider med din egen oppfattelse av rett og galt? Hvis du altsÄ har gjort noe du selv synes er galt? For all del, det er klart man av og til gjÞr ting som andre vil oppfatte som galt, samfunnet, skolesystemet... uten at man nÞdvendigvis tar sÄ tungt pÄ det. Men hvis du selv er enig i at det er galt? FÞler du ikke et stikk i samvittigheten?

Men det er klart, det er ikke alltid like lett Ä be om tilgivelse. Det kommer an pÄ hva saken gjelder og hvem det involverer. Ofte er det lettere Ä be om unnskyldning for filleting, samtidig som disse ikke alltid trenger Ä uttales fordi det oppstÄr en gjensidig forstÄelse om Ä sette en strek over det hele. Dersom det gjelder stÞrre ting og det angÄr noen som stÄr deg nÊr, tar det kanskje mer tid, men jeg tror de fleste vil prÞve Ä fÄ det overstÄtt etterhvert likevel for Ä lettere komme overens med de/n andre. Om det gjelder butikknasking eller sÄnn tror jeg det skal sÊrdeles mye til fÞr noen kommer og ber om unnskyldning (selv om jeg leste en historie om det her pÄ forum engang. Var det du som fortalte den..? eller blander jeg nÄ? Ganske imponerende hvertfall), men jeg tror det viktigste her er Ä innse at man har gjort noe galt og passe pÄ at man ikke gjÞr det igjen. Jeg tror intensjon og instilling har litt Ä si her ogsÄ.

En annen ting er at Gud er allmektig. Om Han skulle finne grunn til det, kan han slippe inn folk selv om de ikke har vĂŠrt kristne. Som f.eks. denne damen i eksempelet. Klart, vi vet jo ikke, men det er det jeg tror hvertfall. Men jeg tror det er bra det ikke er opp til oss Ă„ dĂžmme...

Ellers kan man ogsÄ spÞrre seg hva det vil si Ä komme til helvete...
Jeg vet at det i hvert fall ett sted i Bibelen (uten at jeg husker hvor) hvor helvetet rett og slett omtales som fravÊret av Gud, det Ä ikke fÄ vÊre hos Ham. Bare for Ä ha nevnt det.

Jeg er ogsÄ fullt klar over at det er mange reiligioner som forbyr andre Guder. Samtidig, hvis du sammenlikner de stÞrste (hvertfall av vestens), vil du finne flere likheter. Jeg har dessverre ikke nok inngÄende kjennskap til dem alle, men jeg har inntrykk av at hovedelementene gÄr mye ut pÄ det samme. Jeg er klar over at jeg beveger meg ut pÄ gyngende grunn her nÄ, men jeg kan ikke helt la vÊre Ä undre meg pÄ om ikke det er samme gud vi tror pÄ nÄr det kommer til stykket, men at forstÄelsen og oppfattelsen har vÊrt litt forskjellig. SÄ fÄr man tro pÄ det man gjÞr, men ha respekt for de andre. Jeg ser ikke helt bortifra at vi kan ha litt rett alle sammen. Men jeg vet ikke.

InnleggSkrevet: Tir 21 Mar 2006, 17:36
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Moonshade skrev:

Jeg er ogsÄ fullt klar over at det er mange reiligioner som forbyr andre Guder. Samtidig, hvis du sammenlikner de stÞrste (hvertfall av vestens), vil du finne flere likheter. Jeg har dessverre ikke nok inngÄende kjennskap til dem alle, men jeg har inntrykk av at hovedelementene gÄr mye ut pÄ det samme. Jeg er klar over at jeg beveger meg ut pÄ gyngende grunn her nÄ, men jeg kan ikke helt la vÊre Ä undre meg pÄ om ikke det er samme gud vi tror pÄ nÄr det kommer til stykket, men at forstÄelsen og oppfattelsen har vÊrt litt forskjellig. SÄ fÄr man tro pÄ det man gjÞr, men ha respekt for de andre. Jeg ser ikke helt bortifra at vi kan ha litt rett alle sammen. Men jeg vet ikke.

Vel, den pinse-kristne Gud, Jehovas vitners Jehova, jĂždenes Gud og Islams Allah er i det minste samme "person".. Buddhister har vel ikke samme opplegg..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 23 Mar 2006, 10:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
SÄvidt jeg husker har forskjellige kristne til forskjellige tider hatt vidt forskjellige meninger om dette.

Du har de som mener at suksess i livet her pÄ jorda er et tegn pÄ at man er godt likt av gud og at man derfor har gode sjanser for Ä komme til himmelen. Du har de som mener at det ikke spiller den minste lille trille hva man gjÞr eller hvor godt liv man har her - nÄr alt kommer til alt er gud sjef og bestemmer hva som skjer med deg. Du har de som mener at sÄ lenge du bare i siste liten oppriktig angrer og ber om tilgivelse for alt det gale du mÄ ha gjort, sÄ havner du i himmelen.

Jeg for min del har ingen gode grunner for Ä tro pÄ noen gud, langt mindre noe liv etter dÞden, sÄ jeg bryr meg ikke sÄ voldsomt rent personlig.

InnleggSkrevet: Lűr 25 Mar 2006, 16:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
KnappestĂžper
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006
jeg tror man blir gjenfÞdt jeg, og om man tror pÄ en gud eller ikke har ingen ting Ä si da. men hun i den historien som var utgangspunktet her har veldig gode sjanser for Ä bli gjenfÞdt som noe godt, altsÄ at hun belÞnnes for det hun gjorde. om man ikke gjÞr sine oppgaver som menneske blir man gjenfÞdt som noe lavrestÄende. liker denne teorien mye bedre, for det fÄr meg til Ä le av alle de monstrene som lever i dag for jeg vet at en vakker dag blir de straffa og gjenfÞdt som en bille eller noe..

InnleggSkrevet: Tor 30 Mar 2006, 14:52
Qystein
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Mar 2006
jeg tror ikke pÄ noen gud av noe slag, MEN!
om det nÄ skulle vise seg Ä finnes en gud som har lagd alt og alle,,
da skulle vell hun/han/det vÊre smart/allmektig nok til Ä forstÄ at det er heller vanskelig Ä ha en tro slik som alt nÄ er her pÄ jorda,,

tror no jeg da! Wink

InnleggSkrevet: Fre 31 Mar 2006, 13:10
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg leste et heller interessant innlegg pÄ The Dilbert Blog for noen uker siden, om hva slags intelligens en allmektig, allestedsvÊrende gud egentlig ville trenge. Gud ser jo alt, vet alt, kan alt, spiser alt, og har i det hele tatt 100 % oversikt over alt som har skjedd, skjer, og vil skje.

Ville et slikt vesen trenge evne til problemlĂžsing?
Ville det trenge ressoneringsevne?
Ville det i det hele tatt trenge den intelligensen vi mennesker trenger, slik at vi ikke dĂžr ved fĂžrste og beste mĂžte med verden?

Nope Wink Det er nesten sÄ man kan si at gud og fysikkens lover sammen med universet er en og samme ting.

InnleggSkrevet: Sűn 02 Apr 2006, 10:40
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
NÄ er ikke jeg noen autoritet pÄ kristendom, men jeg har vÊrt kristen i 30 av mine 31 Är - studert religion og nyreligiÞsitet har jeg ogsÄ, og i fÞlge det jeg har lÊrt er det nok Ä si: "Jeg tror pÄ Jesus som min Frelser" Da er man en kristen, og vil, i fÞlge ryktet, havne i himmelen (om man er protestant) - er man katolikk mÄ man ogsÄ avgi skriftemÄl, fÄ syndenes forlatelse og den siste olje. Ortodokse kristne tror jeg mÄ "igjennom" det samme som katolikkene for Ä fÄ komme inn i himmelen.

Men, alt dette er ting mennesker har funnet pÄ for Ä kunne kontrollere massene... (SÄ kan dere jo gjette hvilket av mine 31 Är jeg ikke var kristen?)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 03 Apr 2006, 09:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
KnappestĂžper skrev:

He he he, Gud tror pÄ deg. Rolling Eyes
Nei, der skal Kugle til en ThrĂžnder!"

InnleggSkrevet: Man 24 Apr 2006, 08:43
zerum
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 03 Mai 2006
http://home.no.net/kret/jesusindex.html.
http://herregud.com/ he he,

InnleggSkrevet: Fre 05 Mai 2006, 19:00
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Jeg har tittet litt pÄ de Apokryfe skrifter i det siste, litteratur som gir stÞrre innsikt i hva slags person Jesus egentlig var, og jeg ble overrasket da jeg leste Jacobs Hemmelige brev, der Jesus stiger ned igjen og snakker med Jacob og Peter. "..og dere skal prise dere lykkelige, hvis dere finner dere som én av fire i himmelen.." (med forbehold om evt. mindre siteringsfeil)

Dette kan tolkes pÄ flere mÄter, men slik jeg ser det mener han at kun et av fire mennesker kommer til himmelen. Dessuten gir jesus flere steder i Bibelen uttrykk for at det viktigste er Ä tro pÄ Gud, sÄ man kan vel kanskje si at vedkommende ateist vil komme til helvete?

For Þvrig meget god litteratur, det stÄr mye bra der, selv om man ikke er spesielt kristen eller anti-kristen

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 10:30
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Bibelen er skrevet av mennesker. Ingen vet.

SpĂžr du hva kristendommen mener? Alt mellom himmel og jord.

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 21:31
Kunstnerpiken
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
Jeg tror hun absolutt vil havne i himmelen. Det er ganske lett Ä finne grunnlag for dette i Jesu lÊre. Jeus sa at vi skulle elske vÄr neste som oss selv for Ä fÄ det evige liv, og fortalte lignelsen om den barmhjertige samaritan. Mannen som lÄ der, halvt ihjelslÄtt, ble passert av en fariseer, tror jeg, eller en annen anerkjent, sÄkalt religiÞs mann, men han stoppet ikke for Ä hjelpe. SÄ kom det en samaritan(som jÞdene ofte mislikte, og som ikke delte deres tro). Denne stoppet opp og pleide mannen. SÄ sÞrget han for at han fikk hjelp til han var frisk igjen. Denne samaritanen gjorde det som skulle til.

InnleggSkrevet: Tir 29 Aug 2006, 18:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Kunstnerpiken
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
Moonshade skrev:

Jeg regner meg selv som kristen, og har faktisk tenkt pÄ det samme selv. Tror vi er inne pÄ noe der Smile Om Gud heter Allah eller verdenssjelen eller noe annet, sÄ er han/hun/den Gud. Trenger ikke Ä tilfredsstille vÄrt sneversynte bilde.

InnleggSkrevet: Tir 29 Aug 2006, 18:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
gkel
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006
She is going doooooooown!!!! Twisted Evil

InnleggSkrevet: Sűn 10 Sep 2006, 14:01
Sist endret av gkel den Man 26 Feb 2007, 21:12, endret 1 gang
theJack
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Apr 2004
Jeg og vennene mine snakket om lignende problemstillinger forrige uke. Utifra bibelen kan man trekke fantastisk mange motstridende konklusjoner - to punkter ble trukket fram i favĂžr den snille vantro.

For det fÞrste skal Jesus pÄ et sted jeg ikke kan sitere, ha sagt i rene ord det samme som jeg har hÞrt av andre han har motsagt, nemlig at man kan komme til himlen uten Ä tro pÄ Gud som sÄdan, bare man lever et godt liv.

Ettersom jeg ikke tror han mener noe menneske kan klare seg uten tilgivelse, regner jeg med det mÄ bety at Ä angre sine synder kan medfÞre tilgivelse selv om man ikke bevisst gÄr til Gud med sin anger.

Det andre som ble trukket fram var en lignelse, hvor en mann inviterte alle han kunne finne pÄ fest, men fortalte ikke nÄr feiringen skulle stÄ.

Noen tok seg ikke bryet.
Andre tok det ikke sÄ nÞye, men var ved porten da festen begynte, og de ble sluppet inn.
Resten hadde tatt pÄ seg finstasen og mÞtt ved porten i god tid. De ble vist herrens bord og mottok den hÞyeste Êre.

Dette tolker jeg dithen at man slipper inn, men er utelatt fra eliten.

Selv er jeg ikke kristen. Allikevel har jeg dannet meg flere oppfatninger om gud. Jeg tror ikke pÄ den absolutte almektighet. Jeg, i all min mennesklighet, kan ikke sanse Gud - jeg ble ikke gitt den evnen. Som skaper mÄ hann ha stÄtt fritt til Ä la meg vite og oppfatte nÞyaktig det som passer ham.

Hva hvis noen skapte Gud som vi forholder oss til, og skapte ham slik at han hadde absolutt makt over alt han var i stand til Ă„ oppfatte - alt han visste det var Ă„ herske over? (Og vi kan fĂžlge det videre til skaperen av Guds skaper, og videre i all evighet)

Men den Gud som bibelen i kombinasjon med en hel masse mennesker jeg har mÞtt og verdier jeg selv er i besittelse av, han er verken kristnes Gud, jÞders Gud eller noen andres, og han vet like godt som meg at mennesket kan tro like helt og fullt pÄ gal religion som pÄ rett religion. Videre tror jeg ikke han overlater menneskets skjebne til tilfeldighetene pÄ den mÄten - derfor tror jeg ikke kravet er at man tror pÄ den Gud bibelen skisserer, eller den gud en prest kan forkynne.

Ikke en av oss ser nÞyaktig det samme bildet som en annen, uansett - jeg tror vi alle har et unikt bilde av det guddommelige (kanskje er det mulig ikke Ä ha noe, eller Ä holde bildet pÄ sÄ stor avstand at man aldri skjelner detaljer eller forholder seg til det), sÄ jeg tror kristendom og andre betegnelser kun er en mennesklig rettesnor.

Til sist:
Om du kjente meg ved navnet Jonas, hvilket jeg ikke heter, kunne du allikevel kjent meg bedre enn en som vet jeg heter Aron.

All good things are ducks
Og da kan du angre som en hest!

InnleggSkrevet: Fre 23 Feb 2007, 21:43
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Klokt innlegg, Jack..

Veldig enkelt: Jeg tror at om Gud finnes, er han fan av kardemommeloven. Ferdig arbeid.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Sűn 25 Feb 2007, 04:18
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Re: snill ikke kristen=go to hell?
ett liten tidsyssel

turbogigante skrev:
men hun tror ikke pÄ gud, ergo vil hun havne i helvete.. er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel?

Derom strides de lÊrde, men om man skal tro de fleste prester, ja. Men hun vil fÄ selskap av alle muslimer, ateister og buddhister, pluss et par tusen til som kanskje aldri har hÞrt om denne guden, og derfor aldri har hatt noen sjanse til Ä tro pÄ Ham. For ikke Ä snakke om alle udÞpte spedbarn som brenner, og vil brenne i helvete. Men dette er den slemme gud, det gamle testamentets gud. Han der Jesus-fyren gjorde jo noe snilt noe, som jeg tror han betegnet som Ä dÞ for menneskenes synder, hvilket kanskje vil si at de snille likevel kommer inn i himmelen (til tross for ''den som bare tror pÄ meg, skal aldri dÞ, men...'' Bibelen er litt selvmotsigende her.)
Personlig skal jeg vente i helvete om hun kommer dit, ta henne i hÄnden og klemme henne litt, for selv om jeg ikke har syndet noe spesielt, vil antakelig katolikkene le seg fillet av meg, der jeg lider i skjÊrsilden for Ä ha pÄtvunget kjÊresten min kondom, nÄr Gud strengt har pÄbudt meg Ä befolke jorden. Every sperm is sacred.

InnleggSkrevet: Fre 02 Mar 2007, 11:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [40 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet