|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/Stjørdal
|
haakoo skrev: | La oss snu rundt på problemet, tror dere alkohol hadde blitt lovelig hvis vi hadde "funnet det opp" nå? (Når vi vet alt det fører til..) |
Garantert ikke. På samme måte som bensin, røyk, giljotin og tanks.
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 15:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
gkel
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006 Innlegg: 1134 Bosted: Laaanghus!
|
vi hadde sånne hasj folk på besøk i klassen vår i år... også så vi film om det eller noe sånt... men jeg husker ikke noe av det... litt merkelig egentlig.. føler at jeg har dårlig hukommelse... Hmm.. Kanskje jeg begynner å bli gammel 
|
_________________ To tell the truth, we are completely mad. we are inmates of a Bengali psychiatric institution and we escaped by making this skin out of old cereal packets... 
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 21:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
siitaa
Främling

Ble Medlem: 22 Jul 2006 Innlegg: 3 Bosted: Byen..:p
|
piss!
æ skjønne egentlig ikke koffør dåkker sir at hasj e så mye farligere enn alkohol.. alkohol e mye lættere å bli avhengig av, å hasj blir du ikke akkurat avhenging av, du bare legg det til en vane å gjøre det..
æ syns halpartn hær inne mene at hasj e mye faliere enn alkohol.. men det e ikke det.. æ vælle heller å ta mæ en joint enn å drikke ei flaska øl..
du får dessutten mye bedre rus på hasj.. æ syns alkohol sku vært ulovli mens hasj'n sku vært legalisert.
å hasj e faktisk ikke inngangen til sterkere stoffa. æ har mange vænna som har bynt å drikke å pga alkoholn så har dæm jort mye dæm angre på å blir så full at dæm ikke har kontroll.. har du røkt hasj så blir du ikke helt ute på kjøre, du blir væll fjern å litt treg å sånn, men det e mye bedre enn å drikke sæ dritings å gjøre ting man angre på dagen ettepå..
æ tar mæ ofte et trekk for å få slappa av sjøl.
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 22:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
siitaa
Främling

Ble Medlem: 22 Jul 2006 Innlegg: 3 Bosted: Byen..:p
|
å du slipp å være follsjuk dagen ettepå!
æ har et godt poeng der:)
|
Skrevet: Ons 02 Aug 2006, 23:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Fra rettningslinjene:
Ha i bakhodet at det du skriver skal leses av andre. Det bør være en selvfølge at alle gjennomgår det de skriver med tanke på språk, rettskrivning og innhold.
Ta det som et hint.
|
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 08:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
haakoo skrev: | mathianus skrev: | For å understreke hva jeg mener. Om han hadde vært full tviler jeg på at alkohol ville blitt ulovlig i hele Norge fordi en person var uansvarlig nok til å ikke forstå de mulige konsekvensene av å komme berusa på jobb. |
La oss snu rundt på problemet, tror dere alkohol hadde blitt lovelig hvis vi hadde "funnet det opp" nå? (Når vi vet alt det fører til..) |
Ja. Og får å ta tanken litt videre, hva tror du vi hadde hatt å ruse oss med idag om vi ikke hadde funnet opp alkohol? Ingenting?
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 13:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/Stjørdal
|
Folk får gjøre som de vil. Hva de røyker eller drikker raker meg ikke, bare de ikke prakker det på meg. Men å legalisere hasj er ikke bra. Det vil over tid føre til en drøss med trafikkulykker forårsaket av påvirkede mennesker. Nederland har masse av denslags.
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Nå har vi nå engang alkoholen, og den er lovlig. Selv har jeg aldri skjønt behovet for noe mer 
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 16:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
Alkohol er jo et nytelses middel, du kan sitte på middag med foreldrene til kjæresten din og drikke en fin rødvin, og whiskey og kaffe etterpå, mens hvis du plutselig reiser deg opp under middagen og begyner og dele ut joints, da tror jeg de hadde reagert. Alkohol er jo blitt missbrukt, jeg tror ikke de som fant opp alkohol tenkte "Ok gutta, dette er planen: nå skal vi lage et stoff som gjør at du blir mer og mer svimmel destomer du drikker av det. I tillegg skal du miste sans og samling og våkne opp dagen etterpå med en brutal hodepine. Dette lager vi selfølgelig så ungdom kan missbruke det", det var nok ment mer som et nytelses middel, mens dop er laget spesielt for og gi deg en drastisk effekt. Derfor er alkohol lovelig, men ikke dop... tror jeg.
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Fre 04 Aug 2006, 15:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Legalisering av hasj i Norge kommer aldri til å forekomme i praksis, så dermed er det best å se på et scenario der hasj blir legalisert rent hypotetisk, og dermed objektivt.
Hvis du velger å se bort fra at vi i Norge, og de fleste andre land, for ikke å si alle, har lang historie med alkoholkonsumering som en del av en sosial setting, er hasj, uten tvil, bedre. Det beste er at ekspertene er enige!
Alkohol gjør deg potensielt voldelig og fartssøkende, mens hasj roer deg kraftig ned. Jeg er overbevist om at å ulovliggjøre alkohol vil redusere voldstilfeller og bilulykker betraktelig. Legalisering av hasj vil derimot neppe føre til økning av voldstilfeller, dog jeg må innrømme at jeg ikke vet helt hvor god en bilfører man er når man er stein.
Det beste hadde nok vært om begge var ulovliggjort, men jeg konsumerer gladlig min alkohol i form av øl uten å ofre en tanke på det. Jeg føler meg relativt sikker på at jeg ikke vil innta så mye at jeg blir en fare for meg selv eller de rundt meg, men jeg må nok innrømme at jeg hadde drukket uansett.
Et annet vesentlig problem jeg ser med alkohol i dag er at det nærmest har blitt tvang, eller i det minste en kriterie for å bli godtatt sosialt - avvikere blir sett på som særinger og dermed utstøtt etter prinsippet at 'han ække som oss', noe som i praksis er diskriminering. Nå sier jeg ikke at det er slik i alle kretser, men i veldig mange ungdomssamfunn forholder det seg slik.
Greit, der jeg bor, da.
Som realist støtter jeg ikke legalisering av hasj, fordi det fører til at jeg kommer dårlig ut med mange mennesker jeg ellers kunne hatt glede av å kjenne eller konversere med.
Som konklusjon, vil jeg sitere Tom Waits, som jeg så ofte gjør:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy."
|
Skrevet: Man 14 Aug 2006, 23:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
SparrowN skrev: | Et annet vesentlig problem jeg ser med alkohol i dag er at det nærmest har blitt tvang, eller i det minste en kriterie for å bli godtatt sosialt - avvikere blir sett på som særinger og dermed utstøtt etter prinsippet at 'han ække som oss', noe som i praksis er diskriminering. Nå sier jeg ikke at det er slik i alle kretser, men i veldig mange ungdomssamfunn forholder det seg slik.
| Som du sier, i ungdomssamfunn. Det er vel heldigvis mye sjeldnere når man har rundet 18-19, jeg vet hvertfall ingen av mine venner som ville utstøtt noen av de andre om de ikke ville drikke. Vi har forsåvidt og noen som ikke drikker i vår krets. Er klart det fører til at de ikke er med på alt som skjer, om de ikke går med på byen og drikker vann. Men de er ikke mindre venner for det.
Forøvrig kan jo hasj-press være like tilstede som drikkepress, om man kikker i "riktige" kretser. Det er veldig mange plasser det etterhvert er fullstendig akseptert blandt unge å røyke, og da kommer presset automatisk med. Tror jeg.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 15 Aug 2006, 07:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Alkoholforbud har man forsøkt før, på 20-tallet. Og duverden som folk drakk og smugla - det kan nesten sammenliknes med den vanlige menigmanns småsmugling hver gang man har vært i utlandet.
Men jeg har et godt argument mot hasj-legalisering, og det kalles passiv røyking. Jeg blir ikke full av å se andre mennesker drikke, men jeg vil tro at jeg i et rom fylt av hasj-røyk kan bli forholdsvis påvirket selv om jeg ikke røyker selv.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 08:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Glahn skrev: | Alkoholforbud har man forsøkt før, på 20-tallet. Og duverden som folk drakk og smugla - det kan nesten sammenliknes med den vanlige menigmanns småsmugling hver gang man har vært i utlandet.
Men jeg har et godt argument mot hasj-legalisering, og det kalles passiv røyking. Jeg blir ikke full av å se andre mennesker drikke, men jeg vil tro at jeg i et rom fylt av hasj-røyk kan bli forholdsvis påvirket selv om jeg ikke røyker selv. |
Det er et meget godt poeng. Men er det tilfelle at hasj-legalisering innebærer fri røyking på offentlige (skjenke)plasser? Om man ikke vil være sammen med folk som drikker går man ikke inn på en bar.
Det ville nok blitt noe a la Coffe-shops i Nederland hvor det er frivillig å gå inn 
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 14:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
mathianus skrev: | Det er et meget godt poeng. Men er det tilfelle at hasj-legalisering innebærer fri røyking på offentlige (skjenke)plasser? Om man ikke vil være sammen med folk som drikker går man ikke inn på en bar.
Det ville nok blitt noe a la Coffe-shops i Nederland hvor det er frivillig å gå inn  |
Men ein blir jo ikkje påvirka på same måten av å vere saman med folk som drikker. Det er jo ikkje noko som heiter passiv drikking.
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Fre 25 Aug 2006, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
mathianus skrev: | Det er et meget godt poeng. Men er det tilfelle at hasj-legalisering innebærer fri røyking på offentlige (skjenke)plasser? Om man ikke vil være sammen med folk som drikker går man ikke inn på en bar.
Det ville nok blitt noe a la Coffe-shops i Nederland hvor det er frivillig å gå inn  |
Tviler jeg på. Det går nok inn under røykeloven, ingen røyking der det serveres noe. Altså ingen fare for passiv hasjrøyking på skjenkeplassene. Men det kan jo bli ganske interessant å gå gjennom røyken på vei INN på skjenkestova, da... 
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Fre 25 Aug 2006, 10:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |