|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Hvordan kan regjeringspartiene kalle seg sosialister?
Hvis jeg ikke har misforstått, er en sosialist en motstander av kapitalisme. Det handler om å dele godene, å styre økonomien sentralt og generelt styre ganske mye annet sentralt. Sosialister har som mål å oppnå likhet for alle (ingen sosiale klasser) enten gjennom revolusjon, eller reformer. Det har vist seg å gå dårlig for økonomien.
På den andre siden er liberalismen, der alle kan kjøpe og selge fritt. Det skaper vinnere og tapere, gjerne med store klasseforskjeller.
Og i midten er sosialliberalisme. I utgangspunktet er det liberalisme, men de svakeste/taperne blir hjulpet av staten. Det er dette vi har i norge.
Men det er jo kun et parti som kaller seg sosialliberale? SV, SP og SV er sosialister, FRP er kanskje liberalister, KRF og Høyre er bare konservative, mens lille Venstre kaller seg sosialliberale. Hvorfor prater ingen om sosialliberalisme? Er det et synonym for velferdsstaten? Og hvordan kan vi hverken ha opplevd revolusjon eller sosiale reformer, med en 100% sosialistisk regjering? Vi er jo nøyaktig like kapitalistiske og materialistiske som før... er ord bare ord?
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Lør 29 Jul 2006, 16:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Vi liker å ha enkle merkelapper på en komplisert verden slik at vi kan tro at vi forstår den
(Legg merke til ironien i at utsagnet over i seg selv er en slik enkel merkelapp.)
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 30 Jul 2006, 15:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SparrowN
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 155
|
Skal du stille svar, og få svar på dem, må du bruke den vitenskapelige teori ved å bygge en tese, prøve den og se hvilke resultater du får. I dette tilfellet ville en spørreundersøkelse vært nærliggende, men jeg skal forsøke å vitenskaplig filosofere meg frem til svaret.
Hvorfor kaller regjeringspartiene seg for sosialistiske:
A) De er det.
Som du selv har påpekt, virker regjeringen spesielt sosialistisk i sine handlinger, noe som har vist seg i blandt annet skattereformer gjennomført av staten.
En økning av bla. formueskatten, vil ikke fange opp landets rikeste pga de bla flytter formuene sine til utlandet og bruker diverse andre triks for å skatte minst mulig, men rammer eldre mennesker som har spart opp penger gjennom et langt liv, unge mennesker som arver døde slektninger osv - med andre ord mennesker, som regel i middelklassen, som trenger "formuen" sin.
For meg er feminisme og miljøpolitikk viktige deler av sosialisme, ikke som fine teorier som passer inn i de sosialistiske, men som rene nødvendigheter. Jeg er personlig ikke imponert over denne regjeringens miljøpolitikk og feministiske praksis, til tross for at i det minste SV, som jeg vet om, kaller seg for feminister.
Jeg forkaster denne teorien ganske fort, pga mangel på argumenter for.
SP er ikke sosialistisk, SV viser tendenser til sosialisme i sine synspunkter, men jobber i praksis ikke for denne teorien rent parlamentarisk.
Denne vitsen hørte jeg her om dagen:
"Hvor mange SU*ere kreves det for å skifte en lyspære?
25 - Én til å skifte lyspæren og 24 til å snakke om hvor revolusjonært det er."
*Sosialistisk Ungdom, SVs ungdomsparti.
B) Det sanker velgere.
Her trenger man virkelig en spørreundersøkelse for å kunne kommme med noe svar i det hele tatt.
Sp kan knapt tjene noen velgere på dette, med mindre de unnlater å kontrollere partiets politikk.
Dette kan derimot være ganske gjeldende for SV, i og med at de lenge har blitt betraktet som det eneste "brukbare" partiet til venstre for regjeringen. Radikale men realistiske, ville sikkert noen si. Og det er slik de liker å se seg selv, har jeg hørt.
Et motargument til dett er at ordet sosialisme har fått en ganske sur klang etter at mangfoldige forbrytelser mot menneskerettighetene har blitt gjennomført i dens navn. For sosialisme er jo forstadiet til kommunisme, som ingen såkalt kommunistiske styrer noensinne har oppnådd.
C) De er selv ikke klare over at deres praktisk ikke er sosialistisk.
Greit, jeg la bare til dette alternativet fordi jeg er medlem av Judean People's Front og misliker People's Front of Judea, for alle som kjenner til Monty Python's Life of Brian.
ja, spesielt vitenskapelig ble det kanskje ikke, men jeg har i det minste sendt noen av mine synspunkter ut der.
|
Skrevet: Man 14 Aug 2006, 23:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Det var en veldig god måte å se det på. Likte vitsen godt. Men jeg liker ikke deg - jeg er medlem av People's Front of Judea, crack suicide squad. Nå angriper jeg! 
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Tir 15 Aug 2006, 00:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
What happened to the Popular Front, anyway?
He's over there.
SPLITTER!!!
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 08:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Glahn skrev: | What happened to the Popular Front, anyway?
He's over there.
SPLITTER!!! |
How much do you really hate the romans?
Alot!
...alright.
Helt off-topic men herre, så morsomt.
For å holde meg nogenlunde til tema vil jeg si meg enig med Sparrown, selvom det er fristende å komme med påstanden om at vi alle er Sosialdemokrater.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tor 24 Aug 2006, 14:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |