DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
nettdagbĂžker
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003
 nettdagbĂžker

Jeg opplevde nylig Ä fÄ nettdagboken min omtalt i et foredrag om <em>nettlitteratur</em>. Men er det egentlig mulig Ä omtale en dagbok som litteratur? Hvilke krav stiller man da? Er <em>alle</em> dagbÞker 'litteratur' ? Hvis svaret er nei, hvorfor er da Virginia Woolfs dagbÞker klassikere, mens lille kari pÄ tretten som skriver hva slags klÊr hun handla i dag ikke opplever samme berÞmmelse?

Selv har jeg alltid oppfattet dagbok som litterÊr sjanger som en tullete mÄte Ä gjÞre unna skolestiler pÄ ungdomsskolen, men det er mulig jeg tar feil?

InnleggSkrevet: Sűn 13 Apr 2003, 11:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Re: nettdagbĂžker

Cista skrev:
Hvilke krav stiller man da? Er <em>alle</em> dagbÞker 'litteratur' ? Hvis svaret er nei, hvorfor er da Virginia Woolfs dagbÞker klassikere, mens lille kari pÄ tretten som skriver hva slags klÊr hun handla i dag ikke opplever samme berÞmmelse?

En mulig mÄte Ä se det pÄ er at ting som blir skrevet ikke er litteratur fÞr noen har gitt det ut som bok. Det er dette som gjÞr Anne Franks dagbok til litteratur. Det samme gjelder tegninger du tegner som ikke blir kunst fÞr noen stiller dem ut. En slik definisjon gir skremmende mye makt til de som liker rÞde firkanter, men den er ganske enkel Ä forholde seg til.

En annen mÄte Ä se det pÄ er at alle skrevne ord er litteratur. Alle innleggene pÄ dette forumet, alle sms-meldinger, alle brev, postkort og alle nettdagbÞker. (jeg tror man putter ordet nettlitteratur inn her, ettersom det ikke er noen forlag som bestemmer hva som skal legges pÄ Intrenett) Jeg tror ikke at man kan si at noen nettdagbÞker er litteratur mens andre ikke er det.

Men hvis du sender papireplene inn til et forlag sÄ kan det hende de finner pÄ Ä gi de ut som bok, og da blir de litteratur etter min mening. Selv om ordene er akkurat de samme som de var da de bare lÄ pÄ nett.

InnleggSkrevet: Sűn 13 Apr 2003, 12:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg kunne, hvis det hadde vÊrt interesse for det, skrevet et kjempelangt innlegg her nÄ om definisjonen pÄ litteratur.
Men av hensyn til folk som ikke finner dette umÄtelig spennende, skal jeg la vÊre, og heller bare pirke litt i overflaten. Wink

Litteratur (av latinsk "literatura" som betyr "bokstavskrift") var fram til ca 1800 en betegnelse for helheten av skriftlige verker (inkludert vitenskapelige, historiske og religiÞse), men ogsÄ for lÊrdaom eller vitenskapelig dannelse, og bokkunnskap.
Senere har betydningen dreid til fĂžrst og fremst Ă„ omfatte oppdiktet, skapende, kunstnerisk eller estetisk orientert skrivekunst.

NÄr man ser pÄ den definisjonen (fra Cappelens Litteraturvitenskapelige Leksikon), skjÞnner man at det ikke er en dagbok i seg selv som kan vÊre aktuell til Ä betegnes som litteratur, men den individuelle dagboken.
Dagbok som en skrivestil kan godt utgjÞre et litterÊrt verk. Det som avgjÞr spÞrsmÄlet er innholdet og stilen; hva dagboken handler om, og hvordan den er skrevet.

Svaret pÄ spÞrsmÄlet (om _alle_ dagbÞker er litteratur) blir altsÄ bÄde ja og nei, avhengig av hvilken definisjon man bruker.
Jovisst, uansett innhold og framstilling, er det noe nedskrevet, og en del dagbĂžker kan sikkert ha noe kunstnerisk eller estetisk over seg, kanskje til og med noe oppdiktet (drĂžmmer og tanker o.a.)
Men for Ä kunne betegnes som litteratur slik folk flest kanskje ser pÄ det i dag (gode, skriftlige, publiserte verk av mer eller mindre anerkjente forfattere), er det klart at 13 Är gamle Karis dagbok om handleturene hennes ikke holder mÄl, hovedsaklig fordi det ikke er av interesse for noen andre enn Kari, og kanskje hennes nysgjerrige smÄsÞsken. Wink

Akkurat dette emnet, om dagbÞker som litteratur, har vi ikke dekket i pensum, men dette var nÄ bare noen tanker fra min side, basert pÄ det jeg har lÊrt sÄ langt.

Vero, litteraturstudent.

InnleggSkrevet: Sűn 13 Apr 2003, 13:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

*sier seg ganske sÄ enig med vero*

Egentlig blir jo dette en del av debatten om hva som er kunst, hva som ikke er kunst, og hvorfor. For det er jo ingen tvil om at det Ä skrive kan vÊre en kunst. SelvfÞlgelig kan det ikke bare vÊre en kunst - det kan vÊre mye annet ogsÄ - men det kan vÊre en kunst.

InnleggSkrevet: Sűn 13 Apr 2003, 19:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

en liten kuriositet: hvorfor legge ut dagbÞker pÄ internett? skal ikke de vÊre private bÞker som kun du selv vil lese? hvis du kanskje vil mimre senere i livet og sÄnn.. er jo ikke sikkert alle internett-dagbÞker holder koken like lenge som deg selv.. firmaer kan gÄ konk ogsÄ videre, men en hÄndfast bok kan holdes sÄ lenge du selv vil.

---
en annen ting er jo ogsÄ at du kan jo lure pÄ hva du egentlig vil med en dagbok som er tilgjengelig for alle. hvorfor vil du ha en slik oppmerksomhet? er det noe som mangler i livet ditt? oppmerksomhet?

InnleggSkrevet: Lűr 26 Apr 2003, 10:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg har dagboka mi pÄ nett fordi det er en grei mÄte Ä holde venner jeg ikke treffer sÄ ofte oppdatert pÄ hva jeg sysler med. Da slipper brevene de fÄr Ä bli en lang liste over hva jeg har gjort siden sist, og jeg kan heller skrive mer personlig.

InnleggSkrevet: Lűr 26 Apr 2003, 11:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Man kan alltids sÞrge for Ä ha en egen kopi av alt man skriver i nettdagboka si pÄ sin egen maskin ogsÄ, eller til og med printe ut alt sammen om sÄ er.

Selv skriver jeg alltid best nÄr jeg skriver for noen - det Ä skrive noe som ingen andre enn meg selv leser er ikke noe jeg klarer Ä gjÞre sÄ lenge om gangen. SkjÞnt kanskje var det ikke "skriver for noen" jeg skulle sagt. Derimot skriver jeg alltid til noen. Og jeg skriver fordi jeg mÄ - fordi jeg ikke fÄr ro i hodet ellers. Og mange tanker vil jeg ikke ha for meg selv, alene...

InnleggSkrevet: Lűr 26 Apr 2003, 19:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Aurora
l33t
l33t

Ble Medlem: 26 Mar 2003
Jeg skriver nettdagbok fordi jeg liker Ä fÄ respons pÄ det jeg skriver.. tror jeg.. jeg har prÞvd Ä skrive papirdagbok.. men det gir jeg alltid opp etter en stund fordi jeg ikke har noe Ä skrive.. papirdagbok er vel noe man skriver mest hvis det er noe hemmelig som man bare vil fÄ ut.. og siden jeg som regel har det bra hele tiden og nÄr jeg ikke har det sÄ prater jeg med venner eller min kjÊre om det sÄ har jeg ikke behov for Ä skrive papirdagbok..

InnleggSkrevet: Lűr 26 Apr 2003, 20:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Cista
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 14 Mar 2003
En nettdagbok er jo noe helt annet enn den tradisjonelle dagboken, slik jeg ser det. Man poster ikke sine store hemmeligheter og betroelser pÄ internett og tror at det pÄ noen mÄte forblir hemmelig eller at man kan hindre noen i Ä se det. Man er hele tiden klar over at man skriver for et publikum; men ogsÄ at publikum til enhver tid kan velge Ä la vÊre Ä lese. SÄnn sett blir det en fin avtale: Jeg, som nettdagbokskribent, skriver hva jeg enn fÞler for Ä fortelle verden, og verden velger om den vil lytte. Det er, som noen pÄpekte, mye lettere Ä legge seg i selen for Ä skrive godt nÄr man vet at noen leser, og selv om ikke nettdagboken i seg selv er verdifull som litteratur, kan den vÊre en fin spore videre. Litt som et veldig rotete idékart.

InnleggSkrevet: Tor 01 Mai 2003, 15:07
ash
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Jeg er enig i mye av det Cista sier her, men for meg ligger det enda et viktig element i nettdagboka; Þnsket om Ä bli forstÄtt. Jeg tenker litt sÄnn; "Siden du tydeligvis ikke forstÄr hva jeg tenker, sÄ fÄr jeg vel skrive det ned til deg da." Det hjelper faktisk, til en viss grad..

InnleggSkrevet: Fre 02 Mai 2003, 01:39
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet