DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Ørene som hører, ikke øyet som ser...
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Av Innlegg
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
 Ã˜rene som hører, ikke øyet som ser...

En ting en uttrykket "Det kommer an på øyet som ser", men hva med "Øret som hører"?
Man hører jo forskjellig.
Hvorfor høres det så ufattlig grusomt ut når man skal høre på et opptak av seg selv? Når jeg hører min stemme, hører jeg den annerledes enn du hører den?
Hva er det som gjør det? Finnes det noen måte å høre hvordan man _egentlig_ høres ut?

InnleggSkrevet: Ons 16 Aug 2006, 11:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Re: Ørene som hører, ikke øyet som ser...

Pyro skrev:
En ting en uttrykket "Det kommer an på øyet som ser", men hva med "Øret som hører"?
Man hører jo forskjellig.
Hvorfor høres det så ufattlig grusomt ut når man skal høre på et opptak av seg selv? Når jeg hører min stemme, hører jeg den annerledes enn du hører den?
Hva er det som gjør det? Finnes det noen måte å høre hvordan man _egentlig_ høres ut?

Alle hører sin egen stemme annerledes enn hva alle andre gjør, fordi du selv hører all resonans i hodet ditt. Når du snakker, går lyden direkte fra stemmebåndene gjennom nesehulen til trommehinnene innenfra SAMTIDIG som lydene kommer gjennom øret utenfra. Dette gjør at du oppfatter din egen stemme på en annen måte enn alle andre, som BARE hører lyden som går gjennom ørene.

InnleggSkrevet: Ons 16 Aug 2006, 13:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
tyskbart
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 12 Jul 2004
Tror det skyldes at lyd og vibrasjoner fra stemmebåndene ledes gjennom kroppen opp til ørene, i tillegg til lyden som kommer fra munnen via lufta. Dersom du holder to papplater foran hvert øre når du snakker, får du en liten indikator på hvordan din stemme høres ut for andre.

InnleggSkrevet: Ons 16 Aug 2006, 13:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Zylfia
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005
Grunnen til at man aldri hører stemmen sin som den høres for alle andre, er vibrasjonene i stemmebåndet, hovedsaklig. Disse forplanter seg i beinstrukturen i hodeskallen etter hva jeg ble fortalt en gang, uansett, vibrasjonene forandrer på stemmen slik en selv hører den ettersom det indre øret som skal tolke vibrasjonene det får fra utsiden plutselig har vibrasjoner fra innsiden blandet med de identiske (nesten) fra utsiden, og slår disse sammen.
(Om man hører etter, kan man lett høre at man selv snakker i en dobbeltone, en mørkere og en lysere enn hverandre, men de slås sammen på en slik måte at man til daglig ikke oppfatter den dobble tonen i stemmen sin.)

Min stemme f.eks blir mørkere for meg enn den er for resten av verden, og lurer på om det ikke er slik med de fleste dog det kan jeg ikke si for sikkert. Smile

Et triks jeg har lært meg er at dersom du holder en hånd forran (ikke inntil) munnen og bøyer den slik at håndleddet leder mot øret (du lager en bue med hånda), når du da snakker vil du høre _bedre_ stemmen som den er for omverdnen, men du må fremdeles høre litt etter. Wink

Trikset fungerer også når man synger, men ofte når man synger så hører man lettere hvordan stemmen er uansett.

InnleggSkrevet: Ons 16 Aug 2006, 13:54
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Hehe, vi er enige, tydeligvis Smile

InnleggSkrevet: Ons 16 Aug 2006, 13:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Men hørere man stemmen sin slik andre hører den da, om man hører på et opptak av seg selv?
I såtilfelle skal jeg aldri mer synge... Shocked

InnleggSkrevet: Tor 17 Aug 2006, 09:39
Zylfia
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005
Njei, ikke helt.

Om du tar opp på ett bånd stemmen til noen du kjenner og spiller det av, vil du fint gjenkjenne stemmen, men den stemmer liksom ikke helt med hva du hører normalt uansett...

Dessuten er tale-stemme og sang-stemme ikke helt det samme. Wink

Apropos høre seg selv... Jeg tok opp min mor en gang uten at hun visste det og spillte det for henne (skulle teste ut opptaksfunksjonen på den da nye mp3-spilleren min)... Hun hadde til da aldri hørt ett opptak av stemmen sin, og da hun fikk høre utbrøt hun; "Jøss, så fin stemme jeg har, burde vært på radio jo!"
- noen er rarere enn andre Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 17 Aug 2006, 13:09
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet