DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Var Hitler en psykopat?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
 Var Hitler en psykopat?

Eller var han gal? Kanskje en blanding?

InnleggSkrevet: Fre 12 Nov 2004, 17:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Findus
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004
Jeg velger å tro at hitler var en fornuftig og intelligent person som hadde et litt sært bilde av virkeligheten. Det passer vell fint med beskrivelsen for en gal mann.
Men jeg har lite tro på at han var psykopat. Hadde han vært psykopat ville han nok aldri kommet så langt som han faktisk kom med sine ideer.

NÃ¥ skal det sies at jeg vet ikke helt hvordan man definerer en gal person, eller psykopat. Men for meg er en person som er rolig og balansert ikke psykopat.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 14:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Psykopater kan vel være veldig rolige av avbalanserte de, men likevel planlegger de å plage folk. Har lest et sted om en bok der en fyr han gransket historiske kilder, og satt psykiatriske diagnoser på de forskjellige store personene. Husker ikke helt hva Hitler var.

Saddam Hussein ble vel omtalt som en "ondsinnet narsissist"... hehe... da vet vi jo at det feiler han noe, da, i alle fall.

InnleggSkrevet: Søn 14 Nov 2004, 20:56
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
det som er skummelt er at du ikke kjenner de igjen.
Så det på tv. Flere som hadde vert utsatt for psykopater.

De begynte på jobb, de var veldig hyggelige snille og kom seg oppover i samfunnet, folk rundt de stolte på han, og til slutt satt han folka opp i mot hverandre.

Pussig folk blir slik.
Er du kriminell gjør du det for penger og da sin egen lykke,
men når du ødelegger for deg selv og andre oppnår du jo bare nedgang.
Mon tro om konsekvensene av de de gjør faktisk er det de vil oppnå.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 09:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Nei, de vil ikke skape problemer for seg selv... men de kan bare ikke styre seg... psykopater blir som regel deprimerte i fengsel (hvem gjør ikke det), det finnes ingen fornuftig grunn til at de ønsker dette...

Likevel er de ikke interesserte i å løse problemene sine.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 14:45
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Jeg husker ikke helt men. Hannibal Lecter var psykopat? I boka såklart.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hitler var ihvertfall alt annet enn frisk. Særlig mot slutten av krigen hadde han et heller skyhøyt forbruk av stimulerende midler.

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:04
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Så en dokumenter på TVN i sommer/vår... de nevte dette, at Hitler brukte narkotika... de sa han hadde en sånn skål med noe eksperimentell amfetamin innbakt i sjokoladebiter... Very Happy

InnleggSkrevet: Man 15 Nov 2004, 15:07
Knaskerot
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006
Hitler var ingen psykopat. Han var derimot en sinnsykt bra leder, som fikk med seg folket på alt han sa og mente. En fenomenal taler som fenget et helt land. Bare så synd at han stod for fullstendig feil verdier, og hadde en tanke i hodet som det tyske folk burde skjønt mye tidligere, nemlig makt. Maktsyk, det var han. Forene alle land under Tyskland var hans mål. Og hadde han fått tungtvann fra Rjukan hadde han kanskje klart det...skummelt.

Jeg har på en måte respekt for fyren, fordi han var så vanvittig god til å få folk på sin side. Men avsky fordi han brukte sine evner på fullstendig feil måte...

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 18:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ingen psykopat? Bare å lese om mannens liv, så finner man nok urovekkende, avvikende trekk til å fylle flere bøker.

Men er mye som tyder på at han fikk Parkinsons sykdom. Noe som det på den tiden ikke fantes noen behandling for i det hele tatt. Når sykdommen var kommet så langt at den kunne diagnostiseres hadde man kanskje en 4-5-6 år igjen å leve. Mannen fikk nok både det ene og det andre av medisiner for å skjule symptomene og for å forlenge livet. Han skulle jo tross alt være lederen for overfolket, ikke en syk man som svant hen...

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 19:00
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Hitler BEGYNTE som genial, men ble sterkt rammet av hybris etter kun kort tid. Jeg tror at en verden uten Hitler som samlende faktor i begynnelsen av 30-åra ville vært skikkelig ille også...

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 21:21
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det var dette smale skillet mellom galskap og genialitet, da...

For å si det slik: Hitler var neppe noensinne særlig god. Selv soldatene han tjenstegjorde sammen med under 1. verdenskrig syntes han var rar allerede da.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jul 2006, 18:31
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Hitler var ganske gal. Evil or Very Mad
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Lør 15 Jul 2006, 12:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Jaqo
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 27 Sep 2004
Hitler var genial! Men misforstå meg rett: Jeg mener ikke å si at jeg er ENIG i det han gjorde!!
Når jeg sier genial, tenker jeg på det han presterte. Ingen gal mann klarer å samle et rike på den måten, samt erobre slik han gjorde.
Men samtidig ikke helt frisk i topplokket nei! Ingen frisk mann igangsetter holocaust, + + +!!
Fy, så sinna jeg blir når jeg tenker på det helvete de stakkars jødene gjennomgikk, takket være Hitler, teite mannen!! Evil or Very Mad

InnleggSkrevet: Søn 16 Jul 2006, 15:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Findus skrev:
Jeg velger å tro at hitler var en fornuftig og intelligent person som hadde et litt sært bilde av virkeligheten. Det passer vell fint med beskrivelsen for en gal mann.
Men jeg har lite tro på at han var psykopat. Hadde han vært psykopat ville han nok aldri kommet så langt som han faktisk kom med sine ideer.

NÃ¥ skal det sies at jeg vet ikke helt hvordan man definerer en gal person, eller psykopat. Men for meg er en person som er rolig og balansert ikke psykopat.

At Hitler ikke var helt fornuftig, i det minste, viste han i det minste i alle sine taktiske avgjøringer når det kom til krigføring og hans avgjørelse om å ikke kapitulere helt til bunkeren hans praktisk talt var omringet av russiske soldater. Fundamentalisme, kaller en slikt i dag. Men er det det samme som galskap? Ikke nødvendigvis, nei.
Såvidt jeg vet er det aldri laget noen psykologisk profil til Hitler, men personlig velger jeg å tro at han, om ikke var gal, minst led av en mindre psykologisk lidelse. Jeg har ingen problemer med å se at Hitler var en helt sinnsfrisk person, men en del handlinger før og under krigen taler litt mot det.
Hitler ble ofte opplevd som en hyggelig privatperson, dvs om du unnlot å tråkke ham på tærne. Og han var en av de beste talerene og aggitatorene i dette århundredet.
Døden var for god for ham.

InnleggSkrevet: Man 14 Aug 2006, 22:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Kunstnerpiken
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
Jeg tror han var en psykopat. Mange av de typiske karakteristikkene for en psykopat passer utmerket på Hitler. Han var, som nevnt, en veldig god taler. Psykopater er, om jeg ikke er helt på moltetur, gode til å overbveise/manipulere. De ser ikke sine egne feil, men er veldig flinke til å se andres. Og de er gode til å spille fornuftige og vellykkede.

InnleggSkrevet: Søn 27 Aug 2006, 01:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Nei, nei. Hitler var bare EMO

Han har forresten fått seg en egen restauran i Mumbai.

Forøvrig synes jeg Stalin, Mao og Kong Leopold II var minst like psykopatiske som Hitler.

InnleggSkrevet: Søn 27 Aug 2006, 06:08
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det ble nylig laget en miniserie om Hitler, og livet hans i 20-Ã¥ra og 30-Ã¥ra frem til at han ble diktator i Tyskland. Serien viser veldig godt at mannen var alt annet enn psykisk frisk.

Han kunne manipulere mennesker svært godt, krevde at andre skulle adlyde ham totalt (selv de få nære vennene han hadde ønsket han at skulle kalle ham "mein Führer"), han hadde svært vanskelig for å egentlig forholde seg til andre mennesker, så seg selv som praktisk talt ufeilbarlig, var totalt hensynsløs i kampen for å få den makten han ønsket...

Dette var ikke noe psykisk friskt menneske.

InnleggSkrevet: Søn 27 Aug 2006, 18:35
gkel
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 16 Jul 2006
Du må egentlig velge selv å tro det om Hitler.. Det finnes mange teorier om han, men nå kan dere jo få høre min mening (etter grundig gransking og i tilleg driver jeg nå med Hitler artikkelen min!)..

Du må egentlig gå ganske langt bak i tid for å finne ut litt om Hitler sin galskap! Hvis du ser godt etter, kan du se samme navn flere ganger.. Dette var barn utenfor ekteskapet med ett familie medlem.. Dette gjorde altså Faren til Hitler ganske gal.. Han slo Familien ofte, og bare to av barna levde særlig lenge (Hitler og hans søster)...

Hitler vokste også opp i det sterkt antisemitistiske landet Østerrike (selv om han alltids så på seg som tysk.. Dette var noe han ønsket sterkt).. Da lærte altsp Hitler helt fra Barndommen å hate jødene..

Under 1. verdenskrig var hitler koroporal (eller noe sånt).. og når Tyskland da måtte ta på seg all skylda for tapet ble hitler så sint og syntes at det var så blodig urettferdig at han følte at de måtte skylde på noen andre.. Og på grunn av hans sterkt antisemitistiske syn fallt skylden for han da lett på jødene...
Han var utrolig flink til å få folk til å lytte på hva han hadde å si, og klarte også å få mange etterfølgere som trodde på alt han sa.. Han klarte å bygge opp en hær uten at Tyskland hadde lov (England og frankrike m.m brydde seg ikke). Dette fikk han også flere tilhengere for i Tyskland.. Han klarte å få folk til å hate alle raser, og at den Ariske rasen er den eneste rasen som er bra (Utsenets vitenskap)..
Han fikk flere folk til å drepe uskyldige små barn, pine jøder osv. Dette er jo sykt i våre øyne, men for han var det på en måte en hevn på faren sin.. På den måten kan han virke gal, men han var rett og slett utrolig utspekkulert!

Jeg ville aldri sett på Hitler som psykopat.. Han var opplært i det fra liten.. Selvfølgelig var det utrooolig galt av ham.. men noen psykopat var han ikke! Han var et geni som visste akuratt hvordan han skulle hjernevaske folk, og få folk til å tro at alt han sa var riktig!
Hvordan kunne en psykopat ha klart det?? En som er psykisk ustabil?? Å pønske ut noe sånt kunne mange syke folk ha klart... Men bare tenk deg! Å gjennomføre dette, men så store krefter!
Han var ett geni av høy klasse som på en merkelig måte var syk, men fremdeles veldig stabil, og stø på det han mente!
Til slutt så forstod han jo også at han kom til å tape og skjøt seg selv ti dager etter bursdagen sin..

Det er sikkert maaaaaaaaange av dere som er uenige med meg, men jeg er fast på min mening om dette! Så deeeeeeet så!

InnleggSkrevet: Søn 01 Okt 2006, 00:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Kaizerin
Främling
Främling

Ble Medlem: 01 Okt 2006
Hitler virket som en fin fyr, han. Sønn av en prest og stakkars og fattig, men så ble han med i hæren, så vet vi alle hvordan hans forvridde syn forandret verden...

InnleggSkrevet: Søn 01 Okt 2006, 14:59
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet