|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
er ikke dette her vært diskutert før, og det endte med at vi stengte hele tråden ? hehe..bare luuurer
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Tor 03 Aug 2006, 16:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| aniraC skrev: | | er ikke dette her vært diskutert før, og det endte med at vi stengte hele tråden ? hehe..bare luuurer |
Egentlig ikke, det var generelt om abort, om det skulle være lov osv. Her prøver vi å finne ut om det kan innføres en grad av likestilling mht abort.. 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 04 Aug 2006, 07:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/07/31/472648.html
Tanken om en "formell abort" for den ufrivillige faren er god den, slik jeg ser det, dog burde det jo være et alternativ til den ufrivillige moren også.
Men hva om barnet som blir født er sykt og trenger slikt som en benmargsdonor eller en annen form for donor?
Hadde det kanskje vært en ide om å ha et papir som man kan skrive under på at man ikke er familie, men blodslekt?
Som i at barnefaren/barnemoren ikke har noe økonomisk ansvar, ingen rettigheter angående det uønskede barnet (fra hans/hennes side) og ingen muligheter til å kontakte barnet i fremtiden, men at dersom det skulle oppstå en livstruende situasjon så kan man kontakte barnefaren/ -moren for å sjekke om han/hun kan være til hjelp.
Dette kan jo også være til hjelp dersom barnet har havnet i systemet (barnehjem, fosterhjem, blitt adoptert og lignende)…
|
Skrevet: Søn 06 Aug 2006, 11:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Zylfia skrev: | http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/07/31/472648.html
Tanken om en "formell abort" for den ufrivillige faren er god den, slik jeg ser det, dog burde det jo være et alternativ til den ufrivillige moren også.
Men hva om barnet som blir født er sykt og trenger slikt som en benmargsdonor eller en annen form for donor?
Hadde det kanskje vært en ide om å ha et papir som man kan skrive under på at man ikke er familie, men blodslekt?
Som i at barnefaren/barnemoren ikke har noe økonomisk ansvar, ingen rettigheter angående det uønskede barnet (fra hans/hennes side) og ingen muligheter til å kontakte barnet i fremtiden, men at dersom det skulle oppstå en livstruende situasjon så kan man kontakte barnefaren/ -moren for å sjekke om han/hun kan være til hjelp.
Dette kan jo ogsÃ¥ være til hjelp dersom barnet har havnet i systemet (barnehjem, fosterhjem, blitt adoptert og lignende)… |
Støttes!
|
Skrevet: Søn 06 Aug 2006, 21:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
| Zylfia skrev: |
Dette kan jo også være til hjelp dersom barnet har havnet i systemet (barnehjem, fosterhjem, blitt adoptert og lignende)… |
Der klarte du å forklare det jeg ikke helt fikk til!
Det var det jeg mente!!!!
Er med på den!
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 09:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
| Zylfia skrev: | http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/07/31/472648.html
Dette kan jo også være til hjelp dersom barnet har havnet i systemet (barnehjem, fosterhjem, blitt adoptert og lignende)… |
Dette høres kjempelurt ut! Du er sannelig ikke så dum du, Zylfia 
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 10:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Anngående hjelp ved sykdom, så det langt fra alltid foreldre kan donere nyrer, benmarg el. til barna sine. Da er det faktisk viktigere at vi får bygget opp et benmargsregister, så du kan bli innkalt når noen som trenger "din" benmarg.
Anngående barnevernet, -hjem og annet så kan nok forslaget være godt. Men er det sikkert at foreldren vil hjelpe da, når de har sagt fra seg alle rettigheter før? Jeg er litt usikker på om man i det hele tatt bør spørre, hvis man fra sier seg rettighetene.
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 13:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| haakoo skrev: | | Anngående barnevernet, -hjem og annet så kan nok forslaget være godt. Men er det sikkert at foreldren vil hjelpe da, når de har sagt fra seg alle rettigheter før? Jeg er litt usikker på om man i det hele tatt bør spørre, hvis man fra sier seg rettighetene. |
Det er noe i det.. hva med om man inkluderer i "formell abortskjemaet" spørsmål om du kan kontaktes ved alvorlige komplikasjoner?
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 14:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

|
| Pyro skrev: | Der klarte du å forklare det jeg ikke helt fikk til!
Det var det jeg mente!!!!
Er med på den! |
| Asfrith skrev: | Dette høres kjempelurt ut! Du er sannelig ikke så dum du, Zylfia  |
Takker
| haakoo skrev: | Anngående hjelp ved sykdom, så det langt fra alltid foreldre kan donere nyrer, benmarg el. til barna sine. Da er det faktisk viktigere at vi får bygget opp et benmargsregister, så du kan bli innkalt når noen som trenger "din" benmarg.
Anngående barnevernet, -hjem og annet så kan nok forslaget være godt. Men er det sikkert at foreldren vil hjelpe da, når de har sagt fra seg alle rettigheter før? Jeg er litt usikker på om man i det hele tatt bør spørre, hvis man fra sier seg rettighetene. |
Det med at foreldre langt i fra alltid kan donere diverse, er absolutt sant. Men det øker jo sjansen for å finne en match dersom man kan sjekke de som er i blodslekt med pasienten som trenger en lever, eller benmarg eller annet.
At en person som nekter å ha ansvar eller rettigheter angående ett barn kan nekte å hjelpe det, er noe man må ta med i beregningen. Men denne personen er en mulighet, en sjangse i havet. Denne muligheten sier kanskje nei, men sier også kanskje ja, og det er fremdeles bedre odds enn om man ikke kan spørre denne personen om hjelp.
Rettighetene man har sagt fra seg er en mulighet til å ha omgang med barnet, til å delta i livet til barnet. Men om man kan hjelpe til å forbedre eller redde livet til dette barnet så bør man få sjansen til det, bare for barnets skyld.
Å bygge opp et benmargsregister, blodbanken og andre slike ting hadde uansett vært ypperlig. Dog trenger dette ikke være et enten eller, men heller ett pluss til disse registrene.
Jeg mener fortsatt at et slikt papir jeg nevnte tidligere kunne vært en god ide. Man trenger selvfølgelig å finne den beste løsningen, men poenget mitt er at dette er et utgangspunkt, en start, hvor man gjennom diskusjoner kan komme frem til et godt resultat.
Om man burde spørre de foreldrene, som har skrevet under på at de ikke vil ha ansvar eller rettigheter til barnet, om noe slikt i ettertid er et spørsmål man må debatere.
Jeg mener man burde ha muligheten til å spørre, ettersom det handler om livet til et menneske, men at det skal gå an å si nei med grunnlag i papiret.
Jeg vet ikke om jeg har misforstått deg nå, men om du mener "ikke bør spørre dem" fordi det gir dem en sjangs til å bli med i livet til barnet likevel, så har det ikke noe med at moren/faren får denne sjansen, men at barnets beste står i fokus (slik det skal uansett).
Om du mente "ikke bør spørre dem" fordi det kan hende det forstyrrer og ripper opp i livet til den ufrivillige moren/faren, og i verste fall kan forstyrre det nye livet til vedkommende, så skjønner jeg godt hva du tenker. Men her må man finne en forholdsvis annonym måte å kontakte vedkommende på, noe man uansett burde med tanke på privatliv.
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 14:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

|
| toth42 skrev: | | haakoo skrev: | | Anngående barnevernet, -hjem og annet så kan nok forslaget være godt. Men er det sikkert at foreldren vil hjelpe da, når de har sagt fra seg alle rettigheter før? Jeg er litt usikker på om man i det hele tatt bør spørre, hvis man fra sier seg rettighetene. |
Det er noe i det.. hva med om man inkluderer i "formell abortskjemaet" spørsmål om du kan kontaktes ved alvorlige komplikasjoner? |
En veldig god tanke.
Men jeg er redd for at når man først tar valget om å "formellt abortere" et barn, så vil man uansett ikke sette seg opp på en slik kontaktliste. I ettertid vil man kanskje overveie dette på en annen måte enn man gjør når man står midt oppe i det hele, og dermed kan det hende at man heller stiller opp i ettertid.
En mulighet kunne vært at man etter en viss tid hadde fått ett brev i posten hvor man kunne si fra om man ville stå oppført på en kontaktliste i tilfelle alvorlige komplikasjoner. F.eks 3-5 år, hvor man har hatt god tid til å overveie begge mulighetene sine og hvor man burde ha funnet ut om barnet er disponert for noe.
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 14:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Zylfia skrev: | | toth42 skrev: | | haakoo skrev: | | Anngående barnevernet, -hjem og annet så kan nok forslaget være godt. Men er det sikkert at foreldren vil hjelpe da, når de har sagt fra seg alle rettigheter før? Jeg er litt usikker på om man i det hele tatt bør spørre, hvis man fra sier seg rettighetene. |
Det er noe i det.. hva med om man inkluderer i "formell abortskjemaet" spørsmål om du kan kontaktes ved alvorlige komplikasjoner? |
En veldig god tanke.
Men jeg er redd for at når man først tar valget om å "formellt abortere" et barn, så vil man uansett ikke sette seg opp på en slik kontaktliste. I ettertid vil man kanskje overveie dette på en annen måte enn man gjør når man står midt oppe i det hele, og dermed kan det hende at man heller stiller opp i ettertid.
En mulighet kunne vært at man etter en viss tid hadde fått ett brev i posten hvor man kunne si fra om man ville stå oppført på en kontaktliste i tilfelle alvorlige komplikasjoner. F.eks 3-5 år, hvor man har hatt god tid til å overveie begge mulighetene sine og hvor man burde ha funnet ut om barnet er disponert for noe. |
Også en god idé.. men jeg for min del, jeg ville vel aldri tatt den formelle aborten i det hele tatt, men om jeg av en eller annen grunn hadde sett meg nødt til det, ville jeg soleklart huket av for at jeg kunne kontaktes.. man snakker fortsatt om et uskyldig barn, og det blir som å donere til naboens barn da, om man skulle passe inn der..
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 17:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Jeg tenkte mer i rettningen av at man har sagt fra seg alle rettigheter, så er det sikkert en grunn til det. Hvorfor skulle det automatisk være best for barnet om man spør den biologiske foreldren fremfor noen som har kommet igjennom nåløyet for å f.eks. adoptere.
Bør foreldren få en "second chance"?
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 20:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

|
| haakoo skrev: | Jeg tenkte mer i rettningen av at man har sagt fra seg alle rettigheter, så er det sikkert en grunn til det. Hvorfor skulle det automatisk være best for barnet om man spør den biologiske foreldren fremfor noen som har kommet igjennom nåløyet for å f.eks. adoptere.
Bør foreldren få en "second chance"? |
Nei, det var ikke det jeg mente.
Poenget mitt er at det er større sjangs for en match fra blodslekt enn fra folk som ikke er blodslekt.
Til "vanlig" sjekkes i første grad søsken så foreldre, så nær familie og så alle andre.
Men i dette tilfellet er det jo åpent for å sjekke "alle andre" først, dvs. adoptivforeldre, andre som ikke er av blodslekt, men dersom det haster og er livsnødvendig så kan man kontakte blodslekten for å sjekke der og.
Om blodslekta skal få en "second chance" eller ei, får familien til barnet bestemme, men blodslekta har ikke rettigheter til det i utgangspunktet. Som toth42 sa så blir det "som å donere til naboens barn", noe som heller ikke gir en rettigheter til å være en del av barnets liv videre med mindre barnets familie, barnets foresatte, sier noe annet.
|
Skrevet: Man 07 Aug 2006, 23:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| haakoo skrev: | Jeg tenkte mer i rettningen av at man har sagt fra seg alle rettigheter, så er det sikkert en grunn til det. Hvorfor skulle det automatisk være best for barnet om man spør den biologiske foreldren fremfor noen som har kommet igjennom nåløyet for å f.eks. adoptere.
Second chance til å oppdra/ha foreldrerett for barnet? Det synes jeg ikke, ikke i utg.punktet. H*n skal jo pr. def. ikke være forelder, mao stille på lik linje med alle andre potensielle fosterforeldre/adoptivforeldre.. Men det bør kanskje være en klausul om "helt spesielle omstendigheter" i papirene, om det av en totalt uforutsett grunn skulle være behov for den siste forelderen..? Men jeg er ikke sikker på det.. Det kan jo veldig godt tenkes at når en slik stund kommer, er h*n gift og har barn annen plass, og at ektefellen ikke aner noe om dette barnet. Da kan det jo bli baluba.
|
Skrevet: Tir 08 Aug 2006, 07:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Zylfia, det siste innlegget mitt omhandlet ikke sykdom i det hele tatt.
|
Skrevet: Tir 08 Aug 2006, 10:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Jeg syns at barnet skal få vite om den biologiske foreldren på et tidspunkt når oppdragerne syns det er riktig, og så er det opp til barnet å bestemme om den biologiske forelderen som har fraskrevet seg ansvaret skal oppsøkes.
Det er sånn det fungerer med adopsjon, den som er forelder skriver under på å aldri oppsøke barnet, men barnet kan oppsøke foreldrene fritt, iirc.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 08 Aug 2006, 11:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

|
| haakoo skrev: | | Zylfia, det siste innlegget mitt omhandlet ikke sykdom i det hele tatt. |
Beklager, da leste jeg det feil.
Men om jeg forstår deg rett denne gangen, mente du om blodslekta skulle få en ny sjangs til å være foreldre, eller med i livet til barnet?
Vel, dersom det var det du mente, må jeg si jeg mener nei. Har man tatt en formell abort så er det det samme som at barnet ikke eksisterer for denne personen lenger, og man skal dermed ikke ha noen mulighet for å oppta kontakt med mindre barnets nye foresatte gir dem mulighet til det.
Eneste grunnlag for å skulle ta kontakt med dem er dersom noe livstruende oppstod i forhold til barnets helse. Det fungerer som å gi til et hvilket om helst barn i landet, som man ikke kjenner, men at sjansen for å kunne hjelpe er litt større enn ellers.
|
Skrevet: Tir 08 Aug 2006, 13:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

|
| Asfrith skrev: | | haakoo skrev: | Jeg tenkte mer i rettningen av at man har sagt fra seg alle rettigheter, så er det sikkert en grunn til det. Hvorfor skulle det automatisk være best for barnet om man spør den biologiske foreldren fremfor noen som har kommet igjennom nåløyet for å f.eks. adoptere.
Jeg syns at barnet skal få vite om den biologiske foreldren på et tidspunkt når oppdragerne syns det er riktig, og så er det opp til barnet å bestemme om den biologiske forelderen som har fraskrevet seg ansvaret skal oppsøkes.
Det er sånn det fungerer med adopsjon, den som er forelder skriver under på å aldri oppsøke barnet, men barnet kan oppsøke foreldrene fritt, iirc. |
Jeg liker tanken.
|
Skrevet: Tir 08 Aug 2006, 13:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|