|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Finnes det en rød tråd i våre liv?
Endel forskning mener at når vi blir bedt om å fortelle "livshistorien" vår, så konstruerer vi den nettopp som det: En historie. Ikke sånn å forstå at den har en begynnelse, midtdel, vendepunkt og slutt, men den har ellers mye til felles med måten man bygger opp litterære tekster.
Vi presenterer oss selv på en slik måte at våre liv fremstår som sammenhengende, de valg vi tar er en naturlig følge av ting som har skjedd oss. Med andre ord går det en slags rød tråd gjennom våre liv når vi presenterer dem for andre. Det betyr ikke at livene våre ER ordnede! Tvert imot vil vi ubevisst prøve å få dem til å fremstå mer ordnede enn de er, ved å ta bort aspekter som ikke bidrar til det helhetlige bildet når vi lager en fremstilling av oss selv f.eks i et intervju.
(Såvidt jeg husker kalles dette narrativ livsløpsanalyse)
Så, hvordan er det med ditt liv, er det preget av totalt kaos, eller er det noenlunde sammenhengende? Og tror du disse forskerne har rett i at vi prøver å "ordne" livene våre når vi forteller om dem?
|
Skrevet: Søn 13 Nov 2005, 22:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
La oss si at det er en rød tråd. Da må også den følges,
før den kan bli fortalt? Og hvor den røde tråden slutter, vet man jo ikke før man er ved den røde tråds slutt?
|
Skrevet: Søn 13 Nov 2005, 23:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
| ellWood skrev: | La oss si at det er en rød tråd. Da må også den følges,
før den kan bli fortalt? Og hvor den røde tråden slutter, vet man jo ikke før man er ved den røde tråds slutt? |
Hehe, jeg (glemte og lese slutte og derfor overså jeg det egentlige spm på linken)Sorry.
Så, hvordan er det med ditt liv, er det preget av totalt kaos, eller er det noenlunde sammenhengende? Og tror du disse forskerne har rett i at vi prøver å "ordne" livene våre når vi forteller om dem.
Tror mitt liv er kaos, gitt. hadde jeg f.eks lest litt lengre ned på linken din, første gang.
Hadde jeg skrevet et annent sted på forumet,Nå. og derfor opplevd alle ting i en aen rekkefølge en Nå, da jeg må skrive et svar til her....
ELLER var det dette som var min røde tråd og forutbestemt???
|
Skrevet: Søn 13 Nov 2005, 23:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Finnes det noen som trekker i disse røde trådene?
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 14 Nov 2005, 00:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Min livshistorie har vel fra mitt synspunkt en rød tråd, men en haug med anekdoter, spinnoff-historier og fotnoter[1] hører med. Norsklæreren min ville synes det ble for mye av det gode og trukket meg minst 2 karakterer.
[1]kan aldri bli for mange fotnoter
|
Skrevet: Man 14 Nov 2005, 07:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Jeg tror jeg skjønner hva du mener med en rød tråd ja. Men _egentlig_ så er det jo en rød tråd i livshistorien iom at alle valgene blir naturlige når man tar absolutt alt i betraktning, dessuten er jo tid regnet for å være lineært. Man sitter jo ofte og lurer på hvorfor i alle dager man gjorde sånn og slik den og den gangen. Men jeg tror at om du hadde sittet i akkurat den situasjonen med akkurat de forutsetningene du hadde der og da, ville du gjort akkurat det samme.
Jeg tror derimot at man "fikser" litt på historien sin for å gjøre den mer akseptert, lettere og kortere. Jeg tar meg selv ofte i å oppkonstruere gode grunner til at jeg gjorde en ting jeg har gjort når jeg skal fortelle andre om det, når den egentlige grunnen var grådighet/smålighet/begjær osv..
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Man 14 Nov 2005, 09:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Det er naturlig å fikse litt og blurre litt linjer her og der sånn at livshistorien blir litt finere, litt enklere osv. Samme hvor bedritent ting har vært så pusser man på det uansett. For vi mennesker er så redde og lite fortrolige med hva vi er at vi ikke klarer å fortelle en hel og full sannhet hele tiden. Og vi takler i alle fall ikke å høre den.
Så ved i se tilbake langs en rød tråd kan vi hoppe over deler som er vanskelige men likevel veve dem inn som usagte ord og hendelser man kan innbille seg uten å tolke noe videre..
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Tir 03 Jan 2006, 13:06 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Glahn skrev: | | Finnes det noen som trekker i disse røde trådene? |
Obeeey your master! master, master of puppets, pulling your striiings!
Metallica sa det..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 03 Jan 2006, 15:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
La oss tenke på historier da... hva hadde mennesket vært som sosialt vesen uten historier...
Hehe, temmelig kjedelig!
Så denne "narrative livsløpsanalysen", den er jo helt nødvendig for å klare å markedsføre og selge seg selv.
Det er når det bikker over i skryt og ting som ikke er sanne det blir noe annet... dette vil folk lett legge merke til og det er uheldig for deg som person.
Men tilbake til poenget.
Jeg tror ikke livene være er koas. For jeg tror vi handler slik at vi det skal bli en historie av det til slutt.
Vi gjør ting med tanke på at det skal passe inn i historien.
Et eksempel på hva jeg mener. En person kommer fra et ganske fattigt og kummerlig strøk. Da passer det inn i historien at han blir flink til å slite. For det har han blitt fortalt at er en god historie.
Så han ender opp med å slite lenge, helt til han blir velstående, og har nå skapt en av de beste livshistorien som er funnet opp, den amerikanske drømmen.
|
Skrevet: Fre 13 Jan 2006, 19:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
| Glahn skrev: | | Finnes det noen som trekker i disse røde trådene? |
Hvorvidt man tror at det er noen som trekker i trådene, eller om tilfeldighetete og viljen rår ender fort opp med å bli et spørsmål om religion/tro da...
Jeg vil si at om jeg skulle fortalt om mitt liv ville det nok ha vært en rød tråd gjennom det. dette fordi jeg selv føler at alle perioder har glidende overganger, og ikke en brå slutt, derfor vil det hele tiden være fellestrekke mellom to perioder som kommer etter hverandre og at det hele veien er en utvikling av denne "tråden".
Når man bli bedt om å fortelle livshistosien vår er det jo nesten naturlig at det er nettopp "fortelle" man gjør. Det vil bli naturlig å fortelle på en mest mulig ærlig måte men også rent instinktivt på en sammenhengende måte for å holde på oppmerksomheten og gi tilfredstillende svar på oppfordringen. Men er opplært til at det er på denne måten man forteller så da er det naturlig å gjøre det slik.
|
_________________ Imba Ownage!
Banankjole!
23-19
Skrevet: Tir 18 Jul 2006, 15:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
I og med at jeg forholdsvis nylig har vært på jobbintervju, kan jeg vel gjerne bekrefte at jeg i alle fall "pynter" på livshistoria mi i slike sammenhenger.
Men jeg ser på livet mitt som en sammenhengende serie av årsaker og konsekvenser, jeg er den jeg er på grunn av alt jeg har gjort tidligere, og alt jeg gjør er basert på ting jeg har gjort før. Sett sånn er livet mitt basert på en rød tråd.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tir 18 Jul 2006, 15:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Livshistorien min er en serie med tilfeldigheter som på et eller annet vis klarer å virke litt sammenhengende og meningsfylt. Men egentlig er det bare uhell at jeg sitter her jeg sitter nå.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 18 Jul 2006, 19:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
I den grad livet mitt inneholder en rød tråd, så er den røde tråden omtrent like lett å følge som den røde tråden i The Meaning Of Life...
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 18 Jul 2006, 19:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Corvus
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006 Innlegg: 599 Bosted: i en hjerteformet spilledåse
|
min røde tråd er kraftig frynset opp, og krøller seg stadig til i små nøster som prøver å tenne på seg selv og ruller rundt i alle slags krinkelkroker, så det er vanskelig å finne den. Jeg må stadig veve litt mer på den, stakkars lille tråd-trollet. Men vi ruller oss da avgårde, den og jeg...
|
_________________ Everybody's Fool
Skrevet: Tir 06 Feb 2007, 17:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å definere den røde tråden i mitt liv.. Men jeg forsøker. Jeg hater f.eks. å få spørsmålet om hvorfor jeg flyttet til Danmark. Det har jeg faktisk ikke noe godt svar på! Det finnes i hvertfall ingen kort versjon.
Men jeg tror det er viktig å ha en tråd, eller sammenhengende historie om man vil, selv om den kanskje ikke består av hele sannheten. Det ville i hvertfall gjøre ting litt lettere.
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Ons 07 Feb 2007, 15:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |