DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
ALT er bedre enn å dø
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 6 av 8 [149 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
fungi skrev:
Man kan se på for eksempel døgnfluer. Det eneste livene deres går ut på, er å formere seg, og dø, praktisk mening med et døgnflueliv er altså å være en del av økosystemet. I dag kunne vi godt ha utslettet døgnfluearten, uten store følger for økosystemet.

Døgnfluene bort fra økosystemet = tap av viktig næringskilde for småfugl og amfibier = tap av næringskilder for mindre rovdyr som ørn, falk, jerv = økt press på andre næringskilder som deles med større rovdyr = flere rovdyr sulter eller går over til å jakte husdyr, etc etc...

Pointet er at alle vesener, selv små og ubetydelige ting som døgnflua, har en rolle i økosystemet.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Tir 30 Mai 2006, 13:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
arntis skrev:
fungi skrev:
Man kan se på for eksempel døgnfluer. Det eneste livene deres går ut på, er å formere seg, og dø, praktisk mening med et døgnflueliv er altså å være en del av økosystemet. I dag kunne vi godt ha utslettet døgnfluearten, uten store følger for økosystemet.

Døgnfluene bort fra økosystemet = tap av viktig næringskilde for småfugl og amfibier = tap av næringskilder for mindre rovdyr som ørn, falk, jerv = økt press på andre næringskilder som deles med større rovdyr = flere rovdyr sulter eller går over til å jakte husdyr, etc etc...

Pointet er at alle vesener, selv små og ubetydelige ting som døgnflua, har en rolle i økosystemet.

I tillegg bör vi vel egentlig ogsaa tenke paa dögnfluenes liv för vi snakker om aa utrydde dem... for dem saa er jo et dögn et helt liv, med mange gode minner og sikkert deres bidrag til aa utvikle dögnfluenes sivilisasjon.

Aa vaere menneske og si at dögnfluene kan utryddes kan vel sammenlignes med at en stein sier at fra dens synspunkt er mennesket totalt ubetydelig og kan utryddes...

InnleggSkrevet: Tir 30 Mai 2006, 18:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Absolutt, M_Stuff, fordi steinen kan klare seg uten mennesket Razz

Når sant skal sies vil faktisk ikke akkurat utsletting av døgnfluearten ha mye å si for oss, spesielt ikke i forhold til andre, allerede utslettede, arter. (for eksempel dinosaurer)

Jeg mente på den annen side ikke at vi skal eller på noen måte bør, utslette døgnfluene, jeg sa det for å illustrere meningen med livet, forutsatt at man tror på døden som noe konkret.

Pointet mitt, var at forskjellen til døgnfluene egentlig ikke er så stor. Vi lever, og vi dør. En vakker dag vil alt vi noensinne har bygget opp eller brydd oss om være forblåst, borte, og uten noen fler som kan glede seg over det. Vi lever fordi vi instinktivt ikke vil/ser noen god nok grunn til å dø.

Sett fra et kynisk, vitenskapelig synspunkt, vel å merke.

InnleggSkrevet: Ons 31 Mai 2006, 19:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Hvis du skal se alt i et evighetsperspektiv, mister alle ting mening, uansett om det er i døgnfluens, menneskets eller planetenes skala.

Det blir jo veldig... meningsløst.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Tor 01 Jun 2006, 08:02
lojosang
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Jun 2006
Vel, døgnfluen kan jo leve mange år på nymfestadiet (eller som barn, om dere vil) Mens de slipper å være voksne og ansvarlige mer enn noen få timer. Noen ville vel si at det var en ganske behagelig sjebne? Cool

-M. M. Pattison Muir, 1902"

InnleggSkrevet: Fre 16 Jun 2006, 13:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
lojosang
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Jun 2006
Forresten, rent biologisk er vel meningen med livet å føre genene sine videre. Å ofre seg for andre, som ble diskutert for et par år siden her i tråden kan da gi etterkommerne et bedre liv, og økt sjanse for overlevelse. Så der har dere et RENT rasjonelt argument for å oppgi livet sitt.

Tenker man evolusjon vil måten vi (og dyrene) oppfører oss på være et resultat av hva som har gitt våre forfedre fortrinn i kampen for overlevelse. Å være villig til å ofre livet for andre kan dermed til dels betraktes som en medfødt egenskap.

Mennesket er også utstyrt med fantasi og selvbevissthet i tillegg til rasjonalitet, og det er vel noe av det som skiller oss fra dyrene. Derfor kan (og bør?) vi også kunne finne andre meninger med livet enn kun det å føre genene videre. Etter hvert som vi ble flinkere til å overleve, og man begynte å få overskudd på mat osv. kunne noen bruke tid på å tenke. Kunst. Etikk, moral, religion, kort sagt humanisme har ført til at de fleste har begynt å betrakte andre mennesker enn sine egne etterkommere, eller sin egen klan som verdige beskyttelse.

Når det gjelder liv etter døden, tro og empiriske bevis: Man tror ikke lenger om man har empiriske bevis. Da vet man Cool
Personlig er jeg en kompromissløs fundamentalistisk agnostiker med ateistiske dragninger. Smile

-M. M. Pattison Muir, 1902"

InnleggSkrevet: Fre 16 Jun 2006, 13:55
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg vil heller dø enn å leve i et smertehelvete eller være en grønnsak siklende på et bord.

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 10:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Amen to that.

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 10:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Vet du hva, jeg vil heller dø enn å ha smerter, være en grønnsak, eller ha intense, psykiske smerter. Beklager, men sånn har jeg det. Døden, intetheten, vil være da være å foretrekke. En ren lettelse.

InnleggSkrevet: Tor 22 Jun 2006, 23:25
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Hvis man er ingenting når man er død, hva er det igjen å bry seg om da?
Jeg mener, når jeg tenker meg ordentlig godt om så har jeg aldri brydd meg om ingenting.
Spørs jo hvordan man ser på det, men uansett så er ingenting....ingenting.

Ps. har ikke tittet gjennom alle postene i tråden, skriver bare utifra start posten nå.

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 20:42
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Ingenting er et konsept man egentlig ikke helt klarer å forestille seg. Enten må man tenke på det som fraværet av noe, eller tilstedeværelsen av ingenting, eller... Det er omtrent som å forsøke å tenke seg hva som ligger utenfor universet, der det hverken finnes tid eller rom. Men hvis alt som eksisterer må eksistere innenfor tid og rom, så er det jo ingenting utenfor universet som kan være noe som helst, osv osv osv...

I det hele tatt blir det nok ganske trøtt å dø.

InnleggSkrevet: Tir 11 Jul 2006, 18:28
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Kort sagt tror jeg det beste er å leve den tiden man kan Smile

InnleggSkrevet: Tir 11 Jul 2006, 18:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Knaskerot
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006
Det er bedre å være død enn å leve som krøpling etter ei bilulykke og bare kunne røre på hodet...

InnleggSkrevet: Ons 02 Aug 2006, 13:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Ingen anelse om hvordan det er å være død så jeg vil ikke si sikkert at det er bedre å være død.

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 01:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Jeg kan komme på en haug med ting som er mye, mye værre en og død Neutral Jeg har nemmelig sett ekkel kanibalfilm om folk som skulle ønske de døde for mange, mange, mange timer siden. Jeg liker tanken på at jeg også kan få dø engang (av naturlige årsaker, selfølgelig), og det og dø er egentlig ikke så ille, det er hvordan du dør som skremmer dritten ut av folk.

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 13:28
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Jeg kan komme på en haug med ting som er mye, mye værre en og død Neutral Jeg har nemmelig sett ekkel kanibalfilm om folk som skulle ønske de døde for mange, mange, mange timer siden. Jeg liker tanken på at jeg også kan få dø engang (av naturlige årsaker, selfølgelig), og det og dø er egentlig ikke så ille, det er hvordan du dør som skremmer dritten ut av folk.

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 13:28
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg skjønner det ikke.. Å dø, altså dødsøyeblikket, ikke evt smerte og slikt før, gjør jo ingenting! Det kan jo umulig være ille, trist eller noe annet for _deg_ for du vet det jo ikke en gang! din eksistens opphører, du kan ikke _tenke_ "dette var kjipt", og da _er_ det heller ikke kjipt. For de etterlatte? ja. for deg? nei.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 03 Aug 2006, 14:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
toth42 skrev:
Jeg skjønner det ikke.. Å dø, altså dødsøyeblikket, ikke evt smerte og slikt før, gjør jo ingenting! Det kan jo umulig være ille, trist eller noe annet for _deg_ for du vet det jo ikke en gang! din eksistens opphører, du kan ikke _tenke_ "dette var kjipt", og da _er_ det heller ikke kjipt.

Hvordan kan du vite det?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Fre 04 Aug 2006, 00:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
sharee skrev:
toth42 skrev:
Jeg skjønner det ikke.. Å dø, altså dødsøyeblikket, ikke evt smerte og slikt før, gjør jo ingenting! Det kan jo umulig være ille, trist eller noe annet for _deg_ for du vet det jo ikke en gang! din eksistens opphører, du kan ikke _tenke_ "dette var kjipt", og da _er_ det heller ikke kjipt.

Hvordan kan du vite det?

Jeg kan ikke vite det. Men om man ikke blander inn religion, blir det slik.
Og om man begynner å blande inn religion, da er det plutselig veldig mange ekstra aspekter. That said er det jo i mange religioner ansett som fint å dø, man er nærmere himmel/nirvana/take your pick.. er jo ikke sjeldent man hører "He's in a better place now.."
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 04 Aug 2006, 07:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
toth42 skrev:
sharee skrev:
toth42 skrev:

Hvordan kan du vite det?

Jeg kan ikke vite det. Men om man ikke blander inn religion, blir det slik.
Og om man begynner å blande inn religion, da er det plutselig veldig mange ekstra aspekter. That said er det jo i mange religioner ansett som fint å dø, man er nærmere himmel/nirvana/take your pick.. er jo ikke sjeldent man hører "He's in a better place now.."

Det er da like mye tro å tro at man slutter å eksistere når man dør som å tro at man ender opp et eller annet sted.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Fre 04 Aug 2006, 08:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 6 av 8 [149 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet