DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
Sms- sprÄk
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
Knaskerot
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006
 Sms- sprĂ„k

Jeg sliter med sms- sprÄk. For det fÞrste er det upersonlig. For det andre Þdelegger det det norske sprÄket, bÄde bokmÄl og nynorsk. Hvis noen vet om det finnes en aksjon/underskriftskampanje pÄ nett mot sms- sprÄk blir jeg neste som signerer!

Er sms- sprÄk helt greit, eller burde Norsk SprÄkrÄd ta ordene fra disse udugelige ungdommene?

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 16:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Tro det eller ei, Norsk SprÄkrÄd syns denne utviklinga er spennende! Selv foretrekker jeg Ä skriv bokmÄl ogsÄ nÄr jeg sender sms, men det norske sprÄket vil endres pÄ grunn av sms. SprÄk endres hele tida, og det er jo helt greit Smile

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 16:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Jeg hater nÄr folk skriver sÄnn jg og sÄnt. Utrykk som Omg, elsn og lignende er helt greit, men ikke Ä ikke gidde Ä skrive et helt ord av ren latskap irriterer meg!

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 16:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Knaskerot
Veronica
Veronica

Pyro skrev:
Jeg hater nÄr folk skriver sÄnn jg og sÄnt. Utrykk som Omg, elsn og lignende er helt greit, men ikke Ä ikke gidde Ä skrive et helt ord av ren latskap irriterer meg!

Utfordringen jeg ser er jo at det ikke blir latskap til slutt, men at folk ikke vet hvordan det skal skrives i det hele tatt. Det er skremmende.

At Norsk SprÄkrÄd syns det er spennende...ja, det er mulig det. Men jeg hÄper de unngÄr Ä tillate for mye av det ogsÄ.

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 16:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Knaskerot skrev:
Pyro skrev:

Utfordringen jeg ser er jo at det ikke blir latskap til slutt, men at folk ikke vet hvordan det skal skrives i det hele tatt. Det er skremmende.

At Norsk SprÄkrÄd syns det er spennende...ja, det er mulig det. Men jeg hÄper de unngÄr Ä tillate for mye av det ogsÄ.

Tja... Kanskje man skriver jg om femten-tjue Är? Hadde ikke utviklinga gÄtt videre, hadde vi fremdeles skrevet cykel, chocolade og chauffeur pÄ norsk...

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 16:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Knaskerot
Veronica
Veronica

Asfrith skrev:
Tja... Kanskje man skriver jg om femten-tjue Är? Hadde ikke utviklinga gÄtt videre, hadde vi fremdeles skrevet cykel, chocolade og chauffeur pÄ norsk...

Jeg skjÞnner hva du mener...men jeg trur ikke sms- sprÄket er dekkende nok til Ä kunne ta over for det sprÄket vi har idag. Forandring mÄ vi regne med, uten tvil. Men sms- sprÄk er for meg totalt uaktuelt Ä begynne Ä bruke pÄ noe som helst slags stadie i livet mitt. SÄ er det sagt Smile

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 17:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Som sprÄkmenneske synes jeg det er utrolig gÞy Ä legge merke til hvordan folk utvikler skriftsprÄket helt pÄ egenhÄnd, totalt uavhengig av alle sprÄkrÄd og hÞye meninger. Aldri fÞr har folk kunnet gjÞre skriftsprÄket sÄ til de grader til sitt eget som nÄ, tror jeg.

Men alt til sin tid og sitt sted - selv liker jeg Ä fÄ tekster som er pÄ en leselig form, som jeg er vant til.

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 19:05
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Knaskerot
Veronica
Veronica

Og de som skriver pÄ dialekt...spar meg! Orker ikke...

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 19:06
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Jeg syns folk burde fÄ lov Ä skrive akkurat som dem selv vil nÄr det kommer til private meldinger, sÄ lenge mottakeren forstÄr ser jeg ikke noen problemer med verken dialekt eller pussige forkortelser. Problemene kommer vel mer nÄr man prÞver seg pÄ sÄnt i offentlighet...

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 19:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Jg likr ik flk sm skriver slk... Dt r etr min mening ik frstÄlg!

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 20:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Knaskerot
Veronica
Veronica

sharee skrev:
Jeg syns folk burde fÄ lov Ä skrive akkurat som dem selv vil nÄr det kommer til private meldinger, sÄ lenge mottakeren forstÄr ser jeg ikke noen problemer med verken dialekt eller pussige forkortelser. Problemene kommer vel mer nÄr man prÞver seg pÄ sÄnt i offentlighet...

GjÞr man det lenge nok til mottagere som forstÄr, sÄ vil man legge seg til det samme i offentlighet og glemme hva som egentlig er det riktige. SÄ det sÄ.

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 21:15
Knaskerot
Veronica
Veronica

Pyro skrev:
Jg likr ik flk sm skriver slk... Dt r etr min mening ik frstÄlg!

*klikke i vater*

InnleggSkrevet: Man 10 Jul 2006, 21:16
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Fra Penn og Pensel
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet