DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Kjøkken og klin
Sucralose vs Aspartam
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [14 Posts]  
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Sucralose vs Aspartam
Er det ene mindre farlig enn det andre?

Aspartam har alltid vært et omstridt søtningsstoff i lettprodukter, da det har vært sagt at det er kilden til en rekke fysiske plager og til og med dødelige sykdommer.

I 2004 godkjente EU det "nye" søtningsstoffet Sucralose. Nå finner man det bl.a i Coca Cola light og en type julebrus.

Selvfølgelig har også dette stoffet fått motstand og fått skylden for bl.a diare og forstørret lever og nyrer.

Men begge disse er godkjent av amerikanske Food and Drug Administration (FDA) og av mattilsynet
Godkjent sucralose: http://vm.cfsan.fda.gov/~lrd/tpsucral.html
Godkjent sucralose: www.mattilsynet.no

Hvorfor er det da så mange problemer rundt dette? Det er nok ikke umulig at aspartamprodusenter vil sverte sucraloseprodusenter, sukkerprodusenter vil sverte søtningsstoffprodusenter osv osv.. men hva med de faktiske rapporterte hendelser. Aspartam er det søtningsstoffet FDA får mest klager på fra forbrukere, så hvorfor er det så vanskelig å finne ut om det faktisk er farlig?

Hva tror du om søtningsstoffer? Føler du deg trygg? Har du mer tro på det ene fremfor det andre? Hvilket søtningsstoff foretrekker du?

InnleggSkrevet: Lør 15 Apr 2006, 18:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Haaa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004
En ting er i det minste sikkert, cola light har falt mange hakk hos meg etter at de byttet, nå smaker det nesten som om at de har tillsatt druesukker! Og det gjør smaken tam.

InnleggSkrevet: Lør 15 Apr 2006, 22:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg tror man skal ta alt med måte.. Det går stygge rykter om de fleste sukkerarter for tiden synes jeg. Det er nok masse andre ting i det vi har i oss som er minst like farlig, men som det bare ikke er fokus på for øyeblikket.

InnleggSkrevet: Lør 15 Apr 2006, 23:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
Holder meg helst til sukker jeg. Da vet jeg hva jeg får i meg.

De siste årene har det vært masse økninger i alle mulige plager og sykdommer, f.eks kreft. Mye av dette aner vi ikke hva skyldes. Jeg vil ikke ta sjansen på at det skyldes mystiske tilsetningsstoffer. Så får jeg heller bare begrense inntak av søte ting generelt.

Det er klart at det er vanskelig å si hva som er farlig og ikke. Det er innlysende at man ikke kan gi "frivillige forsøkskaniner" store doser av sucralose/aspartam for å se hva som skjer. Og hvis det skjer ting, så kanskje det tar år, kanskje til og med generasjoner før symptonene kommer til syne. En masse forskningsrappporter viser det ene, masse andre rapporter viser det motsatte. Slik er det også med spørsmål om mobilstråling er farlig eller ikke, forskere er delt i mange leirer. For meg virker det eneste fornuftige å følge føre var-prinsippet, og da alt nytt i moderate mengder.

InnleggSkrevet: Søn 16 Apr 2006, 18:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
jeg stoler ikke på noen av de stoffene. Dessuten er det et annet søtningstoff som de fremdeles bruker sammen med både aspartam og sucralose (såvidt jeg veit) Acesulfam K.
Noen som veit noe om dette?

Jeg holder meg til sukker jeg og. *kosepå*

InnleggSkrevet: Fre 21 Apr 2006, 22:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Sukker smaker jo uansett bedre Wink

Jeg holder meg unna lettprodukter, synes ikke de smaker like godt som "ekte vare".

InnleggSkrevet: Fre 21 Apr 2006, 23:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Men sukker er jo ikke akkurat sundt det heller da.. I hvertfall ikke når vi snakker om vanelig hvitt sukker.
Jeg har troen på fruktsukker jeg!

InnleggSkrevet: Lør 22 Apr 2006, 11:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Kunstig sukker er å gå over bekken etter vann, synes nå jeg. Nei, lenge leve vanlig sukker. Skjønner at folk med diabetes, eller som står i fare for å få diabetes trenger et alternativ, men utover det ser jeg ikke poenget.

InnleggSkrevet: Lør 22 Apr 2006, 12:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Det er farlig å stå opp om morgenen... men det er også farlig å bli liggende i senga hele dagen... Sukker er farlig, søtningsstoffer er farlige, sunn mat er også farlig i lengden...

Så lenge man ikke får i seg alt for store mengder av gangen tror jeg ting "årne sæ" Rolling Eyes

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Lør 22 Apr 2006, 16:00
Ennasus
l33t
l33t

Tittan skrev:
Det er farlig å stå opp om morgenen... men det er også farlig å bli liggende i senga hele dagen... Sukker er farlig, søtningsstoffer er farlige, sunn mat er også farlig i lengden...

Så lenge man ikke får i seg alt for store mengder av gangen tror jeg ting "årne sæ" Rolling Eyes

Amen.

InnleggSkrevet: Man 24 Apr 2006, 17:36
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Ennasus skrev:
Tittan skrev:

Amen.

amen Wink
Derfor holder jeg meg til sukkeret mitt.
MÃ¥ forresten ta en diabetes type2 test snart Razz

InnleggSkrevet: Man 24 Apr 2006, 19:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Care, det er andre ting vi putter i oss jeg ville brydd meg mer om.

InnleggSkrevet: Tir 25 Apr 2006, 03:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
BagBiter
Veronica
Veronica

Det er jo også ille at raffinert sukker sies å være kilden til en del plager, så t.o.m "naturlige" sukkerprodukter er ikke safe..

Hva skal en stakkar gjøre..?

InnleggSkrevet: Søn 18 Jun 2006, 17:32
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
sukker til folket!

InnleggSkrevet: Tor 22 Jun 2006, 21:53
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [14 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Kjøkken og klin
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet