DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Organdonasjon
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
 Organdonasjon

Jeg syns alle DSGF'ere skal bli organ donorer! Og legger dermed ut en link til www.organdonasjon.no

Jeg visste ikke helt hvor det var lurt å legge denne, så da ble det her.. hehe

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 15:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005
Jeg har allerede et donorkort. Trur det er et eller to år sida jeg fikk det. Husker ikke helt, men det ligger nå i lommeboka like godt fremdeles ja...

- Skål for våre foreldres barn -

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 15:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
*skriver ut, skriver på, klipper ut*

Ferdig Organdonasjonskort!

Jeg har allerde innformert mamma om mitt standpunkt, det gjorde jeg for mange måneder siden.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 15:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Zylfia
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005
Jeg har allerede skaffet meg et kort for noen år siden, og må si jeg er stolt av deg for å lage denne tråden som gir flere muligheten Very Happy

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 17:29
tyskbart
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 12 Jul 2004
Det er bra at dere tar stilling til dette. Jeg har selv en far som har byttet lever to ganger.

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 18:02
sufline
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 19 Des 2005
DA kan jeg si at jeg kan være til nytte etter min død.
Flott at du la ut den linken Smile

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 18:06
Coralin
Veronica
Veronica

Det er bra at dere er så positive til det. Jeg skjønner at mange syns deter litt ekkelt å tenke på hva som skal skje med organene hvisomattedersomatte..
Men det er jo viktig, for tenk om du eller et familiemeldem en gang skulle trenge et organ, go må vente i kø leeeeeenge, og kanskje dø i køen..Og som noen sa her faren hans hadde fått ny lever to ganger, og det er jo fint å få den siden av saken også. og inne på siden så står det vel og litt om hvor mange som per i dag venter på et livsreddende organ. Så jeg syns det er viktig å ta stilling til dette. Og jeg har en liten "gjøre noe for andre" periode her, hvor jeg prøver å engasjere mennesker i ting jeg selv er engasjert iSmile

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 18:53
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Jeg har vært veldig tydelig og klar ovenfor mine nærmeste at jeg vil være organdonor. Man kan jo redde opptil 6 (?) liv ved hjelp fra en kropp...
Men takk for linken, da får jeg laget meg kort til kortholderen min.

InnleggSkrevet: Man 19 Jun 2006, 18:57
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Organdonasjons side skrev:
Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus.

Så, ikke bare må man dø av en ulykke, men ulykken må gi deg en hjerneblødning eller hodeskade? Om jeg hadde vært i en bilulykke og fikk en glassbit fra ruta i halsen og blødde ihjel, kunne da ikke mine organer bli brukt? Razz Ikke bare det, men man må dø på et spesielt type sykehus. Virker jo ganske random da Very Happy

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tir 20 Jun 2006, 00:25
Zylfia
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

darkfrog skrev:
Det er kun personer som dør av hodeskader forårsaket av ulykker, blodpropp eller hjerneblødning som er aktuelle donorer. Videre er det en forutsetning at dødsfallet inntreffer mens pasienten er innlagt på et av landets 28 donorsykehus.

Så, ikke bare må man dø av en ulykke, men ulykken må gi deg en hjerneblødning eller hodeskade? Om jeg hadde vært i en bilulykke og fikk en glassbit fra ruta i halsen og blødde ihjel, kunne da ikke mine organer bli brukt? Razz Ikke bare det, men man må dø på et spesielt type sykehus. Virker jo ganske random da Very Happy

Litt jo, men poenget er jo at antallet donorer ikke er stort nok i forhold til de som faktisk dør på denne måten og i nærheten av disse sykehusene. Om flere blir donorer, så øker jo mulighetene for at en av de involvert i en ulykke faktisk er en donor, og kan være til hjelp.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jun 2006, 01:10
Coralin
Veronica
Veronica

darkfrog skrev:

I tillegg så hender det at de i tillegg frakter kroppen til et donorsykehus om det er et i nærheten. For de flyr jo itillegg inn fra Rikshospitalet så det tar uansett noe tid før donasjonen kan finne sted, go da kan kroppen fraktes i noen tilfeller. Men jeg syns jo det er bedre at organene mine kan brukes enn å tenke som så at "jeg bor langt fra et donor sykehus og jeg dør sikkert ikke av hodeskader" det er kanskje små sjanser, men man vet likevel ikke..Derfor syns jeg det er bedre å ha et kort enn å ikke ha det.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jun 2006, 11:23
Marilla
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004
Jeg har donorkort i lommeboka mi. Smile

Når jeg først er død, så trenger jeg vel ikke organene mine, så jeg kan like gjerne hjelpe noen med de, om de kan brukes.

InnleggSkrevet: Tir 20 Jun 2006, 14:35
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Jeg har ikke donorkort ennå, men har store planer om å ordne det.

Ettersom jeg høyst sannsynlig må ha ny lever om en del år, skulle det bare mangle.

InnleggSkrevet: Ons 21 Jun 2006, 21:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Corvus
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Feb 2006
Jeg skal fylle ut så snart jeg kan, må bare finne to pårørende som er villige til å la meg gjøre det... Har fortalt min mor at jeg vil bli blodgiver, og det tok hun greit, men da jeg sa jeg vil gi bort alt det de kan bruke av meg når jeg er død, rynket hun på nesen og svarte ikke. Hm.
Et spørsmål, though. Kan de innkalle deg til å gi noe bort mens du fremdeles lever? Man kan bl.a leve med bare èn nyre, blant annet... Operasjon er jeg redd for. Har gjort det èn gang, og vil helst ikke igjen. *angst*
Men når jeg er død syns jeg sykehusene kan få alt de vil av organer jeg har. Jeg kan jo ikke bruke dem, og når det trengs hos andre, ser jeg ingen logikk i å bare begrave dem. Min mor er kristen, og har tidligere sagt sitat; ''Det er Gud og jeg som bestemmer over kroppen din.'' Men jeg har alltid villet at når jeg er død skal kroppen min hjelpe andre så mye den kan, og så vil jeg kremeres når de har tatt det de kan bruke. Hm. Må overtale noen pårørende...

InnleggSkrevet: Tor 22 Jun 2006, 10:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Corvus skrev:
Et spørsmål, though. Kan de innkalle deg til å gi noe bort mens du fremdeles lever? Man kan bl.a leve med bare èn nyre, blant annet... Operasjon er jeg redd for. Har gjort det èn gang, og vil helst ikke igjen. *angst*

Så vidt jeg vet er eneste mulighet til å gi fra seg organer mens man fremdeles lever å ta kontakt og jobbe hardt for det selv. Personlig vil jeg neppe gi bort en nyre mens jeg ennå lever, den andre kan faktisk svikte en gang i tiden.

InnleggSkrevet: Fre 23 Jun 2006, 10:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Corvus skrev:
Min mor er kristen, og har tidligere sagt sitat; ''Det er Gud og jeg som bestemmer over kroppen din.''

Dette er jo et veldig fint utsagn! Shocked
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Tir 27 Jun 2006, 15:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg var med bestevenninnen min på et intervju ved en kosmetologskole i Oslo..og der lå det slike hefter hvor man kunne ta ut et slikt donasjonkort og legge det i lommeboken..
jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre jeg, men har vurdert å legge kortet i lommeboken, om uhellet skjer...

InnleggSkrevet: Tir 27 Jun 2006, 22:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg har gått med donorkort i lommeboka i over to år nå...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 27 Jun 2006, 22:58
Zylfia
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tror det er 3-4 år siden jeg skaffa et sånn kort nå Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 28 Jun 2006, 19:45
Kunstnerpiken
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 27 Aug 2006
KamikazeKaninen skrev:
Jeg har allerede et donorkort. Trur det er et eller to år sida jeg fikk det. Husker ikke helt, men det ligger nå i lommeboka like godt fremdeles ja...

Jeg óg, jeg óg! =D *føle seg snill*^^

Det har jo egentlig ingenting å si for en selv, men kan være livsviktig for andre, så skjønner ikke hvorfor ikke alle som vet om det gjør det... Kan jo hende de ikke finner et sånt kort, da=/

InnleggSkrevet: Lør 21 Okt 2006, 15:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [22 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet