|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Fjortizzangst
Hvorfor er det så mange som får panikk av z'er, ord som spitzy og sanger som rosa helikopter?
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 13:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
HKK! HKK!
For min del er det fordi jeg har blitt nok bombardert med det til at jeg reagerer med en viss avsmak.
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 14:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Fordi z'er blir alt for ofte brukt i ord hvor de ikke har noe å gjøre.
Og fordi rosa helikopter er en styggedom av en låt, en landeplage av dimensjoner, og rosa helikoptre må i teorien være skrekkelig fæle å se på. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 15:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
fordi det er ekkelt ekkelt ekkelt. uff og fy!
sannsynligvis fordi det er litt på moten blant unge jenter og gutter som prøver å være tøffe. og det er en slags felles individualisme greie som bare er ekkel.
Jenter med musefletter og dusketrikk (som britney) og bobletyggis som sier "d er så spitzy ass" er en greie jeg får frysninger på ryggen av.
det er amerikansk
det er "tøft"
og det bryter ned hjernen til alle andre
pop generelt er ikke ille på musikk fronten. men sex hysteriet, og de rett og slett dårlige sangene som blir hiter er jeg i mot.
nogenlunde saklig kanskje?
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 15:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Er det noe bedre å prøve å gjøre alt man kan for å unngå det som er litt på moten da? Jeg synes det blir litt slitsomt å gå på shopping sammen med mennesker som aboslutt ikke kan gå med den og den buksa fordi den er såååå fjortiss. Og så himler de med øynene. Jeg liker både rosa og musefletter, og når fido ringer spiller telefonen min rosa helikopter. Hvorfor gjør det meg til et ekkeltekkelt menneske?
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 15:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det er nok sterkt knyttet opp mot min personlige smak.
Når moten går sterkt imot min personlige smak, gjør jeg alt jeg kan for å unngå den. Ganske naturlig, skulle jeg mene.
NÃ¥r moten er mer overenskommelig med smaken min, aksepterer jeg den bedre (selv om jeg generelt er imot mote-konseptet, fordi det knekker mange potensielle individualister).
Å like rosa, ha musefletter, og "rosa helikopter" gjør deg neppe til et ekkelt menneske.
Selv jeg benytter meg av musefletter og rosa en gang i blant.
Men det mengden og kombinasjonen av slike ting som kan tøye grenser.
Og å ha "rosa helikopter" på mobilen gjør deg heller ikke til et ekkelt menneske. Men det gir mobilen din en ekkel ringelyd, synes jeg. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 16:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Damn you, Veronica, and your fast fingers!
Jepp, samme her. Bortsett fra at jeg sjelden blir sett med musefletter... Det skal også nevnes at naboen min, som er fra helvete, må ta mye av skylda for min avsmak for alt som har med den genren å gjøre.
Dessuten har jeg møtt deg, ash, og vet du ikke er noe ekkelt menneske. 
|
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 16:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
Jeg liker z'er. Men i ord som calabaza, cabeza, nazca, zorro... Ord hvor de tilhører! Jeg ble veldig glad når jeg lærte et språk hvor jeg fikk annledning til å skrive 'Z' med gjevne mellomrom. 'Z' er en veldig fin bokstav.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 20:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Jeg har store problemer med sanger i stilen til Rosa Helikopter. Samtidig er nettopp Rosa Helikopter en av sangene som betyr mest for meg.
Jeg har store problemer med folk som bytter ut alle s'ene sine med z, av samme grunn som jeg misliker f.eks Backstreet Boys-sangene og menneskene som spiller dem om og om og om igjen.
Hvorfor? Fordi de gjør det ene og alene fordi alle andre gjør det. Innovatørene (markedsføringsbetegnelse på de første til å ta i bruk ny teknologi, nye produkter eller nye uttrykk) får resten av gruppa til å føle seg 'spitzy' og ha det 'sinnssykt fett, liksom', når de hører på Dr Bombay eller Aqua eller Spice Girls.. Fordi 'alle andre' gjør det. Bortsett fra den gruppa (som sikkert er like stor) som synes det er kult å mislike de førstnevnte. Hvorfor er det så riktig å mislike dem? Jo, fordi 'alle andre' misliker de teite fjortissene.
That's right, jeg plasserer meg selv uten å nøle i den andre gruppa, vi som synes det er viktig å ha vår særegne musikksmak, vårt varierte ordforråd, og mener rettskrivning bestemmes av ordboka (helst forrige utgave) og ikke hun-som-har-klina-med-en-på-videregående-helt-sant-assa! Så lenge vi er enige om å mislike de teite fjortissene, såklart.
Så hvorfor spiller telefonen min rosa helikopter når ash ringer? Fordi det er viktig for meg, for oss, ikke fordi det gir meg noen som helst sosialt fortrinn i de miljøene som er viktige for meg.
Og jeg kommer herved ut av administratorskapet og bretter ut mine to meter og erkjenner at det var jeg som trykket den - for dere - ulykksalige tastekombinasjonen 'spitzy'. Men jeg synes igrunn det kan være litt gøy å bruke sånne uttrykk i en slags kontrarevolusjon av og til, jeg. Så lenge man ikke gjør det på grunn av alle andre.
|
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 21:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Det må bare være sagt først som sist at ingenting, eller i hvert fall svært lite, av det jeg gjør, kommer av hva andre gjør.
Det tror jeg de fleste som kjenner meg kan skrive under i blod på.
Jeg misliker ikke erketypiske "fjortiser" fordi det er "kult."
Jeg misliker dem fordi de er irriterende.
|
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 23:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
*kozemoze-overdoze*
jeg liker ikke når folk gjør alt det de kan for å ikke følge mainstream'en.. de prøver så godt de kan å være originale og helt, totalt ulike alle andre. Hva er så galt med LITT uniformering? Så kan kanskje flere føle seg som en del av et fellesskap..
alle hører ikke på en type musikk, eller går med den typen klær fordi ALLE andre gjør det..
hva så om mange gjør det, hvis en liker musikken, liker klærne, føler seg vel med dette, så bør dem for all del høre på den musikken og gå med de klærne.
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 13:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jepp.
Helt enig.
Og som sagt, tidligere, så får jeg ikke frysninger av popkulturen som fjortisene tilber, fordi det er "mainstream," men fordi jeg synes den er ekkel.
Andre har kanskje andre grunner igjen, hva vet jeg om det.
Men jeg har mine.
|
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 13:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
istemmes.
jeg har rosa klær, og gikk og syntes at rosa og grått og militærgrønt sammen var kjempekult når jeg var i utlandet.
jeg hater ikke rosa.
jeg hater sangen rosa helikopter ikke fordi den har med et rosa helikopter men fordi jeg synes det er dårlig musikk. jeg liker ikke ut a dæ sjæl opplevelse sangen fordi det ikke er bra musikk i det hele tatt. synes jeg.
jeg liker ikke 14 åringer som banner masse, snakker stygt om andre, roper høyt og ler falskt på bussen. fordi det er plagsomt. og uoppdragent, og respektløst. synes jeg.
også blir jeg sint på mennesker som må ha spesielle merker fordi alle andre har det, eller egentlig på det samfunnet som har skapt slike fenomener.
men jeg misliker det ikke fordi det er kult å hate akkurat det.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 15:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fido
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 392 Bosted: Oslo
|
Mennesket er et såpass sosialt dyr at det søker å finne felles egenskaper og likheter. I "fjortiss-perioden" er det kanskje spesielt viktig, og derfor er de kanskje lettest å identifisere som gruppe, fordi alt handler om å mene det samme som resten.
Selvom dere sier dere enige med hverandre, og igrunn mener det samme skiller deres/vår gruppe seg fra fjortissene fordi intensjonen med meningene er annerledes.
Derfor er det annerledes at forumet kaller brukerne for spitzy (!) kontra at gruppa uniformerer seg med det, fordi det ganske enkelt er en litt syk og merkelig form for ironi, ikke en hylling, hyping og forguding av et kult ord, og en tøff kultur.
|
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 16:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
fido skrev: |
Derfor er det annerledes at forumet kaller brukerne for spitzy (!) kontra at gruppa uniformerer seg med det, fordi det ganske enkelt er en litt syk og merkelig form for ironi, ikke en hylling, hyping og forguding av et kult ord, og en tøff kultur. |
Årsaken til at forumet tar i bruk forfryktelige ord som "spitzy" og "utadæsjælopplevelse" bryr meg egentlig midt i ryggen.
Jeg vil bare ha dem bort. 
|
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 19:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Re: Fjortizzangst
ash skrev: | Hvorfor er det så mange som får panikk av z'er, ord som spitzy og sanger som rosa helikopter? |
Norsk og z har et merkelig forhold, akkurat som med x. Det er på en måte opp og vedtatt at disse bokstavene ikke skal brukes, spør meg ikke hvorfor.
Men nå er stemt s en svært sjelden lyd å høre i norsk, så jeg ser ikke helt grunnen til å bruke z når s allerede gjør nytten.
Spitzy er et ord jeg aldri har vært borti andre steder enn her på forumet, så kanskje jeg har helt mista kontakten med hva fjortisser for tiden har av besynderlige ord og uttrykk?
"Rosa helikopter"... Den er rett og slett en dårlig melodi med fryktelig umodne stemmer. Det er selvfølgelig min høyst personlige mening, og folk må gjerne være uenige med meg.
Men når alt kommer til alt er det etterhvert blitt så mange år mellom fjortissene og meg, at jeg knapt aner hva de driver med for tiden.
|
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 20:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Re: Fjortizzangst
Glahn skrev: |
"Rosa helikopter"... Den er rett og slett en dårlig melodi med fryktelig umodne stemmer. Det er selvfølgelig min høyst personlige mening, og folk må gjerne være uenige med meg. |
Men man må også gjerne være enige, eller hva?
Glahn skrev: |
Men når alt kommer til alt er det etterhvert blitt så mange år mellom fjortissene og meg, at jeg knapt aner hva de driver med for tiden. |
Stort sett det samme går for meg også.
Bortsett fra når det trykkes nedover halsen min under tvang, f.eks. i form av gitte ord og uttrykk. 
|
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 20:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Panter
l33t

Ble Medlem: 06 Apr 2003 Innlegg: 1382 Bosted: Thrinelda
|
Cafein skrev: | Jepp, samme her. Bortsett fra at jeg sjelden blir sett med musefletter... |
*PRÆHÆHÆ!* Hvorfor ikke? Tror du ville kledd dem.....
*Ruller ned på gulvet i skoggrelatter*
|
_________________ *mrowr* 
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 21:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Fri og bevare meg!
Jeg for min del har egentlig et nokså nøkternt forhold til dårlig musikk i og for seg. Kort sagt er veldig mye av den mest populære musikken i dag som er dårlig musikk etter mine begreper. Men det er helt greit. Det får den få lov til å være. Det hender at jeg syter litt, men det er egentlig mest koketteri (litt av en innrømmelse, hva? ).
Dog er det enkelte fenomener som jeg får et litt mindre nøytralt forhold til. Jeg har lært meg å hate ganske mye fjortismusikk nå for tida på grunn av naboen min. Hun har sine plater med musikk som jeg i utgangspunktet synes er dårlig, og hun har sin radio som står på mPetre hele tida. Ingen av delene står på lavt volum; jeg får hver eneste tone gjennom veggen. Sanger hun liker ekstra godt, spiller hun gjerne mange ganger på rad. Ofte synger hun med.
Jeg får genuine kvalmefornemmelser når jeg hører den musikken. Omtrent som når man tar en stor skje tran som har fått romtemeratur.
|
Skrevet: Tor 24 Apr 2003, 22:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
Sitat: | Derfor er det annerledes at forumet kaller brukerne for spitzy (!) kontra at gruppa uniformerer seg med det, fordi det ganske enkelt er en litt syk og merkelig form for ironi, ikke en hylling, hyping og forguding av et kult ord, og en tøff kultur. |
ålreit. det må jeg vel egentlig si meg enig i. sukk. men jeg syns det er et fælt ord likevel. og utadæsjæl får jeg vondt inni meg når jeg hører. den er på en måte fra før "hipp fordi den er bare teit" så da er vel den egentlig oppbrukt?
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Fre 25 Apr 2003, 16:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: