|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Midt-Østen
For en gangs skyld skrev jeg en 90% seriøs blogg, så jeg tenkte jeg skulle dele litt med meg:
Det blir aldri fred i Midt-Østen. Så enkelt er det. Palestinerne kommer til å fortsette å sende selvmordsbombere inn i Israel så lenge Israel "forsvarer seg" med raketter mot folkemengder, og Israel kommer til å fortsette å sende kamphelikoptere for å skyte raketter mot sivile palestinere så lenge palestinerne "forsvarer seg" ved å sende selvmordsbombere inn i Israel. Verdenssamfunnet har forsøkt med FN-styrker, boykott, diplomati med mer, men ingenting har hjulpet.
Det som irriterer meg mest er at landene i Midt-Østen kunne tjent utrolige mengder med penger på turisme hvis de bare kunne lagt ned våpnene og levd sammen i fred og harmoni. Dermed ville levestandarden økt noe så vanvittig bare på få år, men nei da...
Jeg kunne godt tenke meg å reise til Midt-Østen på ferie. Beirut var såvidt jeg vet en stor turistby, som nøt godt av oss fra Vest-Europa på -70tallet og frem til borgerkrigen i Libanon startet. Jerusalem er en by med stor betydning for utviklingen av dagens samfunn. Husk at jøder, kristne og muslimer ser på byen som en hellig by - det er bare så forbannet idiotisk at alle de tre religionene krever å få ha byen for seg selv. Nasareth er i følge Bibelen Jesus fødested - det hadde vært gøy å se byen som har inspirert et bandnavn... Og hvem andre enn meg synes det høres gøy ut å stå på vannski på Genesareth-sjøen? Det er jo der Jesus gikk på vannet, og ved å stå på vannski kan du late som at du er like flink.
For ikke å snakke om andre historiske steder. Borgen til Assasinerne - dere vet, den "hemmelige" muslimske sekten, som på en måte "fant opp" leiemord i vår del av verden. De røykte seg skakk på hasj, og så dro de ut og drepte korsfarerne de hadde fått i oppdrag å drepe. Borgen deres var vistnok uintagelig.
Krak de Chevalier (nå er jeg en idiot på fransk, så det kan være skrevet feil, og Krak er dessuten ikke fransk, men det betyr borg...) er borgen hvor korsfarerne holdt ut lengst. Borgen står der fremdeles, og jeg kunne godt tenkt meg å inspisere den. Tenk hvor gøy å se en borg hvor folk faktisk holdt ut, jeg tror det var 12 års beleiring før de forhandlet seg fritt leide til havna og stakk tilbake til Frankrike med båt. Mange andre historiske steder lokker også, og jeg har lyst til å se dem alle, MEN...
Så lenge Hamas ikke annerkjenner staten Israel, så lenge Israel ikke annerkjenner Hamas og Palestina - så lenge kamphelikoptre og selvmordsbombere, landminer, "ulovlige" murer, undertrykkelse og terror er det som styrer dagsorden tror jeg at jeg holder meg her...
Bloggen finner du her!
|
Skrevet: Fre 21 Apr 2006, 12:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Du har helt rett. Jeg vil også på ferie dit, noe jeg har hatt lyst til siden første gang jeg leste Arn-trilogien av Guilleau.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Lør 22 Apr 2006, 00:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Enig med dere, sikkert veldig flotte steder der. jeg ble invitert til en internasjonal forskerleir for ungdom i Israel nå i sommer, for eksempel, som jeg hadde veldig lyst til å dra til. Det kræsja dessverre med andre planer, men likevel..
*pssst* ikke for å ødelegge noe, men assasinerne var snikmordere - ikke leiemordere (som i engelsk: snikmorder "Assassin", leiemorder "Mercenary")
|
Skrevet: Søn 21 Mai 2006, 20:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Øhm... en Mercenary er en leiesoldat, ikke en leiemorder. En Assassin er, slik ordet har blitt brukt siden middelalderen, en yrkes- eller stillingsbeskrivelse - altså en leiemorder (evt en som myrder på politisk eller religiøs grunnlag. Likefullt er det snakk om en som dreper 'på oppdrag'). I dag er det dog mere vanlig å kalle det en 'contract killer'. Han kan og godt være en snikmorder, for den del; det beskriver kun metode.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Man 22 Mai 2006, 13:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
takk for rettelsen arntis
det stemmer forresten ikke helt. Assassin er snikmorder (evt. attentatsmann), og blir først "leiemorder" hvis du legger på en "hired" foran. Og assassin har blitt brukt som attentatsmann, som gjerne er hyret, men ikke trenger å være det. Assasinerne snikmyrdet også av egne grunner.
back to topic?
|
Skrevet: Man 22 Mai 2006, 14:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Bare hyggelig å kunne hjelpe
Vil også bare nevne at vi har vårtilbud for tiden, tre for prisen av to.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Man 22 Mai 2006, 14:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |