|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Går det rett til helvete med genene våre? evolusjonsmessig altså
Sitat fra sangen "This is the Meaning of Life", Monty Python: Is mankind evolving, or is it too late?
Det fikk meg til å tenke på; kan ikke det på langt sikt bli et stort problem? Jeg mener, når man formerer seg skjer det hele tiden mutasjoner. De fleste mutsjoner er negative, men noen få er positive. De svakeste dyrene med dårlige gener dør, og kun de sterke individene fører sine gener videre. På den måten får man luket ut negative mutasjoner, og kun de positive lever videre. Det er jo egentelig de færreste dyrene som får videreført sine gener.
Men mennesker har ikke denne utviklingen lenger, i hvertfall ikke i vår del av verden. Uansett utseende, intelligens, styrke, alle kan få barn.
Betyr det at genene våre blir svakere og svakere? Det blir jo etterhvert endel negative mutasjoner i arvestoffet vi ikke blir kvitt... Kanskje genmodifikasjon kan bli løsningen, hvis det faktisk er et problem?
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Man 15 Mai 2006, 15:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tyskbart
Varm i trøya

Ble Medlem: 12 Jul 2004 Innlegg: 50 Bosted: Tromsø
|
Hvordan avgjør man hva som er negative og positive mutasjoner? Det kommer jo an på situasjonen. Sicklecelleanemi skyldes en mutasjon og gjør at man får en slags blodmangel. I utgangspunktet kunne man kanskje si at den er negativ mutasjon, men den beskytter mot malaria. I områder med malaria er andelen personer med sicklecelleanemi mye høyere enn i områdene rundt. For alt man vet kan det dukke opp en sykdom som uttrydder alle mennesker som ikke har rødskjær i håret. (Noe jeg har...)
Evolusjonen går ikke mot noe mål. Den er ikke forutbestemt til å gå mot bedre utseende, høyere intelligens, mer styrke, etc. Den beskriver bare at det skjer en naturlig seleksjon som fører til at de organismene som er best tilpasset miljøet de lever i i gjennomsnitt etterlater seg mest avkom. Miljøet i den vestlige verden er muligens slik at noen mennesker som ikke ville kunne formere seg før i tiden kan det nå. Likevel er det mange som ikke kan få barn. De samme mutasjonene vil likevel dukke opp igjen fordi statistisk er det en sjanse for at en slik mutasjon skal skje igjen.
Den eneste måten som man kanskje kunne stoppe evolusjonen på var at alle egg hadde samme sjanse for å bli befruktet, alle sædceller hadde samme sjanse til å befrukte et egg, alle befruktninger førte frem til fruktbare individer, og at alle fikk samme antall barn. Jeg tror noe sånt som 33% av alle befruktninger spontanaborterer fordi det er feil på det genetiske materialet.
|
Skrevet: Man 15 Mai 2006, 16:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Etter hvert som tiden går vil faktisk blondinene dø ut. Dette er rett og slett fordi at de guttene som liker best blondiner går etter de lyseste, som da ofte har "jukset" en hel del for å bli så lyse.
|
Skrevet: Man 15 Mai 2006, 17:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Er det derfor? Jeg har ofte trodd at det er fordi genene som gir mørkt hår er dominante ovenfor de som gir lyst, evt. at det er så få prosent med lyst hår at de bare forsvinenr som følge av globalisering.. Men du har nok rett ^^
Iflg. naturfagboka er de fleste mutasjoner negative...? Du har nok rett, det skjer stadig utvalg - sædceller svømmer om kapp, og aborter eleminerer noen. Men det er fremdeles veldig sjelden folk dør innen de er gamle nok til å få barn, og når de dør er det gjerne pga. ulykke, selvmord o.l som ikke har med gener å gjøre. Men når sykdommer utrydder mange mennesker, da er evolusjon tydelig ja.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Man 15 Mai 2006, 17:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Det har mye med dominane gener å gjøre også. Det hele er utrolig fasinerende egentlig. Jeg er lett blanding av dominante gener og "genrask". Jeg har mørkt hår og blå øyne bla. a... Mine fire søsken er blonde med brune øyne... Sa noen postmannen?
|
Skrevet: Ons 17 Mai 2006, 19:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
Ny forskning har kommet fram til at øyen- og hårfarge skyldes mer enn ett gen, derfor er det umulig å forutse hva disse blir på barn bare ved å se på foreldrene.
Så Pyro kan velge mellom Postmannen eller Genetisk rot.
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tor 18 Mai 2006, 12:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
| Pyro skrev: | | Etter hvert som tiden går vil faktisk blondinene dø ut. Dette er rett og slett fordi at de guttene som liker best blondiner går etter de lyseste, som da ofte har "jukset" en hel del for å bli så lyse. |
Det der er en populær myte, men alt annet enn sant.
Med over 6 milliarder mennesker spredt ut over hele planeten, som stadig vekk reiser og kommer i kontakt med hverandre, tror jeg menneskearten har alle muligheter til å utvikle seg videre i en god retning rent genetisk sett.
Dessuten kan de rareste egenskaper vise seg å være nyttige for artens overlevelse i det lange løp. For eksempel kan evnen til å kaste ting med stor presisjon og kraft (de områdene i hjernen som må planlegge og sette sammen sekvensen av bevegelser som skal til) ha vært nyttig for å utvikle språk hos menneskearten. Og språk er en av de viktigste grunnene til at vi overlever så godt - forsøk å koordinere en folkegruppe på 500.000 mennesker i en storby uten.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 22 Mai 2006, 19:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |