DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Hvorfor skal man anstrenge seg med å være hyggelig?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [36 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
1) Hvis det gjelder folk man misliker, ser jeg ingen grunn til å anstrenge seg med å være hyggelig (men man trenger ikke nødvendigvis gå inn for å være ekkel, heller).

2) Gjelder det fremmede folk, og man synes det er anstrengende å være hyggelig fordi man er sjenert, får man bare finne seg i å anstrenge seg litt hvis man ønsker å bli kjent med folka.

3) Hvis man sliter med å være hyggelig mot folk man allerede kjenner og er venner med, er man ikke riktig navla.

InnleggSkrevet: Søn 09 Jan 2005, 14:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Dj_Ista skrev:
Man skal ikke anstrenge seg for å være hyggelig. Man skal bare være hyggelig.

Hvis du bare tenker hyggelig så ordner det seg fort, hvis du har det dritt er det bedre å si at du er i litt dårlig humør. Falskhet synes med en gang.

Gjør det?? Jeg er ganske falsk, for jeg sier alltid at jeg har det tipp topp selv om alt går dritt, og det virker som om folk tror meg. til og med de som kjenner meg godt, men jeg er lei av å være falsk, skulle ønske jeg kunne være ærlig alltid!!

InnleggSkrevet: Man 10 Jan 2005, 12:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Ikke gjør det, da skal alle spørre og grave og ha det gøy med å leke psykologer.

Til de nærmeste er ok, men.... Masse folk som heller liker å sladre enn å lytte.

InnleggSkrevet: Man 10 Jan 2005, 12:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
du har rett,men jeg sier det ikke til de nærmeste heller...

InnleggSkrevet: Man 10 Jan 2005, 17:12
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Man skal alltid forsøke å være hyggelig. Om man klarer å gjøre dagen litt lysere, om så bare for en enkelt person, er det verdt det selv om man i noen tilfeller må anstrenge seg.

Man skal ikke spre eder og galle bare for å være "ærlig". Mange av de hvite løgnene tregs, rett og slett for å holde mennesker samlet.

Så vær hyggelig og spre glede. Rett og slett fordi.

InnleggSkrevet: Tor 11 Mai 2006, 22:44
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
Så dere mener seriøst at dere finner det anstrengende å være hyggelig?

Jeg synes man skal være hyggelig og høflig mot alle. Det er de som absolutt skal vise det når de misliker noen, som kommer i mest trøbbel. Og ofte misliker man folk pga. misforståelser. Å skulle vise det når man misliker folk høres for meg særdeles uklokt ut, det er neppe mange moralfilosofer som ville roset et slikt synspunkt. Jeg tror "ærlighet" (til enhver pris) bør erstattes med oppriktighet. Man er ikke nødt til å vise til folk at man misliker dem!

Enig med Pyro btw. (Som vanlig)

Jeg prøver å respektere alle mennesker, og alle synspunkter. Men de som setter brutal ærlighet høyere på listen enn respekt for andre/vennlighet ovenfor mer enn bestevenner, dem har jeg vanskelig for å forstå. Og dype kunnskaper om mennesker kan de neppe ha...

Hvis man vet hvor lett misforståelser oppstår, (svært, svært lett) så skjønner man jo straks hvorfor det er mye bedre å være hyggelig. Jeg fatter ikke hvorfor mange unge regner å være høflig mot folk man ikke liker for falskhet... Det fører ikke til noe lykke for noen å være uhøflig eller frekk, men det sprer lykke å være koselig og snill!

InnleggSkrevet: Tor 11 Mai 2006, 23:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg finner det ikke overhodet anstrengende å være hyggelig med folk jeg ikke kjenner, eller folk jeg kjenner og liker. Folk jeg har god grunn til å mislike derimot, gidder jeg ikke være hyggelig med. Hvertfall ikke de som er innpåslitne, slik at om du er litt hyggelig blir du stuck med dem resten av kvelden(om dette utspiller seg f.eks på en pub). Da er det bedre å sende subtile signaler via oppførsel om at man ikke er særlig interessert i kontakt. Ikke dermed sagt at man skal være drittsekk.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 12 Mai 2006, 08:43
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Noen ganger er det faktisk anstrengende å være hyggelig. Kanskje er man sliten, trøtt, stressa, har hatt en dårlig dag, ei dårlig uke, går omkring og tenker på masse rart... Eller man kanskje bare rett og slett er veldig sulten - jeg blir fryktelig irritabel når blodsukkeret mitt stuper. Da er det faktisk rent ut anstrengende å skulle være hyggelig mot selv velmenende og hyggelige folk som kanskje er litt irriterende akkurat der og da.

InnleggSkrevet: Fre 12 Mai 2006, 15:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Jeg har fått mye stress for akkurat det her. Jeg bruker å være hyggelig mot alle jeg kjenner og vet hvor jeg har dem vice verca. Men når det faller seg naturlig å anstrenge seg for å være hyggelig er det noe galt.

Å være hyggelig bør ikke være et modus man skrur på for å spre litt glede bare fordi som Pyro sier, det bør/skal være noe man er selvom man bare er. Dritvanskelig selvfølgelig men absolutt nødvendig. Hyggelig eller ei, det er som toth42 sier, det gjelder å forstå hverandre.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 02:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
toth42 skrev:
Da er det bedre å sende subtile signaler via oppførsel om at man ikke er særlig interessert i kontakt. Ikke dermed sagt at man skal være drittsekk.

Det er akkurat det. Det er fult mulig å avvise noen uten å være "slem". Man trenger ikke å si at man ikke vil ha noe med personen å gjøre fordi vedkomende er helt idiot, bare for å være helt ærlig.

Og å være hyggelig er normalt sett ikke anstrengende, men de fleste havner i situasjoner der det er vanskeligere enn andre ganger. Det være seg vanskelige personer eller en dårlig dag.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 12:15
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Jeg vil heller at noen skal si til meg, "Nei, sorry, orker deg ikke i dag, jeg syns du er en idiot" eller noe i den duren enn å gi meg subtile hint som jeg uansett ikke klarer å plukke opp. Det blir så mye lettere da når man har tingene klart for seg.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 12:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
sharee skrev:
Jeg vil heller at noen skal si til meg, "Nei, sorry, orker deg ikke i dag, jeg syns du er en idiot" eller noe i den duren enn å gi meg subtile hint som jeg uansett ikke klarer å plukke opp. Det blir så mye lettere da når man har tingene klart for seg.

Deg om det, jeg ville heller ha sagt "Nei, sorry, orker ikke deg i dag, jeg har en jævlig dag" eller noe lignende. Det burde være hint som alle klarer å fatte.

InnleggSkrevet: Lør 13 Mai 2006, 15:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Asfrith skrev:
sharee skrev:

Deg om det, jeg ville heller ha sagt "Nei, sorry, orker ikke deg i dag, jeg har en jævlig dag" eller noe lignende. Det burde være hint som alle klarer å fatte.

Poenget var at jeg vil heller at folk, som uansett ikke liker meg, skal si ifra til meg om at de ikke liker meg i stedet for å bruke masse unnskyldninger for å slippe å ha noe med meg å gjøre. Når man får det rett ut blir man bare såret en gang, mens subtile hint fører til å bli såret mye og lenge uten at man vet hvorfor, noe jeg syns er mye værre.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Søn 14 Mai 2006, 17:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Greit, da misforsto jeg hva du mente. Og ja, da tror jeg du har rett.

InnleggSkrevet: Søn 14 Mai 2006, 18:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
sharee skrev:
Asfrith skrev:
sharee skrev:

Poenget var at jeg vil heller at folk, som uansett ikke liker meg, skal si ifra til meg om at de ikke liker meg i stedet for å bruke masse unnskyldninger for å slippe å ha noe med meg å gjøre. Når man får det rett ut blir man bare såret en gang, mens subtile hint fører til å bli såret mye og lenge uten at man vet hvorfor, noe jeg syns er mye værre.

Vel, det spørs vel på hintene da? De aller fleste forstår jo forsiktige hint om at folk ikke er interessert i dem, og særlig om man er i det offentlige rom må vel det være bedre enn en skyllebøtte?

Men når jeg sier subtile hint, mener jeg f.eks at jeg ikke henvender meg til deg, og at jeg bare svarer kort når du henvender deg til meg. Det pleier å bli fersket av de fleste, og ingen trenger bli offentlig ydmyket.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 07:44
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Når man oppdager at man ikke er særlig godt likt og man blir helt knust burde man kanskje ta til ettertanke om man trenger litt mer selvdisiplin. (med mindre det er fra noen du virkelig virkelig vil skal like deg)

Man får et hardt liv dersom man knuses av sosiale avvisninger. Tror nå jeg.

InnleggSkrevet: Man 15 Mai 2006, 11:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [36 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet