|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Handlinger kontra verdier
Er ens handlinger alltid i overensstemmelse med ens verdier, eller kan man gjøre ting man mener er feil?
Snakker om litt alvorlige ting som f.eks å naske, sondere terrenget med en potensielt ny kjæreste før man slår opp med den gamle, være utro, bruke vold, og andre sånne ting som noen av oss har sterke moralske prinsipper mot.
Jeg tenker at kanskje kan det være slik at handlinger som ikke stemmer overens med verdier ofte er et uttrykk for at man har litt andre verdier enn de man tror man har, eller kanskje de man føler man burde ha?
For hvem som helst kan jo ikke ta livet av noen i fylla? Hvis man virkelig tror på noe, så burde man jo overholde det? Eller vil pasifisten være troende til å bruke vold bare grunnen er emosjonelt triggende nok (f.eks slå til en fyr som har rappet kjæresten hans), og er det i så fall et tegn på at vi alle kan bli revet med iblant, eller er det et tegn på at han dypest sett ikke egentlig er 100% pasifist likevel?
|
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Blir litt definisjonsspørsmål.. Hva er en pasifist? En som aldri bruker vold, eller en som mener at vold aldri bør brukes, men selv har gjort noen blundere og angrer?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 10:19 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Haaa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004 Innlegg: 286 Bosted: Akershus
|
Re: Handlinger kontra verdier
calyptomena skrev: | For hvem som helst kan jo ikke ta livet av noen i fylla? |
Etter hva jeg tror, så kan de fleste mennesker drepe selv de som kaller seg pasifister bare de har rett grunn. Man trenger ikke nødvendigvis å være full. F.eks for å beskytte seg selv, eller først og fremst andre, som sine egne barn, den du er gift med eller lignende. Jeg tror i det minste at nesten hvem som helst ville fyrt av et skudd og drept en person hvis vedkommende truet barnet dems på livet.
|
_________________ Mesteren i bål- og krysstissing
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 11:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Veldig interessant! Er glad for at det er noen som grubler over de samme tingene som meg.
Jeg lurer ofte på det samme. Jeg vet at en ting er riktig og den andre er galt, hvorfor i all verden velger jeg da det gale? (F.eks mellom å spille og gjøre lekser) Heh, det var kanskje ikke like alvorlig som det du mente... Jeg mener selv at jeg aldri gjør noe som er alvorlig galt. Kan det bety at jeg ikke er obs på det selv om jeg gjør det?
Hvis jeg skulle gjort noe galt, f.eks å stjele, så vet jeg hvordan det skulle gjøres. Jeg ville overtalt meg selv om at f.eks jeg har mer bruk for den tingen enn butikken. Det overordnede superprinsippet "For the greater good" sier da at det er riktig av meg å stjele den, fordi jeg vil ha mer glede av den enn den jeg stjeler ifra. Og så stopper jeg tankeprosessen der.
Hvis jeg tenker i to sekunder lenger, skjønner jeg jo at det er en brist her. Det er nemlig ikke for "the greater good" å ha som prinsipp at å stjele er OK. Men jeg tror altså at folk ofte vil overtale seg selv til å tro at det de gjør er rett eller rettferdig, selv om de innerst inne vet at det er galt.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Lør 29 Apr 2006, 20:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lord
Varm i trøya

Ble Medlem: 28 Apr 2006 Innlegg: 32 Bosted: PÃ¥ Toppen
|
Det er kun godt å stjele hvis liv eller sikkerhet ligger i vektskålen.
Vold er et mer komplisert problem.
Vi bruker meg selv som exempel: Jeg er ideologisk passifist men samtidig er jeg 186cm høy, har langt hår, skjegg og er nitten år gammel. Dette betyr at jeg jeg tiltrekker meg ganske mye bråk, det er greit nok da jeg kan gå min vei og la personen(e) som ville ha bråk kalle meg hva de vil.
Problemer oppstår når mine venner havner i trøbbel. Jeg er et av de menneskene de automatisk snur seg til for hjelp i en potensielt voldelig sitvasjon, og da har jeg en ærefølelse som kicker inn og sier at jeg må stå opp for mine venner.
Det er med andre ord veldig vanskelig for meg å være en passifist når vi ikke lever i et sammfund av passifisme....
Dette var mye personlig svada men kansje der får noe ut av det.
|
_________________ I am surprised.
Skrevet: Søn 30 Apr 2006, 15:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det avhenger nok av personen. Jeg har noen få prinsipper jeg aldri ville funnet på å bryte (så lenge jeg er bevisst). Men samtidig har jeg en god del verdier jeg har eller kunnet ha brutt, i en ekstrem situasjon. For meg må det være litt mer ekstremt enn "jeg har lyst på sjokolade" eller "forholdet er uansett på vei i dass".
Og hvis man gir uttrykk for å følge andre verdier enn de man lever etter, så er man hyklersk.
|
Skrevet: Søn 30 Apr 2006, 23:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Du vet ikke hva du er i stand til å gjøre før du faktisk gjør det. Og hvem er ærlige nok med seg selv til å vite nøyaktig hvilke verdier de har? Og er det så åpenbart at alt man gjør er viljestyrte handlinger? Er tross alt ganske mye til dels urovekkende forskning som indikerer at mye av det vi kaller bevisste handlinger, egentlig er handlinger bevisstheten vår bare forklarer i etterkant, men ikke kontrollerer.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 01 Mai 2006, 16:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |