|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006 Innlegg: 3325 Bosted: Mellom regnbygene
|
arntis skrev: | Desverre har jeg hatt de samme opplevelsene. Noen jenter forsĂžker Ă„ kontrollere enhver diskusjon/krangel, ved Ă„ vĂŠre den som legger premissene for hva som er saklig og hva som ikke er det.
SkyldfÞlelse, null-sex-pÄ-deg, tÄrer og snÞrr, emosjonell trakassering, tilogmed vold er ikke ukjente virkemidler for Ä oppnÄ dette. Gutter, som ofte har vokst opp med mÞdre og et skolesystem som innprenter full respekt for kvinnen, har gjerne lite Ä forsvare seg med. |
Jeg har opplevd selv bÄde pÄlagt skyldfÞlelse, null-sex-pÄ-deg, tÞrer og snÞrr og emosjonell trakassering fra eksen min. Heldigvis ikke vold, og vold ville jeg heller aldri funnet pÄ Ä bruke selv.
SnÞrr og tÄrer var en ganske ofte brukt taktikk, eksen min hadde lett for Ä ta til tÄrene. De kom like gjerne under krangler som mens vi sÄ kjÊrlighetsfilmer, og til slutt mistet de noe av sin virkning. Jeg var rett og slett lei tÄrene til slutt, og ble bare mer irritert av dem.
I rettferdighetens tegn mÄ jeg si at jeg ogsÄ har bevisst gÄtt inn for Ä ilegge skyldfÞlelse selv. Det fÞrte til enda mer snÞrr og tÄrer. Jeg har ogsÄ prÞvd Ä bruke null-sex-for-deg-kortet selv. DET fÞrte til en ENORM krangel. Jeg hÄper jeg aldri har bedrevet emosjonell trakassering selv. Som nevnt, det er noe jeg har blitt utsatt for MANGE ganger, bÄde innenfor og utenfor forhold, og noe jeg ikke unner noen Ä bli utsatt for. Ikke engang eksen min.
Og forresten, eksen min, som er journalist, kverulerte aldri selv. Hun "provoserte frem en respons ved Ă„ overdrive mine poeng". JEG derimot, kverulerte visstnok ofte... Go figure...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Tor 27 Apr 2006, 23:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Asfrith skrev: | Og forresten, eksen min, som er journalist, kverulerte aldri selv. Hun "provoserte frem en respons ved Ă„ overdrive mine poeng". JEG derimot, kverulerte visstnok ofte... Go figure... |
HAHAHA!!! Er det ikke typisk? Hva om du sa "Nei, jeg kverulerer ikke jeg provoserte frem en respons ved Ă„ overdrive DINE poeng?" Hva skjedde da?
|
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 19:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
Tittan skrev: | Asfrith skrev: | Og forresten, eksen min, som er journalist, kverulerte aldri selv. Hun "provoserte frem en respons ved Ă„ overdrive mine poeng". JEG derimot, kverulerte visstnok ofte... Go figure... |
HAHAHA!!! Er det ikke typisk? Hva om du sa "Nei, jeg kverulerer ikke jeg provoserte frem en respons ved Ă„ overdrive DINE poeng?" Hva skjedde da? |
Er det sÄ vanskelig Ä gjette? Hun ble enda sintere og prÞvde Ä kommandere meg til Ä slutte Ä kverulere, selvfÞlgelig...
|
_________________ We only use 10% of our brains. Imagine what we could accomplish if we just used the other 60%.
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 20:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Hmmm.. Hvordan unngÄ en krangel med ei jente? Fortelle alle andre hva som er galt med oss? Eller?
|
_________________ Ă
ÄÄÄ, jaaa, de Äpner jo dÞÞra!
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 23:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ronja (og resten) - jeg vet ikke om du (dere) vet dette, men Asfrith og jeg er brÞdre. Arnt har "vÊrt en del av familien" i snart 17 Är.
Dermed blir det (ufrivillig) en del internt - sÄnn som -kick the ex-
Exkona til Asfrith var, unnskyld uttrykket, ei skikkelig hurpe, som ditcha han da han ikke passet med jobb- og karriere-planene hun hadde lagt for seg selv. Hun forlot rett og slett ham, alle venner og en god jobb i byen de bodde i for en helt annen jobb i en helt annen del av landet. Da han spurte nÄr han skulle flytte etter, siden han mÄtte gÄ ferdig skolen, fikk han beskjed om Ä glemme det...
Dermed - ja, henne driter vi gjerne ut! (Asfrith, hÄper det er greit at jeg sa dette...)
Hvordan unngÄ en krangel med ei jente... For Ä vite hvordan du skal unngÄ en krangel er det viktig Ä kjenne faresignalene. Enkle faresignal, som gjÞr at du lett kan unngÄ krangelen er for eksempel at du ikke fÄr ta pÄ henne (om det er partneren din) eller at hun trekker seg unna, og lukker seg - armene og fÞttene i kryss - om hun er en venninne.
SeriÞse faresignaler, som du helst ikke vil se, er slike ting som er trukket frem i denne trÄden...
Lag gjerne en trÄd: "Hvordan unngÄ en krangel med en gutt?" og rakk ned pÄ oss - we don't mind...
Det jeg tror er problemet med denne trÄden er at vi gutta har funnet en plass vi kan dumpe litt "dritt" vi har bÄret pÄ lenge, og sÄ har vi ikke sagt tydelig nok i fra om at det er akkurat det vi gjÞr...
Den aller enkleste mÄten Ä unngÄ Ä krangle med jenter er Ä unngÄ jenter., men det vil vi jo ikke... Dermed prÞver vi, som en slags gruppeterapi om du vil, Ä komme frem til noen smarte "regler"... That's boys for you... DÄrlig med fÞlelser og flinke med skjema :p
|
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 23:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Ronja skrev: | Jeg regna faktisk med at den var ment til meg, ettersom vi har vĂŠrt veldig lite enige ved andre anledninger. |
Ancient history... jeg driver ikke Ä trekker med meg slikt, for da mÄtte jeg ha en schvÊr sekk Ä putte alle jeg har smÄkranglet med i... Venner?
|
Skrevet: Fre 28 Apr 2006, 23:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
Tittan skrev: | Exkona til Asfrith var, unnskyld uttrykket, ei skikkelig hurpe, som ditcha han da han ikke passet med jobb- og karriere-planene hun hadde lagt for seg selv. Hun forlot rett og slett ham, alle venner og en god jobb i byen de bodde i for en helt annen jobb i en helt annen del av landet. Da han spurte nÄr han skulle flytte etter, siden han mÄtte gÄ ferdig skolen, fikk han beskjed om Ä glemme det...
Dermed - ja, henne driter vi gjerne ut! (Asfrith, hÄper det er greit at jeg sa dette...)
|
Helt greit - du har jo helt rett i alt du har sagt her. Jeg treffer stadig hennes tidligere venner som lurer pÄ hva har skjedd - de hÞrer heller ingenting fra henne lenger.
Jenter - NÄr det gjelder mine utsagn har de enten blitt rettet mot eksen min, som forsvant ut av livet mitt pÄ denne tida i fjor. Jeg er fremdeles sint pÄ henne, og derfor virker kanskje innleggene litt over kanten. Jeg trekker derimot ingen konklusjoner om at alle kvinner er sÄnn. Eller sÄ har jeg kommet med spÞrsmÄl som jeg hÄper har vÊrt saklige. Hvis jeg har stÞtt noen, ber jeg om unnskyldning.
For Ä gÄ tilbake til topic - Hvordan unngÄ en krangel med en jente: Ikke gjÞr det. Jeg snakker fremdeles av egen erfaring nÄr jeg sier at krangler bare blir verre hvis de utsettes. Bedre med mange "smÄkrangler" som nesten bare er diskusjoner, enn noen fÄ store kjempekrangler. De kan Þdelegge forhold og vennskap i lang tid.
|
Skrevet: Lűr 29 Apr 2006, 00:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Herre gud, har dere vĂŠrt gift hele gjengen eller?
Hehe, fÄr vel bare skyte inn at det er ganske mange gutter som er kranglefanter ogsÄ da.. (snakker av erfaring, selv om jeg ikke har vÊrt gift )
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Lűr 29 Apr 2006, 00:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
Ennasus skrev: | Herre gud, har dere vĂŠrt gift hele gjengen eller?
Hehe, fÄr vel bare skyte inn at det er ganske mange gutter som er kranglefanter ogsÄ da.. (snakker av erfaring, selv om jeg ikke har vÊrt gift ) |
Like I said - erfaring
Jeg har dissa ekskona mi en god del nÄ, og fÞler jeg mÄ rettferdigjÞre det litt. Jeg var tross alt sammen med henne i over sju Är, og jeg var ikke whipped hele tida. I begynnelsen var det ekte fÞlelser inne i bildet...
Tviler ikke pÄ at det fins kranglete mannfolk ogsÄ, pÄ samme mÄte som det finnes kvinner som gjÞr alt for Ä unngÄ krangler. Det vi har bevist i denne trÄden er vel at man ikke kan generalisere verken kvinner eller menn...
|
Skrevet: Lűr 29 Apr 2006, 00:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Tittan skrev: | Ronja skrev: | Jeg regna faktisk med at den var ment til meg, ettersom vi har vĂŠrt veldig lite enige ved andre anledninger. |
Ancient history... jeg driver ikke Ä trekker med meg slikt, for da mÄtte jeg ha en schvÊr sekk Ä putte alle jeg har smÄkranglet med i... Venner? |
Ja, ja
Grunnen til at jeg ikke vil trekke fram mine tidligere forhold, er at det forholdet som varte i tre Är, var med en annen her, som de fleste sikkert vet. Derfor ville jeg ikke at dette skulle sees pÄ som en krangel mellom oss to, for vi er fremdeles gode venner, selv om vi godt kan finne pÄ Ä hakke pÄ hverandre.
Jeg, og mange av vennine mine blir fort sinnte i krangler, eller smÄ diskusjoner med typen, men det gÄr alltid fort over. Jeg trenger bare litt tid til Ä tenke meg om. Jeg er nesten aldri langsinnt og det synes jeg gutter bÞr ha i bakhodet, for om vi hisser oss fort opp(kremt, mensen..), sÄ tar det ikke sÄ lang tid fÞr vi er tilbake pÄ jorden igjen. Men vi kan da finne pÄ Ä hisse oss opp for samme tingen flere ganger 
|
_________________ Ă
Skrevet: Lűr 29 Apr 2006, 21:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
|
Ronja skrev: | for om vi hisser oss fort opp(kremt, mensen..), sÄ tar det ikke sÄ lang tid fÞr vi er tilbake pÄ jorden igjen. Men vi kan da finne pÄ Ä hisse oss opp for samme tingen flere ganger |
PÄ hele denne trÄden synes jeg at dette faktisk har vÊrt den stÞrste generaliseringen hittil. Og det blir i mine Þyne litt rart med tanke pÄ hvor sinna du har virket pÄ guttene for det de har sagt. Da blir det akkurat som dem har sagt, at vi kan si noe, men det kan ikke dem uten at vi skal hisse oss opp. Mulig jeg tolker deg feil her.
Men uansett, hormonforandringene som kan pÄvirke humÞret vÄrt er sÄ mye mer enn bare mensen. Jeg synes at du nÄ nettopp sier det vi har bedt gutta om Ä ikke si, nemlig at vi er kranglete pga mensen. Dessuten er det mange jenter som ikke blir noe sÊrlig pÄvirket humÞrmessig av menstrasjonssyklusen, sÄ jeg synes den er alt for enkel.
Uansett er ikke mensen noen god unnskyldning til Ä vÊre kranglete. NÄr man merker at man er i dÄrlig humÞr, og har litt kortere lunte enn ellers gÄr det an Ä si til partneren sin at man har det litt vanskelig nÄ, og at det er derfor man tÄler litt mindre.
Hva sexnekt pga krangling angÄr er jeg ikke tilhenger av det. NÄr man har en liten periode med uenigheter er bekreftelse pÄ at man fortsatt elsker og er elsket enda viktigere, og den fysiske bekreftelsen er kjempeviktig. Men det er klart, har man blitt sÄret under krangelen skal man ikke ha "pliktsex".
|
Skrevet: Sűn 30 Apr 2006, 10:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Asfrith
Erkegranul

|
Enig med siste taler! Ja til sminkesex!!! 
|
Skrevet: Sűn 30 Apr 2006, 13:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Jeg er ogsÄ svÊrt enig med Pyro igjen.. MÄ innrÞmme at det har vÊrt morsommere Ä observere enn Ä svare i denne trÄden, tenk at det skulle bli en krangel i en trÄd som skal gi lÊrdom om hvordan unngÄ krangler Jeg har trukket mine slutninger om ting man definitivt ikke bÞr si/gjÞre, generelt tror jeg at det er hÞflighet og udmykhet som mangler, samtidig som at folk lar seg provosere av synspunkter som ikke ligner deres egne... Det er ikke uenigheten det er noe galt med, den unngÄr man aldri. Generaliseringen kan ogsÄ bli et problem, men fremdeles ikke lurt Ä hisse seg opp over den, mener jeg.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Sűn 30 Apr 2006, 13:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Hmm... noen jenter blir sikkert veldig kortluntede nÄr de har mensen, men jeg er enig med Pyro i at dette ikke er noe man kan unnskylde seg med.
At vi gutta bÞr passe oss litt ekstra rundt den tiden kan vÊre sÄ, men om man ikke er samboer eller slikt vet man jo ikke hvor pÄ syklusen jenta er - det dummeste man kan gjÞre er jo Ä spÞrre "Unnskyld? Har du mensen, eller kan vi ta en diskusjon nÄ?" Hehe...
Det at alle jenter blir sure under mensen er like generaliserende som Ă„ si at alle gutter drikker Ăžl og ser fotballkamp. 
|
Skrevet: Sűn 30 Apr 2006, 14:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Pyro skrev: | Ronja skrev: | for om vi hisser oss fort opp(kremt, mensen..), sÄ tar det ikke sÄ lang tid fÞr vi er tilbake pÄ jorden igjen. Men vi kan da finne pÄ Ä hisse oss opp for samme tingen flere ganger |
PÄ hele denne trÄden synes jeg at dette faktisk har vÊrt den stÞrste generaliseringen hittil. Og det blir i mine Þyne litt rart med tanke pÄ hvor sinna du har virket pÄ guttene for det de har sagt. . |
Vis du leser litt grundigere, ser du at jeg skriver: meg og venninene mine, jeg generaliserer overhodet ikke det i det hele tatt.
Ă
det med guttene var jo helst at jeg var irritert fordi jeg ble tatt mindre seriÞst fordi jeg var yngre og fordi jeg ikke ville si hva jeg hadde av erfaringer, men det er jo ordna opp i og da synes jeg det er unÞdvendig Ä dra det opp, for den diskusjonen var full av misforstÄelser.
|
_________________ Ă
Skrevet: Sűn 30 Apr 2006, 15:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

|
[quote="Ronja"] Pyro skrev: | Ă
det med guttene var jo helst at jeg var irritert fordi jeg ble tatt mindre seriÞst fordi jeg var yngre og fordi jeg ikke ville si hva jeg hadde av erfaringer, men det er jo ordna opp i og da synes jeg det er unÞdvendig Ä dra det opp, for den diskusjonen var full av misforstÄelser. |
For det fÞrste er det i det hele tatt vanskelig Ä delta pÄ denne typen trÄder om man ikke vil vise til erfaringen man har fra gutter. Har full forstÄelse for argumentet ditt her, men du mÄ skjÞnne at man setter spÞrsmÄltegn ved at du ikke "fullfÞrer" det du har starter pÄ. Da blir det ufullstendig for folk som ikke er tankelesere, og jeg er i allefall en av dem. Alt man sier i denne typen trÄder er uansett stÞrre ellere midre indikasjoner pÄ hvilke erfaringer personen har pÄ dette feltet.
Jeg var heller ikke ute etter Ä trekke frem karngelen igjen, jeg viste bare til at du har blitt ganske hissig pÄ guttene for det de har skrevet, og sÄ generaliserte du selv. Noe jeg mente var Ä bekrefte at jenter kan generalisere, men guttene kan ikke gjÞre det. NÄr du skrev deg selv og dine venniner, noe som er jenter i flertall, var det fort gjort Ä tolke det til jenter generelt. Det var da, ifÞlge deg, en feiltolkning, og jeg beklager det.
Hadde du lest mitt innlegg litt nÞyere sÄ hadde du sett at det jeg skrev var skrevet med forbehold om at jeg tolket deg riktig.
|
Skrevet: Sűn 30 Apr 2006, 16:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Pyro skrev: | For det fÞrste er det i det hele tatt vanskelig Ä delta pÄ denne typen trÄder om man ikke vil vise til erfaringen man har fra gutter. Har full forstÄelse for argumentet ditt her, men du mÄ skjÞnne at man setter spÞrsmÄltegn ved at du ikke "fullfÞrer" det du har starter pÄ. . |
Jada, jeg er fullt klar over det, Ă„ det er ordna opp i. Kan vi slutte Ă„ diskutere den saken vi to? Ettersom jeg og de andre jeg "krangla" med har ordna opp oss imellom, ser jeg ikke noen grunn til Ă„ forsette med deg.
Pyro skrev: | Jeg var heller ikke ute etter Ä trekke frem karngelen igjen, jeg viste bare til at du har blitt ganske hissig pÄ guttene for det de har skrevet, og sÄ generaliserte du selv. Noe jeg mente var Ä bekrefte at jenter kan generalisere, men guttene kan ikke gjÞre det. NÄr du skrev deg selv og dine venniner, noe som er jenter i flertall, var det fort gjort Ä tolke det til jenter generelt. Det var da, ifÞlge deg, en feiltolkning, og jeg beklager det. . |
Men da er akkurat den tingen ute av verden, ikke noe vits forsette nÄr alt er bygd pÄ misforstÄelser.
|
_________________ Ă
Skrevet: Man 01 Mai 2006, 15:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Merkelig fenomen... PÄ den ene siden blir vi gutter nÊrmest skutt om vi spÞr om grunnen til at jenta er sÄ sur og tverr er mensen. PÄ den andre siden kan noen jenter finne pÄ Ä bruke den som unnskyldning for Ä vÊre sure og tverre...
Well, where does that leave me, then?!!
All right - I am the Messiah!
He is the Messiah!!!
Bare Messiah med negativt fortegn...
Jeg tror det pÄ en mÄte oppsummerer endel av de frustrasjonene gutta her har opplevd, bÄde konkret og symbolsk.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 01 Mai 2006, 16:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Pyro
Erkegranul

|
Glahn skrev: | Merkelig fenomen... PÄ den ene siden blir vi gutter nÊrmest skutt om vi spÞr om grunnen til at jenta er sÄ sur og tverr er mensen. PÄ den andre siden kan noen jenter finne pÄ Ä bruke den som unnskyldning for Ä vÊre sure og tverre... |
NÄ synes jeg at du egentlig gÄr imot det som flere av de innleggene som har vÊrt pÄ trÄden. Flere jenter pÄ denne trÄden har selv pÄpekt og ogsÄ, etter min mening, vist at ikke alle jenter er slik. Jeg synes at utifra diskusjonen som har vÊrt hittil sÄ har dette bevist at dette er noe som styres av personlighet.
|
Skrevet: Man 01 Mai 2006, 19:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Glahn skrev: | Merkelig fenomen... PÄ den ene siden blir vi gutter nÊrmest skutt om vi spÞr om grunnen til at jenta er sÄ sur og tverr er mensen. PÄ den andre siden kan noen jenter finne pÄ Ä bruke den som unnskyldning for Ä vÊre sure og tverre...
Well, where does that leave me, then?!!
All right - I am the Messiah!
He is the Messiah!!!
Bare Messiah med negativt fortegn...
Jeg tror det pÄ en mÄte oppsummerer endel av de frustrasjonene gutta her har opplevd, bÄde konkret og symbolsk. |
NÄhja... det der med damned if you do and damned if you don`t har jeg da opplevd med gutter ogsÄ
Alle er forskjellige!!! Det er faktisk enkelte jenter som seriÞst har problemer med pms... Da ER det faktisk en unnskyldning! Men det er ikke alle som har problemer med pms, og da er det en skikkelig feig mÄte Ä vri seg unna at man gikk over streken...
Er det nÞdvendigvis samme jentene man snakker om her? Eller er du/dere bare frustrerte over at det ikke gÄr an Ä bruke samme kode pÄ alle jenter?
Hva sier man egentlig nÄr man sier "har du mensen nÄ?" i en diskusjon? Indirekte sier man at "meningene dine er sÄ rabiate at det mÄ vÊre noe hormonelt som pÄvirker deg". Det er ikke sÄ morsomt nÄr man faktisk IKKE har noe hormonelt pÄ gang, det er en ganske tydelig nedvurdering av argumentene dine.
SÄ ja, jeg kan forstÄ at man ikke syns det er morsomt Ä bli beskyldt for Ä vÊre pÄvirket av pms nÄr man da faktisk ikke er det.
At det er vanskelig for gutta Ä sette seg inn i hvordan det er Ä ha hormonsvingninger, derimot, har jeg full forstÄelse for. 
|
Skrevet: Man 01 Mai 2006, 20:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |