|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Baj skrev: | Jeg har lest og sett.
Det er et par kunsteriske friheter som er på grensen til å være frekke, men helhetlig sett er den tro nok mot boka til at fans ikke setter noe oppgulp i halsen. De har tatt med en del scener som jeg under lesinga tenkte "ah, det hadde vært så kult hvis det var med i filmen", og sånt hjelper jo :p |
Kunstnerisk frihet har jo en viss begrensning;
Hitchhiker's Loses Limbs
De har jo droppet det andre hodet og den tredje armen til Zaphod!! ARGH!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 29 Jun 2005, 09:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Det andre hodet er der det, bare ikke gjennomført slik man har lest og ønsket det.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Ons 29 Jun 2005, 11:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Men man ser aldri begge hodene på likt, gjør man vell? og da er det jo helt feil..
Og med fare for å oppfattes rasistisk(ikke tilsiktet) Jeg hadde ikke sett for meg Ford som neger..
|
Skrevet: Søn 03 Jul 2005, 00:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Sant faktisk. Høyst sannsynlig er fantasien min snever, men Ford Prefect er ikke mørk i mitt hode. Teit igrunn at jeg ble litt overrasket.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 05 Aug 2005, 13:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Okt 2005 Innlegg: 55 Bosted: Norge!
|
Det at Ford Prefect var mørk var kanskje det eneste morsomme med denne filmen.
Det eneste.
Det er den VERSTE filmen jeg har sett NOENSINNE! Kanskje jeg synes dette fordi jeg virkelig elsker den boka, men jeg fatter ikke - begriper ikke - hvordan man kan ta noe så bra og lage noe så dårlig. Bortsett fra en og annen morsom spesialeffekt (f.eks. flyveturen inne i Magrathea), praktisk talt slaktet de filmen on screen. Douglas Adams hadde snudd seg i grava. Hvordan kunne de ta ut så mange bra spøker, som f.eks. den om at han demolition-fyren skulle legge seg ned i søla, og erstatte det med dritt som: "Marvin, could you lend me a hand?" Det er ikke morsomt! Jeg gremmer meg, jeg virkelig gremmer meg når jeg tenker på spøken "Freeze!" "I'm a robot, not a refrigerator." Eh, ok? Skal vi le nå eller?
Så mye bra materiale.. og så må de kødde med selve historielinja, skape en eller annen slags svett kjærlighetshistorie, og ta bort så utrolig mye morsomt. De hadde ødelagt så mye! Jeg nevner i fleng: resistance is useless, ford, you're turning into a penguin, hele happeningen med husrivinga... jeg kunne fortsatt, men må skrive kåseri for skolen. Jeg blir for sint på denne filmen, jeg elsker boka og har aldri vært så skuffa før noensinne. Alle de teite in-spøkene (som å vise et halvt minutt med gamle-marvin roboten fra tv-serien) gjorde også filmen hakkete og rar for eventuelt nye filmkikkere.
Personlig ville jeg heller sitti gjennom timesvis med Vogon Poetry enn å måtte se denne katastrofen igjen. Jeg skulle tatt med meg håndklet mitt og brukt det som HODEPUTE.
|
Skrevet: Ons 12 Okt 2005, 10:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Errr... vri seg i grava? Han var med å skrive manuset. Historien har forandret seg fra radio til bøker til tv, så det er bare naturlig at den forandrer seg til film. Det er klart det er mye som savnes, men å si at det er den verste filmen ever er da drøyt. Har du ikke sett Glitter eller Crossroads f.eks.?
Men som nevnt, han skrev manuset, have that in mind 
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
Skrevet: Ons 12 Okt 2005, 11:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

|
Han var med å skrive manuset, men han døde mange år før filmen kom ut. Dessuten, selv om han var med å skrive et manus, så skrev han jo ting om igjen sju millioner ganger. Så jeg har utrolig vanskelig for å tro at det er hans hånd som ligger på det siste verket, egentlig. Særlig med tanke på hvordan siste verk ble (les: ekstremt dårlig). Klarer ikke å tenke på det som noe annet enn den verste filmen jeg har sett, for jeg gledet meg noe infernalsk i et år til at den skulle komme. Jeg leste på internett at mange av DA's mest ivrige fans (sånne som meg!) skulle være med og lage og bestemme detaljene og den endelige filmen, og jeg tenkte for meg selv at resultatet måtte rett og slett bli BRA.
Det jeg fikk var rør. Ikke engang rør i den forstand av at det DA skriver er rør. Jeg fikk rett og slett en dårlig film =/ det traff meg som et knyttneveslag. Hvorfor dro de i det hele tatt til den Vogonske planeten? Hva var tanken bak de greiene som slo de når de fikk ideer? DA hadde jo alltid en tanke BAK de rare tingene han gjorde; f.eks. petuniane som ble forklart osv. Tanken var kanskje ikke alltid like gjennomtenkt, men den var tenkt i hvert fall =p
Jeg hadde, dum som jeg er, regnet med at siden filmen skulle bli såpass kort så ville vi bli tatt rett fra den ene Hitchhiker spøken til den andre. Så feil kan man ta! Istedet fikk jeg se timer med ødelagte forsøk på de samme spøkene som gikk igjen i radio/tv/bok. HVORFOR de ikke klarte å drive poengene sine fram (synes å huske at scenen med hvalen var ok, men ingen av de andre), det aner jeg ikke. Det gjør meg trist. Veldig trist.
Jeg har sett Crossroads Ville heller sett den any day. Mest fordi jeg ikke blir sint av å se den (synes synd på de som var med meg på kino og så hitchhiker), men også fordi jeg synes den er mer tro mot seg selv enn det Hitchhikerfilmen er mot noe annet Hitchhiker-inspirert. Crossroads selger seg selv som akkurat det den er - en Britney-film. Hitchhiker prøver å selge seg som en film skrevet av en av vår tids største komedie-genier. Nei. Nei, nei. Not happening. Jeg SER det bare ikke! Alle andre ting han har laget har en definitiv touch til seg som gjør det så spesielt. Hans 'hånd på verket', for å si det sånn. Det finnes ikke i filmen.
"Douglas died unexpectedly in May 2001 of a sudden heart attack. He was 49. He had been living in Santa Barbara, California with his wife and daughter, and at the time of his death he was working on the screenplay for a feature film version of Hitchhiker."
http://www.douglasadams.com/dna/bio.html
Ikke akkurat 'skrev manuset' er det vel?
edit: må bare si at det med Point of View-gun var OK. Den ideen var litt kul :p men det hjelper nok ikke på min mening om selve filmen nei.
edit2: hahahahaha point of view-gun var en av DA's ideer, fant jeg ut =p
|
Skrevet: Ons 12 Okt 2005, 15:14 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Okey, så da får vi kjefte på Karey Kirkpatrick, jeg forholder meg til hvem som står angitt som screenwriters, og det er ikke til å unngå at DA hadde finger med i spillet, og at en del av det du ser er hans fortjeneste. I likhet med tidligere "versjoner" vil det jo klart være forandringer, og jeg finner det mer tilfredsstillende å se filmen som det det er, en film, i stedet for en adaptation, som i 95% av tilfellene vil bli slaktet av fans fordi de ikke gjør alt bokstav for bokstav i forhold til hva nå enn det måtte være basert på. Jeg mener fortsatt det er urettferdig mot filmen å være Så streng, det er ingen dårlig film. Det er ingen strålende adapsjon, men det er langt, langt, langt i fra et dårlig verk. Well, in my humble opinion anyway.
Det er og blir filmversjonen. Ikke tv-versjonen, ikke radio-versjonen, ikke bok-versjonen.
Det er jo trist at du skal gå rundt å hate den så mye, men det blir vel fort slik når man blåser opp forventningene sine 
|
Skrevet: Ons 12 Okt 2005, 16:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg nekter å tro at vårherre Adams(bless him) har skrevet det Hollywoodstyle-kjærlighetsklisset...
|
Skrevet: Tor 13 Okt 2005, 10:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

|
Baj: Det er greit nok at alle versjoner av Hitchhiker er forskjellige. Jeg bryr meg ikke om at de er forskjellige. Forskjellige må de gjerne være! Variasjon er kult. Men kunne det ikke vært forskjellig og BRA samtidig, da?
|
Skrevet: Tor 13 Okt 2005, 18:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Obviously not 
|
Skrevet: Tor 13 Okt 2005, 23:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
nåh.. som FILM var den ikke aller verst, da.. Men som formatadaptering fra boken var den ikke helt topp.
|
Skrevet: Fre 14 Okt 2005, 08:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

|
Nemlig.
|
Skrevet: Fre 14 Okt 2005, 09:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trøya

|
Hadde jeg vært litt mindre fanatisk, kunne jeg kanskje sagt meg enig =p
|
Skrevet: Fre 14 Okt 2005, 16:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
har sett den flere ganger etter den første gangen på kino og kommet til følgende konklusjon:ARg, hvorfor må den være så dårlig? blæ. det var riktigere å gi judas prisen for beste disippel i år 33 enn å la det skvipet bli sendt på film.
men så lenge jeg har boka kan jeg vel ikke klage.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 25 Okt 2005, 15:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005 Innlegg: 438 Bosted: Sætre
|
Liker filmen jeg Eneste som gjør meg litt småarg (og overhodet ikke fatter) er de forandra på den "No, I was only fooling," said Ford, " we are going to die after all" scena. Uff...
|
_________________ Before giving someone a piece of your mind, be sure you have enough to spare!
- Skål for våre foreldres barn -
Skrevet: Tir 18 Apr 2006, 21:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |