DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Hvorfor i all verden er det oss menn som har "makten"??
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Hvorfor i all verden er det oss menn som har "makten"??
Og hvorfor lar/lot kvinner seg undertrykke?

Jeg mener, hvordan endte det opp slik i de aller fleste kulturer at menn er ledende, mens kvinner fÞler deg undertrykt? Kvinner har "alltid" blitt undertrykt, men en eller annen gang mÄ mennene ha tatt makta? PÄ naturens side er det jo ofte hunnkjÞnn som dominerer. Stammer dette helt tilbake fra apetiden?
I sÄ fall kan man jo kalle menns dominans over kvinner som intet annet en naturlig, noe kvinnefronten kanskje banker meg opp for Ä ha sagt. Men uansett om det er naturlig eller ikke, skal det selvsagt ikke vÊre slik. Det jeg vil frem til er, nÄr startet hunnkjÞnnet Ä la seg undertrykke? Hvordan ble det sÄnn? Stammer dette fra fÞr menneskene lÊrte Ä tenke rasjonelt?

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 16:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Hmmm, det er egentlig noe Ä lure pÄ.
Jeg mener det har en del med hjernevasking Ä gjÞre. SÄnn som jeg oppfatter det finnes det mange kvinner som egentlig ikke bryr seg noe sÊrlig.
Desuten, der hvor kvinner blir undertrykt til det ekstreme i vÄr tid nÄ er jo steder hvor religion stÄr sterkt. Og det har hvertfall mye med hjernevasking Ä gjÞre.

Kanskje det fÞr i tiden var sÄ tÞffe tider at kvinnene rett og slett ikke hadde tid til Ä tenke pÄ annet enn Ä ta vare pÄ barna sine, vaske huset, sÞrge for at de hadde det bra osv. OgsÄ ble det bare sÄnn?
Det finnes jo kvinner som har vÄknet opp fra denne tilstanden og begynt Ä lure pÄ hvorfor det akkurat er de som hele tiden mÄ ta hensyn.

Jeg mener, sÄnn som vi har det nÄ i den vestlige verden har jo ikke menn noen unnskyldninger for hvorfor vi mÄ vÊre hjemme for Ä vaske huset i stedet for Ä dra pÄ jobb.
Eller?

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 17:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
det du snakker om stammer jo helt fra tidenes begynelse da,hvor menn gikk ut pÄ jakt mens kvinnene var hjemme og passet pÄ hulen,lagde klÊr,passet pÄ barna osv sÄ det er nok her det stammer fra,og sÄnn har det vel bare forholdt seg.nÄ er det jo ikke mye kvinneundertrykkelse i norge,nÄ til dags har kvinner like mange rettigheter og muligheter som menn.men,som Secretwindancer sier,sÄ er det noen land hvor kvinner blir behandlet umeneskelig pga religion(tenker da hovedsakelig pÄ muslimske land hvor kvinner kan bli steinet hvis de viser mer hud en Þyelokkene)og DET er forkastelig,sÄ det er det kvinnegruppene i norge burde bekymre seg over,ikke hvorvidt det er rÞd mann pÄ trafikklysene og bilde av en mann pÄ det fotgjenger skiltet.kvinner har det vel like bra som menn i mesteparten av europa ville jeg tro.(les: mesteparten)

og vi skal alle vĂŠre glade for at kvinner ikke har samme rolle i meneskeheten som i naturen,da kvinnen gjerne spiser mannen etter de har parret(frosker,edderkopper etc) Razz

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 19:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
PÄ den andre siden finnes det ogsÄ matriakalske kulturer i verden.

Noen ganger lurer jeg pÄ om ikke verden ville vÊrt litt bedre, om mannfolka hadde hatt vett pÄ Ä bry seg litt mindre om makt, politikk og denslags, ikke bare om kvinner brydde seg mer om det.

Det kan naturligvis virke noe sjÄvinistisk - men det er jo fakta at ganske mange kvinner rett og slett ikke har vÊrt interessert i alle de rettighetene som mange andre kvinner har kjempet for. NÄ mener jeg ikke nÞdvendigvis at det er sÄ lurt, men slik er det nÄ engang.

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 21:38
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jenter har jo en litt annen natur enn gutter. ofte er de ikke like pÄgÄende, og jeg tror mange jenter ikke har turt / tÞr Ä ha makt. hvis en gutt vil oppnÄ noe sÄ jobber han og stÄr pÄ for Ä oppnÄ det, mens jenter tviler mye mer pÄ seg selv og redde for Ä gjÞre ting galt. gutter bryr seg ikke like mye om slikt.

nÄ er det jo mange tilfeller som ikke er slik, men det er en tendens.
mange jenter undertrykker seg selv like mye som de blir undertrykket av andre.

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 21:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Sociology - A Global Introduction, av Macionis and Plummer, kapittel 12 "The Gender Order and Sexualities"

Her fÄr dere listet opp de fleste sosiologiske teoriene pÄ akkurat dette punktet, samt en del spennende tanker og innspill.

Eks: Er kjĂžnn og seksualitet sosiale konstruksjoner?

Et spennende tema, som jeg gjerne skulle greid ut om i bÞtter og spann, men jeg fÄr heller skrive ferdig oppgaven min og poste den Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 08 Mar 2006, 12:39
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det der med at det er jenters natur... nja. Jeg tror ikke hverken jenter eller gutter er noen homogene grupper, akkurat. Ihvertfall ikke fra naturens side. Fra dag en av begynner man jo Ä orientere seg etter den verdenen man lever i, sÄ jeg tror ikke det er naturlige forskjeller som gjÞr seg gjeldende her. Forskjellige kulturer verden rundt har svÊrt forskjellige mÄter Ä gjÞre ting pÄ nÄr det gjelder syn pÄ forskjeller mellom menn og kvinner, og alle kulturene mener at det er "naturlig" Ä gjÞre ting slik de gjÞr dem.

InnleggSkrevet: Tor 09 Mar 2006, 11:48
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Therese skrev:
jenter har jo en litt annen natur enn gutter. ofte er de ikke like pÄgÄende, og jeg tror mange jenter ikke har turt / tÞr Ä ha makt. hvis en gutt vil oppnÄ noe sÄ jobber han og stÄr pÄ for Ä oppnÄ det, mens jenter tviler mye mer pÄ seg selv og redde for Ä gjÞre ting galt. gutter bryr seg ikke like mye om slikt.

Jeg sier meg enig med Glahn. Dette kan like gjerne vÊre mijlÞbetinget, dvs en sosial konstruksjon. At menn og kvinner er biologisk forskjellig ogsÄ i hjernen, er det vel ikke sÄ mange som betviler. Men hva disse forskjellene bestÄr i, og hvor store de er, er det lite enighet om.

Jeg mener egentlig ordet naturlig blir ganske meningslÞst og uten innhold i denne diskusjonen, ettersom alle samfunn er sosiale konstruksjoner i like stor grad, og da kan man egentlig ikke klassifisere en samfunnsstruktur som mer "naturlig" enn en annen. Man kan, derimot, diskutere Ärsakene til at forskjellige samfunn har fÄtt de trekkene de har, og hvillke type samfunn som er best.

NÄr det gjelder hvorfor kvinner i mange samfunn og historisk sett har blitt undertrykket, tror jeg jeg vil peke pÄ en av de Äpenbare Ärsaksmulighetene. Menn er i de aller fleste tilfeller fysisk strekere enn kvinner, og nÄr det kommer til maktbruk er dette en betydelig fordel, i hvert fall i samfunn som ikke i stor grad har sanksjoner mot bruk av vold. Bare det faktum at kvinner er utsatt for trusselen om voldtekt (i betydelig stÞrre grad enn menn) kan ha bidratt til Ä innfÞre mange av restriksjonene pÄ kvinners rolle i samfunnet. (Kvinner mÄ sjules, beskyttes, holde seg inne, alltid vÊre i selskap med en mann, osv..) Dette kan i hvert fall til dels ha bidratt til at kvinners forvisning til den private sfÊren, mens det offentlige rom i stÞrre grad ble regnet som menns arena.

I den grad menns dominans er basert pÄ fysisk styrke kan man jo pÄstÄ at deres dominans er "naturlig". Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 09 Mar 2006, 12:47
PÄlpetulpe
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 28 Jan 2006
Jeg tror det har mye med styrke Ä gjÞre, og sÄ er det jo de 9 mÄndene- der hvor kvinner ikke skal gjÞre like mye osv, aka gravid.. hvem skulle holde fortet oppe mens kvinnen var gravid...

Tror det er ogsÄ noe med troen som er i alle verdens hjÞrner. Dessuten er mannen bredere over skuldrene, hÞyere, sterkere osv..
Det er jo ogsÄ oppfatningen av at jenta er den som lager maten men mannen er uteÄ jakter etter den.
Mye med tradisjoner ogsÄ... Hvordan jenter oppdras til Ä vÊre liten sÞt uskyldig pike, mens gutten kan vÊre rakker fant..
SĂ„ sies det jo at folk med for mye fĂžlelser ikke kan lede, kvinner har lettere for Ă„ utrykke fĂžlelser, selv om det sakte (veldig veldig veldig) sakte og forsiktig gjevner seg ut.

Jente kan ogsÄ skylde litt pÄ seg selv i forhold til at det er menn som styrer verden. Vi forventer ikke at en kvinne kommer i skinnende rustning pÄ en hvit hest akkurat...
Tror ogsÄ at gutter er veldig flinke til Ä utnytte forskjellige situasjoner for sitt eget beste.. jenter er kanskje ikke like flinke.
Jeg tror ogsÄ at hvis jenter gjÞr noe som man ikke burde ha gjort gnager samvittigheten mer, ikke vet jeg..

Tror det stammer fra tradisjoner og sta mannfolk Laughing

Kvinnene kommer Ä tar rotta pÄ dere snart, bare sÄ dere er advart!!!

InnleggSkrevet: Sűn 12 Mar 2006, 19:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg vet nÄ ikke helt nÄr det kommer til dette med fysiske forskjeller. Det finnes mange kampteknikker som gjÞr deg istand til Ä slÄ ut en hvilken som helst motstander, samme hvor mye stÞrre han er enn deg. Jeg vet det finnes mange jenter som er 30 cm lavere enn meg og som veier 30 kg mindre, som jeg aldri ville begitt meg ut i fysisk hÄndgemeng med. Ikke alltid, men svÊrt, svÊrt ofte kan teknikk og intelligens lÞse problemer du aldri kan lÞse med rÄ makt eller fysisk overlegenhet.

SelvfÞlgelig finnes det fysiske forskjeller mellom menn og kvinner, men de aller fleste problemer kan lÞses like godt pÄ minst to forskjellige mÄter som legger vekt pÄ forskjellige egenskaper. Det interessante er ikke sÄ mye hva slags fysiske forskjeller som finnes, men hva vi gjÞr med dem, hva vi gjÞr ut av dem, og hva vi ikke gjÞr ut av dem.

InnleggSkrevet: Sűn 12 Mar 2006, 20:43
magnon
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Therese skrev:

Det er kanskje ikke jeg som burde gi dette inntrykket til deg, men Razz

Uavhengig av det, jeg har hvertfall lÊrt meg at det du sier forsÄvidt er riktig, men jeg er enig med de som sier det er miljÞbetinget.

Jenter skal, normert sett, stÄ litt bak pÄ scenen og dermed tÞrre litt mindre, og tvile pÄ seg selv og vÊre redde for Ä gjÞre ting galt. De som bryter ut av dette mÞnsteret pleier Ä ha stor suksess, men mÞnsteret i utgangspunktet er grunnlag for en del dÄrlig selvtillit og tro pÄ seg selv generelt.

Gutter skal, normert sett, ture frem og gjÞre stor suksess, vÊre det seg fotball pÄ barneskolen eller jobbkarrieren senere i livet. Det er "riktig" for gutter Ä gjÞre det bra. Det jeg har fÞlt pÄ kroppen selv er dog at hvis man ikke klarer disse forventningene, om det er andre som har de eller spesielt seg selv, er resultatet likt - dÄrlig selvtillit og demotivasjon og sÄ videre.

Du har dog rett i at jenter undertrykker seg selv like mye som de blir undertrykket. Gutter er dog flinke til Ä ha for store forventninger til seg selv like mye som folk har forventninger til de, tror jeg. Men om man kunne forme samfunnet pÄ nytt, tror jeg ikke nÞdvendigvis det hadde blitt slik igjen. Hvorfor det er sÄnn er et livslangt sosialantropologisk studium som jeg har tenkt Ä holde meg langt, langt unna, men det er sikkert noen som har et fornuftig svar.

Jeg tror det har med Ä gjÞre med hva man lÊrer seg til nÄr man er "tvunget" til det. HÞrer man ikke gang pÄ gang at jenter er mye flinkere til Ä manipulere folk og generelt gjÞre faenskap med psyken til andre? Se pÄ det som en kompensasjon for Ä ikke vÊre like fysisk sterk, og det er en ganske naturlig egenskap Ä utvikle. Eller kanskje evolusjonen mÄtte ha det dit at menn mÄtte vÊre fysisk sterkere, sÄ man hadde et vÄpen mot alle disse kvinnene som mentalt sett hadde overtaket pÄ verden Wink

InnleggSkrevet: Ons 15 Mar 2006, 07:42
Qystein
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Mar 2006
min teori:
Funn fra gammelt av viser at menn kvinner og barn jobbet sammen under jakt, og de vandret mye, altsÄ begge kjÞnn er like,,

Men mennesker i motsetning til andre dyr begynte Ä slÄ seg til ro, og ettersom at "flokken" Þker trengs ikke kvinner i jakt lengre.
Fordi at det er en viss risk, og man trenger tross alt ikke en mann pr kvinne for Ă„ holde "produksjonen" ved like.

kvinner kan ikke flytte seg like mye, eller jobbe like hardt nÄr de er gravide, det sier seg selv. Og siden man ikke har slikt som "lÞpetid" hos mennesker sÄ var de vell egentlig gravide kort og godt hele tiden.
Og da er det naturlig at kvinnen ville ta lettere jobbe og oppgaver.
Over tid sÄ blir jo mannen da sterkere og da vil vell en viss undertrykking skje. Siden samfunnene pÄ den tiden var mer primitive og gikk mye ut pÄ hvor sterk du var (krig og alt det der)

Og nÄ som det ikke lengre er makt i Ä vÊre sterkest, sÄ ser man jo at likestillingen mellom kjÞnnene kommer i stormfart. Tildels sÄ fort at menn blir undertrykt!

En annen teori min kjĂŠre venn joathan har er litt enklere:

Du vet bevegelsen du bruker nÄ du slÄr med en pinne/Þks/sverd osv
Og du vet den bevegelsen gutter bruker nÄr de,, hmmm,,hmmm,,
og sÄ samme som din, case closed Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 31 Mar 2006, 13:23
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet