|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ash
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 1160 Bosted: Oslo
|
Siden du har så sterke ønsker om det, så er jo ikke det noe problem.
Men det aller meste kan puttes på genrell galskap da.. :)
Generell galskap
Her kan du slenge inn spørsmål som egentlig ikke passer noen steder.
|
_________________ En dag uten kos er som en båt uten matros.
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 09:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003 Innlegg: 1577 Bosted: Trondheim
|
Yay! *vifte med fane*
Nå passer jo denne tråden inn andre steder, da. But I digress. Borgerlig konfirmasjon. Jepp. Skal jeg ikke få svar på tiltale? Vero?
|
_________________ There is a heppy lend - furfur a-wa-a-a-a-ay...
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 13:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Vampira
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 386 Bosted: Oslo
|
Professor i klassisk filologi Emil Smith i en artikkel i Dagbladet i 1952 :â€Det latinske ord confirmare betyr ganske enkelt Ã¥ gjøre sterk eller fast.... Mer overført betydde det Ã¥ sette kraft i eller mot i en....Borgerlig konfirmasjon er derfor god klassisk latin, og betegner at man vil sette kraft og mot i unge mennesker til Ã¥ ta opp livskampen og løse de oppgavene som møter dem som voksne borgere.â€
( http://www.human.no/nyheter/01/010514slaatta.html )

|
_________________ Ars longa, vita brevis.
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 13:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Uansett hvor mye man bryter ned ordet "konfirmasjon" og hvilke meninger og betydninger man kan få ut av det, synes jeg ikke borgerlig konfirmasjon har noe for seg.
En konfirmasjon, av typen den 14-15-åringer gjennomgår, har siden dens inntog vært noe som gjennomføres for å konfirmere dåpsløftet.
Det er det som har vært dens grunnleggende hensikt og årsak.
Så jeg ser ærlig talt ikke poenget med å ha en alternativ konfirmasjon for ungdommer som ikke er interessert i å fornye dette løftet.
Kanskje konfirmasjon nå i disse dager har blitt til mer et "forberede ungdommen på voksenlivet"-kurs, enn det den egentlig er, og i den sammenheng er nok borgerlig konfirmasjon like kurant.
Men jeg vil nå uansett ikke vike fra det som konfirmasjonen en gang stod for, og at det i den sammenhengen er poengsløst med borgerlig konfirmasjon. Hvis den opprinnelige hensikten med en konfirmasjon har gått så mye "av moten" at dens hensikt har forsvunnet i dagens samfunn, kan man like greit avlyse hele greia.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 14:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Ookay, dette med å gjøre bevisst.
Kirken jeg konfirmerte meg i gjorde oss ikke akkurat bevisst på ting. Vi hadde en pastor som var helt på jordet, og ALLE ungdommer var i pakt med styggedommen, og vi var skikkelig dårlige ogsåvidereogsåvidere, dette endte jo selvsagt med en kamp mellom oss og pastoren. Men, han var ille. Noen blei tatt med dop, dermed holdt alle på med dop. Hele kampen endte med at han sykemeldte seg, og vi fikk en innmari tøff dame som tok over 'undervisningen' - dette var jo ganske kjekt. Jeg vil ikke si at konfirmasjonen hjalp meg med å bli voksen, det gjorde mine erfaringer mot meg. Konfirmasjonen hjalp meg bare å se.
Jeg ser på konfirmasjon som en bekreftelse, noe selvsagt mange inngår i selv om dem ikke tror. Men til de som konfirmerer seg borgelig, værsågod, som jeg sa. Akkurat nå vet jeg iallefall at det kanskje sees på en helt annen måte på. Jeg ville likavel ikke ha gjort det hadde jeg ikke skulle ha konfirmert meg borgelig. Men hvilke valg andre tar om det, det har jeg faktisk ingenting med. Du er som du er, og det hindrer ikke meg uansett.
|
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 15:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2003 Innlegg: 1398
|
uff... ash. den pastoren hørtes helt forferdelig ut. vi hadde leiruke med masse kule unge krisdtne mennesker og en rimelig ung og sprek prest så jeg var heldig slik.
men så må jeg også innrømme at jeg tror de som jeg kjenner som ikke konfirmerte seg i det hele tatt er like sterke og voksne som vi som gjorde det (både borgelig og kristen).
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 18:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Før i tiden var konfirmasjon også virkelig en overgang mellom det å være barn, og det å være voksen. Da besteforeldrene mine ble konfirmert - de var født i 1905 og 1911 - var de også blitt voksne. Da var det på tide å finne seg jobb og etterhvert flytte hjemmefra. Slik sett har nok konfirmasjonen en ganske annerledes funksjon i dag - jeg tror neppe man blir sett på som særlig voksen når man er 14-15 nå.
Selv konfirmerte jeg meg altså ikke i det hele tatt, og kan ikke se at jeg har gått glipp av noe stort av den grunn, nei. Såvidt jeg kan huske fra ungdomsskolen den gangen, var knapt noen som helst av de som konfirmerte seg, troende kristne på noen meningsfull måte. Det var ganske åpenbart at de fleste gjorde det fordi de fikk penger, eller fordi foreldre/familie ville at de skulle konfirmeres. Det er egentlig svært trist. Og for å være helt ærlig: hyklersk.
Selvfølgelig tror jeg at konfirmasjonen kan være meningsfyllt også nå for tiden, men neppe på den samme måten den var for endel tiår siden. Den religiøse betydningen tror jeg for mange er gått helt eller delvis tapt.
|
Skrevet: Søn 20 Apr 2003, 22:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
som så mange andre tradisjoner. sukk.
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 13:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
BagBiter
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 885 Bosted: Kopervik, Karmøy
|
BLOTSLAG!!
|
_________________ Blogging: If minds had anuses, blogging would be what your mind would do when it had to take a dump.
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 22:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Veronica skrev: | En konfirmasjon, av typen den 14-15-åringer gjennomgår, har siden dens inntog vært noe som gjennomføres for å konfirmere dåpsløftet.
Det er det som har vært dens grunnleggende hensikt og årsak. |
Det later til at du har gått glipp av poenget har. Borgerlig konfirmasjon er ikke laget for å være en etterligning av kristen dåpsbekreftelse.
Det er human-etikernes overgangsrite.
Jødedommen har bar mitzvah. Kristendommen har kristen konfirmasjon. Også andre religioner og livssynssamfunn har, nesten uten unntak, sin egen måte å feire at en person slutter å betraktes som barn og går over i de voksnes rekker (vel, i teorien). Om man tar ut Gud og Jesus av kristen konfirmasjon, får man ikke borgerlig konfirmasjon. Det er en egen greie! Det har ingenting med kristen konfirmasjon å gjøre! Er det forstått nå?
At mange gjør det bare for pengenes skyld er vel så sin sak, men det kan vel selve overgangsritet knapt klandres for.
|
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 22:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg er meget klar over at borgerlig konfirmasjon ikke har noe med kirkelig konfirmasjon å gjøre.
Det er derfor jeg fruster slik over at de ikke kan kalle det noe annet!
Folk har assosiasjoner, basert på gamle tradisjoner, knyttet til ordet "konfirmasjon."
Human-etisk forbund kan kalle overgangsritet sitt for noe annet, hvis det er så fordømt viktig for de ungene som bryr seg katta om religion.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 22:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
Du er den eneste jeg har snakket med som har tenkt slik. Ytre gjerne meningene dine, men ikke presenter dem som fakta.
|
Skrevet: Man 21 Apr 2003, 23:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
*veive med armene til cafein* enig med veronica jeg.
jeg syns vi kan begynne å ha borgelig dåp også jeg. som ikke har noe med jesus å gjøre selvfølgelig. bare et rituale hvor foreldrene lover å oppdfra barna sine godt. 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 10:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Randar

Ble Medlem: 24 Mar 2003 Innlegg: 1513 Bosted: Trondheim
|
Hmmm... er ikke det som kalles "Navnedag"?
|
_________________ Biiip!
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 11:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Eventuelt en navnefest? 
|
_________________ Moderator-Maria
All men are animals. Some just make better pets.
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 12:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
navnedag har man vært år det. og det har vel både de som har blitt døpt og de som ikke har det 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 13:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Cafein skrev: | Du er den eneste jeg har snakket med som har tenkt slik. Ytre gjerne meningene dine, men ikke presenter dem som fakta. |
Det er fordi du tydeligvis ikke har snakket med nok folk.
Og hvilke meninger har jeg presentert som fakta, bortsett fra sitatet fra ordboka vedrørende ordet "konfirmasjon." 
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 17:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Cafein

|
At folk forbinder konfirmasjon med noe kristent. OK, nå er det jeg som synser.
Later ikke til at vi kommer noen vei her. Begge sider står steilt på sitt, og det er vel forsåvidt bare synsing som skiller de to. Ikke engang ordbøkene kan avgjøre det (dvs. vi kunne begynne å rakke ned på hverandres ordbøker, men da ville vel moderatorene stenge tråden, og med rette...). Man har kommet til enighet om at borgerlig konfirmasjon er en egen greie og ikke en blek kopi av kristen konfirmasjon, men enkelte røster protesterer på navnevalget.
Var det en grei oppsummering, eller har jeg glemt noen?
Det som kunne vært interessant, var å få en utgreiing fra noen i HEF på hvorfor man valgte ordet konfirmasjon. Hvis noen kjenner rette vedkommende er det fint; hvis ikke kan jeg godt prøve å få det til i løpet av uka eller whatnot.
|
Skrevet: Tir 22 Apr 2003, 23:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shealien
l33t

|
veldig offtopic:
human etisk forbund er dhjevelens verk. Lederens mellomnavn (gamle lederen i allefall) het Live ti mellomnavn. det er Evil baklengs 
|
_________________ SÃ¥h.
--------
Medlem av FFGHBM
Skrevet: Ons 23 Apr 2003, 09:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter: