DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Hva er best? En nazist eller en som ikke bryr seg?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [18 Posts]  
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
 Hva er best? En nazist eller en som ikke bryr seg?

Jeg mener personlig at det at en nazist som sloss for den han/hun tror pÄ er bedre enn at noen som ikke bryr seg i det hele tatt. Det Ä bry seg om noe mer enn seg selv, noe som er stÞrre enn seg selv, det er noe alle burde gjÞre etter min mening. Jeg synes det er utrolig trist med mennesker som ikke bryr seg om annet enn det som angÄr dem.

For er det ikke bedre at man i alle fall kjemper for noe? Uansett hvor galt andre mener at det er.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 09:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eruanna
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Re: Hva er best? En nazist eller en som ikke bryr seg?

Ronja skrev:

Jeg synes det er utrolig trist med mennesker som ikke bryr seg om annet enn det som angÄr dem.

Jeg er litt usikker pÄ i hvilken grad av dette som menes. MÄ det vÊre noe sÄ omfattende som nazisme eller noe slikt for at det skal bli regna som Ä bry seg om noe som ikke angÄr vedkommende?

For jeg er vel ikke akkurat noen nazist, og jeg vil ikke si at jeg henger med pÄ noe anna i den graden. SelvfÞlgelig bryr jeg meg om enkelte ting, men jeg er vel kanskje ikke en sÄnn som viser veldig tydelig hva jeg stÄr for.

SĂ„ for min del kan man gjĂžre som man vil. Jeg skal ikke nekte folk Ă„ vĂŠre nazister og jeg skal ikke nekte folk Ă„ ikke ha noe bestemte greier man bryr seg om. Mange som bare enda ikke har funnet noe Ă„ bry seg om. Men plutselig en dag dumper man over det.

Edit: Vil bare slenge med at jeg faktisk ikke liker at folk er nazister. Skal ikke nekte de Ă„ vĂŠre det, men jeg har ikke noe til overs for de.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 09:28
Sist endret av Eruanna den Man 27 Mar 2006, 10:07, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg for min del er temmelig uenig. Om folk heller bare setter seg ned og lar vÊr Ä gjÞre skade, sÄ er det mye bedre enn at de herjer omkring slik nazister gjerne gjÞr. Jeg har stor sans for uttrykket "jeg er uenig med det du sier, men jeg vil kjempe for din rett til Ä si din mening", men jeg mener ogsÄ at det har sine begrensninger. Nazisme er ett av de settene med meninger og holdninger som for lengst har vist seg Ä vÊre en sÊrdeles god kandidat til Ä forbys.

Jeg respekterer folk med respekt for andre. Resten kan bare gÄ og legge seg, samme hvor mye de kjemper for eller tror pÄ noe som er stÞrre enn seg selv.

Man skal vÊre svÊrt forsiktig med Ä se pÄ det som noe godt, nÄr folk tror pÄ eller kjemper for en sak stÞrre enn seg selv, samme hva den saken mÄtte vÊre. I beste fall er det naivt, i verste fall ender man opp med Ä utfÞre kriminelle handlinger av verste sort fordi man ser seg blind pÄ "saken". AKP/ML endte jo opp med Ä synes at noen av de verste diktatoriske styrene i verden pÄ den tiden var helt utmerkede og verdt Ä ha som idealer. I ettertid er det vanskelig Ä gjÞre noe annet enn Ä le av dem, og riste pÄ hodet. Samme hvor mye de hadde indre glÞd og glede for sin sak.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 09:53
Sist endret av Glahn den Man 27 Mar 2006, 10:26, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Ok,j jeg satte dette litt pÄ spissen.

Jeg mener ikke i det hele tatt er at er noe positivt Ä kjempe for nazismen, egentlig. Men man gjÞr noe, fordi man tror pÄ noe. Grunnen til at jeg brukte det som eksempel er at Desmond Tutu har sagt akkurat det samme.

Det er mye enklere Ä vende det negative engasjementet til noe positivt, heller enn Ä fÄ mennesker som ikke bryr seg, til Ä gjÞre det.

Jeg tror nynazistene i Norge i dag har mye bra, og masse ressurser, de bare bruker dem pÄ feil sted.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 10:12
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ronja skrev:

Jeg mener ikke i det hele tatt er at er noe positivt Ä kjempe for nazismen, egentlig. Men man gjÞr noe, fordi man tror pÄ noe. Grunnen til at jeg brukte det som eksempel er at Desmond Tutu har sagt akkurat det samme.

Det er mye enklere Ä vende det negative engasjementet til noe positivt, heller enn Ä fÄ mennesker som ikke bryr seg, til Ä gjÞre det.

Jeg tror nynazistene i Norge i dag har mye bra, og masse ressurser, de bare bruker dem pÄ feil sted.

Litt i forbindelse med den andre trÄden her ogsÄ - jeg liker Ä tro at folk flest kan vendes om slik at de jobber for noe positivt heller enn noe negativt. Men jeg er ikke alltid like sikker pÄ om verden faktisk er slik.

Selv gjÞr jeg ogsÄ mye fordi jeg ikke tror pÄ noe.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 10:26
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Glahn skrev:
Ronja skrev:

Litt i forbindelse med den andre trÄden her ogsÄ - jeg liker Ä tro at folk flest kan vendes om slik at de jobber for noe positivt heller enn noe negativt. Men jeg er ikke alltid like sikker pÄ om verden faktisk er slik.

Selv gjÞr jeg ogsÄ mye fordi jeg ikke tror pÄ noe.

Da kan det vel lĂžnne seg Ă„ huske fra tid til annen at hva som er positivt og hva som er negativt, slett ikke er objektivt.

For den berÞmmelige hypotetiske nazisten vÄr, vil jo en raseren verden vÊre positivt, selv om det ikke er det for deg og meg.
Nei, der skal Kugle til en ThrĂžnder!"

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 13:23
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg synes en nazist som sloss for saken sin er bedre enn en som bare sitter hjemme og klager, MEN:

Selv om det er enkelte ting nazistene mener som det faktisk er noe hold i, sÄ betyr ikke det at jeg vil la dem sloss for saken sin. Jeg vil (og har) sloss mot nazister sÄ lenge jeg lever, fordi man kan ikke bygge en filosofi pÄ hat...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 13:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Tittan skrev:
Jeg synes en nazist som sloss for saken sin er bedre enn en som bare sitter hjemme og klager, MEN:

Selv om det er enkelte ting nazistene mener som det faktisk er noe hold i, sÄ betyr ikke det at jeg vil la dem sloss for saken sin. Jeg vil (og har) sloss mot nazister sÄ lenge jeg lever, fordi man kan ikke bygge en filosofi pÄ hat...

SÄ da er du vel ganske hard pÄ muslimer, kommunister, kystpartiet og speidern ogsÄ da?

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 14:25
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Jeg er rett og slett imot alle som prĂžver Ă„ spre sin tolkning av hvordan verden skal vĂŠre gjennom hat, ignoranse og intoleranse...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 14:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
arntis
Veronica
Veronica

Tittan skrev:
Jeg er rett og slett imot alle som prĂžver Ă„ spre sin tolkning av hvordan verden skal vĂŠre gjennom hat, ignoranse og intoleranse...

Kan ikke vĂŠre uenig i det.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 14:36
Ronja

Ok, en trenger ikke Ä tro pÄ noe, men Ä gjÞre noe er poenget mitt.

Dette var ikke meningen som en diskusjon om nazisme, det var ett eksempel pÄ noen som kjemper for det de fleste i dag forkaster og forakter.

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 23:08
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

NÄr en nazist synes at en raseren verden er noe positivt, sÄ er det fordi vedkommende tar feil. Og sÄnn er det bare Wink

Men jeg stÄr fremdeles pÄ mitt - jeg liker bedre at folk sitter og gjÞr ikkeno, enn at de kjemper for noe som er helt grassat forferdelig.

InnleggSkrevet: Tir 28 Mar 2006, 18:40
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
Det du fremstiller er noen eksempler pÄ egenskaper en person kan ha. Den ene har meninger, stolthet, og mangler trolig totalt respekt for store deler av verdens befolkning. Den andre er ignorant. Men disse folka har sikkert en stor liste med andre egenskaper, som gjerne henger sammen med disse. Det er f.eks tydelig pÄ Vigrids hjemmesider at nazister viser vodelige tendenser. Man mÄ ha alle egenskaper med for Ä vite hva som er "best" menneske. Men sÄ mÄ man definere hva et godt menneske er, osv, og hele greia er hÄplÞs Razz

Jeg har mer sympati for folk som ikke bryr seg enn folk som hater.

InnleggSkrevet: Man 17 Apr 2006, 22:17
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Jeg syntes det er bedre og ikke bry seg en og bry seg til de grader at det blir voldelig, som i Nazistenes sitvasjon. Det er fint og engasjere seg i noe, og det er ekstra fint hvis du engasjerer deg i ting som faktisk angÄr deg og de andre rundt deg i det dagelige livet. Personelig forstÄr jeg meg ikke pÄ politik og jeg syntes det er teit og gÄ i svÊre opptog nedover Karl Johan og skrike og brÄke for og fÄ oppmerksomhet rettet mot saken sin, men det som er veldig fint er internett. PÄ internett kan du skrive dine meninger og vise at du er engasjert om en sak uten og bli fysisk eller rope teite slagord mot statelige og komunale bygninger...sÄ hvis du spÞrr meg hva som er vÊrst av en Nazist og en som ikke bryr seg sÄ sier jeg at begge har driti seg ut, de har begge tapt fordi de engasjerer seg pÄ feil mÄte...liksom Razz

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tor 20 Apr 2006, 13:26
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Vil bare si at Overskriften minner meg veldig om novellen "KruttrĂžyk," som klassen leste for en stund siden. Der sier moren til sĂžnnen sin:

"Det hadde vÊrt bedre om du var nazist og dro til fronten, for de som kjemper for nazistene, de tror pÄ noe, men ikke du, du som bare danser og ikke bryr deg."
Ikke helt ordrett skrevet, men men.
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?

InnleggSkrevet: Sűn 01 Okt 2006, 15:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Nenja skrev:
"Det hadde vÊrt bedre om du var nazist og dro til fronten, for de som kjemper for nazistene, de tror pÄ noe, men ikke du, du som bare danser og ikke bryr deg."

Slik snakker mennesker som ikke peiling pÄ hvor jÊvlig det er Ä faktisk mÄtte kjempe i en krig, tror nÄ jeg.

InnleggSkrevet: Man 02 Okt 2006, 09:09
Nenja

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Glahn skrev:
Nenja skrev:

Slik snakker mennesker som ikke peiling pÄ hvor jÊvlig det er Ä faktisk mÄtte kjempe i en krig, tror nÄ jeg.

Jeg husker ikke hele novellen, men jeg husker ihvert fall at sĂžnnen skjĂžt seg, og da ble hun stolt av ham. Jo, jo.
Men er det noen som forstÄr,
hvordan de kan fÄ sove nÄr,
de henger etter tĂŠrne?

InnleggSkrevet: Ons 04 Okt 2006, 11:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Shai_Tan

Ble Medlem: 08 Apr 2003
Nenja skrev:
Glahn skrev:
Nenja skrev:

Jeg husker ikke hele novellen, men jeg husker ihvert fall at sĂžnnen skjĂžt seg, og da ble hun stolt av ham. Jo, jo.

skakke bry meg for mye men jeg kjeder meg Wink

Novellen ”KruttrĂžyk”, skrevet av Torborg Nedreaas, er en del av novellesamlingen ”Bak skapet stĂ„r Ăžksen”. Den ble utgitt.i 1945, og ble med det Nedreaas’ debutsamling. Novellen henter motiv fra hendelser under den andre verdenskrig.

Historien skildrer forholdet mellom mor og sþnn under okkupasjonen. Vi blir kjent med moren som skammer seg over hennes sþnn, Trygve, sin holdning til krigen. Hun opplever han som en ”snylter”, en person som kun er opptatt av festing og fornþyelser.

Trygve kommer sent hjem som vanlig. I lang tid har moren bÄret pÄ fortvilelsen og bitterheten hun fÞler ovenfor sin sÞnn. Hun klarer ikke lenger Ä holde det skjult. En voldsom diskusjon fÞlger der moren for sagt det hun virkelig mener om sin sÞnns manglende engasjement og nasjonalfÞlelse. Idet diskusjonen ebber ut blir de oppmerksomme pÄ en gestapobil som stopper et stykke nedi gata. Stemningen blir med ett svÊrt anspent
 Trygve er smertelig klar over hva som venter han. Mennene ringer pÄ dÞrklakka. Et siste hÄndtrykk, sÄ forsvinner han inn pÄ rommet og lukker dÞren etter seg. Like etter hÞres et skudd fra leiligheten. SÄ er alt stille. Men den vedvarende ringingen gir seg ikke. Til slutt slipper hun mennene inn. De spÞr etter Trygve RisÞr og moren viser dem gladelig til hans rom. Da dÞra glir opp siger det en blÄlig damp ut fra rommet. Trygve er dÞd

Vi blir i grunnen kun kjent med to personer i denne novellen; Trygve og Trygves mor. Moren er nĂžye beskrevet gjennom hennes tanker og fĂžlelser og vi fĂ„r et godt bilde av hennes personlighet og tilstand i denne tiden. Hun skildres som en sliten og fortvilet dame. Hver dag er en kamp. Hun stĂ„r opp grytidlig hver morgen for Ă„ stĂ„ i mat-kĂž og ser i grunnen liten mening med livet. Hennes store bekymring er sĂžnnen Trygve, som hun kun tror er opptatt av Ă„ hygge seg. Dette plager moren og hun forsĂžker som best hun kan Ă„ engasjere Trygve i kampen mot okkupasjonsmakten. Hennes oppgitthet nĂ„r et klimaks nĂ„r hun beskylder ham for ikke Ă„ kjempe for noe han tror pĂ„: ”jeg ville foretrukket at du var nazist og at du reiste til Ăžstfronten og kjempet for noe du trodde pĂ„â€Šâ€, sier hun. Fra Trygves side derimot, oppfattes den konstante masingen som svĂŠrt forstyrrende. Men, han er nĂždt til Ă„ holde hans engasjement i motstandsbevegelsen fullstendig hemmelig. RĂžper han seg vil han straks vĂŠre i mye stĂžrre fare. OgsĂ„ Trygve er preget av krigens hverdag og er sliten og trĂžtt. Han mĂ„ jobbe om natten, i det skjulte, for at ingen skal oppdage han.

hentet fra: http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=3385

lister seg stille ut av denne seksjonen av forumet Embarassed

InnleggSkrevet: Tor 30 Nov 2006, 16:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside AIM Adresse MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [18 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet