DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hva skal man egentlig gjøre i praksis for å redde verden?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [39 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Hva skal man egentlig gjøre i praksis for Ã¥ redde verden?
Helst relativt enkle tiltak... f.eks skru av lys når du forlater rommet?

Det er veldig mange som påstår de er opptatt av miljøet, kanskje de er mot forbrukersamfunnet og materialisme, de vil ta vare på jorden, men lever som alle andre. Jeg tror dette er standpunkter man ofte har i diskusjoner, men ikke i praksis.

Så, hva kan man gjøre for å redde verden? Jeg vil fram til punkter som er mulig å gjennomføre, som gode vaner i hverdagen.. Ikke som å starte politiske organisasjoner eller demonstrasjonstog.

Skru av datamaskiner, lys, varmeovner i ubrukte rom o.l. er et typisk eksempel jeg har begynt å følge litt.
Men hva nytter egentlig, og hva er meningsløst? F.eks hvor mye mer forrurenser man ved å ta en flytur enn ved å bruke mye varmtvann? Jeg vil tro det er snakk om mange tusen ganger. Det er dumt å gjennomføre mange halvveis ubruklige rutiner bare for å få god samvittighet, mens man egentlig ikke er flinkere enn mange andre der det virkelig gjelder.

Så, kom gjerne med forslag og diskuter dem? Her mer mine, som jeg prøver eller gjerne vil følge:

1. Ikke kjøpe ting jeg ikke har bruk for. (Sparer på ressursene i verden, og bedrer personlig økonomi.)
2. Ikke sløse med strøm unødvendig. Skru av ubrukte maskiner, f.eks på skolen. (Mye av strømmen vi bruker kommer f.eks fra forrurensende kullkraftverk i utlandet, i motsetning til hva mange tror)
3. Gi penger til snille organisasjoner. (Litt mer tvilsom? Hvis man velger gode organisasjoner, gjør det forskjell?)
4. stemme på politiske partier som vil gjøre noe med miljøet. (Kan kanskje hjelpe?)
5. Kjøpe økologisk mat?
6. Ikke kjøre bil unødig, skremme livet av barna sine med trusler om miljøkatastrofer så de ikke maser om å bli kjørt overalt, la dem bruke beina og bruke dem selv. Kjøre på en måte som ikke skader for mye.
7. Kaste søppel i riktig søppeldunk? (Spesielt å bruke papirsøppel har jeg blitt flink på..)

Ka du tru?

InnleggSkrevet: Tor 09 Mar 2006, 22:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
RoR
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003
Strømsparing er helt klart noe som funker. Leste en artikkel om hvor mye strøm som kunne spares hvis alle slår TVen helt av istedet for å sette den på standby. Husker ikke tall, men det var Sinnsykt Mye.

Kildesortering er en annen greie som helt klart fungerer. Man kan gjøre utrolig mye med avfall dersom det er sortert på forhånd. I Tromsø for eksempel er det planlagt et boligfelt som skal varmes opp kun ved forbrenning av metangass fra matavfall. Papir gjenvinnes til nytt papir, og glass blir..eh..vel, fyllmasse.. Men det er bedre at det blir fyllmasse enn at det blir knuste flasker i grøfta.

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 09:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Re: Hva skal man egentlig gjøre i praksis for å redde verden?

Optimist skrev:
5. Kjøpe økologisk mat?

Noen innvendinger:

Hvis alle i verden bare ville ha økologisk mat, ville det veldig fort blitt matmangel, massive sultkataastrofer og det som værre er. Vi trenger faktisk industrielt landbruk for å lage nok mat i verden. Økologisk mat er et luksusgode. Det er foresten ikke garantert at det ikke forutrenser selv om det ikke blir brukt kunstig gjødsel, kumøkk i store mengder kan også være skadelig for miljøet.

De andre punktene var gode.

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 11:48
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Re: Hva skal man egentlig gjøre i praksis for å redde verden

Zatharee skrev:
Optimist skrev:
5. Kjøpe økologisk mat?

Noen innvendinger:

Hvis alle i verden bare ville ha økologisk mat, ville det veldig fort blitt matmangel, massive sultkataastrofer og det som værre er. Vi trenger faktisk industrielt landbruk for å lage nok mat i verden. Økologisk mat er et luksusgode. Det er foresten ikke garantert at det ikke forutrenser selv om det ikke blir brukt kunstig gjødsel, kumøkk i store mengder kan også være skadelig for miljøet.

De andre punktene var gode.

Jeg må innrømme at jeg likte å høre det, fordi jeg pleier sjelden å spise økologisk mat.. Jeg forbant egentlig økologisk mat med bærekraftig mat, men den dyrkes kanskje inneffektivt for tida?

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 15:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
RoR
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003
Unngår alltid økologisk mat. Ikke av noen politisk grunn, jeg bare synes det høres så..unaturlig ut. Ja, jeg skjønner at det høres utrolig teit ut..

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 15:55
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Re: Hva skal man egentlig gjøre i praksis for å redde verden

Optimist skrev:
Jeg må innrømme at jeg likte å høre det, fordi jeg pleier sjelden å spise økologisk mat.. Jeg forbant egentlig økologisk mat med bærekraftig mat, men den dyrkes kanskje inneffektivt for tida?

Bærekraftig betyr i praksis opprettholdbar over tid, dvs at det ikke ødelegger miljet på den måten at man ikke kan fortsette å dyrke like mye. Det er godt mulig at økologisk jordbruk er bærekraftig, men mer effektivt enn industrielt jordbruk er det ikke.

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 16:40
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Økologisk jordbruk og denslags er nok bærekraftig, men holde liv i hele jordens befolkning kan den neppe.

InnleggSkrevet: Søn 12 Mar 2006, 00:47
hitmark
Främling
Främling

Ble Medlem: 19 Mar 2006
sku av lys ja.

varmeovner kansje. spørsmålet er hva som kan defineres som ubrukte rom.

pcer har hvilemodus. det vil si at om den står ubrukt lenge så vil ting som skjerm, hardisk og annet bli skrudd av. en liten mengde spenning vil bli opprettholdt slik at ting raskt kan vekkes til live når det er ønsket.

greit nok, en pc vil dra enda mindre strøm når den ikke er i bruk i det hele tatt. siden en i dag lever i ett globalt, alltid våkent samfunn så kan en egentlig ikke få seg til å skru av pcen...

å ha hele datasalen i en skole på standby over natta hjelper ikke særlig. men det gjør den dataansvarliges liv enklere siden en kan da rulle ut oppdateringer og endringer i internet-tid...

er nok lys vi bruker mest strøm på. gatelys, opplyste reklameskilt osv osv osv. desto mer vi kunne kuttet der desto bedre. men jeg lurer virkelig på om vi hadde klart å gått tilbake til en tid hvor en ikke kan se hånden foran seg fordi det er natt og overskyet...

InnleggSkrevet: Søn 19 Mar 2006, 05:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Knappestøper
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006
hvis alle gjennomfører dette, kan nok verden på sikt bli friskere og grønnere.. Og hvis du i tillegg smiler til folk, og er oppmerksom på andre så blir kanskje de litt friskere også? Smile

InnleggSkrevet: Tir 21 Mar 2006, 20:31
hitmark
Främling
Främling

en vet jo aldri, men jeg tviler. folk har blitt for opptatt av lommeboka si til å legge merke til ens felles beste...

InnleggSkrevet: Tor 23 Mar 2006, 06:04
Knappestøper
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006
det er et poeng.. jeg tror det er disse grønne lappene som i hovedsak er årsaken til at jorda er så syk. miljøet og mennesker lider jo noe inni helv* fordi noen feite menn vil tjene enda mer. høgger ned regnskoger, CO2-utslipp så det holder, utnytting av fattige mennesker og naturressurser. og det er vel strengt tatt ikke nødvendig?

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 19:40
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Et bitte lite aber: Det er ikke egentlig verden vi vil redde, for verden har vært igjennom katastrofer før... Tenk bare på diverse texas-store stener som har truffet jorden, og istid, og tørkeperioder hvor nesten hele jorden var ørken...

Det vi vil, er å redde menneskets plass på jorden - men det høres mye penere og mindre egoistisk ut å si "La oss redde Verden!"

Jorden er i stand til å reparere seg selv - det tar kanskje noen millioner år, men den er faktisk det...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 21:07
hitmark
Främling
Främling

alternativt så får solen enda en "mars" i bane rundt seg...

InnleggSkrevet: Tir 28 Mar 2006, 12:00
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
hitmark skrev:
alternativt så får solen enda en "mars" i bane rundt seg...

Nope, det er mer sannsynlig at månen kræsjer i jorden, enn at mennesket klarer å legge planeten gold... (Til og med om vi bruker atomvåpen i forsøket...)

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 28 Mar 2006, 16:26
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Når mars er som den er er det mest sannsynlig fordi planeten ligger såpass langt unna sola, og har såpass lav tyngdekraft, at den ikke klarte holde noe økosystem igang. Det ble ikke varmt nok, ikke fuktig nok, og planeten klarte ikke holde på atmosfæren sin.

Nei - se heller på Venus - der har vi drivhuseffekt som har gått amok, der!

InnleggSkrevet: Tir 28 Mar 2006, 18:43
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Jeg lurer på hvorfor normenn generelt er så negative til økologisk mat..? Her i Danmark er det helt vanelig, og det selges for bare et par kroner ekstra i alle dagligvare butikker. Jeg elsker å kjøpe (Statskontrolert Dansk) økologi, og jeg føler jeg støtter en god sak ved å gjøre det.

InnleggSkrevet: Lør 08 Apr 2006, 12:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Qystein
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Mar 2006
når deler av verden sulter så syns jeg det får være måte på hvor mye vi skal gni det inn,,
å "utnyte" jorden så vi får maks mengde mat ut av den høres ikke gærlig ut på noen måte for meg,,

InnleggSkrevet: Søn 09 Apr 2006, 20:53
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tittan skrev:
Et bitte lite aber: Det er ikke egentlig verden vi vil redde, for verden har vært igjennom katastrofer før... Tenk bare på diverse texas-store stener som har truffet jorden, og istid, og tørkeperioder hvor nesten hele jorden var ørken...

Det vi vil, er å redde menneskets plass på jorden - men det høres mye penere og mindre egoistisk ut å si "La oss redde Verden!"

Jorden er i stand til å reparere seg selv - det tar kanskje noen millioner år, men den er faktisk det...

Det var veldig bra sagt. Jeg har ikke tenkt på det sånn før. Egentlig er vi bare nok en liten katastrofe for jorden, som har opplevd mange sånne allerede. Det er oss selv vi prøver å redde. Kanskje noen av dyrene også.. (WWF f.eks)

InnleggSkrevet: Ons 12 Apr 2006, 21:23
calyptomena
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005
Det er forskjell på om man tenker at alt må gjøres til en absolutt regel, eller om man kan være litt mer pragmatisk.. Om ALLE skulle spist økologisk mat så ville ikke alle overlevd, javel, men det har da strengt tatt ikke noe å si for om man er tilhenger eller motstander av økologisk mat? Hvis alle skulle spist like mye kjøtt som nordmenn gjør hadde det heller ikke gått, men er dere vegetarianere av den grunn?

I praksis hadde det vært veldig bra hvis flere spiste økologisk mat, jeg tror neppe hele jordas befolkning vil gå over til det uansett.... Økologisk mat er BEDRE for miljøet enn ikke-økologisk mat, og det forurenser mindre, selv om økologisk mat også forurenser littegrann. Sånn er det faktisk. Det er ingenting galt i å prøve å begrense skadene litt...

Angående det at deler av verden sulter... Når USA dumper korn utenfor kysten sin fordi kornprisene er for lave, så er det strengt tatt ikke mer effektivt jordbruk vi trenger, men en bedre global fordelingspolitikk.

InnleggSkrevet: Man 24 Apr 2006, 19:27
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Så på teve for en stund sida. Der sto det at en gjennomsnittlig flytur av norsk lengde (hva nå enn det er) produserte 700 kg ren CO2 PER FLYSETE! Ergo, ta toget i stedet for fly. Den beste måten du kan spare miljøet på.

InnleggSkrevet: Man 24 Apr 2006, 20:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [39 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet