DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Atomkraft - er den egentlig sÄ ille?
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Atomkraft - er den egentlig sĂ„ ille?
Eller bÞr vi satse pÄ den, med tanke pÄ miljÞet?

Jeg leste en artikkel i Flux, om den kontroversielle James Lovelock, viktig skikkelse i den internasjonale miljĂžbevegelsen.

Han mener at vi bÞr bruke mer atomkraft, og med ganske god begrunnelse. Jeg mÄ innrÞmme det hÞres logisk ut. Mange skvetter jo bare av ordet atomkraft. Men hvorfor ikke se pÄ potensialet?

Atomkraft gir ikke utslipp slik olje og kull gjÞr. Den pÄvirker ikke global oppvarming, og skaper mye myyye mer energi enn f.eks de miljÞvennlige vindmÞllene. Mange er redde for at de skal sprenge, men sannsynligheten er egentlig veldig liten. Det skjedde en gang i russland, i et lite vedlikeholdt atomkraft, under et spesielt forsÞk der alarmer e.l. ble skrudd av. Moderne atomkraftverk er ikke langt unna idiotsikre, og fÞlgene av en nedsmelting er mye mindre enn det kullkraftverk skaper.

Hovedproblemet er altsÄ den radioaktive strÄlingen. Hvor skal den lagres? Forslaget til Lovelock er faktisk Ä dumpe den i naturen. Der gjÞr den faktisk liten skade. Noen dyr kan fÄ kortere levetid, men samtidig setter strÄlingen fart pÄ evolusjonen, det oppstÄr flere mutasjoner.
Uavhengig av denne artikkelen leste jeg i Illustrert Vitenskap om undersÞkelser av den radioaktive strÄlingens pÄvirkning pÄ miljÞet. Faktisk viste det seg at omrÄder som var utsatt (husker ikke om det var pga. prÞvespregninger?) var svÊrt livlige, fulle av liv. StrÄlingen sÄ ikke ut til Ä skade naturen. Men den gjÞr en svÊrt god ting, den holder mennesker pÄ avstand! Ingenting er bedre for naturen. Hvis vi dumpet radiaktivt avfall i naturen, ville det kanskje til og med redde ubebodde urskoger i samme slengen? Vi kan i det minste for Ä redde atmosfÊren fram til atomkraft uten farlig avfall kan bygges?

Illustrert Vitenskap har ogsÄ hatt flere artikler om muligheten for miljÞvennlig atomkraft i fremtiden. Kanskje atomkraft ikke er sÄ dumt?

InnleggSkrevet: Tor 09 Mar 2006, 22:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Var endel tankevekkere der.. Men akkurat det med Ä dumpe i naturen hÞres uansett litt spooky ut.. I forhold til dyrene; "setter fart pÄ evolusjonen, via hyppigere mutering". Joda, hyppigere mutering vil sikkert forekomme.. Men Ä kalle det evolusjon, nÄr man ser mutasjoner fra Tsjernobyl.. De mutasjonene var ikke akkurat evolusjon, de var ikke noe skritt frem, og mutasjonene sÄ ut til Ä vÊre tilfeldig, ikke fremkalt av behov. Mao var mutasjonene ulemper, ikke fordeler, og da heller ikke evolusjon i positiv forstand.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 08:54
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
RoR
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 29 Okt 2003
Ser ikke egentlig pÄ Illustrert Vitenskap som noen pÄlitelig kilde til informasjon, og mÄ si meg enig toth42, mutasjoner er ikke nÞdvendigvis noe som leder til evolusjon.

PÄ den andre siden er jeg helt enig i at atomkraft er noe som har fÄtt et alt for dÄrlig image, og som burde utnyttes mer. Ser dessuten ikke noen problemer med Ä kvitte oss med avfallet - vi kunne for eksempel samle det opp og med jevne mellomrom skyte det ut i verdensrommet (og for de som mener vi ikke har noen rett til Ä forurense verdensrommet - vi kan jo bare dytte det i retning Sola..) Selv om vi faktisk bestemmer oss for Ä lage en svÊr atomsÞppelfylling i naturen en plass vil det nok vÊre mindre skadelig for naturen enn alt det fossile brenslet vi driver og fyrer av hele tiden...

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 09:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Denne linken:

http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/tu/radioakt.htm

gir info om radioaktivitet og dens skadevirkninger som jeg synes er langt mer pÄlitelig enn Illustrert Vitenskap. Men ja - det er fryktelig politisk ukorrekt Ä si, men radioaktivitet har kanskje vist seg Ä vÊre langt mindre farlig enn det de fleste skal ha det til.

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 11:25
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Å hĂžre om Tsjernobyl pĂ„ grunnskolen har vel satt en stĂžkk i de fleste, og samtidig gjort det politisk ukorrekt Ă„ snakke pent om atomkraft..
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 10 Mar 2006, 12:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
magnon
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Ja, atomkraft er ille.

Grunnen til at vi beveger oss bort fra fossil energi har en Ärsak: Generasjonene etter oss.

Hadde det ikke vÊrt noe liv etter vi som er her nÄ, hvorfor sÞrge for at jorden har en fremtid - hvis man da ogsÄ utelukker dyreliv?

Atomkraft er ikke sikker teknologi. Det er ingen som vet konsekvensene av atomkraft, i og med at halveringstiden pÄ atomavfall er lengre enn det har eksistert sivilisasjon. Det er ogsÄ en viss feilfare ved atomkraft, altsÄ eksplosjonsfare. Og hvor skal man deponere det? Man kan deponere det mange steder pÄ jorden, kostbart eller ikke kostbart. Uansett kan vi ikke forutse konsekvensene av strÄlingen, og hvilken innvirkning det har pÄ folk, dyr og fauna, om det lagres ved overflaten, eller grunnvann, mineraler, karbon osv. som senere hentes opp som mineraler eller inngÄr i liv - i et millionÄrsperspektiv pÄ dette. Det er ikke noe vits Ä Þdelegge mer enn vi mÄ, spesielt ikke nÄr konsekvensene er sÄpass langsiktige. Vi kan sende det til rommet, men da har du alltid faren for at transportmiddelet eksporterer og lager en fin sÄkalt skitten bombe.

Det sykeste jeg har lest sĂ„ langt er Ă„ dumpe atomavfall i naturen - for Ă„ sette fart pĂ„ evolusjonen? HĂžres ut som Darwin pĂ„ speed. Selvom naturen har mutasjoner helt pĂ„ egen hĂ„nd, er det en ganske hĂ„rfin regulering av livet pĂ„ planeten. Å skru utviklingen pĂ„ turbo er vel ikke det lureste man kan finne pĂ„. Det verste som kan skje er at dyrene fĂ„r genetiske skader som ikke pĂ„virker formeringsevnen, men likevel fĂžres videre - for eksempel sykdommer som oppstĂ„r etter man generelt har fĂ„tt et avkom. Slikt eksisterer det veldig lite av i naturen fra fĂžr, men mange mennesker har det - spesielt forekommer slikt hos strĂ„leskadde.

Vi har i dag atomreaktorer som brukes til forskning i Norge, og sÄ lenge de eksisterer og produserer minimalt med avfall ser jeg ingen grunn til at de ikke kan brukes til Ä lage nytteenergi ut av overskuddsenergi fra reaktorene. Men det er vel den eneste bruken jeg vil strekke meg til.

Det at vi har en kraftkrise i nÊrheten er forsÄvidt bare tull. Norge kan klare seg fint pÄ utbygging av CO2-rensede gasskraftverk (som bygges ned nÄr det er mulig, of course) parallelt med fornybar energi, og vi bruker mer hÞyverdig strÞm enn vi mÄ. Det er ingen grunn til at man f.eks. skal bruke linjestrÞm til oppvarming, det finnes ekstremt mange alternativer som er billigere og mer miljÞvennlig. Om det ikke fyller luksuskravene til en del nordmenn, beats me. Jeg liker Ä se pÄ meg som teknologioptimistisk, men ikke til det urimelige.

Poenget er ikke Ä lage sÄ mye kraft at vi kan gjÞre akkurat hva vi vil med det. Poenget er Ä produsere det man egentlig trenger uten Ä vÊre altfor slÞsete. Vi har massevis av teknologi for Ä gjÞre dette enklere.

Atomkraft er passifiserende. Det sperrer for bedre lÞsninger. ForÞvrig er en av de beste lÞsningene jeg til nÄ har hÞrt vind- og bÞlgekraftverk pÄ oljeplattformer, noe jeg hÞrte fra Alvhild Hedstein. Alle nye oljeplattformer bygges i dag med infrastruktur for elektrifisering, det er ganske velkjent. Det som ikke er sÄ velkjent er at man samtidig sÞrger for at man har mulighet til Ä frakte energi tilbake i form av elektrisk kraft, slik at nÄr man gÄr tom for olje eller ikke bruker det mer, sÄ kan man utnytte oljeplattformene til noe fornuftig. Det er ikke sÄ mange som bryr seg om vindmÞllenes utseende der, og det blÄser mye mer enn pÄ land. Ganske effektivt er det og.

Det at en masse akademikere pÄstÄr at atomkraft er greit er vel ikke noe jeg orker Ä tenke sÄ mye pÄ. De kan ikke forutse konsekvensene. Jeg holder meg helst til vind, sol, bÞlge, bio, jordvarme, alt det som kan bruke det som planeten gir oss fra fÞr, og vi gjÞr dermed ikke noe annet enn Ä bruke energien mer effektivt.

Atomkraft uten avfall, utopisk teori, men skulle det finnes sÄ har man fremdeles strÄlingsfaren (noen skal jobbe der) og en viss eksplosjonsfare. VindmÞller eksploderer ikke. Og det er enorme muligheter i fornybar energi om man bare prÞver Ä se de. NÄr et halvveis effektivt solcellepanel pÄ kanskje 1kvm kan gi strÞm nok til en liten hytte, kan man tenke seg hvor mye potensial det er i dette om man Þnsker Ä satse.

InnleggSkrevet: Ons 15 Mar 2006, 07:12
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Som det nevnes i linken over - vi har endel ting Ä basere oss pÄ, nÄr det gjelder Ä forutsi virkningen av radioaktivitet. Det er gÄtt over 60 Är siden atombombene falt over Hiroshima og Nagasaki, sÄ der har vi veldig gode data over kreft-tilfeller, mutasjoner og denslags. Og som det viser seg - virkeligheten er milevis unna de skrekkscenarioene man ofte fÄr presentert. I tillegg har vi Tsjernobyl - i omrÄdene rundt kraftverket og byen som nÄ er folketomt, stortrives allverdens dyreliv.

Det er ikke dermed sagt at jeg mener atomkraftverk er den beste lÞsningen, vindkraft er interessant, og bÞlgekraft ogsÄ. Men male fanden pÄ veggen skal man jo heller ikke.

InnleggSkrevet: Ons 15 Mar 2006, 10:51
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [7 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet