DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Hvorfor i all verden er det oss menn som har "makten"??
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
Optimist
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006
 Hvorfor i all verden er det oss menn som har "makten"??
Og hvorfor lar/lot kvinner seg undertrykke?

Jeg mener, hvordan endte det opp slik i de aller fleste kulturer at menn er ledende, mens kvinner føler deg undertrykt? Kvinner har "alltid" blitt undertrykt, men en eller annen gang må mennene ha tatt makta? På naturens side er det jo ofte hunnkjønn som dominerer. Stammer dette helt tilbake fra apetiden?
I så fall kan man jo kalle menns dominans over kvinner som intet annet en naturlig, noe kvinnefronten kanskje banker meg opp for å ha sagt. Men uansett om det er naturlig eller ikke, skal det selvsagt ikke være slik. Det jeg vil frem til er, når startet hunnkjønnet å la seg undertrykke? Hvordan ble det sånn? Stammer dette fra før menneskene lærte å tenke rasjonelt?

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 16:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Hmmm, det er egentlig noe å lure på.
Jeg mener det har en del med hjernevasking å gjøre. Sånn som jeg oppfatter det finnes det mange kvinner som egentlig ikke bryr seg noe særlig.
Desuten, der hvor kvinner blir undertrykt til det ekstreme i vår tid nå er jo steder hvor religion står sterkt. Og det har hvertfall mye med hjernevasking å gjøre.

Kanskje det før i tiden var så tøffe tider at kvinnene rett og slett ikke hadde tid til å tenke på annet enn å ta vare på barna sine, vaske huset, sørge for at de hadde det bra osv. Også ble det bare sånn?
Det finnes jo kvinner som har våknet opp fra denne tilstanden og begynt å lure på hvorfor det akkurat er de som hele tiden må ta hensyn.

Jeg mener, sånn som vi har det nå i den vestlige verden har jo ikke menn noen unnskyldninger for hvorfor vi må være hjemme for å vaske huset i stedet for å dra på jobb.
Eller?

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 17:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
det du snakker om stammer jo helt fra tidenes begynelse da,hvor menn gikk ut på jakt mens kvinnene var hjemme og passet på hulen,lagde klær,passet på barna osv så det er nok her det stammer fra,og sånn har det vel bare forholdt seg.nå er det jo ikke mye kvinneundertrykkelse i norge,nå til dags har kvinner like mange rettigheter og muligheter som menn.men,som Secretwindancer sier,så er det noen land hvor kvinner blir behandlet umeneskelig pga religion(tenker da hovedsakelig på muslimske land hvor kvinner kan bli steinet hvis de viser mer hud en øyelokkene)og DET er forkastelig,så det er det kvinnegruppene i norge burde bekymre seg over,ikke hvorvidt det er rød mann på trafikklysene og bilde av en mann på det fotgjenger skiltet.kvinner har det vel like bra som menn i mesteparten av europa ville jeg tro.(les: mesteparten)

og vi skal alle være glade for at kvinner ikke har samme rolle i meneskeheten som i naturen,da kvinnen gjerne spiser mannen etter de har parret(frosker,edderkopper etc) Razz

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 19:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
På den andre siden finnes det også matriakalske kulturer i verden.

Noen ganger lurer jeg på om ikke verden ville vært litt bedre, om mannfolka hadde hatt vett på å bry seg litt mindre om makt, politikk og denslags, ikke bare om kvinner brydde seg mer om det.

Det kan naturligvis virke noe sjåvinistisk - men det er jo fakta at ganske mange kvinner rett og slett ikke har vært interessert i alle de rettighetene som mange andre kvinner har kjempet for. Nå mener jeg ikke nødvendigvis at det er så lurt, men slik er det nå engang.

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 21:38
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jenter har jo en litt annen natur enn gutter. ofte er de ikke like pågående, og jeg tror mange jenter ikke har turt / tør å ha makt. hvis en gutt vil oppnå noe så jobber han og står på for å oppnå det, mens jenter tviler mye mer på seg selv og redde for å gjøre ting galt. gutter bryr seg ikke like mye om slikt.

nå er det jo mange tilfeller som ikke er slik, men det er en tendens.
mange jenter undertrykker seg selv like mye som de blir undertrykket av andre.

InnleggSkrevet: Man 06 Mar 2006, 21:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Sociology - A Global Introduction, av Macionis and Plummer, kapittel 12 "The Gender Order and Sexualities"

Her får dere listet opp de fleste sosiologiske teoriene på akkurat dette punktet, samt en del spennende tanker og innspill.

Eks: Er kjønn og seksualitet sosiale konstruksjoner?

Et spennende tema, som jeg gjerne skulle greid ut om i bøtter og spann, men jeg får heller skrive ferdig oppgaven min og poste den Wink

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 08 Mar 2006, 12:39
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det der med at det er jenters natur... nja. Jeg tror ikke hverken jenter eller gutter er noen homogene grupper, akkurat. Ihvertfall ikke fra naturens side. Fra dag en av begynner man jo å orientere seg etter den verdenen man lever i, så jeg tror ikke det er naturlige forskjeller som gjør seg gjeldende her. Forskjellige kulturer verden rundt har svært forskjellige måter å gjøre ting på når det gjelder syn på forskjeller mellom menn og kvinner, og alle kulturene mener at det er "naturlig" å gjøre ting slik de gjør dem.

InnleggSkrevet: Tor 09 Mar 2006, 11:48
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Therese skrev:
jenter har jo en litt annen natur enn gutter. ofte er de ikke like pågående, og jeg tror mange jenter ikke har turt / tør å ha makt. hvis en gutt vil oppnå noe så jobber han og står på for å oppnå det, mens jenter tviler mye mer på seg selv og redde for å gjøre ting galt. gutter bryr seg ikke like mye om slikt.

Jeg sier meg enig med Glahn. Dette kan like gjerne være mijløbetinget, dvs en sosial konstruksjon. At menn og kvinner er biologisk forskjellig også i hjernen, er det vel ikke så mange som betviler. Men hva disse forskjellene består i, og hvor store de er, er det lite enighet om.

Jeg mener egentlig ordet naturlig blir ganske meningsløst og uten innhold i denne diskusjonen, ettersom alle samfunn er sosiale konstruksjoner i like stor grad, og da kan man egentlig ikke klassifisere en samfunnsstruktur som mer "naturlig" enn en annen. Man kan, derimot, diskutere årsakene til at forskjellige samfunn har fått de trekkene de har, og hvillke type samfunn som er best.

Når det gjelder hvorfor kvinner i mange samfunn og historisk sett har blitt undertrykket, tror jeg jeg vil peke på en av de åpenbare årsaksmulighetene. Menn er i de aller fleste tilfeller fysisk strekere enn kvinner, og når det kommer til maktbruk er dette en betydelig fordel, i hvert fall i samfunn som ikke i stor grad har sanksjoner mot bruk av vold. Bare det faktum at kvinner er utsatt for trusselen om voldtekt (i betydelig større grad enn menn) kan ha bidratt til å innføre mange av restriksjonene på kvinners rolle i samfunnet. (Kvinner må sjules, beskyttes, holde seg inne, alltid være i selskap med en mann, osv..) Dette kan i hvert fall til dels ha bidratt til at kvinners forvisning til den private sfæren, mens det offentlige rom i større grad ble regnet som menns arena.

I den grad menns dominans er basert på fysisk styrke kan man jo påstå at deres dominans er "naturlig". Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 09 Mar 2006, 12:47
Pålpetulpe
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 28 Jan 2006
Jeg tror det har mye med styrke å gjøre, og så er det jo de 9 måndene- der hvor kvinner ikke skal gjøre like mye osv, aka gravid.. hvem skulle holde fortet oppe mens kvinnen var gravid...

Tror det er også noe med troen som er i alle verdens hjørner. Dessuten er mannen bredere over skuldrene, høyere, sterkere osv..
Det er jo også oppfatningen av at jenta er den som lager maten men mannen er uteå jakter etter den.
Mye med tradisjoner også... Hvordan jenter oppdras til å være liten søt uskyldig pike, mens gutten kan være rakker fant..
Så sies det jo at folk med for mye følelser ikke kan lede, kvinner har lettere for å utrykke følelser, selv om det sakte (veldig veldig veldig) sakte og forsiktig gjevner seg ut.

Jente kan også skylde litt på seg selv i forhold til at det er menn som styrer verden. Vi forventer ikke at en kvinne kommer i skinnende rustning på en hvit hest akkurat...
Tror også at gutter er veldig flinke til å utnytte forskjellige situasjoner for sitt eget beste.. jenter er kanskje ikke like flinke.
Jeg tror også at hvis jenter gjør noe som man ikke burde ha gjort gnager samvittigheten mer, ikke vet jeg..

Tror det stammer fra tradisjoner og sta mannfolk Laughing

Kvinnene kommer å tar rotta på dere snart, bare så dere er advart!!!

InnleggSkrevet: Søn 12 Mar 2006, 19:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg vet nå ikke helt når det kommer til dette med fysiske forskjeller. Det finnes mange kampteknikker som gjør deg istand til å slå ut en hvilken som helst motstander, samme hvor mye større han er enn deg. Jeg vet det finnes mange jenter som er 30 cm lavere enn meg og som veier 30 kg mindre, som jeg aldri ville begitt meg ut i fysisk håndgemeng med. Ikke alltid, men svært, svært ofte kan teknikk og intelligens løse problemer du aldri kan løse med rå makt eller fysisk overlegenhet.

Selvfølgelig finnes det fysiske forskjeller mellom menn og kvinner, men de aller fleste problemer kan løses like godt på minst to forskjellige måter som legger vekt på forskjellige egenskaper. Det interessante er ikke så mye hva slags fysiske forskjeller som finnes, men hva vi gjør med dem, hva vi gjør ut av dem, og hva vi ikke gjør ut av dem.

InnleggSkrevet: Søn 12 Mar 2006, 20:43
magnon
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Therese skrev:

Det er kanskje ikke jeg som burde gi dette inntrykket til deg, men Razz

Uavhengig av det, jeg har hvertfall lært meg at det du sier forsåvidt er riktig, men jeg er enig med de som sier det er miljøbetinget.

Jenter skal, normert sett, stå litt bak på scenen og dermed tørre litt mindre, og tvile på seg selv og være redde for å gjøre ting galt. De som bryter ut av dette mønsteret pleier å ha stor suksess, men mønsteret i utgangspunktet er grunnlag for en del dårlig selvtillit og tro på seg selv generelt.

Gutter skal, normert sett, ture frem og gjøre stor suksess, være det seg fotball på barneskolen eller jobbkarrieren senere i livet. Det er "riktig" for gutter å gjøre det bra. Det jeg har følt på kroppen selv er dog at hvis man ikke klarer disse forventningene, om det er andre som har de eller spesielt seg selv, er resultatet likt - dårlig selvtillit og demotivasjon og så videre.

Du har dog rett i at jenter undertrykker seg selv like mye som de blir undertrykket. Gutter er dog flinke til å ha for store forventninger til seg selv like mye som folk har forventninger til de, tror jeg. Men om man kunne forme samfunnet på nytt, tror jeg ikke nødvendigvis det hadde blitt slik igjen. Hvorfor det er sånn er et livslangt sosialantropologisk studium som jeg har tenkt å holde meg langt, langt unna, men det er sikkert noen som har et fornuftig svar.

Jeg tror det har med å gjøre med hva man lærer seg til når man er "tvunget" til det. Hører man ikke gang på gang at jenter er mye flinkere til å manipulere folk og generelt gjøre faenskap med psyken til andre? Se på det som en kompensasjon for å ikke være like fysisk sterk, og det er en ganske naturlig egenskap å utvikle. Eller kanskje evolusjonen måtte ha det dit at menn måtte være fysisk sterkere, så man hadde et våpen mot alle disse kvinnene som mentalt sett hadde overtaket på verden Wink

InnleggSkrevet: Ons 15 Mar 2006, 07:42
Qystein
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Mar 2006
min teori:
Funn fra gammelt av viser at menn kvinner og barn jobbet sammen under jakt, og de vandret mye, altså begge kjønn er like,,

Men mennesker i motsetning til andre dyr begynte å slå seg til ro, og ettersom at "flokken" øker trengs ikke kvinner i jakt lengre.
Fordi at det er en viss risk, og man trenger tross alt ikke en mann pr kvinne for å holde "produksjonen" ved like.

kvinner kan ikke flytte seg like mye, eller jobbe like hardt når de er gravide, det sier seg selv. Og siden man ikke har slikt som "løpetid" hos mennesker så var de vell egentlig gravide kort og godt hele tiden.
Og da er det naturlig at kvinnen ville ta lettere jobbe og oppgaver.
Over tid så blir jo mannen da sterkere og da vil vell en viss undertrykking skje. Siden samfunnene på den tiden var mer primitive og gikk mye ut på hvor sterk du var (krig og alt det der)

Og nå som det ikke lengre er makt i å være sterkest, så ser man jo at likestillingen mellom kjønnene kommer i stormfart. Tildels så fort at menn blir undertrykt!

En annen teori min kjære venn joathan har er litt enklere:

Du vet bevegelsen du bruker nå du slår med en pinne/øks/sverd osv
Og du vet den bevegelsen gutter bruker når de,, hmmm,,hmmm,,
og så samme som din, case closed Very Happy

InnleggSkrevet: Fre 31 Mar 2006, 13:23
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet