|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
turbogigante
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 19 Sep 2005 Innlegg: 65 Bosted: Oslo
|
snill ikke kristen=go to hell? ett liten tidsyssel
jeg leste en stripe i nemi, som lÄt no slik som detta: (basert pÄ min hukommelse, riktignok)
en dame er snillere en snillest, hun lever i fattigdom pga. at hun gir bort alle penger hun tjener (hun har litt til mat ol) til foreninger. hun donerer bort organer, og har aldri gjort noen noe vondt. hun er frivillig, der ingen andre orker Ä vÊre.. men hun tror ikke pÄ gud, ergo vil hun havne i helvete.. er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel?
i klassen min ble folk skikkelig sinte pÄ meg pga av at de mente at det ikke hadde noe med kristendommens syn pÄ "etter dÞden"..
hva tror dere gud ville gjort her? fortjener hun Ä havne i helvete, mens andre folk som ikke er i nÊrheten sÄ snill og hjelpsom som henne, kommer inn med ein gong? eg undrast
nÄ mÄ dere late som om gud, helvete og himmel finnes da..
|
Skrevet: Ons 08 Mar 2006, 18:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Sitat: | er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel? |
Slik er det hvertfall ikke. Om man ser det fra kristent standpunkt. Det holder ikke til noen ting Ä tro pÄ Gud, du mÄ ogsÄ adlyde ham, gjÞre alt til hans beste og etter hans vilje, angre alle dine synder hver dag osv. osv..
Man kan gjerne tro/vite at mÄnen finnes, men man kommer ikke automatisk dit av den grunn. Det er endel forberedelser og betingelser som skal oppfylles fÞr man fÄr bilett til romferja. Og det koster.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 09 Mar 2006, 09:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Her tror jeg du vil fÄ svÊrt forskjellige svar avhengig av hvem du spÞr. Kristne er ikke mer universelt enige om dette enn muslimer og jÞder er om klagemuren.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 09 Mar 2006, 11:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
SpĂžr Gud - vis han finnes.
Det er vel ikke noe mennesker kan avgjĂžre.
|
Skrevet: Tor 09 Mar 2006, 12:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
turbogigante
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 19 Sep 2005 Innlegg: 65 Bosted: Oslo
|
toth42 skrev: | Sitat: | er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel? |
Slik er det hvertfall ikke. Om man ser det fra kristent standpunkt. Det holder ikke til noen ting Ä tro pÄ Gud, du mÄ ogsÄ adlyde ham, gjÞre alt til hans beste og etter hans vilje, angre alle dine synder hver dag osv. osv..
Man kan gjerne tro/vite at mÄnen finnes, men man kommer ikke automatisk dit av den grunn. Det er endel forberedelser og betingelser som skal oppfylles fÞr man fÄr bilett til romferja. Og det koster. |
jooo, det spÞrs hvem du spÞr vettu.. sÄnn som en bibeldame jeg traff pÄ veien, sa at sÄ lenge du tror pÄ Gud, sÄ vil han tilgi.. det er jo veldig likt som som med katolikker (jeg tror i allefall det er dem) hvor man kan fortelle alle syndene til presten, og derved bli tilgitt
|
Skrevet: Fre 10 Mar 2006, 17:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Audi
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mai 2003 Innlegg: 128 Bosted: Bergen
|
Dette handler jo kun om tro.. Personlig tror jeg at ja, hun vil komme til helvete sÄ sant hun ikke tror pÄ Gud. Men det finnes nyanser, jeg tror ikke Gud, dersom H*n finnes, ser verden i svart-hvitt, det finnes nok av grÄtoner og farger som H*n ogsÄ vil ta med i betraktning.
Om det finnes et helvete og en himmel (og en skjÊrsild om du vil) sÄ tror jeg at man vil fÄ mulighet til Ä se pÄ livet, pÄ hva man har gjort, fÞr Gud sender deg "opp" eller "ned". Det er fler som forteller om en slags rettssak hvor du vil bli dÞmt utfra hvordan du levde livet ditt.. Jeg tror du kan fÄ sjansen til Ä komme til himmelen selv om du er sÄ uheldig Ä ikke ha hÞrt om Gud f.eks...
Bare mine tanker dette altsÄ.. noen ganske rotete noen ogsÄ..
|
_________________ AAAAAAAAAAAAAAANGST
Skrevet: Fre 10 Mar 2006, 18:22 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Mar 2006 Innlegg: 222 Bosted: Larvik
|
Det er en synd Ä ikke tro pÄ gud. Det er derfor Islam, Kristendom og JÞdedommen er sÄ store. Hvis en religion oppfordrer til Ä tro pÄ gud, men det er helt i orden Ä tvile pÄ ham eller tro pÄ noe annet, dÞr den ut fort.
Dogmatiske (ubegrunnede) regler som fĂžlger med de fleste religioner skal man vĂŠre ekstremt skeptisk til. Noen kan vĂŠre gode Ă„ ha som retningslinjer, hvis man ikke kan tenke ut sin egen etikk.
NÄr det gjelder spÞrmÄlet ditt, kommer hun til himmel eller helvete?
Hvis du er ateist, sÄ er svaret at hun bare dÞr med god samvittighet og har hjulpet verden til Ä bli litt bedre.
Hvis du er protestantisk, vil hun garantert opp i himmelen.
Hvis du er katolikk, er det litt usikkert...
Hvis du er muslim, gÄr det nok bra med henne, men det varierer vedig fra hvem man spÞr.
Hvis du er ortodoks jÞde er jeg redd hun havner i grillen, men de fleste er neppe sÄ strenge.
Er du buddhist, er svaret at hun oppnÄr nirvana eller blir gjenfÞdt for Ä hjelpe mennesker i sitt neste liv. (Mulig hun er nÞdt til Ä bli gjenfÞdt som mann fÞrst)
Alt avhenger av hvilken tro du har, noe fasit er helt umulig Ä fÄ greie pÄ.
Det som er komisk, er at troen avhenger sterkt av hvor du er fÞdt. Hvis man ser pÄ det slik, er det vanskelig Ä tro pÄ den enkelte religion, med mindre man har blitt pÄvirket sterkt av miljÞet til det. (Tro er ogsÄ svakt betinget av arv, men det gÄr mest pÄ miljÞ)
Alt dette sier ingenting om noen gud faktisk eksisterer eller ikke...
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Fre 10 Mar 2006, 18:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Om vi nÄ skal gÄ utifra at det finnes en gud, og at denne guden er like god som alle religionene pÄstÄr at guden deres er. SÄ vil dama sannsynligvis havne i himmeln, i og med at Ä dÞmme noen til helvete og evige pinsler, bare fordi de ikke trodde pÄ noe de ikke kunne ta, se, fÞle eller hÞre, er ganske smÄlig. Og jeg har ikke hÞrt fra noen religioner at guden(e) deres er smÄlige.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Fre 10 Mar 2006, 20:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
AltsÄ...
SÄnn jeg forstÄr kristendommen kan man komme til himmelen selv om man ikke tror pÄ Gud; det har med verdiene man lever etter. Det virker helt fremmed for meg om en som lever etter kristne verdier, men kanskje aldri har hÞrt om kristendommen f.eks. ikke skulle kunne komme til himmelen. Og det gÄr fint an Ä leve etter kristne verdier uten at man egentlig er klar over det; enten man ikke har hÞrt om Gud eller man ikke egentlig tror eller tenker over at verdiene man lever etter faktisk er kristne. Norge har f.eks. fortsatt flere i utgangspunktet kristne verdier som er sÄ infiltrert i samfunnet og holdningene vÄre at ingen tenker over at de er det. (det er lettere Ä se for folk med annen bakgrunn)
Sitat: | Sitat: | er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel? |
Man kan gjerne tro/vite at mÄnen finnes, men man kommer ikke automatisk dit av den grunn. Det er endel forberedelser og betingelser som skal oppfylles fÞr man fÄr bilett til romferja. Og det koster. |
Her mÄ jeg bare si meg sterkt uenig: Kristendommen, slik jeg har hÞrt den formidlet fra prekerstolen, slik jeg har hÞrt andre tale om den bÄde gjennom skole, venner og andre sammenhenger og slik jeg selv har lest det i Bibelen, er det Tilgivelse det handler om nÄr det kommer til trosspÞrsmÄlet. Det er ingen overveldende krav eller betingelser; vi trenger ikke vÊre perfekte. Det holder Ä tro pÄ Gud/Jesus. "Tro pÄ meg og du skal bli frelst." SÄ enkelt, sÄ vanskelig.
INGEN kan leve et feilfritt liv. Det er lov Ă„ feile; det er menneskelig. Vi kommer ikke unna, vi er ikke perfekte. Be om tilgivelse, prĂžv Ă„ gjĂžre ting godt igjen hvis det lar seg gjĂžre... FĂžl anger og det settes en strek over det hele.
Jeg tror den nevnte dame ville komme til himmelen.
|
Skrevet: Fre 10 Mar 2006, 20:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KamikazeKaninen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 23 Nov 2005 Innlegg: 438 Bosted: SĂŠtre
|
Hei hei, mÄ dere fÞlge med da; er jo bare mormonere som kommer til himmelen. Alle andre mÄ nok pÄ fergetur med Charon...
|
_________________ Before giving someone a piece of your mind, be sure you have enough to spare!
- SkÄl for vÄre foreldres barn -
Skrevet: Fre 10 Mar 2006, 20:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Optimist skrev: | Hvis du er protestantisk, vil hun garantert opp i himmelen.
Hvis du er muslim, gÄr det nok bra med henne, men det varierer vedig fra hvem man spÞr.
Hvis du er ortodoks jÞde er jeg redd hun havner i grillen, men de fleste er neppe sÄ strenge... |
Og du burde virkelig ikke uttale deg pÄ vegne av flere milliarder mennesker.
|
Skrevet: Lűr 11 Mar 2006, 17:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: | Optimist skrev: | Hvis du er protestantisk, vil hun garantert opp i himmelen.
Hvis du er ortodoks jÞde er jeg redd hun havner i grillen, men de fleste er neppe sÄ strenge... |
Og du burde virkelig ikke uttale deg pÄ vegne av flere milliarder mennesker. |
Nei, selvsagt ikke. Det er enorm forskjell pÄ hva som stÄr i skriftene eller hva prestene sier fra hva de store massene som tror mener.
|
_________________ Verden er urettferdig. Heldigvis er den som regel urettferdig til optimistens fordel 
Skrevet: Lűr 11 Mar 2006, 20:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg tror egentlig Ronja var inne pÄ et veldig godt poeng tidligere her. Dette er ikke et spÞrsmÄl du kan fÄ svar pÄ fra mennesker - kun gud, hvis han finnes. Og hvordan man skal stille gud spÞrsmÄl, og oppfatte svar fra hvis de kommer, er ikke noe som kan gjÞres vitenskaplig. SÄ det blir pent opp til en selv Ä finne det ut.
|
Skrevet: Sűn 12 Mar 2006, 00:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Optimist skrev: | Ronja skrev: | Optimist skrev: | Hvis du er protestantisk, vil hun garantert opp i himmelen.
Og du burde virkelig ikke uttale deg pÄ vegne av flere milliarder mennesker. |
Nei, selvsagt ikke. Det er enorm forskjell pÄ hva som stÄr i skriftene eller hva prestene sier fra hva de store massene som tror mener. |
Det kan ogsÄ diskuteres!
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 09:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
nala
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 27 Mar 2003 Innlegg: 49 Bosted: Skedsmo
|
Vel.. sÄ lenge hun ikke er kristen og mÄ havne i himmelen eller helvete.. Satser jeg pÄ helvete.
Som andre sier, synd Ä ikke tro pÄ Gud. Tror ikke Gud bryr seg sÄ mye om hvor snill hun har vÊrt...
Personlig pÄ reinkarnasjon.. SÄ jeg tror sjelen lever videre et annet sted enn i en himmel eller helvete. En annen sak er at det kan oppleves som enten himmel eller helvete for henne, i det nye livet.
|
_________________ bĂŠbĂŠlillelam
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 10:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Optimist
Spitzy (!)

|
Ronja skrev: |
Det kan ogsÄ diskuteres! |
Selvsagt kan det det. Poenget mitt er at det avhenger av troa. Hvis det finnes et universielt svar, sÄ er det uansett umulig for oss Ä vite det. SÄ hvis man absolutt trenger et jordisk svar, og stÞtter seg til religionen vi har, sÄ vil jeg nesten tro at det er troa som bestemmer utfallet...
|
Skrevet: Man 13 Mar 2006, 16:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Optimist skrev: | Ronja skrev: |
Det kan ogsÄ diskuteres! |
Selvsagt kan det det. Poenget mitt er at det avhenger av troa. Hvis det finnes et universielt svar, sÄ er det uansett umulig for oss Ä vite det. SÄ hvis man absolutt trenger et jordisk svar, og stÞtter seg til religionen vi har, sÄ vil jeg nesten tro at det er troa som bestemmer utfallet... |
Utfallet av hva man svarer her ja. Mitt poeng er at det egentlig ikke er av betydning.
|
Skrevet: Tir 14 Mar 2006, 16:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Moonshade skrev: | AltsÄ...
SÄnn jeg forstÄr kristendommen kan man komme til himmelen selv om man ikke tror pÄ Gud; det har med verdiene man lever etter. Det virker helt fremmed for meg om en som lever etter kristne verdier, men kanskje aldri har hÞrt om kristendommen f.eks. ikke skulle kunne komme til himmelen. Og det gÄr fint an Ä leve etter kristne verdier uten at man egentlig er klar over det; enten man ikke har hÞrt om Gud eller man ikke egentlig tror eller tenker over at verdiene man lever etter faktisk er kristne. Norge har f.eks. fortsatt flere i utgangspunktet kristne verdier som er sÄ infiltrert i samfunnet og holdningene vÄre at ingen tenker over at de er det. (det er lettere Ä se for folk med annen bakgrunn)
Sitat: | Sitat: | er dette slik det faktisk funker? sÄ lenge man tror pÄ gud, sÄ kommer man til himmel? |
Her mÄ jeg bare si meg sterkt uenig: Kristendommen, slik jeg har hÞrt den formidlet fra prekerstolen, slik jeg har hÞrt andre tale om den bÄde gjennom skole, venner og andre sammenhenger og slik jeg selv har lest det i Bibelen, er det Tilgivelse det handler om nÄr det kommer til trosspÞrsmÄlet. Det er ingen overveldende krav eller betingelser; vi trenger ikke vÊre perfekte. Det holder Ä tro pÄ Gud/Jesus. "Tro pÄ meg og du skal bli frelst." SÄ enkelt, sÄ vanskelig.
INGEN kan leve et feilfritt liv. Det er lov Ă„ feile; det er menneskelig. Vi kommer ikke unna, vi er ikke perfekte. Be om tilgivelse, prĂžv Ă„ gjĂžre ting godt igjen hvis det lar seg gjĂžre... FĂžl anger og det settes en strek over det hele.
Jeg tror den nevnte dame ville komme til himmelen. |
Og der har du alfa og omega.. Du tenker riktig, samtidig som du tenker motstridende. Hele poenget mitt var at man mÄ BE om tilgivelse for Ä fÄ det, og man mÄ mene det fra hjertet nÄr man ber om det.. Og dette er faktisk en ganske hard betingelse, da det impliserer at man mÄ angre oppriktig pÄ sine synder.
Du er jo enig i at man mÄ be om tilgivelse, i tillegg til Ä tro, og Ä angre og be om tilgivelse oppriktig er ikke bare bare.. MAO holder det ikke Ä tro at Gud finnes, du mÄ ogsÄ akseptere at han er den Þverste makt, som kan tilgi deg. Det er strengt tatt ingen automatikk i at man tilber/lyder/elsker Gud fordi man tror pÄ h*ns eksistens.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 15 Mar 2006, 10:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
KnappestĂžper
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mar 2006 Innlegg: 106 Bosted: Her et sted
|
men kan man havne et sted man ikke tror pÄ?
|
Skrevet: Sűn 19 Mar 2006, 00:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
KnappestÞper skrev: | men kan man havne et sted man ikke tror pÄ? |
SelvfÞlgelig kan man det. Jeg kunne godt benekta Australias eksistens hardnakket, men om jeg satte meg pÄ et fly til Sydney ville jeg endt opp i Australia okkesom.
|
Skrevet: Sűn 19 Mar 2006, 18:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |