|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
tyskbart
Varm i trøya

Ble Medlem: 12 Jul 2004 Innlegg: 50 Bosted: Tromsø
|
En veldig sta lillesøster Nekter å flytte inn i nyhuset
Foreldrene mine flyttet fra Nordland til Telemark i desember. Min 14 år gamle søster, som var svært negativ til flyttingen, nekter å flytte inn i det nye huset og bor i en bobil utenfor. Hun har ikke vært i huset en eneste gang og snur ryggen til det hver gang hun går ut. Hun sier at hun vil flytte tilbake til Nordland, men kan ikke gi noe svar på hvorfor.
Foreldrene har prøvd alt unntatt tvang for å få henne inn. Hun er ekstremt sta og har for eksempel nektet å klippe håret på ti år. Hvordan kan jeg få søstera mi til å innse at hun ikke alltid kan få viljen sin? Hun ødelegger jo bare for seg selv.
|
Skrevet: Fre 24 Feb 2006, 17:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zylfia
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Apr 2005 Innlegg: 1267
|
Jeg ville i grunn forsøkt å finne ut hvorfor hun ikke ville flytte dit, hva som holdt henne igjen der oppe... Ikke ved å mase eller no, men bare snakke normalt...
Er liksom ikke noe en kan gjøre før en finner ut hva som motiverer oppførselen... *trekke på skuldrene* 
|
Skrevet: Fre 24 Feb 2006, 17:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Langemin
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005 Innlegg: 702 Bosted: Oslo
|
eller.. du kan jo legge et spor av sjokolade fra bobilen inn i huset, og med en gang hun er inne, så lukker du døra? 
|
_________________ Morgenens luft er som bølgeskum.
Dagen har varme å gledes ved.
Kvelden har fred.
Men bare natten har verdensrom!

Skrevet: Fre 24 Feb 2006, 23:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Problemet ligger vel kanskje nettopp i det at man forsøker alt. Det har lett for å bli veldig lite struktur av slikt, og stabeistene får det som de vil i stedet.
Seriøst - bare det at hun får lov til å bo i en bobil utenfor sier sitt om hvem som har kontrollen her.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 25 Feb 2006, 13:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
tving henne inn,hun har og høre etter går det ikke med makt så går det med mer makt,brenn ned bobilen og kapp ned alle trærne så hun ikke har noe skygge...no mercy 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 26 Feb 2006, 01:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
Gjør som Djengis, brenn bobilen og voldta kjæresten hennes. (om hun ikke har en kjæreste, finn en til henne, så kan du voldta ham.) det som funket for mongolene, funker for oss. Eller så kan du jo bare la henne sitte der ute, men synes vel at en 14 åring burde oppføre seg litt mer voksent, med mindre hun drikker, da er det tilatt å være barnslig, bare så det er klart.
Men nå skal det være klart at flytting er en traumatisk oplevelse, og folk må forsone seg med det på sin egen måte. Tydeligvis ønsker hun at hun fremdeles var i Nordland, og dermed reagerer hun på den måten hun gjør. Et alternativ kan jo være å la det gå sin gang, men det er neppe gagnende. Hun må forstå, før eller senere, at hun ikke får noe belønning for å bo i bobilen. Så lenge dere velger å belønne henne, vil hun fortsette med det. Fjern privilegier, slikt som vennebesøk, dataspill og slikt. DET BETYR IKKE AT DERE SKAL TA FRA HENNE MATEN. Men dere kan fjerne ting hun liker, nå kjenner jeg ikke kvinnen, men la oss si mobiltelefon og internett. Om hun ikke får en belønning, men blir "straffet" for opførselen, vil hun bli nødt til å finne seg til rette i det nye huset.
Uansett får du ha lykke til. Men det er uansett ikke bare hennes skyld, desverre kommer som oftest slik oppførsel fra en blanding av erfaring fra familielivet. I løpet av livet sitt, vil jeg anta at søsteren din, har lært seg at hun får viljen sin om hun holder på lenge nok. Det er jo ikke helt bra.... Sorry ass, men dere har nok sådd denne åkeren selv.
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Søn 26 Feb 2006, 03:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jeg må bare si meg enig med Zylfia...en så sterk reaksjon tyder jo på at det ligger noe bak. Å bli sint eller prøve å straffe på noen måte hjelper ikke dersom det faktisk er et problem som ligger bak.
Snakk ordentlig med henne.
|
Skrevet: Søn 26 Feb 2006, 16:27 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
hvis det står at de har prøvd alt untatt tvang så har de vel prøvd og snakke med henne(det var vel noe av det første de prøvde kansje,det er jo det som er det logiske og gjøre)men når ikke det funker heller,og hun bare er sta for og være sta,altså sta på trass,så burde man gi mer kjeft en sympati.14 er jo kremaldern for sånn oppførsel,og det enste som kommer til og funke er og gi henne et ultimatum om og enten komme inn i huset og være sammen med familien sin og slutte og være så utrolig vanskelig over en ting som absålout ikke burde være vanskelig,eller sitte ute i vognen og sutre...selfølgelig kommer hun til og velge og sitte i vognen først,hun er 14,men etterhvert vil hun gi etter...ihvertfal det jeg tror men jeg er jo ikke noe ekspert
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 26 Feb 2006, 18:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Kutt strømmen? Det er ganske kaldt nå, hun kommer nok kjapt inn om hun ikke har andre plasser å gå. Og ellers ville jeg og vært tilbøyelig til tvang ass, 14 er ikke gammelt nok til å bestemme slikt selv, foreldrene skal ha mest å si noen år til..
Eller hva med konfliktråd?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 02 Mar 2006, 09:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Langemin
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005 Innlegg: 702 Bosted: Oslo
|
jeg er jo bare året eldre selv, og tenker hun ikke flytter inn fordi hun føler at det ikke er riktig, hun har jo kanskje aldri vert der før?
faren min fikk en kjæreste for snart 3 år siden, og på starten var jeg VELDIG negativ.. jeg hadde ingen grunn, og ville ofte ikke snakke til henne. nå har denne følelsen gått over, og jeg aksepterer henne.
konklusjon: gi henne tid. prøv gjerne å snakke om det, grav dypt i sjela hennes, men gi henne tid.
|
_________________ Morgenens luft er som bølgeskum.
Dagen har varme å gledes ved.
Kvelden har fred.
Men bare natten har verdensrom!

Skrevet: Tor 02 Mar 2006, 15:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
jeg lurer veldig på hvor hun har fått den campingvogna fra, jeg.
|
Skrevet: Tor 02 Mar 2006, 16:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
Therese skrev: | jeg lurer veldig på hvor hun har fått den campingvogna fra, jeg. |
sant. men kom vel fra julenissen. Om de ikke bodde i campingvogn i Nordland da. Det kunne jo forekomme, men da ryker vel hele prostestgrunlaget
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Tor 02 Mar 2006, 16:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |