DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Hvordan hindre å utvikle hovmod?
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
Adrian
Främling
Främling

Ble Medlem: 16 Feb 2006
 Hvordan hindre Ã¥ utvikle hovmod?
En venn av meg trenger råd

Jeg har en venn, "Tarjei" som sliter med noe mange vil kalle et luksusproblem, selv om han nesten aldri snakker om det.

Tarjei er rett og slett redd for å utvikle hovmod. Det er muligens ikke så rart. Ingen kjenner noen som tegner bedre enn Tarjei, det hører han hvertfall hele tida. Han går på tegning/form/farge, og har 5.25 i snittkarakter, inkludert 6 i matte og naturfag. At Tarjei er intelligent, er det ingen tvil om. Han scorer rundt 130 på IQ-tester flest, og er dermed blant de 3% smarteste i landet sånn sett.
Men han er også sosialt intelligent. Vennene betyr veldig mye for ham, og han blir sett på som veldig snill og omtenksom. På OD-dagen samler han inn trippelt beløp, han er klassens tillitsmann og er venn med alle. Alle liker visst Tarjei, bortsettfra når guttene blir sjalu når han flørter uskyldig med jentene i klassen, som han er god venn med. Men han er absolutt ingen rundbrenner, og er veldig redd for å såre folk.
Han er generelt ganske godt trent, har mange talenter, er ekstremt kreativ og fremtiden ser lys ut.
Begge kjærestene han har hatt har gitt ekstremt fine komplimenter. Det samme gjør bestevennene. Han generelt er veldig optimist, og ser på seg selv som spesielt lykkelig.
Men Tarjei er også veldig opptatt av filosofi. Dalai Lamas bøker har lært ham at Hovmod er noe man bør passe seg veldig godt for. Og det vet han jo godt. Men problemet er at selv om han alltid prøver å vise seg fra sin mest ydmyke side for andre, er han redd for å føle seg hovmodig. Hvis han forteller om denne frykten til besteveninna si, sier hun bare f.eks "Du har all grunn til å være hovmodig!"
Samtidig er redselen for hovmod en liten lettelse, som viser for ham selv at han ikke er perfekt. Tarjei prøver ofte å tenke slik de kloke filosofene, og forstå hvor lite han selv egentlig vet. Men problemet er at han vet mye mer enn de aller fleste han kjenner.

Så, hva gjør man i slike tilfeller? Dalai Lamas bøker har ikke noe svar på det. Her står det at for å unngå hovmod, kan man ta det uvanlige skrittet å se på hovmodige mennesker. Da forstår man godt at slik vil man ikke være. Det hjelper for å ikke vise sitt hovmod, men det hjelper ikke for å ikke føle seg hovmodig.
Hva skal Tarjei gjøre? Lete mer for å finne svakheter ved seg selv? Det er nøyaktig det motsatte av det "eksperter på lykke" sier.

Hvis Tarjei hadde skrevet dette om seg selv, ville nok folk som leste det straks føle at de mislikte hans ego og hovmod, at han har et veldig oppskrytt selvbilde. Det er selvsagt ikke noe han ønsker at andre skal tenke om han, så hovmod har blitt ett slags tabu for ham. Hva gjør man da?

InnleggSkrevet: Tor 16 Feb 2006, 19:12
Sist endret av Adrian den Man 27 Feb 2006, 19:36, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005
Vel, Adrian, nå er det jo faktisk slik at ingen er perfekte og det er nettop det han høres ut som - prefekt. Så det skulle vel egentlig bare mangle at han hadde en feil, men jeg er enig i at hovmod er noe man bør unngå.

Det er vanskelig å gi noen konkrete råd og tips, for det er et veldig komplekst problem. Han viser gode holdninger som det er, ut ifra det jeg hører fra deg og det er jo alltids et godt tegn. Han virker uselvisk og man kan jo vanskelig være både det og hovmodig på en gang. Så fort man går over til å tenke på det som en konkurranse og seg selv som en overlegen deltager, er veien dermed kort. Dette har mye med personlige syn og meninger å gjøre og de er det vanskelig å gjøre noe med.

Jeg tror Dalai Lama heller mener at man burde betrakte resultatene av hovmod. At man fremstår som usympatisk er en ting, men det som er mer alvorlig er hva det gjør med en som person, ens innsats og ens fokus.

Sitat:
hov|mod -et (fra lty, eg 'høyt sinnelag') overdreven stolthet, ringeakt for andre h- står for fall en som er hovmodig, er utsatt for å miste sin posisjon, anseelse e l

Det at han i det hele tatt bekymrer seg for dette er et positivt tegn, men hvis han etter hvert utvikler arrogante ville det nok være større grunn til bekymring.

Det er viktig å ikke se på seg som et overmenneske, men heller et anerledes menneske. Synes nå jeg.

NÃ¥ har jeg skrevet nok ingenting her. HÃ¥per du fikk noe ut av det.

InnleggSkrevet: Tor 16 Feb 2006, 22:55
Adrian
Främling
Främling

Takk, det var et godt svar! Du har kanskje rett med at det er resultatet av hovmod man skal passe seg for. Hvis man bare passer bevisst på å ikke bli arrogant, og holder seg ydmyk, så er det vel ingen grunn til å bekymre seg? Det er jo egentlig ikke noe problem i seg selv på en måte... Så lenge ikke man viser konsekvenser?

InnleggSkrevet: Fre 17 Feb 2006, 00:26
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg må nok en gang konstatere at i Norge er det stort sett en ting man kan være kjempegod i, uten å måtte bekymre seg altfor mye for å bli hengt ut som arrogant, hovmodig, show-off, nerdete, etc etc, og den ene tingen er gym.

Janteloven lever i beste velgående, men ikke pokker om jeg ber om unnskyldning for de evnene jeg har av den grunn.

InnleggSkrevet: Fre 17 Feb 2006, 14:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

*le*

Sorry. Selvfølgelig glemte jeg gymen. Dumt av meg.
Jeg er en kløpper i gym. Dyrk meg!

InnleggSkrevet: Lør 18 Feb 2006, 15:43
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Skal passe på å gjødsle deg godt, vanne deg regelmessig og snu deg med sola, jeg Wink

InnleggSkrevet: Lør 18 Feb 2006, 23:13
SparrowN
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Nåja, jeg vil nødig gi deg grønne fingre.

InnleggSkrevet: Ons 22 Feb 2006, 22:26
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg har med hell tatt livet av opptil flere kaktuser før, så jeg tror uansett at det er du som tar de største sjansene Smile

Uhm - topic, anyone?

InnleggSkrevet: Tor 23 Feb 2006, 13:17
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005

tilbake til hovmoden

Generelt er det beste vern mot hovmod å frykte den. Og jeg vil vel inbille meg at han, så lenge han blindt velger å følge tankegangen til feks. Dalai Lama unngår han ganske enkelt hovmod med å bruke tanken: "Jeg kan ikke tenke selv." eller eventuelt "Mine tanker er ikke like mye verdt som hans tanker.". Baksiden av dette er jo at det er pure dumskap. Når man blindt følger en tenker, om han er en filosof, profet eller for den saks skyld Gud, vil man ende opp som en hjernetom zombie, uten evne til å ta sine egne beslutninger. (I verste fall ass.) Så jeg tror nok han ungår hovmodet, ingen problem med det...

InnleggSkrevet: Tor 23 Feb 2006, 18:33
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Re: Hvordan hindre å utvikle hovmod?

Adrian skrev:
Alle liker visst Adrian, bortsettfra når guttene blir sjalu når han flørter uskyldig med jentene i klassen, som han er god venn med. Men han er absolutt ingen rundbrenner, og er veldig redd for å såre folk.

Jeg måtte bare quote det..hehe

Men når det er sagt så er det vel ok å være stolt over det man oppnår, så lenge man ikke går rundt og skryter av det hele tiden. Du kan jo få vennene dine til å si fra om du blir overmåte høy på pæra. det er slikt gode venner er til for, å få en ned på jorda igjen når en flyr litt for høyt.

InnleggSkrevet: Fre 24 Feb 2006, 10:58
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jeg tror at det er viktig å likestille andre med seg selv. beundre deres gode egenskaper selvom du har mange selv.
beundre er kanskje et stikkord. å beholde evnen til å se opp til andre mennesker.

InnleggSkrevet: Fre 24 Feb 2006, 16:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Adrian
Främling
Främling

Re: Hvordan hindre å utvikle hovmod?

Sitat:

Men når det er sagt så er det vel ok å være stolt over det man oppnår, så lenge man ikke går rundt og skryter av det hele tiden. Du kan jo få vennene dine til å si fra om du blir overmåte høy på pæra. det er slikt gode venner er til for, å få en ned på jorda igjen når en flyr litt for høyt.

IIiik!! Uffda, det var pinlig, selv om det var innlysende Razz Jeg takler virkelig ikke å snakke om sånt så direkte.. jeg kan ikke bli værende i dette forumet med samme brukernavn, må nesten lage ny bruker og starte på nytt så ingen tror jeg har spesielt høye tanker om meg selv.. Som dere kanskje skjønner så har jeg komplekser rundt akkurat dette med selvbilde. Jeg er redd for at folk skal tro jeg har for høye tanker om meg selv, og for at folk (av den grunn) ikke skal like meg. Men forumet virker veldig interessant![/quote]

InnleggSkrevet: Ons 01 Mar 2006, 00:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Slettes ikke. Hele poenget med DSGF er at man skal kunne være sitt eget rare selv sammen med andre, uten å bli pekt på og ledd av. Vi foretrekker å le med hverandre i stedet Smile

InnleggSkrevet: Ons 01 Mar 2006, 10:46
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Glahn skrev:
Slettes ikke. Hele poenget med DSGF er at man skal kunne være sitt eget rare selv sammen med andre, uten å bli pekt på og ledd av. Vi foretrekker å le med hverandre i stedet Smile

Du får sagt det mann Smile

InnleggSkrevet: Lør 18 Mar 2006, 11:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Takker og bukker Smile

InnleggSkrevet: Søn 19 Mar 2006, 18:41
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Send ham til meg - jeg skal ta han med inn i bokseringen og gi ham en skikkelig "ørtæv!" Hovmod står for fall, heter det jo... Twisted Evil

Seriøst - du skriver at han går tegning, form og farge, så da er dere vel ikke passert 20 enda. Ting har en tendens til å jevne seg litt mer ut når man går ut av videregående, så bare hold ut, sol deg i skyggen hans (hehe) og gled deg til solen kommer litt høyere på himmelen så du kan blomstre... (Tenkte jeg skulle fortsette den der gartner allegorien fra tidligere i tråden Rolling Eyes )

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 27 Mar 2006, 21:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Qystein
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Mar 2006
Man "er" hovmodig når man sier at man prøver å unngå å være hovmodig!
Men litt hovmod har da aldri drept noen Rolling Eyes
I små mengder da såklart, så jeg tror det bare gjelder bare å være grei,,
Er man litt positivt innstilt, ikke dømmer andre og er sjennerelt grei med folk, (noe det høres ut som om kompisen din allerede gjør Smile) så går det sikkert greit.
Problemet er kanskje at han tenker for mye Very Happy

Så slutt å snakke om hovmod, ikke oppføre seg som en drittsekk, og når folk tar feil: lær dem, ikke hån dem,, Da er man grei, fortsatt smart og ikke hovmodig.

Det hørtes mer eller mindre ut som noe jeg ville ha sagt Smile

InnleggSkrevet: Søn 23 Apr 2006, 11:19
Lord
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 28 Apr 2006
Ahh..
Men hvis det å være redd for hovmod er en form for hovmod så sitter man egentlig litt i fella!
Jeg tror det beste er å drite i hele greia og være seg selv.

InnleggSkrevet: Lør 29 Apr 2006, 13:35
Asfrith
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 06 Apr 2006
Det høres ut til å være et veldig godt råd Cool

InnleggSkrevet: Lør 29 Apr 2006, 13:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Ja, hvem er jeg? Jeg sier som faren til tommy, litt hovmod er bra for karakteren.

InnleggSkrevet: Tir 09 Mai 2006, 23:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [21 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet