|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Tegninger av Muhammed og andre ting
De som reagerer har verken sett bildene eller vet hvem som satte det på trykk. De mobiliserer utelukkende på bakgrunn av at en har sagt at en har lest at en har sagt at det er noen som har spottet Muhammed. På bakgrunn av dette har du en reaksjon av disse dimensjonene.
Jeg tror de ikke vet hva ytringsfrihet er for noe. Helt seriøst. Det blir sikkert oppfattet som en måte vi kollektivt står og peker nese av muslimene, men nøkkelen er at det er ikke "vi" kollektivt. Noen mener at norske myndigheter skal "beklage", men norske myndigheter har ikke noe med dette å gjøre. Begrepet "beklage" betyr så mye rart i diplomatiets verden, men norske myndigheter har ikke anledning til å håndtere saken på noen annen måte. Og kan heller ikke snakke "på vegne av" de som satte det på trykk. Den gjengs forestillingen om at offentlige myndigheter eller det generelle folket må ha sanksjonert noe for at en ytring skal forekomme, vitner om at grunnpillarene for demokrati ikke passer for de.
Jeg ser at det ikke føres en debatt der reaksjonene kommer fra. Det er ingen som kan ta til offentlig motmæle der nede fordi valutaen kun er absolutter. Så lenge det ikke forekommer balanserte signaler, skal ingen fortelle meg at dette er "kun ekstremister".
Hvis man, i sin ideelle verden, mener av ramme alvor at det ikke skal kunne trykkes et slikt bilde uten konsekvenser, så er det noe som heter "den som vil oppgi frihet for å oppnå trygghet, får ingen av delene og fortjener de heller ikke". Noen sier at ekstremistene får vann på mølla av at disse bildene kom på trykk, men jeg mener at det er en grei eksponering av en side som ulmer under overflaten. Inntil noen innen miljøet kan riste på hodet i all offentlighet av en slik adferd, er det ikke grobunn for demokrati.
Skulle gjerne fått en muslim til å forklare meg hvordan det er i orden at jeg kan spise grisekjøtt. Eller om de bare mangler innflytelse nok til å håndheve det.
Det er utrolig på hvilken bakgrunn noen får lov til å være autoritet innen et område. Man har ikke tatt artium på skolen eller skjønner grunnleggende sirkulær logikk, men har allikevel et miljø som tilbyr og bifaller en bakvei hvor man kan være skråsikker på at den allmektig skaper av dette ufattelig gigantiske universet ergrer seg og forlanger handling over en artikkel fra en dagsutgave i Jyllandsposten.
Muhammed er en historisk person for oss ikke-muslimer, og vil bli behandlet som det. De "eier" ikke identiteten mer enn kristne "eier" jesus. Muslimske regler gjelder for muslimer. Reaksjonene er grunnleggende intoleranse. Jeg har sett Muhammed gjengitt før, jeg. Skulle de som laget "Det var en gang et menneske"-serien bli tatt av dage fordi Muhammed figurerte der?
|
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 04:47 Sist endret av Tittan den Søn 05 Feb 2006, 04:56, endret 4 ganger |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Historiske tegninger av Mohammed
http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
De 12 tegningene som striden handler om
http://enough.typepad.com/./photos/uncategorized/muhammedtegninger.gif
|
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 04:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Og fra dagens VG

|
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 05:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
Nå synes jeg du sa mye som er både riktig og lærerikt. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er kompisen din, altså...
Jeg følger endel med på diskusjonsforumet på desi.no, og selv om reaksjonene der er betraktelig mere sober enn i for eksempel Syria, Libanon og Indonesia, så finner man igjen de samme elementene; Muslimene gir uttrykk for at vesten gjør det 'med vilje', eventuelt at det er et zionistisk komplott, og mange sier vi 'fortjener' det som nå skjer, fordi vi provoserer dem.
Men da det kom frem at nynazister hadde truet Islams Råd, var det desverre ingen muslimer som klarte å gjenkjenne et tilfelle av 'Poetic Justice' når de så det.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 18:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Enig.
Så på nyhetene noen demonstranter som bar en plakat hvor de satte et ulikhetstegn mellom ytringsfrihet og det å fornærme noen. Men det er grunnleggende feil. Ytringsfrihet gir deg faktisk av og til lov til å fornærme folk, og si ting andre ikke liker. Og man har full rett til å si hva man selv mener tilbake.
Det man derimot stort sett ikke har lov til, er å fortelle andre hva de skal si, eller ikke si. Derfor sier jeg for eksempel ikke at folka med ovennevnte plakat ikke har lov til å gå rundt og si slike dumheter. Jeg påpeker heller at de ikke har skjønt poenget.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 21:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Jeg så Shabana Rehman hadde skrevet et innlegg i dagbladet idag, og hun sier at de ikke ser forskjell på magasin/avis og Regjering, og det kan jo ha noe med at der nede styrer regjering, mye av ytringene som gjøres i aviser/magasiner. Ikke vet jeg men jeg rister bare på hodet av hele greia jeg.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 11:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Shabana Rehmans innlegg leser du her
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 13:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Coralin skrev: | Jeg så Shabana Rehman hadde skrevet et innlegg i dagbladet idag, og hun sier at de ikke ser forskjell på magasin/avis og Regjering, og det kan jo ha noe med at der nede styrer regjering, mye av ytringene som gjøres i aviser/magasiner. Ikke vet jeg men jeg rister bare på hodet av hele greia jeg. |
Vi har vel egentlig alle bare lyst til å riste på hodet. Det er ryggmargsrefleksen til alle som har opplysningstidens idealer i blodet. Hadde alle kunnet reagere slik, så ville dette vært en riktig så fredelig verden.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 13:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Re: Tegninger av Muhammed og andre ting
Tittan skrev: | Muhammed er en historisk person for oss ikke-muslimer, og vil bli behandlet som det. De "eier" ikke identiteten mer enn kristne "eier" jesus. Muslimske regler gjelder for muslimer. Reaksjonene er grunnleggende intoleranse. Jeg har sett Muhammed gjengitt før, jeg. Skulle de som laget "Det var en gang et menneske"-serien bli tatt av dage fordi Muhammed figurerte der?[/list] |
Faktisk er også dette med billedforbud en meget avkortet sannhet. Det er nemlig bare en av muslimgruppene (sunni eller sjia) som har forbud mot avbildning, den andre gruppen bruker bilder av profeten i undervisning, akkurat som vi bruker Jesus. Dette ifølge debattprogram jeg hørte på P4.
Muslimer sier nå at "disse reaksjonene har dere selv lagt opp til.".
Vel, da sier jeg dere legger selv opp til at vestlige folk blir mer og mer skeptiske til muslimer generelt, og til at raseskille øker.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 14:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg er slettes ikke alltid enig med det Shabana Rehman sier, men dette innlegget fra henne er jeg hjertens enig i. Skulle ønske politikerne våre klarte å være like tydelige, og at de hadde like mye ryggrad.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 22:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Det er nesten så jeg skulle ønske vi hadde Anders Fogh Rasmussen som statsminister. Han har imponert meg.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 23:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Artikkel i VG
En gruppe unge muslimer har laget en nettside hvor de beklager overfor Danmark og Norge det som er skjedd i kjølvannet av publiseringen av de omstridte Muhammed-tegningene.
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 10:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Marilla
Spitzy (!)

Ble Medlem: 24 Mar 2004 Innlegg: 233 Bosted: Horten
|
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/07/457077.html
Dette vitner om veldig voksen oppførsel fra den iranske avisen det er snakk om. For de som ikke gidder å lese artikkelen, så handler det om en oppfordring om å sende inn satiretegninger som omhandler holocaust for å "se hvor de vestlige grensene for ytringsfrihet går".
Jeg ble ganske flau av den artikkelen, egentlig. På vegne av iranerne. Mener de at karikaturtegninger av en profet kan sammenlignes med å gjøre narr av forfølgelse, undertrykkelse, drap og tortur av en annen folkegruppe? Huff.. Hva mener dere?
|
_________________ The ships hung in the air much the same way bricks don't...
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 13:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Det forklarer jo alt egentlig. Ytringsfrihet er veldig vanskelig å forstå når man ikke har opplevd det selv. Husk at i disse landene er det, eller har det inntil nylig, vært vanlig å havne i fengsel om man sier noe feil. Tortur, hemmelig politi, tilfeldige arrestasjoner og politiske drap står på "dagsorden", og da skjønner man ikke at noen kan ha det helt anderledes...
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 14:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
La dem holde på... så gir de opp når de ser hvor laber responsen fra Europa blir. Folk kommer ikke til å hisse seg opp og brenne ambassader over noen karikaturtegninger her i vesten. Det var jo det som var poenget...
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 15:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

|
Her er en god oppsummering av saken: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1216265.ece
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 16:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
For dem som ennå ikke har sett tegningene, m.m.
http://www.faithfreedom.org/Gallery/28.htm
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 09:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Flemming Rose, redaktøren som publiserte tegningene, skriver meget bra om bakgrunnen og grunnene til publiseringen:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/02/17/AR2006021702499.html
|
Skrevet: Man 20 Feb 2006, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Therese
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003 Innlegg: 622 Bosted: Larvik
|
Tittan skrev i innlegget sitt at han ikke tror muslimene vet hva ytringsfrihet er. Og de vet jo ikke det! De fleste av dem har aldri levd i et samfunn hvor ytringsfriheten er ordentlig utviklet. De er vant til at alt bestemmes av regjeringen, også hva de skal si og mene, og hva som skal skrives i avisene.
Og dette er viktig for oss å være klar over. Det er enorme kulturforskjeller her, og selvom det ikke rettferdiggjør måten de reagerer på skal vi respektere de forskjellene. Jeg synes ikke det da nytter å argumentere med "jammen de respekterer jo ikke oss". For det blir ikke noe håndtrykk uten at noen rekker ut en hånd. Selvom de ikke respektere oss tilbake vil vi vel ikke synke så dypt som å "ta igjen med samme mynt?"
Jeg synes respekt veier mye tyngre i denne sammenhengen enn ytringsfrihet.
|
Skrevet: Fre 24 Feb 2006, 17:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Therese skrev: | Tittan skrev i innlegget sitt at han ikke tror muslimene vet hva ytringsfrihet er. Og de vet jo ikke det! De fleste av dem har aldri levd i et samfunn hvor ytringsfriheten er ordentlig utviklet. De er vant til at alt bestemmes av regjeringen, også hva de skal si og mene, og hva som skal skrives i avisene.
Og dette er viktig for oss å være klar over. Det er enorme kulturforskjeller her, og selvom det ikke rettferdiggjør måten de reagerer på skal vi respektere de forskjellene. Jeg synes ikke det da nytter å argumentere med "jammen de respekterer jo ikke oss". For det blir ikke noe håndtrykk uten at noen rekker ut en hånd. Selvom de ikke respektere oss tilbake vil vi vel ikke synke så dypt som å "ta igjen med samme mynt?"
Jeg synes respekt veier mye tyngre i denne sammenhengen enn ytringsfrihet. |
Sorry men jeg synes du tar feil. Respekt er noe som skal fortjenes. De som er prinsippfaste og vaager staa for det de tror paa, fortjener resepkt. Saa, dersom vi ikke evner aa staa sterkt paa vaare prinsipper, kan vi aldri forvente aa faa respekt heller.
Dessuten er det forskjell paa respekt og respekt. Det jeg forstaar med respekt er at om jeg skulle besoeke en muslimsk familie, eller en moske, saa ville jeg gjort det om er respektfullt der, akkurat som i en kristen kirke. Den "respekten" muslimer krever i forbindelse med Muhammed-saken, innebaerer at vi skal foelge muslimske regler, ogsaa i det offentlige rom.
Det er ikke respekt. Det er underkastelse.
|
Skrevet: Tir 28 Feb 2006, 00:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |