DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Hva er verre satire over sitt respektive mål?

Life of Brian
0%
 0%  [ 0 ]
Muhammed-tegninger
35%
 35%  [ 6 ]
Like ille
0%
 0%  [ 0 ]
Begge deler er bare morsomt og ingenting å bry seg om
64%
 64%  [ 11 ]

Antall stemmer : 17

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Life of Brian kontra Muhammedkarikaturer
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Life of Brian kontra Muhammedkarikaturer

Jeg vil påstå at Monty Pythons Life of Brian er mye sterkere mot Jesus enn noen få karikaturer er mot Mohammed. LOB er trossalt en hel spillefilm, hvor hele poenget er å latterliggjøre Jesus og hans etterfølgere. Nå vet ikke jeg hvordan Mohammed døde, men om man hadde karikert det tilsvarende Brian som henger på korset og synger "always look on the bright side of life", ser jeg for meg at det hadde blitt litt furore, ja. Jeg er klar over at LOB var bannlyst i Norge for lenge siden, men det er som sagt lenge siden. Jeg var kristen da jeg så LOB første gang, men hadde ingen problemer med å se humoren i filmen, og koste meg hjertelig. Og her karikeres faktisk selve Gud's sønn, ikke "bare" en profet.

Som sagt, jeg antar muslimer hadde reagert atskillig kraftigere på en tilsvarende film om mohammed. Hvorfor? Er de rett og slett mye mer religiøse enn kristne? Hvorfor ble det ikke utlovd dusør for å drepe John Cleese og resten av MP? Hvorfor brant vi ikke den britiske ambassaden og tråkket på det engelske flagget? Er det fordi kristne bare er hyklere, og engentlig ikke er så forferdelig religiøse, eller har de rett og slett bedre evne enn muslimer til å beherske seg og analysere situasjoner før de reagerer? Kan det være at de kristne ikke følte seg støtt, siden de ikke ble tvunget til å se denne filmen? Ingen muslimer har heller blitt tvunget til å se de omtalte karikaturene.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 10:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg er totalt uenig. "Life of Brian" gjør aldri narr av Jesus, eller noe han sa, noe også Python-kara har påpekt. Det filmen deres gjør narr av, er det faktum at her kommer en mann (Jesus) og forkynner fred, kjærlighet og toleranse, og det folk bruker de påfølgende 2000 årene til, er å krige om hvordan mannen sa det. "Life of Brian" gjør narr av hvordan folk liker å tolke selv de mest velsagte ting fullstendig feil, hvor idiotisk folk kan oppføre seg når de higer etter en leder, en som kan gi dem alle svarene de vil ha. Jesus' budskap om fred, kjærlighet og toleranse derimot, gjøres aldri narr av - Python-kara var smarte nok til å skjønne at det ikke ville kunne gjøres på noen morsom måte.

De som kalte "Life of Brian" blasfemisk hadde, ironisk nok, fullstendig oversett de virkelige morsomme poengene i filmen, antagelig på grunn av sin egen usikkerhet angående seg selv og sin tro.

Mange av de som nå demonstrerer og herjer er lavt utdannede mennesker, mange er analfabeter, de vet knapt hvordan det er å leve i et samfunn med virkelig ytringsfrihet hvor man har lov til å tenke og tro det man selv vil, og mange av dem har også rett og slett blitt bevisst feilinformert om hva som har skjedd. I tillegg er islam en temmelig ung religion, og det ser ut som om mange av de religiøse lederne helst vil at alle andre også skal tro og mene det samme som dem selv. For meg røper det bare nok en gang en slags grundig usikkerhet på seg selv og ens egen tro, og kanskje også et mindreverdighetskompleks eller to.

"Life of Brian" ble aldri laget for å gjøre narr av Jesus - den er en karikatur av alle menneskene rundt ham, og de som har kommet etter. Karikaturene av Muhammed er... vel - karikaturer av selve Profeten i islam. De to kan ikke engang sammenliknes.

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 14:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
"Life of Brian" ble aldri laget for å gjøre narr av Jesus - den er en karikatur av alle menneskene rundt ham, og de som har kommet etter.
Vel, menneskene rundt ham, disiplene, ble jo også profeter.. Om den gjør narr av disse blir det forsåvidt det samme som Mohammed, som og var "kun" en profet...?

Jeg ser mye av poenget ditt at det ikke er meningen å henge ut Jesus, men samtidig er det soleklart at Brian _skal_ forestille Jesus, og med bl.a. syngingen på korset osv blir det vel en slags karikering av Jesus gjennom Brian, selv om ikke det var poenget med filmen..? Slik oppfattet nå hvertfall jeg det da jeg så filmen..

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 14:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Muhammed er ikke bare en profet. Han er Profeten. Han har en særstilling i religionen som ikke kan sammenliknes med noe annet menneskes.

Brian skal slettes ikke forestille Jesus. Jesus ser vi såvidt en gang i begynnelsen av filmen, i forbindelse med berk-prekenen, og helt i begynnelsen ser vi stallen han blir født i. Brian er en usikker kar på leting etter noen faste holdepunkter her i livet, noe som gjør at han blir mer eller mindre revet med i diverse absurde hendelser, bare fordi han var på feil sted til feil tid. Korsfesting var en temmelig vanlig henrettelsesmetode på den tiden, så egentlig var det ikke noe spesielt i det å bli korsfestet. Filmen gir stadig vekk små stikk til Jesus' samtid, samt alle de som kanskje har overtolket diverse ting i forbindelse med Jesus. Men det er andre folks tolkninger som karikeres - det er nemlig de som er hysterisk morsomme å gjøre narr av, ikke Jesus selv.

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 15:13
toth42
Cowboy
Cowboy

Jeg får vel gå å se filmen igjen jeg, da.. Wink

Men det du sier da er at den harselerer med kristne..?
" Det filmen deres gjør narr av, er det faktum at her kommer en mann (Jesus) og forkynner fred, kjærlighet og toleranse, og det folk bruker de påfølgende 2000 årene til, er å krige om hvordan mannen sa det."

Ikke særlig snilt det heller, krenkende kan man kanskje si..? så da får vel diskusjonen være om man hadde lagd samme filmen men med muslinger istedet for jøder, om det da hadde blitt mer furore, vold og brenning av britiske flagg..?

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 15:28
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Kanskje ikke alltid snilt, nei. Men særdeles sant, dessverre. Rent ut over det harseleres det grundig med alle som er villige til å følge en hvilkensomhelst leder, bare fordi de trenger en leder.

You are the Messiah - I should know, I've followed quite a few of them!

Om man hadde laget en tilsvarende film om en fyr som vokste opp samtidig med Muhammed og havna inn i masse rare vanskeligheter... Jo - det tror jeg kunne blitt skikkelig furore, blant annet pga ovennevnte kultur- og samfunnsforskjeller.

InnleggSkrevet: Tor 09 Feb 2006, 15:42
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Kanskje ikke alltid snilt, nei. Men særdeles sant, dessverre. Rent ut over det harseleres det grundig med alle som er villige til å følge en hvilkensomhelst leder, bare fordi de trenger en leder.

You are the Messiah - I should know, I've followed quite a few of them!

That reminds me.. Har du sett Savage Messiah? Sann historie om en fyr som tar navnet Moses og lokker til seg masse kvinnfolk..

http://imdb.com/title/tt0303010/

InnleggSkrevet: Fre 10 Feb 2006, 09:33
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003

toth42 skrev:

...om man hadde lagd samme filmen men med muslinger istedet for jøder, om det da hadde blitt mer furore, vold og brenning av britiske flagg..?

Tror du har erta på deg litt nå...

InnleggSkrevet: Fre 10 Feb 2006, 23:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Cináed skrev:
toth42 skrev:

...om man hadde lagd samme filmen men med muslinger istedet for jøder, om det da hadde blitt mer furore, vold og brenning av britiske flagg..?

Tror du har erta på deg litt nå...

Insinuerer du at den ryggsekken noen hadde glemt utenfor døra mi igår ikke inneholder skolebøker..?

InnleggSkrevet: Man 13 Feb 2006, 09:59
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Re: Life of Brian kontra Muhammedkarikaturer

toth42 skrev:

Som sagt, jeg antar muslimer hadde reagert atskillig kraftigere på en tilsvarende film om mohammed. Hvorfor? Er de rett og slett mye mer religiøse enn kristne? Hvorfor ble det ikke utlovd dusør for å drepe John Cleese og resten av MP? Hvorfor brant vi ikke den britiske ambassaden og tråkket på det engelske flagget? Er det fordi kristne bare er hyklere, og engentlig ikke er så forferdelig religiøse, eller har de rett og slett bedre evne enn muslimer til å beherske seg og analysere situasjoner før de reagerer? Kan det være at de kristne ikke følte seg støtt, siden de ikke ble tvunget til å se denne filmen? Ingen muslimer har heller blitt tvunget til å se de omtalte karikaturene.

En teori på det spørsmålet er vel at mesteparten av det kristne vesten har gjennomgått Opplysningstiden. Våre idealer om personlig frihet, så som det å bestemme egen skjebne, ytringsfrihet, skille mellom stat og religion etc etc, stammer jo fra Opplysningen. Opplysningstiden har hatt sin effekt på Kristendommen, såvel som befolkningen generelt. Islam som religion og de fleste av landene i Midtøsten og Asia har ikke gjennomgått dette, ihvertfall ikke i samme grad som vesten.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Man 13 Feb 2006, 16:49
toth42
Cowboy
Cowboy

Aha! Nu Glahn, nu kan vi disputere. For nå har jeg et bedre eksempel! Wink
I give you:

EON vs. Muhammedkarikaturer
Jeg vil påstå at Lars Lauvik's EON er mye sterkere mot Gud og Jesus enn noen få karikaturer er mot Mohammed. EON er tross alt en løpende tegneserie hvor Gud er en av hovedpersonene, og han fremstilles ikke akkurat som from og god, og heller ikke så veldig skarp. Jesus fremstilles som en fjott.
Jeg antar, med utgangspunkt i karikaturreaksjonene, at muslimer hadde reagert atskillig kraftigere på en tilsvarende tegneserie om mohammed enn kristne i Norge gjør ang. EON. Hvorfor? Er de rett og slett mye mer religiøse enn kristne? Hvorfor blir det ikke utlovd dusør for å drepe Lars Lauvik? Hvorfor lever Lauvik i ro og mak, til tross for årelang harselerering? Er det fordi kristne bare er hyklere, og engentlig ikke er så forferdelig religiøse, eller har de rett og slett bedre evne enn muslimer til å beherske seg og analysere situasjoner før de reagerer? Kan det være at de kristne ikke føler seg støtt, siden de ikke blir tvunget til å lese denne tegneserien? Ingen muslimer har heller blitt tvunget til å se de omtalte karikaturene.

InnleggSkrevet: Tir 28 Mar 2006, 07:22
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg tror vi generelt kan si at fanatikere har særdeles dårlig sans for humor angående det de er fanatiske om. Tror egentlig det er mest det det handler om - det er heldigvis ikke så mange kristenfanatikere igjen i den vestlige verden, med mulige unntak for endel steder i USA.

Det, og at islam er en mye yngre religion enn kristendommen - de er vel ca på korstog-stadiet om man skal sammenlikne.

InnleggSkrevet: Tir 28 Mar 2006, 18:48
arntis
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006
Glahn skrev:
Jeg tror vi generelt kan si at fanatikere har særdeles dårlig sans for humor angående det de er fanatiske om. Tror egentlig det er mest det det handler om - det er heldigvis ikke så mange kristenfanatikere igjen i den vestlige verden, med mulige unntak for endel steder i USA.

Det, og at islam er en mye yngre religion enn kristendommen - de er vel ca på korstog-stadiet om man skal sammenlikne.

Halvmånetog-stadiet. Og muslimene er forsåvidt godt igang med det. De sliter bare litt med å finne noen 'hellige byer' her i vesten.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

InnleggSkrevet: Ons 29 Mar 2006, 11:20
hitmark
Främling
Främling

Ble Medlem: 19 Mar 2006
når en snakker om islams alder så er den "moderne" versjonen ganske ung, men grunnlaget for den ble vel lagt av abraham. altså samme person som jødene (og inndirekte kristne) regner som stamfar for sin religion...

http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham

som det står så er artikkelens nøyaktighet bestridt, men kan likevel være grei lesning...

InnleggSkrevet: Tor 30 Mar 2006, 11:10
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Islam begynner med Muhammed. Noe annet er meningsløst å si.

InnleggSkrevet: Fre 31 Mar 2006, 11:05
hitmark
Främling
Främling

Ble Medlem: 19 Mar 2006
tja kansje. men det hele får en litt morsom vri når det viser seg at alle religioner som har sitt opphav i midt-østen kan ha kommet fra en person (selvsagt via tolkninger og retolkninger gjort av andre opp gjennom århundrene men likevel).

jeg blir hele tiden sittende å spør meg selv: hva er det egentlig "vi" krangler om?

nåja, har mine mistanker om at visse har en innebygget trang til å lete etter noe å krangle om, enten det er politikk, religion, hvem som stakk av med drinken (som personen selv kansje drakk opp for 5 min siden) og potensielle livspartnere (sistnevnte er jo på en måte forståelig da siden vi er dyr, uansett hvor mye vi snur å vender på det)...

InnleggSkrevet: Fre 31 Mar 2006, 20:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [16 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet