|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
flagg brenning
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301724
Er det bare meg, eller er det fler som reagerer på dette? Ja OJ brant det amerikaske flagget, reagerte på det og. Men er det bare meg?
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 02:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Flaggbrenning kan de gjøre så mye de vil, men å faktisk knuse og sette fyr på en ambasade - det er seriøst folkens!
For det første, det er internasjonalt annerkjent (også av Syria) at et ambasadeområde er "en del av landet som eier ambasaden". Det vil si at syriske pøbler faktisk gikk til direkte angrep på et norsk område. Det er i tillegg internasjonalt annerkjent at myndighetene i det landet hvor ambasaden ligger har ansvaret for ambasadens sikkerhet. (Både materiell og personell...)
I akkurat denne saken knuste de først den danske ambassaden, før de GIKK 6 KILOMETER til den norsk ambassaden, knuste denne og satt fyr på den. DET er uakseptabelt! Syriske myndigheter har så absolutt ikke gjort jobben sin i denne sammenhengen.
Jeg håper at dette kan løses gjennom diplomatiske kanaler, og jeg håper virkelig at disse fanatikerne (for det er ikke den jevne muslimen som går til verks på denne måten) enten blir stoppet, eller tar til vettet.
Ja, det ble tegnet bilder av Muhammed og det strider mot islamsk lære, MEN det gir ikke noen rett til å ødelegge, brenne og rasere andre lands områder.
|
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 04:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Tittan har et poeng, men jeg føler fremdeles at flaggbrenning er en fornæmelse. nå mener jeg ikke at flaggbrenningen i seg selv er en krigserklæring, og heller ikke ambasadebrenning, selv om det er på nasjonalt område. Men jeg vil ha raksjon. Det vi har her er en ny inkvisjasjon, spørsmålet er hvordan vi vil takle denne?
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 04:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

Ble Medlem: 23 Jan 2006 Innlegg: 817 Bosted: Trondheim
|
| Tittan skrev: |
Jeg håper at dette kan løses gjennom diplomatiske kanaler, og jeg håper virkelig at disse fanatikerne (for det er ikke den jevne muslimen som går til verks på denne måten) enten blir stoppet, eller tar til vettet.
Ja, det ble tegnet bilder av Muhammed og det strider mot islamsk lære, MEN det gir ikke noen rett til å ødelegge, brenne og rasere andre lands områder. |
Vel, tegninger av Mohammed får man jo som kjent kjøpt i Iran uten større trøbbel. Det er ikke tegningene så mye som det manglende mentale skillet mellom medium og budskap som fører til at de tolker tegningene som en hån mot Islam- og ikke som en kritikk av fundamentalistene som truer ytringsfriheten.
|
_________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 18:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Flaggbrenning er en særdeles sterk, men lovlig ytring. Det skal mye til før noen dør, eller ikke kan ta til motmæle, når noen brenner et flagg. Jeg har ikke særlig sansen for flaggbrenning selv - jeg synes ikke det er noe konstruktivt. Men det er noe jeg må godta.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 21:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
| Glahn skrev: | | Flaggbrenning er en særdeles sterk, men lovlig ytring. Det skal mye til før noen dør, eller ikke kan ta til motmæle, når noen brenner et flagg. Jeg har ikke særlig sansen for flaggbrenning selv - jeg synes ikke det er noe konstruktivt. Men det er noe jeg må godta. |
Jepp - når vi trykker bilder av Profeten for å understreke ytringsfriheten må vi tåle at de ytrer seg ved å brenne flagget vårt...
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 13:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Glahn skrev: | | Flaggbrenning er en særdeles sterk, men lovlig ytring. |
Åh..? Ble ikke Otto Jespersen anmeldt for å brenne USA's flagg..?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 15:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Jo han ble det. Og velfortjent var det. Man skal ikke brenne et annet lands flagg, uansett hva man måtte mene om det. Flaggbrenning er en fullstendig fornærmelse av en nasjons ære. Men vi har hadt det for godt, vi bryr oss ikke om flagget lenger. personlig synes jeg det er litt trist.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 15:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Gnomulfen skrev: | | Jo han ble det. Og velfortjent var det. Man skal ikke brenne et annet lands flagg, uansett hva man måtte mene om det. Flaggbrenning er en fullstendig fornærmelse av en nasjons ære. Men vi har hadt det for godt, vi bryr oss ikke om flagget lenger. personlig synes jeg det er litt trist. |
Spørsmålet mitt var mer om ikke han ble anmeldt nettopp fordi det er ulovlig, og ikke lovlig som Glahn skriver.. Jeg ble litt usikker.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 16:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
mener det er ulovlig, men det er godt mulig det er i en gråsone. Skal se om jeg kan lure meg inn på noen jussfolk
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 16:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Brenning av norskeflagg skjer altfor sjeldent.
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 22:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Han ble anmeldt, ja. Med basis i en lovparagraf som ikke hadde vært i bruk siden noen norske ungdommer ble dømt rundt omkring krigens dager, for å ha brent et hakekorsflagg (hakekorsflagget var den gangen det offisielle flagget til staten Tyskland). Men hele greia ble droppa, da det gav heller dårlige assosiasjoner å skulle anvende en lovparagraf som sist ble brukt til å straffe noen som protesterte mot jødehat/mord/terrorisme etc.
Konklusjonen ble at noen lover sover godt, og det skal de få lov til. Flaggbrenning er derfor lov.
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 23:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
Jeg mener også at det er ulovlig. Men det er jo forskjell på å brenne et flagg i hagen sin, og å fyre opp midt under beste sendetid på NRK1.
Men om vi føler så sterkt om flagget vårt, burde ikke det være en liten pekepinn om hvor sterkt muslimer føler om profeten sin?
Jeg står sterkt på at jeg synes satire over religion burde være en godtatt del av ytringsfriheten; om islam såvel som alle andre religioner. Dermed må jeg også godta at brenning av flagget blir en ytring jeg må godta.
Catch 22, n'est ce pas?
|
Skrevet: Man 06 Feb 2006, 23:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Jeg synes og muslimene går litt langt nå, men bilder av Gud/mennesker resuserer Gud.. Blir sett på som avgudsdyrking og blir tatt veldig alvorlig! Jeg forstår det. Men det jeg og synes er sykt er at de tar så til de grader på vei for det! Verden er ikke god, haha! Men akkurat det avisene gjorde, var noe de aldri burde spøkt med i utgangspunktet..
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 02:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
arntis
Veronica

|
| Homewrecker skrev: | | Jeg synes og muslimene går litt langt nå, men bilder av Gud/mennesker resuserer Gud.. Blir sett på som avgudsdyrking og blir tatt veldig alvorlig! Jeg forstår det. Men det jeg og synes er sykt er at de tar så til de grader på vei for det! Verden er ikke god, haha! Men akkurat det avisene gjorde, var noe de aldri burde spøkt med i utgangspunktet.. |
Enkelte folkeslag tror at kameraer stjeler ens sjel. Jeg kan forstå det, men jeg slutter ikke ta bilder for det.
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 08:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg skal ikke påstå jeg tar selve flaggbrenningen så veldig tungt, det er mer det at ekstremister har funnet ut hvor Norge ligger og at de hater oss uten å kjenne oss, og det de er i stand til å gjøre som skremmer litt..
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 10:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Saken er at man bør ha evnen til å innse at det man selv synes er avgudsdyrking, ikke blir sett på som avgudsdyrking av alle andre. At en selv ikke sitter på den endelige og fastlagte sannheten om alt, og at man derfor ikke kan gjøre nøyaktig som man vil fordi man har så innmari rett.
|
Skrevet: Tir 07 Feb 2006, 15:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
| toth42 skrev: | | det er mer det at ekstremister har funnet ut hvor Norge ligger og at de hater oss uten å kjenne oss, og det de er i stand til å gjøre som skremmer litt.. |
Ja, RIKTIG!
IKKE "muslimene".
"Muslimene dømmer Norge for det en avis har gjort."
Finn en feil her.
|
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 10:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Vel, det finnes nå endel muslimer som _dømmer_ Norge for det, uten at de tyr til vold. Lederen for Hizbollah sa på TV igår at han fordømmer vold, men han bebreider også Norges regjering for ikke å fordømme Magazinet. Det er nok mange muslimer som skjærer Norge over en kam her, selv om de ikke tyr til vold. Akkurat som mange Nordmenn skjærer muslimene over samme kam nå, og f.eks nekter å kjøre drosje med muslimer. Tåpelig fra begge sider. Mer tåpelig av nordmenn i grunn, da syrere og deres like ikke forstår at regjeringen i et land ikke kan kontrollere mediene, da dette er en selvfølge der.
|
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 10:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

|
Det dette bunner ut i, i det minste delvis, er at vi faktisk ikke lever i en enkel liten bakhage, alene uten naboer lenger. Av en eller annen grunn har verden minsket i størellse, og dermed har vi plutselig fått mennesker vi ikke visste om fra før på døren. Vi er i en verden hvor Bush ringer å klager på husbråk når Osama har en fest i hulen sin. Det er klart at muslimene bør kunne forstå, viss vi går utfra at de har en normal mengde inteligens, og i redsel for rasisme vil jeg gå ut fra det, at Norge og Danmark ikke kan holdes ansvarlig for en kariktatur i en avis, og om de kan de, bør de også forstås at det er andre tabuer i andre land. Det vi aner er en ny muslimsk aroganse.
Jeg føler ikke at menensker skal kunne bestemme over mine meninger og handlinger, men det er klart at vi heller ikke da kan påstå at vi skal kunne ebstemme over deres handlinger og meninger.
Dette kan bare gå to veier. Enten går vi inn i en tredje verdenskrig, en nyreligionskrig, tuftet på svært dårlige tegninger av en død mann fra indre ørkenstrøk. Vi kan komme til å se untakstilstander, ufred og hatefulle tilstander. Jeg ser med gru på muligheten til å måtte se på en verden i fullstendig oppløsning. Eller så kan det jo hende at me får det absolutt motsatte. En oppløsning av religiøse barrierer, og en ny verdensordning. _Det_ ville jo selvsagt være, ved første øyekast, å foretrekke; men jeg er hvirkelig ikke sikker. Vil vi at Magazinet, med z, skal kunne pryde seg med å bringe verdensfred? Det ville være skummelt. Da vil jeg heller lukte svidde aviser, og høre lyden av gråtende kvinner. Det er ikke det at jeg liker krig, men noen ganger må det svis av litt jord for å renske opp i samfunnet. Etter en evighet har jeg komt til at jeg støtter opptrykkingen av bildene, men jeg støtter ikke at det ble gjort i en dobbeltmoralistisk kvasi-avis som Magazinet, det komme som et varsel til oss alle.
Og så var det skoledag. Noen av oss må jo leke inteligente av og til. (Selv om det begynner å spre seg en generll tvil om det hjelper.)
*-Mama, just shott a man.
-Thats ok. So long as you read... Magazinet.*
å hat
|
Skrevet: Tor 09 Feb 2006, 12:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |