|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Hvem er viktigst?
Hvem er viktigst?
Idealisten, som gir bort store deler av din riktigdom til diverse idealistiske foreninger, og ikke spiser kjøtt, og er veldig opptatt av moralfilosofi og fortelle andre om hva som er god moral.
Eller er det den tilsynelatende mannen i gata, som aldri gjør noen vondt, alltid behandler andre med respekt, og aldri gjør noe stort ut av seg selv?
Hvem vil du bli?
|
Skrevet: Fre 13 Jan 2006, 18:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
jeg vil si at mannen i gata er viktigst,vi har nok av folk som ikke spiser kjøtt og skal prakke sine moraler på deg...gi oss fler menn i gatene 
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Lør 14 Jan 2006, 11:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Begge to. Dumt ultimatum, siden det er litt flere nyanser i virkeligheten. Men om jeg må velge, Idealisten 
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 20 Jan 2006, 10:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
Jeg vil helst bli kapitalisten, som samler så mye penger jeg klarer til meg selv og mine, og deretter gir det jeg mener er en passende sum til de idealististke foreninger jeg mener har noe for seg, basert på hva jeg selv mener er god moral.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Man 23 Jan 2006, 23:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
| mathianus skrev: | Begge to. Dumt ultimatum, siden det er litt flere nyanser i virkeligheten. Men om jeg må velge, Idealisten  |
Enig 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Veronica skrev: | | Jeg vil helst bli kapitalisten, som samler så mye penger jeg klarer til meg selv og mine, og deretter gir det jeg mener er en passende sum til de idealististke foreninger jeg mener har noe for seg, basert på hva jeg selv mener er god moral. |
Med andre ord er du en liberaler/individualist? Sympatiserer du med DLF( http://stemdlf.no/ )?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg vet ikke hva jeg ER, mht. båssetting etter politiske parti. Men jeg vet stort sett hva jeg vil, skjønt ikke alltid hvordan jeg skal få det. 
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Veronica skrev: | Jeg vet ikke hva jeg ER, mht. båssetting etter politiske parti. Men jeg vet stort sett hva jeg vil, skjønt ikke alltid hvordan jeg skal få det.  | Begynner på toppen da..
Føler du at staten har alt for mye kontroll over hvordan du bruker dine midler?
|
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Jeg føler ikke at staten har noen som helst kontroll over hvordan jeg bruker mine midler. Jeg skulle nesten ønske den gjorde det, slik at jeg hadde unngått å brukt penger på så meget tull.
|
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Nok en DLF-debatt
Hvem vil ikke bli rik 
|
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 12:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

|
Egentlig synes jeg de siste postene har vært mer av en Vero-debatt, men du får kalle det hva du vil.
Det finnes sikkert folk som ikke vil bli rik. Idealister som mener rikdom forpurrer folks sinn, ærlige hensikter, gode intensjoner, osv. Bah, humbug. Jeg er en gladere og snillere person når jeg har penger. En fattig Vero er en gretten Vero. Forøvrig trenger jeg ikke være RIK, jeg ville vært fornøyd med velstående.
|
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 18:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Veronica skrev: | Egentlig synes jeg de siste postene har vært mer av en Vero-debatt, men du får kalle det hva du vil.
Det finnes sikkert folk som ikke vil bli rik. Idealister som mener rikdom forpurrer folks sinn, ærlige hensikter, gode intensjoner, osv. Bah, humbug. Jeg er en gladere og snillere person når jeg har penger. En fattig Vero er en gretten Vero. Forøvrig trenger jeg ikke være RIK, jeg ville vært fornøyd med velstående. |
Jeg tror disse idealistene nok ville blitt rike, bare at de (kanskje) etterpå hadde gitt de til veldedighetsorganisasjoner.
|
Skrevet: Tir 24 Jan 2006, 19:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Veronica skrev: | | Jeg føler ikke at staten har noen som helst kontroll over hvordan jeg bruker mine midler. Jeg skulle nesten ønske den gjorde det, slik at jeg hadde unngått å brukt penger på så meget tull. |
Med "dine midler" tenkte jeg på brutto-midler. I den sammenhengen styrer staten en god del av dine midler, via skatt og avgifter.
|
Skrevet: Fre 27 Jan 2006, 09:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Ã… har vi de milliarder andre mennesker som ikke er noen av delene..
|
Skrevet: Tir 31 Jan 2006, 10:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Ronja skrev: | | Ã… har vi de milliarder andre mennesker som ikke er noen av delene.. | 
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 13:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
Av de to, vil eg vel kunne påstå at idealisten er viktigst. Mannen i gata er akkuradt det, normalisert, og må gå ut fra at andre holder en overhengende forståelse av hva som er vakkert, godt, ondt og stygt. Dette gir den genrelle mann muligheten til å bruke dagen til andre ting, som å jobbe, føde på barn og møte mennesker. Mens idealistene sitter innesperret i et støvete rom, og skaper verden. Dette betyr ikke at idealistene alltid har rett, så absolutt ikke. Men de er viktige for at menneskeheten, som vi desverre alle er en del av, skal kunne orientere seg i et samfunn fyldt av sanseintrykk.
For å forenkle kan man se det som et hiraktisk system, hvor man på toppen har de mest abstrakte av begreper; altså godt og ondt. Under disse vil da det vakre og liknende komme under godt, og det stygge og liknende under ondt. Med en slik karakterisering vil da en hver kritikk av kunst, kultur eller oppførsel være med på å rangere ting inn i rett kattegori.
Dermed kan mannen i gata velge fritt, som i et supermarked, av hva han måtte ønske av moralske holdninger. Dermed vil han jo ha det fantastisk godt, og være i en situasjon som på alle måter er mulig å leve i for ham. Mannen på veggen er jo i seg selv en forbruker, og en forbruker vil jo nødvendigvis like å kunne velge fritt fra markedet?
G
|
Skrevet: Ons 01 Feb 2006, 19:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg er av motsatt oppfatning. Mannen i gata er viktigst. Ikke fordi han utretter stort. Faktisk fordi han IKKE utretter stort.
Idealistene har den ekle trang til å bli radikalister, nemlig. Fundamentalister som ikke skjønner den andre part i det hele tatt, som ikke har forutsetninger for å gjøre det, og som gjerne tyr til vold og andre vederstyggeligheter.
Så er det selvsagt slik at vi også trenger idealister. Gode idealister. Poenget mitt er bare: uten idealister i det hele tatt, hadde vi ikke trengt de gode idealistene.
Da hadde vi vært en verden av grønnsakshandlere hele gjengen. Hadde ikke det vært fint?
Merk at nå er min beskrivelse av idealisten noe annen enn ved trådstart. Jeg er klar over denne feilen, men jeg ville gjøre det, fordi jeg mener det er slik jeg må tolke ordet "idealist".
|
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 03:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
Men det svarer ikke på om "den menige mann" kan forstå forskjellen på godt og ondt. Har han denne evnen? Jeg tviler. Jeg er enig med Terning i at;
| Sitat: | | Idealistene har den ekle trang til å bli radikalister |
Men jeg vil ikke påstå at alle blir det, og selv radikalisten har sin del i helheten, Vil Terning at alle mennesker skal være grå dukker? Samfunnet trenger debatt, og lever på debatt, hvca ville vi vel være uten debatten?
To be continued if asked (SElv om jeg var sørpefull da jeg skrev det, og ikke rent lite arrogant)
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 04:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Den menige mann kan kanskje ikke alltid se hva som er godt og hva som er ondt, men den menige mann er det eneste vi har. Politikere og ledere og idealister har ikke noe guddommelig innsyn som gjør at de ser så mye bedre enn alle andre.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 21:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
De har nok ikke det nei, men de er kanskje endel mer seriøse enn oss vanlige mennesker.
Noen av de, i alle fall 
|
Skrevet: Fre 10 Feb 2006, 23:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|